Jump to content

Aan nieuwe Museum voor Beeld en Geluid:

vrut
 Share

Recommended Posts

mail net verstuurd aan nieuw te openen Museum voor Beeld en Geluid, te Hilversum (voormalig NOB omroepmuseum):

Mevrouw xxxx Hilversum

Betreft: Museum voor Beeld en Geluid

Maarssen, 4 september 2005

Geachte mevrouw xxxxxxx,

Als ik het goed heb vernomen gaan de deuren van uw museum tegen begin 2006 weer open. In het oude NOB museum waren, zij het wel schaars, ook enige hifi producten aanwezig. Ik heb het dan bijvoorbeeld over de Nakamichi TT1000mk1 en de Philips CD100, overigens twee apparaten welke ik zelf ook in bezit heb. Het laatst ben ik in 2002 in het NOB museum geweest, en als audio-hobbyist heb ik natuurlijk veel gevraagd aan jullie medewerkers. Ik hoorde dat jullie in het nieuw te openen museum ook meer plaats gaan vrijmaken voor hifi apparatuur.

Ik kom wel eens in het Rotterdams radiomuseum. Wat mij daar opvalt is dat de echte verzamelstukken niet aanwezig zijn. Ik heb het dan bijvoorbeeld over Revox, Nakamichi, Quad, Marantz en Thorens apparatuur. Merken die een hun sporen hebben achter gelaten in de geschiedenis. Ook de Nederlandse merken Philips (MFB), Solosound en Hepta ontbraken, ook merken die zeker 30 jaar bestaan.

Mijn idee is dat het duurdere exclusievere apparatuur niet gekocht kan worden door de prijs, of de zeldzaamheid. En met voorgaande bewering tref ik denk ik niet alleen het Rotterdams radiomuseum. Vaak is het moeilijk aan bijzonder apparatuur te komen.

Ik heb het met diverse mede hobbyisten over het idee gehad een klein radio museum op te richten. Dit museum zou een collectie hebben van apparatuur tijdelijk geleend van hobbyisten. Zou het niet een win-win situatie zijn als wij onze krachten zouden bundelen? In een kleine ruimte van circa 20m3 van het nieuwe museum zou al heel wat hifi-geschiedenis zijn plek kunnen vinden. Ik heb het dan overigens over hifi apparatuur, vanaf ongeveer 1965. Er zijn enorm veel hobbyisten die schatten aan verzameld apparatuur thuis herbergen, en die volgens mij best een apparaat willen uitlenen ten behoeve van educatief gebruik.

Natuurlijk zullen de voorwaarden van te voren afgesproken moeten worden. Ik denk dan aan:

- alle bijzondere apparatuur achter glas

- spelende set altijd aanwezig (bijv. set Philips MFB's)

- deelnemer geeft apparatuur in bruikleen, en tekent voor een jaar

- wisselende tentoonstelling

- vrijwilligers uit hifi-hobbyisten plaatsen apparatuur, en zijn soms ook aanwezig

- bordje bij apparatuur (als deelnemer dit wil) met naam deelnemer

- enz.

Graag zou ik van u vernemen wat u van mijn idee vindt.

Met vriendelijk groet,

Fred xxxxx

tel. xxxxxx

-----------------------------------------

Gegroet,

Wat vinden jullie van het idee? Zou je ook mee willen doen? En in wat voor vorm? Vinden jullie ook dat het Rotterdams Radiomuseum (stichting) veel belangrijk apparatuur mist? En hebben jullie misschien nog tips?

Groeten, Fred

img13.jpg

Een echt hifi museum (na oorlogs) zou ik zeker gaan bezoeken. Er zouden dan wel wisselend sets moetn zijn opgesteld. Historie en ook vormgeving interesseert me zeer.

Ga eens bij Transtec kijken daar staan alle Quad produkten in iets wat op een rommelhok lijkt. Een leuk begin van een collectie.

Overigens zal ik geen apparatuur ter beschikking kunnen stellen, die heb ik zelf nodig.

Carl

Ik zou me kunnen voorstellen dat de belangstelling voor een collectie van het "betere" spul net zo groot is als het aantal mensen dat dit koopt.

Gegroet,

Ik denk dat de interesse groter is. Ik denk dat veel mensen wel interesse hebben in de eerste digitale tuner, de eerste Philips MFB speakers (en te horen), of de schuine Nakamichi 600 serie. Ook met een hoop nostalgie. Ik denk dat veel mensen niet zo snel iets kopen, maar wel het leuk vinden het apparatuur te horen en zien, en anecdotes, gegevens te lezen.

Ik vond Frankfurt ook erg mooi, vooral de topper van Translator. Uitgebreid bekeken. Maar ik zou toch niet zo snel een draaitafel van 45.000 Euro kopen. En dat geld voor de meeste spullen van een grote audio show. Als mensen de spullen niet thuis hebben, en/of geen intentie hebben om iets te kopen, betekent nog niet altijd dat zij geen interesse hebben.

Ik ben overigens benieuwd of ik reactie krijg. En misschien hebben zijn als magazijnen vol met mooi spul, wat niet in het oude NOB museum een plaats kon vinden.

Groeten, Fred

Ik heb nog een mooie Klein en Hummel Telewatt buizenversterker uit ongeveer 1995...

Die zou van mij best een jaar in zo'n museum mogen staan.

Een op te lossen probleem lijkt mij de verzekering van die spullen. Ik zou het ding n.l. niet graag kwijt willen.

:)

Gegroet,

Een verzekering zou er wel moeten zijn. Hoewel een verzekering nooit hoog genoeg kan zijn. Probeer maar weer zo'n apparaat te pakken te krijgen.

Groeten, Fred