Jump to content

Audiofiel.....???

WanFie
 Share

Recommended Posts

Kinderen zitten nog op een heel ander nivo, dus laat ze ook lekker naar hun nivo muziek luisteren. We hoeven er toch niet direct ouwe wijven van te maken <_<

Kijk en dat vind ik nou grote onzin. Kinderen tot een jaar of 4 - 5 zitten op geen enkel niveau. Die absorberen alles wat je ze voorzet, ontdekken wat lekker is en wat niet.

Mijn vrouw werkt nu zo'n 10 jaar in de kinderopvang met groepen van 0 tot 12 jaar. Het valt haar juist op dat peutergroepen van rond de 3 jaar ook erg open staan voor b.v. klassiek, maar ook voor blues en sommige (harmonishe) jazz en het niet alleen beperkt is tot de verstaanbare "kleutertaal" van K3. Als zo'n groep kleintjes erg druk is en ze zet wat rustig klassiek op (van H

en het is en blijft een feit dat kinderen rustiger worden als ze naar klassieke muziek luisteren

oudere mensen ook wel trouwens

Ik werd er als kind al bloednerverveus van. En als oudere krijg ik altijd een naar bijsmaakje als ik naar klassieke muziek luister. Ik zie dan altijd een zaaltje vol met VVD-ers voor me. Van die brallende driedelige krijtstreeppakken met een pijp of sigaar in de mond, met Harry Mens op de voorgrond die weer loopt de gorgelen aan een wijntje. :D Ik koppel klassieke muziek altijd aan alles wat fout is. :D

En daar wordt ik nog veel onrustiger van. :D

Doe mij K3 maar.

Groeten

Edwin

en het is en blijft een feit dat kinderen rustiger worden als ze naar klassieke muziek luisteren

Ik werd er als kind al bloednerverveus van. En als oudere krijg ik altijd een naar bijsmaakje als ik naar klassieke muziek luister. Ik zie dan altijd een zaaltje vol met VVD-ers voor me. Van die brallende driedelige krijtstreeppakken met een pijp of sigaar in de mond, met Harry Mens op de voorgrond die weer loopt de gorgelen aan een wijntje. :D Ik koppel klassieke muziek altijd aan alles wat fout is. :D

Doe mij K3 maar.

Groeten

Edwin

Wat naar voor je meneer Snoek.

De smaak van een VVD'er is overigens niet meer of minder dan van een SP'er ofzo hoor. Van beide is ie tamelijk onontwikkeld, of misschien beter gezegd: tamelijk eenzijdig. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk :lol:

Het is natuurlijk niet de bedoeling om andere muziek dan a la K3 er met geweld in te slaan. Dan kun je dit soort reakties verwachten

Ook heeft het geen enkele zin om kinderen K3 te onthouden, geeft later ook meestal een tegenreaktie.

;)

(...)

En als oudere krijg ik altijd een naar bijsmaakje als ik naar klassieke muziek luister.

(...)

Beste Edwin,

Altijd? Dus je luistert altijd naar klassieke muziek. En daarna een nare bijsmaak.

Remedie: niet luisteren en/of je tanden beter poetsen.

Tenzij je masochist bent natuurlijk :P

Met opgewekte groet (en pijp in de bek),

Doe mij K3 maar.

Groeten

Edwin

Wat naar voor je Snoek.

De smaak van een VVD'er is overigens niet meer of minder dan van een SP'er ofzo hoor. Van beide is ie tamelijk onontwikkeld, of misschien beter gezegd: tamelijk eenzijdig. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk :lol:

Het is natuurlijk niet de bedoeling om andere muziek dan a la K3 er met geweld in te slaan. Dan kun je dit soort reakties vewachten

Ook heeft het geen enkele zin om kinderen K3 te onthouden, geeft later ook meestal een tegenreaktie.

;)

Je kunt kinderen beter niet opzadelen met zwaarmoedige muziek. Van klassieke muziek worden kinderen later depressief. :D

Trouwens, het is ook opvallend dat veel Quad {kwot} liefhebbers ook van klassieke muziek houden. En vaak zijn dat juist uitermate deprimerende mensen.

Groeten

Edwin {je noemt me trouwens weer 'Snoek'. :D Pas als je vroeger met me geknikkerd hebt, of onder de douche hebt gestaan, mag je me 'Snoek' noemen. :D

(...)

En als oudere krijg ik altijd een naar bijsmaakje als ik naar klassieke muziek luister.

(...)

Beste Edwin,

Altijd? Dus je luistert altijd naar klassieke muziek. En daarna een nare bijsmaak.

Remedie: niet luisteren en/of je tanden beter poetsen.

Tenzij je masochist bent natuurlijk :P

Met opgewekte groet (en pijp in de bek),

Beste Dick

Je hebt gelijk, ik zei het een beetje verkeerd. :D

Als ik bij toeval klassieke muziek hoor, of het wordt me opgedrongen, dan krijg ik altijd een vies bijsmaakje in de mond. Tanden poetsen heeft dan geen zin, het vieze bijsmaakje penetreert dwars door de mentholsmaak heen. :D

Met die Pijp van jou heb ik geen moeite hoor, Dick. Jij bent toch geen brallende VVD-er? :D

Groeten

Edwin

Beste,

Wat denken jullie toch zwart wit. Er is nog een heel groot gebied tussen klassiek en K3.

Je kunt goede kinderpop maken met goede compositie's en goede muzikanten. Muziek waar een soul achter zit. Ik weet hoe K3 gemaakt wordt en dat zijn geen mensen die hun "soul ergens in stoppen. Dit zijn mensen die de hele dag achter een enorme sample libary zitten en allemaal beats opzoeken die zo comemrcieel mogelijk klinken. Vervolgens wordt er flink geknipt en geplakt. Dan wordt er in gezongen, uiteraard zo vals als wat, en naderhand wordt dat ook eventjes rechtgeplakt. Er zijn zelfs marktonderzoeken voor hoe iets zo commericeel mogelijk te kunnen brengen en hoe er het meest geld aan te verdienen.

Daarintegen kun je dus ook kwaliteits zangeressen neerzetten, een kwaliteits band en een kwaliteits componist en nog steeds een waanzinnige leuke kindertune nerzetten.

Iemand noemde Ome Willen, en dat is echt een prachtvoorbeeld, want die hadden dus wel kwaliteits muziek. met een kwaliteitsband.

Kinderen zitten dan wel op een lager nivo, maar dat hoeft niet te zeggen dat je ze maar bagger moet voeren.

Groeten,

Bas

Edwin {je noemt me trouwens weer 'Snoek'.  :D Pas als je vroeger met me geknikkerd hebt, of onder de douche hebt gestaan, mag je me 'Snoek' noemen.  :D

Ja ik weet het, was ook weer veel te snel met posten. Heb het even voor je veranderd Edwin :D

Trouwens, het is ook opvallend dat veel Quad {kwot} liefhebbers ook van klassieke muziek houden. En vaak zijn dat juist uitermate deprimerende mensen.

Bedoel je dat er bij jou thuis vroeger Quad stond in de huiskamer? Dat moet voor een kind wel ondragelijk geweest zijn. Had vroeger een vriendje toen ik klein was en daar stond ook Quad in de huiskamer. Gelukkig mochten we daar toen nooit binnen spelen :P

:lol:;)

Kinderen zitten dan wel op een lager nivo, maar dat hoeft niet te zeggen dat je ze maar bagger moet voeren.

Uiteindelijk gaat het er toch om of het gewaardeerd wordt, en dan maakt het helemaal niet meer uit hoe het ooit is ontstaan.

Ik moet ook steeds denken aan die film "Amadeus", waarin Salieri zo teleurgesteld is als ie Mozart voor de eerste keer ziet. ;)

Uiteindelijk gaat het er toch om of het gewaardeerd wordt, en dan maakt het helemaal niet meer uit hoe het ooit is ontstaan.

Ik moet ook steeds denken aan die film "Amadeus", waarin Salieri zo teleurgesteld is als ie Mozart voor de eerste keer ziet. ;)

Beste CGM,

Daar heb jij weer helemaal gelijk in. Zoals met alle kunsten maakt het niet uit hoe het ontstaat, maar hoe het eindproduct is.

Over smaak valt niet te twisten, en niemand kan bepalen wat wel of geen muziek is. Laat ik het dan zo formuleren dat het slechts "mijn" mening is. En mijn mening is dat dit niets met muziek te maken heeft. Mijn mening is ook dat jongeren zich totaal niet meer bewust zijn van kwaliteits muziek, omdat ze er niet meer mee in aaraking komen. En dat vind ik dus zo jammer. Hoe vaak ik wel niet meemaakte, dat we moesten optreden voor basis scholen. En wij spelen alleen maar funk en soul typisch jaren 80. De hele zaal gaat plat, maar achteraf komen ze wel naar ons toe van, "wat is dat voor muziek, nooit geweten dat dit bestaat". En dat komt omdat die generatie niet beter weet dan dat BOOM...BOOM...BOOM en domme melodieen muziek is.

Als er andere mensen zijn die bijv. een K3 muzikalte hoogtepunten vinden. Er kippenvel van krijgt en er emotioneel door geraakt wordt, tja wie ben ik dan om te zeggen dat het geen muziek is. ;) Het is dus mijn mening.

Groeten,

Bas

Ja. hou me ten goede, ik ben ook geen fan van die zooi (mijn mening), maar muziek is beleving voor mij, en als een ander het met andere "muziek" beleeft, ja wie ben ik dan.. :) Als ik zo'n klein kind op K3 uit zijn/haar dak zie gaan, dan ruk ik die cd toch niet uit de speler om te vervangen door een stukje Mahler? :D

Ja. hou me ten goede, ik ben ook geen fan van die zooi (mijn mening), maar muziek is beleving voor mij, en als een ander het met andere "muziek" beleeft, ja wie ben ik dan.. :) Als ik zo'n klein kind op K3 uit zijn/haar dak zie gaan, dan ruk ik die cd toch niet uit de speler om te vervangen door een stukje Mahler? :D

:D

beste CGM

als mijn kinderen heel druk uit hun dak aan het gaan zijn , dan ruk ik die K3 cd er echt wel eens uit hoor, en stop er een stukje beethoven in,

ze gaan dan heerlijk rustig met hun duim in de mond op de bank zitten. ;)

:D

beste CGM

als mijn kinderen heel druk uit hun dak aan het gaan zijn , dan ruk ik die K3 cd er echt wel eens uit hoor, en stop er een stukje beethoven in,

ze gaan dan heerlijk rustig met hun duim in de mond op de bank zitten. ;)

Als zij wat ouder zijn moeten ze niets meer van die K3 hebben en de meeste van Beethoven ook niet. :D

Van klassiek word je slim. Vooral van barok met een tempo van 60 en veel viool.

Google maar eens met "superlearning music".

Als dat echt zo was zou het op scholen wel gebruikt worden.

Ik denk w

Ik ben het er mee eens dat kinderen inderdaad ook eens wat anders moeten luisteren als K3 en Kabouter Plop, en dat gebeurt bij ons thuis ongemerkt als mijn vrouw en ik muziek op hebben staan zit ons zoontje vaak lekker met wat speelgoed te spelen en pikt hij het ongemerkt wel op soms gaat hij dan zelfs dansen :D

Maar ik zal nooit het CD`tje van Plop er uit rukken omdat IK er niks an vind, het zijn immers kinderen en die ervaren alles anders als wij volwassenen.

Marcel

Ik ben het er mee eens dat kinderen inderdaad ook eens wat anders moeten luisteren als K3 en Kabouter Plop, en dat gebeurt bij ons thuis ongemerkt als mijn vrouw en ik muziek op hebben staan zit ons zoontje vaak lekker met wat speelgoed te spelen en pikt hij het ongemerkt wel op soms gaat hij dan zelfs dansen :D

Maar ik zal nooit het CD`tje van Plop er uit rukken omdat IK er niks an vind, het zijn immers kinderen en die ervaren alles anders als wij volwassenen.

Marcel

Kinderwren voo kinderwren...???

:confused:

Over smaak valt niet te twisten, en niemand kan bepalen wat wel of geen muziek is. Laat ik het dan zo formuleren dat het slechts "mijn" mening is. En mijn mening is dat dit niets met muziek te maken heeft. Mijn mening is ook dat jongeren zich totaal niet meer bewust zijn van kwaliteits muziek, omdat ze er niet meer mee in aaraking komen. En dat vind ik dus zo jammer. Hoe vaak ik wel niet meemaakte, dat we moesten optreden voor basis scholen. En wij spelen alleen maar funk en soul typisch jaren 80. De hele zaal gaat plat, maar achteraf komen ze wel naar ons toe van, "wat is dat voor muziek, nooit geweten dat dit bestaat". En dat komt omdat die generatie niet beter weet dan dat BOOM...BOOM...BOOM en domme melodieen muziek is.

Sebastiaan,

Misschien is het idd zo dat 'de jeugd' niets anders weet dan wat er op MTV komt (boom boom boom, yo niggah enz ;):P ), maar ze kunnen heus wel een eigen smaak ontwikkelen hoor. Ik weet natuurlijk niet hoe jij in aanraking bent gekomen met klassiek en jazz en zo en hoe je muzikant bent geworden, maar het is iig niet gekomen doordat je het op tv en radio zoveel hoorde (of je ouders moeten altijd klassiek/jazz hebben gedraaid of zo, maar het komt iig niet op MTV, TMF o.i.d.).

Ikzelf luisterde vroeger als kind ook naar wat m'n ouders draaiden. Nou stond er zelden muziek van hunzelf op en stond meestal de radio aan (meestal op radio Noord/Drenthe) maar goed, daar draaien ze ook muziek. Toch draai ik dat zelf nu niet meer. Ik ben (voor zover ik me dat herinner) in m'n puberteit gewoon opzoek gegaan naar muziek die ik leuk vond. En dat was meestal geen muziek die veel op radio of tv kwam. Misschien dat het af en toe op Kink-FM gedraaid werd/wordt, maar ik heb toch ook wel een hoop muziek 'zelf' ontdekt. Hoe zou ik anders aan bands als Dream Theater, Lacuna Coil, Sepultura, The Gathering, Nick Cave & The Bad Seeds enz. zijn gekomen? Is nou niet echt muziek dat je veel op MTV of zo ziet langskomen... Laat staan oude muziek als Procol Harum, Nick Drake, Led Zeppelin of Pink Floyd. Ok, die laatste 2 zijn wel een heeeel bekende namen, maar de muziek zal veel jongeren weinig zeggen. "Comfortably Numb? Das toch een nummer van de the Scissor Sisters...?" :rolleyes:

Sebastiaan,

Misschien is het idd zo dat 'de jeugd' niets anders weet dan wat er op MTV komt (boom boom boom, yo niggah enz ;):P ), maar ze kunnen heus wel een eigen smaak ontwikkelen hoor. Ik weet natuurlijk niet hoe jij in aanraking bent gekomen met klassiek en jazz en zo en hoe je muzikant bent geworden, maar het is iig niet gekomen doordat je het op tv en radio zoveel hoorde (of je ouders moeten altijd klassiek/jazz hebben gedraaid of zo, maar het komt iig niet op MTV, TMF o.i.d.).

Ikzelf luisterde vroeger als kind ook naar wat m'n ouders draaiden. Nou stond er zelden muziek van hunzelf op en stond meestal de radio aan (meestal op radio Noord/Drenthe) maar goed, daar draaien ze ook muziek. Toch draai ik dat zelf nu niet meer. Ik ben (voor zover ik me dat herinner) in m'n puberteit gewoon opzoek gegaan naar muziek die ik leuk vond. En dat was meestal geen muziek die veel op radio of tv kwam. Misschien dat het af en toe op Kink-FM gedraaid werd/wordt, maar ik heb toch ook wel een hoop muziek 'zelf' ontdekt. Hoe zou ik anders aan bands als Dream Theater, Lacuna Coil, Sepultura, The Gathering, Nick Cave & The Bad Seeds enz. zijn gekomen? Is nou niet echt muziek dat je veel op MTV of zo ziet langskomen... Laat staan oude muziek als Procol Harum, Nick Drake, Led Zeppelin of Pink Floyd. Ok, die laatste 2 zijn wel een heeeel bekende namen, maar de muziek zal veel jongeren weinig zeggen. "Comfortably Numb? Das toch een nummer van de the Scissor Sisters...?" :rolleyes:

Beste Henrie,

Jij bent een uitzondering op de cocacola generatie. Die doet nl niet de moeite zelf iets te ondekken. Ik heb zelfs het idee dat ze dat Boom-Boom-Boom rijmelarij geweldig vinden omdat alle leeftijdgenootjes dat ook geweldig vinden.

Hier staat een behoorlijk contradictie, want als ze allemaal zo zijn, zou niemand dat gerijmelarij iets vinden (en ik geloof ook dat dat zo is). De commercie bepaald wat de jeugd leuk moet vinden. En met die rijmelarij is nou eenmaal sneller veel geld verdient en het zijn ontzettend goedkope produkten om te maken.

In de jaren 80 vond ik daar ook niet veel aan, maar toen hadden de teksten nog enige waarde. Maar zelfs die die zijn erin gebleven. Het gaat er nu alleen om wie de geilste wijven in de videoclip laat zien en liest zoveel mogelijk.

Onlangs was er op MTV een doku over het onstaan end e goei vand e hedendaagse rapmuziek. Zelfs zij waren het niet eens met de ontwikkeling die deze stroming heeft doorgemaakt. Vooraanstaande mensen uit de branche gaven toe dat het niks meer met muziek en enkel en alleen nog maar met omzet te maken heeft.

Stelling: Een smaak kan je aangepraat worden <_<

Wie regelmatig in zalen als Paradiso, Het Paard van Troje enz. komt en ook sommige festivals waar de "betere"/alternatieve pop aan bod komt zal veel jongeren zeker tegen komen.

Dat betekent, denk ik, 2 dingen:

1- Die jongeren zijn niet tevreden met wat ze te zien/horen krijgen op radio en TV en/of zijn die muziekaanbod uitgegroeid

2- Naar aanleiding van punt 1, gaan ze op zoek naar alternatieven.

Dit zal niet gelden voor de meerderheid van de jongeren maar is zeker geldig voor heel veel jongeren. Het is dus vandaag de dag niet veel anders dan vroeger, in "m'n tijd" was de muziek op de meeste radiostations bagger en dus moest je zelf(alleen of met vrienden) op zoek gaan naar iets anders. Het grootste verschil met nu is dat MTV, TMF enz. niet bestond, de weinig muziekprogrammas op TV(met videoclips of optredens) werden massaal gekeken. Ik deed dat ook ongeacht of ik de artisten wel of niet goed vond.

M'n grootste bezwaar tegen moderne "commerciele" muziek is dat er geen haast geen muzikanten meer aan te pas komen. Een DJ is nu ook een muzikant :blink::angry:

Duran Duran was toen ik op school zat beschouwd als commerciele garbish maar tenminste waren de mannen echte muziekanten(en niet eens zo slecht ook achteraf gezien :) ).