Jump to content

Audiofiel.....???

WanFie
 Share

Recommended Posts

Sprak onlangs een audiofiel die in staat is om de kleinste verandering aan zijn peperdure set tot in detail te beschrijven en te beoordelen en die tegelijkertijd in staat is om de grove hoorbare en meetbare defecten aan dezelfde set goed te praten, simpelweg omdat hij daaraan gewend is en het op een of ander manier mooi vindt klinken.

Ach ja :rolleyes: als je een levendige fantasie hebt :D

Marcel

Mag ik aannemen dat je niet mijn fantasie bedoelt? Als je dat wel doet zou ik details kunnen geven van dit voorval met een draaitafel maar ik weet niet of alle betrokkenen dat prettig zouden vinden.

NEEEEE :D ik doelde op de audiofiel waar jij het overhad ;)

Marcel

Audiofiel

Audiofiel is een (niet-medische) aandoening van verregaande drang naar het perfectioneren van de weergave van opgenomen geluid

Dus bij de ware audiofiel draait het om opgenomen geluid? Gaat de ware audiofiel dan nooit naar een concert omdat het geluid daar inferieur is?

Jawel alleen moet hij zijn drang om daar de standaard netkabels te vervangen door afgeschermde kabels en condensatoren te willen pellen in toom houden :D:lol:;)

Marcel

Nee zonder gekheid, als audiofielen zo graag levensecht geluid willen horen, waarom gaan ze dan niet meer naar live-concerten? Echter krijg je het niet lijkt me.

Dat is nou net wat ik al die tijd probeer te zeggen :D ze jagen iets na wat in de accoustiek van de gemiddelde luisterruimte nooit te bereiken is, ik krijg bij sommigen zelfs wel eens het gevoel dat ze te weinig live muziek luisteren.

Marcel

Dat ik de definitie van Wikepedia (Nederlandse versie) heb geciteerd, betekent allerminst dat ik het daar mee eens ben!

Wat me daarin stoort, zijn slordigheden, onjuistheden en onvolledigheid.

"...dat de reproductie van hoge, midden- en lage tonen zo natuurgetrouw mogelijk worden weergegeven..." is natuurlijk onzin: een reproductie wordt niet weergegeven, maar is z

"...dat de reproductie van hoge, midden- en lage tonen zo natuurgetrouw mogelijk worden weergegeven..." is natuurlijk onzin: een reproductie wordt niet weergegeven, maar is z

Mensen kunnen wel roepen dat een set een slap aftreksel is van live en dat is wel zo, maar ik luister haast permanent naar muziek. Ik zie mezelf niet iedere avond naar de concertzaal gaan om een aantal verzoeknummers in te dienen.

Verder zijn kaartjes z

Dat ik de definitie van Wikepedia (Nederlandse versie) heb geciteerd, betekent allerminst dat ik het daar mee eens ben!

Wat me in het algemeen aan zalen irriteert is de akoestiek. Die valt zo vaak tegen.

Ja dat kan, en dan zitten er allerlei mensen nog doorheen te kuchen, en gaat er iemand met een vreselijke aftershave naast me zitten, en moet men zo nodig zo snel applaudiseren dat ik het einde niet meer hoor, en op de terugweg in de metro heb ik dan ook nog eens ruzie met een groep vervelia.. :rolleyes:

Wat me in het algemeen aan zalen irriteert is de akoestiek. Die valt zo vaak tegen.

Ja dat kan, en dan zitten er allerlei mensen nog doorheen te kuchen, en gaat er iemand met een vreselijke aftershave naast me zitten, en moet men zo nodig zo snel applaudiseren dat ik het einde niet meer hoor, en op de terugweg in de metro heb ik dan ook nog eens ruzie met een groep vervelia.. :rolleyes:

beste CGM

je kunt ook een keer met mij meegaan :D

want die dingen die jij noemt zijn mij vreemd,

ik zit meestal in een hele grote kerk met 700 zitplaatsen,

en als er 70 man komt opdagen is het veel,

ik maak een praatje met de concertgevende organist, pak een bakje gratis koffie,

kijk even of er nog nieuwe cd's zijn uitgebracht van het orgel, maak ook nog een praatje met

Mensen kunnen wel roepen dat een set een slap aftreksel is van live en dat is wel zo (...)

Beste CGM,

Typisch is dat... Velen gaan er inderdaad van uit dat hifi-weergave een (min of meer) "slap aftreksel van het origineel" is.

Wat dynamiek betreft: dat klopt.

Er is geen haaifaai-systeem dat volledig recht kan doen aan de dynamische eisen van live muziek.

Maar wat andere aspecten betreft, zoals het "in beeld brengen" van authenticiteitsgevoelversterkende bijgeluidjes (spuugjes, aanblazen/-strijken, voetgestommel, het gefluit van het zwiepende dirigeerstokje, het papiertje dat van de lessenaar van de eerste van de tweede violisten valt), het haailaaiten van individuele zangers en spelers, het op spectaculaire, in het oor springende wijze aanwezig zijn van hoog en laag (ten koste van midden), lijkt haaifaai m

Nou ik zat toevallig pas nog te denken bij het beluisteren van een opname van de Planeten van Holst, met 2 microfoons opgenomen, dat ik zo'n mooi geluidsbeeld in de zaal toch niet heb.. :D Ik bedoel, daar is het veel meer een brij, met rommelig laag, zonder dat je individuele instrumenten kan pinpointen, enz. :D

je kunt ook een keer met mij meegaan :D

want die dingen die jij noemt zijn mij vreemd,

ik maak een praatje met de concertgevende organist, pak een bakje gratis koffie,

kijk even of er nog nieuwe cd's zijn uitgebracht van het orgel, maak ook nog een praatje met

Dat zal dan niet voor niks zijn.. :P;)

tsja, :D

wie is de mensch,

als het om muziek gaat zijn er eigenlijk maar weinig mensen die de mooie dingen weten te waarderen.

we leven in een consumptie maatschappij,

we nemen wat we willen , we kouwen er even op en spugen het uit,

opkomen blinken en verzinken,

het ene moment word een artiest geroemd en ligt iedereen aan zijn voeten ,

even later is hij vergeten....

dat ligt niet altijd aan de artiest!

er worden (ook in de pop wereld) hele goede muziekstukken geschreven.

maar de mensch heeft iedere keer weer die begeerte naar meer en beter.

dat is met vrouwen zo , dat is met auto's zo , dat is met muziek zo.

het probleem ligt bij ons,

wij moeten proberen te waarderen wat we hebben,

pas dan ben je echt tevreden,

en ik waardeer het orgel nog steeds,

ik waardeer Bach nog steeds.

en ik waardeer ook het nummer Heya mamma van K3 nog steeds.

en over 10 jaar ook nog. :D

wie is de mensch,

als het om muziek gaat zijn er eigenlijk maar weinig mensen die de mooie dingen weten te waarderen.

Beste Erik,

Hier ben ik het wel helemaal met je eens. Het is eigenlijk echt onvoorstelbaar (en dit kan me echt raken tot diep in het hart) dat we genoegen nemen met al die bagger op TMF en de radio etc. De kwaliteit van de huidige commerciele muziek is nog nooit zo slecht geweest. Een absoluut dieptepunt in de muziekgeschiedenis. Er is echt wel heel veel talent, maar helaas blijft dat veelal onbekend door t.g.v. het grote baggergehalte waar we nu aan gewend zijn. Een van de redenen dat ik gewoon nooit uitga is omdat ik neit tegen die zo verschrikkelijke domme en afschuwlijke muziek kan die je overal hoort. BOOM....BOOM....BOOM.....BOOM. Het is eigenlijk een belediging voor je inteligentie!

Of we meer en beter willen is deels waar, maar "beter" kun je ook vervangen voor "anders". En dat is opzich wel logisch. Men wil iets hebben om naar uit te kijken. Doelen hebben. Het verlangen is dan soms groter dan het bezit.

Bach is een grote revolutie geweest voor de morderne muziek. En al zal het merendeel het niet horen, snappen of weten, maar bijna alles wat je hedendaags hoort heeft zijn wortels van harmonieen die Bach heeft uitgevonden.

PS: Hou toch op met je K3. Ook dat is bagger van de bovenste plank man! ;):D

Groeten,

Bas

wie is de mensch,

Beste Erik,

Hier ben ik het wel helemaal met je eens. Het is eigenlijk echt onvoorstelbaar (en dit kan me echt raken tot diep in het hart) dat we genoegen nemen met al die bagger op TMF en de radio etc. De kwaliteit van de huidige commerciele muziek is nog nooit zo slecht geweest. Een absoluut dieptepunt in de muziekgeschiedenis. Er is echt wel heel veel talent, maar helaas blijft dat veelal onbekend door t.g.v. het grote baggergehalte waar we nu aan gewend zijn. Een van de redenen dat ik gewoon nooit uitga is omdat ik neit tegen die zo verschrikkelijke domme en afschuwlijke muziek kan die je overal hoort. BOOM....BOOM....BOOM.....BOOM. Het is eigenlijk een belediging voor je inteligentie!

Of we meer en beter willen is deels waar, maar "beter" kun je ook vervangen voor "anders". En dat is opzich wel logisch. Men wil iets hebben om naar uit te kijken. Doelen hebben. Het verlangen is dan soms groter dan het bezit.

Bach is een grote revolutie geweest voor de morderne muziek. En al zal het merendeel het niet horen, snappen of weten, maar bijna alles wat je hedendaags hoort heeft zijn wortels van harmonieen die Bach heeft uitgevonden.

PS: Hou toch op met je K3. Ook dat is bagger van de bovenste plank man! ;):D

Groeten,

Bas

Dan vraag ik me nog af wat jij doet met cd spelers dan?? ontevreden misschien en kom niet aan met de cliche geld verdienen. Het is een streven waar jezelf naar snakt geef het maar toe. En daar is niets mis mee natuurlijk niet. Erik zijn point vooral deze

Klopt helemaal...Veel mensen verslijten hear en elders audiospullen bij de vleet ik ook daarniet van ik beschuldig mezelf eveneens. De mens heeft nu eenmaal die drang in deze hobby dat tedoen. Het kan nooit goed genoeg zijn perfectie bestaat niet gelukkig maar zou ik zeggen. Net wat erik zegt we moeten eigenlijk eens kijken wat we binnen hebben staan en wat we beleven op dit gebied de vele concerten de festivalen enz..en dan draait het niet om de kwaliteit van een band maar puur om de gezelligheid.

Je zegt het zelf al...vele tracks die tegenswoordig worden opgenomen rap en voornamelijk techno melodieen zijn gestoelt op deze grote namen. Ik vind het niet verschrikkelijk weetje ook waarom niet?

Simpelweg omdat ik daarniet na luister endus ook geen last van kan hebben :)

Beste Bas,

Jouw Klacht tegen de Muziekgeest Van Dezen Tijd had ik graag gezien in het door mij destijds speciaal voor dat doel geopende topic over Popmuziek.

Voor het gemak versmalde ik het onderwerp tot het geboenkie-boenkie-boenk van de Golfjes en Alfaatjes waar de Sjonnies mee jagen op hun Anita's.

Overigens ben ik het niet helemaal eens met je opmerking over de harmonie