carl Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 Onlangs was ik met de Firato test LP van Jan kool in de weer. Het bijbehorende boekje weer eens doorgelezen en daar las ik over de discussie voor-voorversterker/trafo het volgende: " ... terwijl in zeer veel gevallen een goede transformator letterlijk niets minder presteert (bij herhaling door luisteren met zeer geavanceerde apparatuur en door uitvoerige metingen vastgesteld). De soms absurd dure voorversterkers blijken ook geen haar beter dan een van de goedkoopste, die overigens nog ver over de F 400, kost (het transformatortje ca f 100, -)" Nu ben ik zelf de laatste tijd weer in de weer met voor voor-versterkers en kan dat toch niet beamen (niet gemeten wel beluistert). Er zitten behoorlijke verschillen tussen voor-voorversterkers en het goed vergelijken heeft zeker zin. Wat ik me afvraag is of die verschillen nu veel groter zijn geworden dan toen omdat er sprake is van een duidelijke kwaliteitstoename. Of zou zo'n Jan Kool nu hetzelfde geschreven hebben? Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 een vraag die zelden gesteld wordt is of je oren al die dure investeringen en marginale verschillen wel waard zijn. De oer-Hollandse nuchterheid (oude waarden en nieuwe normen, toch) gebiedt te zeggen dat......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 september 2005 Author Report Share Posted 4 september 2005 Hai Kraus, Was dat niet de kritiek van Spido op jou opwaardeer"woede" aangaande de Fat Bob? Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 Hoi Carl, Zelf denk ik dat Jan Kool het verschil bedoelt tussen een dure mc pre/pre en een goedkope mc trafo,(van toen rond de fl 100.-), maar ik kan me vergissen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 Hoi Carl, Zelf denk ik dat Jan Kool het verschil bedoelt tussen een dure mc pre/pre en een goedkope mc trafo,(van toen rond de fl 100.-), maar ik kan me vergissen. Dat is lang geleden. Goed je weer te zien reageren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 Hai Kraus, Was dat niet de kritiek van Spido op jou opwaardeer"woede" aangaande de Fat Bob? Carl spido is geen audiofiel en ik wel je zou zeggen dat ik dus (in dit geval) weet waarover ik het heb. Ik sta voor de volle 100% achter de gedachte van de wet (aan een wetmatigheid is per definitie geen ontsnappen mogelijk) van de afnemende meeropbrengst, de sprong vooruit van een Philips Gp412 naar een Benz-Ace was klankmatig veel groter dan van een Ace naar een Ebony maar de kosten daarvan waren omgekeerd evenredig. Toch geen moment spijt ooit gehad maar objectief met een soort kosten-baten analyse verdedigbaar? Daarbij komt dat de draaitafel als object mij onderdeel voor onderdeel veel genoegen verschaft en dat was met een Philips draaitafeltje wel anders. Maar toen was ik alleen maar muziekliefhebber Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 Beste Kraus, Toch gek dat iemand die zijn muziekinstallatie naar een iets hoger niveau tilt opeens audiofiel genoemd wordt. audiofiel is geen scheldwoord al willen sommigen er dat er wel van maken. I am an audiophile and proud of it De tegenstelling tussen audiofiel en muziekliefhebber is geforceerd, heeft geen betrekking op de werkelijkheid en is alleen maar uitdragen van vooroordelen. Net als bij de voetbal of het fierljeppen, mijn cluppie (en dus ik) is beter. Je kunt muziekliefhebber zijn en geen audioinstallatie of zelfs maar een radio hebben en je kunt audiofiel zijn zonder ook maar 1 noot muziek op een geluidsdrager in huis te hebben en alleen voorbijdenderende treinen of pingpongwedstrijden ten gehore te brengen. Je kunt het ook combineren, dat blijkt in de praktijk zelfs een hartstikke leuke combinatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 Hoi Carl, Zelf denk ik dat Jan Kool het verschil bedoelt tussen een dure mc pre/pre en een goedkope mc trafo,(van toen rond de fl 100.-), maar ik kan me vergissen. Ik denk dat dit aardig dicht in de buurt zit van dat wat Jan bedoelde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 Hoi Carl, Zelf denk ik dat Jan Kool het verschil bedoelt tussen een dure mc pre/pre en een goedkope mc trafo,(van toen rond de fl 100.-), maar ik kan me vergissen. Ik denk dat dit aardig dicht in de buurt zit van dat wat Jan bedoelde. Beste , Voorzover ik Jan Kool kende. zou hij uiteindelijk ook met de tijd zijn meegegaan. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 Beste , Voorzover ik Jan Kool kende. zou hij uiteindelijk ook met de tijd zijn meegegaan. MvG, Haudio Dat zou kunnen maar wat heeft het van doen met mijn reactie op het bericht van s.o.t.a jerry? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 Beste , Voorzover ik Jan Kool kende. zou hij uiteindelijk ook met de tijd zijn meegegaan. MvG, Haudio Dat zou kunnen maar wat heeft het van doen met mijn reactie op het bericht van s.o.t.a jerry? Ik vermoed helemaal niks en dat je hebt meegelift met de quote van Haudio maar waarom wil je dat zo nadrukkelijk weten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 Beste , Voorzover ik Jan Kool kende. zou hij uiteindelijk ook met de tijd zijn meegegaan. MvG, Haudio Dat zou kunnen maar wat heeft het van doen met mijn reactie op het bericht van s.o.t.a jerry? Ik vermoed helemaal niks en dat je hebt meegelift met de quote van Haudio maar waarom wil je dat zo nadrukkelijk weten? Meegelift met de quote van Haudio?... Haudio gaf zijn quote als reactie(!) op mijn bericht en ik vroeg hem wat dat te maken heeft met mijn bericht aan s.o.t.a jerry. Waarom ik dat niet-nadrukkelijk wil weten, gaat jou helemaal niets aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 dan moet je hem een brief schrijven, dat is geheim en niet op een forum je ei willen leggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 dan moet je hem een brief schrijven, dat is geheim en niet op een forum je ei willen leggen Beste Kraus ik hoef jou helemaal niet te vertellen waarom ik Haudio een vraag stel. Ik vind dat het jou zaken niet zijn - ook gegeven een forum - en daarmee zul je het moeten doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 dan moet je hem een brief schrijven, dat is geheim en niet op een forum je ei willen leggen Beste Kraus ik hoef jou helemaal niet te vertellen waarom ik Haudio een vraag stel. Ik vind dat het jou zaken niet zijn - ook gegeven een forum - en daarmee zul je het moeten doen. He, gezellig knus hier weer Maar iets begrjp ik niet helemaal van je Ruud13. Als iemand hier vaak te pas en te onpas aan anderen vraagt WAAROM hij iets zegt of iets wil weten dan ben jij het wel. Mogen anderen dat toch ook wel aan jou vragen .... ??? Dus als je niet wilt dat anderen zich met jouw uitspraken/zaken bemoeien, zet ze dan niet publiekelijk op een forum maar stuur, zoals terecht opgemerkt, Haudio een brief. Btw, het is nog niet eens koffietijd.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 dan moet je hem een brief schrijven, dat is geheim en niet op een forum je ei willen leggen Beste Kraus ik hoef jou helemaal niet te vertellen waarom ik Haudio een vraag stel. Ik vind dat het jou zaken niet zijn - ook gegeven een forum - en daarmee zul je het moeten doen. He, gezellig knus hier weer Maar iets begrjp ik niet helemaal van je Ruud13. Als iemand hier vaak te pas en te onpas aan anderen vraagt WAAROM hij iets zegt of iets wil weten dan ben jij het wel. Mogen anderen dat toch ook wel aan jou vragen .... ??? Dus als je niet wilt dat anderen zich met jouw uitspraken/zaken bemoeien, zet ze dan niet publiekelijk op een forum maar stuur, zoals terecht opgemerkt, Haudio een brief. Btw, het is nog niet eens koffietijd.... Bijna kwart over 10 dus ongeveer wel koffietijd... Vanzelfsprekend mogen er mij hier vragen worden gesteld Peter. Op de mij hier gestelde vragen geef ik dan ook doorgaans antwoord maar in dit geval liep dat spaak. Ik zal uitleggen waarom. Zo je kunt lezen vroeg ik Haudio wat mijn reactie op s.o.t.a jerry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 Beste, Is Jan Kool nog in leven? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 Nee Jan Kool is al jaren geleden overleden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 (...) spido is geen audiofiel en ik wel (...) Beste Kraus, Als je onder "audiofielen" alleen volslagen neurasthene audioneuroten verstaat, zonder enig benul van waar ze mee bezig zijn, die zich keer op keer door handige haaifaaihandelaren de duurste rotzooi laten aansmeren en zichzelf vervolgens aanpraten dat het alw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 Beste, Is Jan Kool nog in leven? Groeten, Bas Jan overleed in 1995. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 september 2005 Report Share Posted 6 september 2005 I am an audiophile and proud of it Meetoo....!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 september 2005 Author Report Share Posted 6 september 2005 Op mijn serieus gestelde vraqag heb ik nog weinig antwoord gekregen. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 6 september 2005 Report Share Posted 6 september 2005 Onlangs was ik met de Firato test LP van Jan kool in de weer. Het bijbehorende boekje weer eens doorgelezen en daar las ik over de discussie voor-voorversterker/trafo het volgende: " ... terwijl in zeer veel gevallen een goede transformator letterlijk niets minder presteert (bij herhaling door luisteren met zeer geavanceerde apparatuur en door uitvoerige metingen vastgesteld). De soms absurd dure voorversterkers blijken ook geen haar beter dan een van de goedkoopste, die overigens nog ver over de F 400, kost (het transformatortje ca f 100, -)" Nu ben ik zelf de laatste tijd weer in de weer met voor voor-versterkers en kan dat toch niet beamen (niet gemeten wel beluistert). Er zitten behoorlijke verschillen tussen voor-voorversterkers en het goed vergelijken heeft zeker zin. Wat ik me afvraag is of die verschillen nu veel groter zijn geworden dan toen omdat er sprake is van een duidelijke kwaliteitstoename. Of zou zo'n Jan Kool nu hetzelfde geschreven hebben? Carl Ik kende Jan goed en denk dat hij vandaag de dag nog hetzelfde zou hebben geschreven: met een goede transformator is niets mis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 september 2005 Report Share Posted 6 september 2005 Op http://www.high-endaudio.com/RC-Step-ups.html vind je een aardig, maar lang niet volledig, overzicht. Zie bijvoorbeeld ook: http://www.kabusa.com/T20II.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 september 2005 Author Report Share Posted 7 september 2005 Dat met een goede transformator niets mis is geloof ik wel. Tussen phonotrappen zitten er volgens mij echter wel behoorlijke verschillen. Behalve de ruime mogelijkheden van het instellen van de versterkingsfactor en impedantie bedoel ik daarmee ook de kwaliteit van het geluid. Kennelijk zijn elementen en phonotrappen een stuk beter geworden dan vroeger. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts