muziekfreak Posted 2 september 2005 Report Share Posted 2 september 2005 Heren van het goede leven Ik heb een vraag ik ben in het bezit van een Pioneer receiver. Dit is een 7.1 versterker nu vraag ik me af hij wordt erg heet [ook als hij gewoon aanstaat zegmaar zonder muziek tedraaien] op sommige plekken [midden nee zit niet de trafo maar een grote koelrug met prinplaatjes erstussen die kennelijk gekoeld dienen teworden transistoren zitten op de bodem geloof ik] kan ik nauwlijks mijn handen erop houden. Ik heb nu gewoon een jbl sub en mijn eigen fronts erop staan zeg maar geen lastige speaker gewoon 8ohm zijn de eve bij mij weten. Kan dit kwaad? er zitten 2 fans in de receiver die volgens mij nog nooit zijn aangesprongen??!? Ik weet wel als ereen storing in een fan voorkomt krijg ik dat tezien in mijn display "fan stopped" ook dit heb ik nog nooit meegemaakt gelukkig. Als het teheet worden springen ze aan had ik begrepen maar zeker weten doe ik het niet. Maar het baart me zorgen ik vind het erg heet worden de ruimte heb ik ZEER ruim gelaten tussen de componenten. Dus daar ligt het ook niet aan denk ik. Is dit normaal met receivers van dit caliber en of merk? Hij klinkt wel fantastisch de amp is trouwens in 8 ohm 7x100w..in 6 ohm 7x130 oid. HIj staat overigens in 8 ohm is schakelbaar naar 6. ANDER IETS NU EVEN OFFTOPIC ALS WARE Wat zijn de consequenties van een 4ohm speaker op deze amp? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 3 september 2005 Report Share Posted 3 september 2005 Heren van het goede leven Ik heb een vraag ik ben in het bezit van een Pioneer receiver. Dit is een 7.1 versterker nu vraag ik me af hij wordt erg heet [ook als hij gewoon aanstaat zegmaar zonder muziek tedraaien] op sommige plekken [midden nee zit niet de trafo maar een grote koelrug met prinplaatjes erstussen die kennelijk gekoeld dienen teworden transistoren zitten op de bodem geloof ik] kan ik nauwlijks mijn handen erop houden. Ik heb nu gewoon een jbl sub en mijn eigen fronts erop staan zeg maar geen lastige speaker gewoon 8ohm zijn de eve bij mij weten. Kan dit kwaad? er zitten 2 fans in de receiver die volgens mij nog nooit zijn aangesprongen??!? Ik weet wel als ereen storing in een fan voorkomt krijg ik dat tezien in mijn display "fan stopped" ook dit heb ik nog nooit meegemaakt gelukkig. Als het teheet worden springen ze aan had ik begrepen maar zeker weten doe ik het niet. Maar het baart me zorgen ik vind het erg heet worden de ruimte heb ik ZEER ruim gelaten tussen de componenten. Dus daar ligt het ook niet aan denk ik. Is dit normaal met receivers van dit caliber en of merk? Hij klinkt wel fantastisch de amp is trouwens in 8 ohm 7x100w..in 6 ohm 7x130 oid. HIj staat overigens in 8 ohm is schakelbaar naar 6. ANDER IETS NU EVEN OFFTOPIC ALS WARE Wat zijn de consequenties van een 4ohm speaker op deze amp? Het aansluiten van 4 ohm luidsprekers is voor de meeste versterkers geen probleem. Het enige verschil wat je waarneemt is dat 4 ohm types bij een gelijkblijvende stand van de volumeregelaar een fractie luider kunnen klinken dan bijvoorbeeld 8 ohm luidsprekers. Als de versterkers in de Pioneer die belasting van 4 ohm niet mogen hebben, staat dat doorgaans in de gebruiksaanwijzing of er staat achterop het apparaat welke luidsprekerimpedanties er aangesloten mogen worden. Het warm (tot flink warm) worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzy Posted 3 september 2005 Report Share Posted 3 september 2005 Doet het type ff posten dan mail ik het wel even door aan een kennis van mij die bij pioneer op de servicedesk werkt (eigenlijk bij navigatie maar vooruit) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 6 september 2005 Report Share Posted 6 september 2005 Een 4 Ohm speaker moet in principe redelijk goed gaan, maar als ie regelmatig onder de 4 Ohm dipt dan levert dat wel degelijk problemen op voor deze receiver (zoals bij de meeste receivers overigens). Wat betreft de hitte hoef je je geen zorgen te maken, zorg alleen dat ie ook goed zijn warmte kwijt kan, dus niets op het apparaat zetten en genoeg ruimte aan de zijkanten van het apparaat vrijhouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 6 september 2005 Report Share Posted 6 september 2005 Een 4 Ohm speaker moet in principe redelijk goed gaan, maar als ie regelmatig onder de 4 Ohm dipt dan levert dat wel degelijk problemen op voor deze receiver (zoals bij de meeste receivers overigens). Wat betreft de hitte hoef je je geen zorgen te maken, zorg alleen dat ie ook goed zijn warmte kwijt kan, dus niets op het apparaat zetten en genoeg ruimte aan de zijkanten van het apparaat vrijhouden. Als een luidspreker een impedantie heeft van 4 ohm nominaal kan het voorkomen dat het impedantieverloop van de luidspreker onder de 4 ohm komt. Voor de meeste versterkers is dat geen bezwaar. Problemen kun je verwachten als de versterkerfabrikant het gebruik van een 4 ohm nominale impedantie voor de luidspreker afraadt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts