Jump to content

Boodschappenlijstje filter upgrade

Blade
 Share

Recommended Posts

Hallo forumleden en zelfbouwers,

Ik ben voornemend mijn scheidingsfilters te gaan upgraden en heb daar nog al wat onderdelen voor nodig.

Nu weet ik uit mijn eigen zelfbouw periode dat er nog al eens wat "overblijft" van weerstanden, condensatoren en spoelen, ook ik heb nog het e.e.a. liggen. Vanuit deze gedachte heb ik dus een boodschappenlijstje gemaakt met de benodigde onderdelen, wellicht dat deze of gene nog iets heeft liggen en deze tegen een zacht prijsje van de hand wil doen.

De onderdelen moeten wel goed van kwaliteit zijn en de prijs t.o.v. de nieuwprijs natuurlijk wel aantrekkelijk.

LAAG

- 2 stuks 100 uF MKP condensator (Audyn-Cap, Mundorf of i.d.)

- 2 stuks 3,2 mH spoel (Liefst Tritec)

- 4 stuks 4,7 Ohm MOX weerstanden 10 Watt

MIDDEN

- 2 stuks 100 uF MKP condensator (Audyn-Cap, Mundorf of i.d.)

- 2 stuks 18 uF MKP condensator, kan ook 10 uF en 8,2 uF (Audyn-Cap, Mundorf of i.d.)

- 2 stuks 0,39 mH spoel (Liefst Tritec)

- 2 stuks 3,5 mH spoel (Liefst Tritec)

- 2 stuks 2,7 Ohm MOX weerstanden 10 Watt

HOOG

- 2 stuks 5,6 uF MKP condensator (Audyn-Cap, Mundorf of i.d.)

- 2 stuks 0,27 mH spoel (Liefst Tritec)

- 2 stuks 1,5 Ohm MOX weerstanden 10 Watt

Let wel, ik wil mijn filter gaan opwaarderen, dus zullen de aangeboden onderdelen wel een upgrade moeten zijn t.o.v. mijn huidige standaart filter.

Ik zie wel hoe de reacties zullen zijn.

Groeten,

Marcel

Ga nou toch maar even naar Speaker en Co want je moet ook de weerstand van de spoelen weten, die kunnen ze daar zo doormeten.

En die MOX weerstanden kosten nieuw ook geen drol hoor, maar de rest van je boodschappenlijstje gaat flink geld kosten :D

Marcel

Misschien is het handig het schema van het filter te posten. Dan kunnen we wat gerichter advies geven over de toe te passen filtercomponenten.

Het is bijvoorbeeld nergens voor nodig een dure Tritecspoel te gebruiken in een correctienetwerk parallel aan een luidspreker, je kan hier net zo goed een goedkope luchtspoel toepassen waarvan je de weerstand in mindering brengt van de serieweerstand. Ook loont het vaak voor de tweeter een betere condensator te kiezen dan een standaard exemplaar.

• 4 weeks later...

Nadat dit topic alweer een tijdje stil is geweest, kom ik toch weer even terug met iets opmerkelijks.

Het item m.b.t. het opwaarderen of modificeren van het filter in bestaande luidsprekersystemen, is nu ook actueel in het Duitse vakblad "STEREOPLAY".

In het laatste nummer (10/05) is men een item begonnen m.b.t. luidspreker tuning en in dit eerste deel staat het e.e.a. over de spoelen in.

In het volgend nummer gaat men verder in op het vervangen van de condensatoren.

Er wordt duidelijk verwoord dat het absoluut zinvol is om (zeker bij wat oudere luidsprekers) het scheidingsfilter onderhanden te nemen en te voorzien van nieuwe (betere) onderdelen.

Groeten,

Marcel

Als ik ik je boodschappenlijstje zo even met een half dicht geknepen oog beoordeel, moet ik concluderen dat er wel errug veel componenten gemoeid zijn met je filter. Een vierde orde filter oid? Misschien moet je dat eens halveren en het aantal componenten tot een minimum beperken.

Groet,

Jacco

Als ik ik je boodschappenlijstje zo even met een half dicht geknepen oog beoordeel, moet ik concluderen dat er wel errug veel componenten gemoeid zijn met je filter. Een vierde orde filter oid? Misschien moet je dat eens halveren en het aantal componenten tot een minimum beperken.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Klinkt heel aannemelijk wat jij hier adviseert, ware het niet dat ik niet ongestraft een aantal onderdelen kan weglaten in mijn scheidingsfilter omdat dit in samenwerking funktioneert met een externe Room Control Unit waarop het filter is afgestemd.

Dus vandaar mijn keus om dit 1 op 1 te vervangen.

Ik durf/kan dus niet kiezen voor een "aangepast" filter.

Groeten,

Marcel

Oei, dan lijkt me het extra opletten geblazen. De ene spoel is de andere niet en dat geldt zeker voor condensatoren. Succes.

Groet,

Jacco

dus 10uF is dan ineens geen 10uF meer? :blink::P

Marcel

Oei, dan lijkt me het extra opletten geblazen. De ene spoel is de andere niet en dat geldt zeker voor condensatoren. Succes.

Groet,

Jacco

Marcel

Het is meer dat een condensator nog wel eens (flink) wil afwijken van de waarde die erop staat aangegeven... :rolleyes:

Groet,

Jacco

Marcel

Het is meer dat een condensator nog wel eens (flink) wil afwijken van de waarde die erop staat aangegeven... :rolleyes:

Dat klopt, normaal +/- 5% :rolleyes:

Maar heb je wel eens gemeten hoeveel dat dan verschilt in de frequentie curve? Dat is echt te verwaarlozen :)

Marcel

Marcel

Juist om de afwijking zo min mogelijk te houden heb ik gekozen voor de condensatoren van Audyn Cap en dan het type Plus met niet meer dan 2% afwijking.

Kost een paar centen, maar dan heb je wel de betere onderdelen.

Groeten,

Marcel

Dit is vreemd, maar inderdaad ik quote mijzelf, maar dan gaat het met name om een vraag die ik aan jullie wil stellen.

Zoals jullie zien heb ik in mijn "boodschappenlijstje" 4 spoelen staan van verschillende waardes.

Nu ben ik een beetje aan het orienteren en kom op de site van partsexpress een hele mooie spoel tegen van het merk Jantzen. Zie link. http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cf...tnumber=255-646

Ik heb hier geen ervaring mee dus wellicht dat iemand van jullie mij hierover kan informeren, ze zien er voor namelijk wel heel mooi en audiofiel uit.

Wat ik daarnaast ook wil weten is dat er een klein verschil zit in de beschikbare waarde t.o.v. de benodigde waarde, wat of dit voor een invloed heeft op het filter en hoe dit te corrigeren is.

Ik heb nodig 3,2mH en kan alleen maar kopen 3,3mH en dat geld ook voor 3,5mH nodig en 3,9mH verkrijgbaar.

Heel graag een reactie van de mensen die hierover iets kunnen roepen.

Groeten en bij voorbaat dank,

Marcel

Dit is vreemd, maar inderdaad ik quote mijzelf, maar dan gaat het met name om een vraag die ik aan jullie wil stellen.

Zoals jullie zien heb ik in mijn "boodschappenlijstje" 4 spoelen staan van verschillende waardes.

Nu ben ik een beetje aan het orienteren en kom op de site van partsexpress een hele mooie spoel tegen van het merk Jantzen. Zie link. http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cf...tnumber=255-646

Ik heb hier geen ervaring mee dus wellicht dat iemand van jullie mij hierover kan informeren, ze zien er voor namelijk wel heel mooi en audiofiel uit.

Wat ik daarnaast ook wil weten is dat er een klein verschil zit in de beschikbare waarde t.o.v. de benodigde waarde, wat of dit voor een invloed heeft op het filter en hoe dit te corrigeren is.

Ik heb nodig 3,2mH en kan alleen maar kopen 3,3mH en dat geld ook voor 3,5mH nodig en 3,9mH verkrijgbaar.

Heel graag een reactie van de mensen die hierover iets kunnen roepen.

Groeten en bij voorbaat dank,

Marcel

Die Jantzen spoel is een prima spoel, mooi voor mid.

Voor de afwijkende waardes kan je beter even naar Speaker & Co gaan zij kunnen een bij een grotere spoel er een aantal wikkelingen af halen, zij kunnen ook de waarde van de spoelen meten.

Ik snap trouwens niet dat je ook het Liefst Tritec wil voor de grote spoelen, die worden denk ik onbetaalbaar.

Neem voor laag tot midlaag gewoon goede Luchtspoelen ook die kosten al een flinke duit.

Ik denk dat je je sterk verkijkt op het wisselfilter, de winst die je haalt met betere filteronderdelen is maar marginaal.

Ik heb een paar basis stellingen voor je om een filter goed en betaalbaar te houden.

1 Alleen onderdelen die in lijn staan met de speaker (waar dus signaal doorheen gaat wat bij de luidspreker uitkomt) moeten lage verliezen hebben.

2 Onderdelen die parralel over de speaker staan (signaal komt niet bij de speaker/ wordt kort gesloten) kunnen zeer hoge verliezen hebben zonder dat je dit kan horen, maar moeten wel aan nauwkeurige tolleranties voldoen (5% of nog minder)

3 Ga je een filter upgraden ga dan alleen onderdelen vervangen die in lijn staan en zet die 2 stapjes hoger in kwaliteit (geringe vervorming en verliezen)

Dus in plaats van een elko een MKP en in plaats van een MKT een Audyn Cap+ of Mundorf Supreme. En vervang draad weerstanden door MOX weerstanden en maak bij spoelen zo veel mogelijk gebruik van luchtspoelen, deze hebben veel minder last van verzadigingsvervorming.

4 Hou in het achterhoofd dat het filter maar kleine verbeteringen brengt, en dat het door velen sterk overdreven wordt.

Zo moet het stukken makkelijker worden om onderdelen te vinden :)

Marcel

Dat klopt, normaal +/- 5% :rolleyes:

Maar heb je wel eens gemeten hoeveel dat dan verschilt in de frequentie curve? Dat is echt te verwaarlozen :)

Dat hangt helemaal van de schakeling af. In dit geval maakt het nagenoeg niets uit, wnt aan de onderdelen te zien zijn alle units van een 2de orde filter voorzien.

<knip>

Waar je goed op moet letten bij het vervangen van de spoelen is de Rdc waarde. Die moet ook overeenkomen, zeker als de waarde wat hoger ligt, tenminste als je doel is het originele filter te behouden.

Ik zou niet moeilijk doen en gewoon luchtspoelen zoeken in het NL aanbod. En bij het laagdoorlaat van de woofer kun je ook prima kernspoelen gebruiken als de luchtspoelen je te duur worden. Maar let op de gelijkstroomweerstand.

• 2 weeks later...
(...) Waar je goed op moet letten bij het vervangen van de spoelen is de Rdc waarde. Die moet ook overeenkomen, zeker als de waarde wat hoger ligt, tenminste als je doel is het originele filter te behouden. (...)

En de belastbaarheid, natuurlijk!

Een dundradig spoeltje, met een relatief hoge gelijkstroomweerstand, zou heet kunnen worden (nog meer weerstand!) of zelfs kunnen doorbranden (oneindige weerstand!).

Maar waarom zou je een slechte spoel in je filter vervangen door een andere slechte spoel?

In de praktijk betekent "een betere spoel": "een spoel met een lagere gelijkstroomweerstand".

Gelijkstroomweerstand en inductiewaarde bepalen samen de kwaliteitsfactor van een spoel.

Als in een luidsprekersysteem een spoel met een tamelijk hoge gelijkstroomweerstand wordt voorgeschreven, is dat geheid om een probleem te verdoezelen.

Het zou beter zijn dat probleem op te lossen. Bijvoorbeeld door een grotere behuizing voor het systeem te bouwen.

In de beste luidsprekersystemen worden spoelen met een relatief hoge gelijkstroomweerstand niet toegepast: met name niet als seriespoel.

Zulke spoelen tasten de dempingsfactor aan (d.i. de controle van de versterker over het uitslingeringsgedrag van de (bas)luidspreker).

Seriespoelen, vooral in de laagsectie, dienen m.i. daarom altijd een ohmse weerstand van hoogstens 0,1... Ohm (in 8 Ohms systemen) tot 0,2... Ohm (in 4 Ohms systemen) te hebben.

Nog vorderingen gemaakt?

Nee, ik heb verder nog geen vorderingen gemaakt. Misschien volgende maand dat ik dan de 4 100uF condensatoren van SCR Chateauroux bestel en daarna pas de spoelen.

Dus alles in fases, want het blijft hobby en dat kost geld :( .

Pas als ik alles compleet heb ga ik het filter in elkaar fabriceren en plaatsen in de kast.

Dus tot die tijd nog geen vorderingen maar ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,

Marcel

Als in een luidsprekersysteem een spoel met een tamelijk hoge gelijkstroomweerstand wordt voorgeschreven, is dat geheid om een probleem te verdoezelen.

Dat probleem is meestal het budget van de ontwerper. Als hij een speaker moet ontwerpen die 300 euro/stuk mag kosten om te produceren/of als bouwpakket is samen te stellen dan zijn zeer hoogwaardige componenten uitgesloten en zal hij over de volle lengte van het ontwerp op diverse punten moeten besparen.

En ondanks deze besparing zal het uiteindelijke ontwerp moeten voldoen aan bepaalde wensen van de fabrikant/klant, een mooi voorbeeld van budget speakers vind ik de 300serie van B&W zeer betaalbaar en toch klopt het geheel.

Veel fabrikanten maken nog wel eens de fout om goede drivers te combineren met extreem dunne kastwanden en filteronderdelen van het goedkoopste soort.

Wij als hobbyisten hebben daar net zo veel last van, wat betaalbaar is voor de 1 kan al onbetaalbaar zijn voor de ander.

Dus streven naar een spoel van maximaal 0,1Ohm is mooi maar zal niet voor een ieder betaalbaar zijn, maar misschien is dan bijv 0,3Ohm wel te betalen en dat is vaak al stukken beter als de spoelen in veel produktie speakers.

Marcel