Jump to content

Audiofiel.....???

WanFie
 Share

Recommended Posts

Nou ja, bedacht of niet, iedereen hier weet wel waar het om gaat. En om op de vraag terug te komen; soms is het inderdaad een vloek, maar zoals iedere hobby geeft het ook veel plezier en zelf ben ik wel bij dat ik momentaal de veranderkriebels niet meer zo voel maar kan genieten van de muziek.. :)

Nou ja, bedacht of niet, iedereen hier weet wel waar het om gaat. En om op de vraag terug te komen; soms is het inderdaad een vloek, maar zoals iedere hobby geeft het ook veel plezier en zelf ben ik wel bij dat ik momentaal de veranderkriebels niet meer zo voel maar kan genieten van de muziek.. :)

Sterker nog....

Ik durf op het moment niks meer te veranderen.... Ik ben bang dat het dan slechter gaat klinken... :rolleyes:

:)

Sterker nog....

Ik durf op het moment niks meer te veranderen.... Ik ben bang dat het dan slechter gaat klinken... :rolleyes:

Als je maar wel tevreden bent..

Betreft de bussen, geloof het of geloof het niet, maar ik kan direct horen welke versnellingsbak er in een bus zit
In een bus zit toch een automatische transmissie? Wat maakt het verschil? Ik bedoel, hoe verschilt de ene automaat van de andere qua geluid? Mij is ook wel eens opgevallen dat er een hoge toon in sommige bussen zit, maar hoe zit het nou?

groet,

Jacco

Beste Jacco,

Nou er zijn eigenlijkt wee merken versnellingsbakken (met automatische retarder). ZF en Voith. De eerste is te herkennen aan een gierend geluid dat meeloopt met het toerendal. De Voith heeft een veel meer gelijkblijvende beetje zeurende toon. Ik vind de ZF bakken heel stoer klinken. Mornern en ingewikkeld :D

Groeten,

Bas

beste Bas,

weet jij ook hoe een ZF bak klinkt waarvan het oliepijl te laag is/was :D

dat klinkt pas stoer!! :lol:

Ik denk wel dat Audiofiel een bedacht woord is zoals Pjotr aangeeft, het is toch vreemd dat ook niemand je presies kan vertellen wat het inhoud.

Marcel

Uhh lees eens goed de "muziekliefhebbers" weten het wel te vertellen in vrijwel elk topic kom je wel een keer opmerkingen tegen "hahah die is zwaar audiofiel enzenz weet niet wat muziek is enz" Toch knap voor iemand die geen audiofiel is zeg maar en zogezegd het ineens niet meer kan verklaren in dit topic. :)

Ik val niemand aan ofzo..maar lees nog maar eens goed na er zijn hear genoeg mensen die precies weten wat audiofilie is zogezegd :D:D:lol:

Ik denk wel dat Audiofiel een bedacht woord is zoals Pjotr aangeeft, het is toch vreemd dat ook niemand je presies kan vertellen wat het inhoud.

Marcel

Uhh lees eens goed de "muziekliefhebbers" weten het wel te vertellen in vrijwel elk topic kom je wel een keer opmerkingen tegen "hahah die is zwaar audiofiel enzenz weet niet wat muziek is enz" Toch knap voor iemand die geen audiofiel is zeg maar en zogezegd het ineens niet meer kan verklaren in dit topic. :)

Ik val niemand aan ofzo..maar lees nog maar eens goed na er zijn hear genoeg mensen die precies weten wat audiofilie is zogezegd :D:D:lol:

Het woord audiofiel moet ,voordat het in Van Dale wordt opgenomen , een zeker (?)aantal malen in de landelijke dagbladen genoemd zijn.

Dus H.H. AUDIOFIELEN verleg Uw werkterrein en haal de krant een keer of tig ? :D:lol:

Marcel

Alle woorden zijn ooit bedacht.....

Ik begrijp alleen niet wat er mis is met dit woord. Kennelijk hebben veel audiofiele voorgangers het verziekt....

Gelukkig is er nog hoop wanneer ik dit topic doorlees.

Marcel

Ik begrijp alleen niet wat er mis is met dit woord. Kennelijk hebben veel audiofiele voorgangers het verziekt....

is dat zo

Marcel

Ja alle woorden zijn ooit eens bedacht, heb ik niks op tegen.

Waar ik wel wat op tegen heb zijn holle, lege woorden en woorden zonder duidelijke betekenis of woorden die helemaal nergens op slaan.

Leg jij mij maar eens exact uit wat het woord audiofiel in houd.

Marcel

De Nederlandse Wikipedia geeft maar weinig info over onze kwaal / afwijking / ziekte / aandoening:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Audiofiel

Audiofiel

Audiofiel is een (niet-medische) aandoening van verregaande drang naar het perfectioneren van de weergave van opgenomen geluid.

Audiofielen noemen zichzelf ook wel High-Enders, afgeleid van High-End HiFi. HiFi is op diens beurt weer afkomstig van "high fidelity", in het Nederlands: "grote getrouwheid". Het High-End verhaal geeft aan dat het dus gaat om de hogere regionen van de mogelijkheden in het bereiken van die getrouwheid.

De audiofiel zal, in zoverre budget en andere randvoorwaarden het toelaten, een stereoinstallatie zo inrichten dat de reproductie van hoge, midden- en lage tonen zo natuurgetrouw mogelijk worden weergegeven. Dit wil over het algemeen zeggen dat gepoogd wordt het geluid precies zo weer te geven als dat het klonk ten tijde van de opname, bij live-concert of in opnamestudio.

De Engelse versie is veel uitgebreider, bevat tal van zeer interessante links, is wat ironisch, bevat humor, en geeft ook een aardig expos

Daar gaat het nu juist over.... WAT is er mis met audiofielen.... :confused:

Zou er verschil zijn?

b.v.

technische audiofielen,

muziek liefhebbende audiofielen,

onderzoekende audiofielen,

enz.

of zelfs combinatie van de hierboven genoemde...???

Ik ben denk alle drie... :confused:

Audiofiel

Audiofiel is een (niet-medische) aandoening van verregaande drang naar het perfectioneren van de weergave van opgenomen geluid

Dus bij de ware audiofiel draait het om opgenomen geluid? Gaat de ware audiofiel dan nooit naar een concert omdat het geluid daar inferieur is?

PUNT 1

Audiofiel is een (niet-medische) aandoening van verregaande drang naar het perfectioneren van de weergave van opgenomen geluid.

PUNT 2

De audiofiel zal, in zoverre budget en andere randvoorwaarden het toelaten, een stereoinstallatie zo inrichten dat de reproductie van hoge, midden- en lage tonen zo natuurgetrouw mogelijk worden weergegeven. Dit wil over het algemeen zeggen dat gepoogd wordt het geluid precies zo weer te geven als dat het klonk ten tijde van de opname, bij live-concert of in opnamestudio.

PNUT 1

Deze omschrijving geeft toch wel een beetje aan dat het om een Ziekelekijke drang gaat :D

PUNT 2

Kijk en hier gaat het weer nergens over, want iemand die weinig centen te makken heeft en een Aldi setje van E200,- in zijn/haar beleving natuurgetrouw vind klinken kan dus ook audiofiel genoemd worden.

En dan wordt er gesteld dat er gepoogd wordt het geluid van een opname presies zo weer te geven als tijdens de opname :blink:

Ten eerste kan dat nooit en ten tweede is 99% van de mensen nooit bij de opname geweest en kan dus niet weten hoe het origineel klinkt.

Al met al een erg lege, holle en niets zeggende omschrijving :(

Marcel

Audiofiel

Audiofiel is een (niet-medische) aandoening van verregaande drang naar het perfectioneren van de weergave van opgenomen geluid

Dus bij de ware audiofiel draait het om opgenomen geluid? Gaat de ware audiofiel dan nooit naar een concert omdat het geluid daar inferieur is?

Jawel alleen moet hij zijn drang om daar de standaard netkabels te vervangen door afgeschermde kabels en condensatoren te willen pellen in toom houden :D:lol:;)

Marcel

Sprak onlangs een audiofiel die in staat is om de kleinste verandering aan zijn peperdure set tot in detail te beschrijven en te beoordelen en die tegelijkertijd in staat is om de grove hoorbare en meetbare defecten aan dezelfde set goed te praten, simpelweg omdat hij daaraan gewend is en het op een of ander manier mooi vindt klinken.

Ach ja :rolleyes: als je een levendige fantasie hebt :D

Marcel

Audiofiel

Jawel alleen moet hij zijn drang om daar de standaard netkabels te vervangen door afgeschermde kabels en condensatoren te willen pellen in toom houden :D:lol:;)

Marcel

Nee zonder gekheid, als audiofielen zo graag levensecht geluid willen horen, waarom gaan ze dan niet meer naar live-concerten? Echter krijg je het niet lijkt me.