Ruud13 Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 Dat met een goede transformator niets mis is geloof ik wel. Tussen phonotrappen zitten er volgens mij echter wel behoorlijke verschillen. Behalve de ruime mogelijkheden van het instellen van de versterkingsfactor en impedantie bedoel ik daarmee ook de kwaliteit van het geluid. Kennelijk zijn elementen en phonotrappen een stuk beter geworden dan vroeger. Carl Het is zeker zo dat er tussen de voorvoor-versterkers voor MC-elementen verschillen zitten maar datzelfde geldt ook voor trafootjes. Als je echter een goeie aanpassing hebt tussen voorvoor-versterkers en hetzelfde geldt ook voor een impedantieomzeting met een trafo, dan is er verrekte weinig verschil te horen. Ik draaide destijds o.a. met Ortofon (w.o. MC30) en gebruikte een vv-versterker Ortofon MCA-76. Als ik goed compenseerde voor het niveauverschil en ter vergelijk het betrekkelijk simpele trafootje Ortofon STM-72 gebruikte, kon ik geen noemenswaardig verschil meten of horen. Alleen wat het ruisniveau ietsje hoger in het gevan van de vv-versterker. Dat verschil hoor je echter niet omdat het geheel wordt gemaskeerd door het ruisniveau van het vinyl. Over verschil in vervorming hoeven we ook niet te praten want ook die wordt geheel gemaskeerd door de vervorming van het vinyl. Met Denon MC-elementen, vv-versterkers en diverse trafo's waren de ervaringen ongeveer gelijk. Ik heb ook naar hele forse (kostbare) trafo's van Denon geluisterd en gemeten maar al die Denon-trafo's presteerde naar mijn smaak ongeveer hetzelfde. Of de huidige elementen en impedantie-omzetters nu zo veel beter zijn dan vroeger weet ik niet. Ik heb niet de indruk. Zo heb ik een inmiddels bejaarde voorvoor-versterker van Denon (HA 1000) waar onlangs allemaal nieuwe elco's in zijn gegaan en het ding doet het fantastisch maar niet beter of slechter dan voorvoor-versterkers die in versterkers zitten van meer recente datum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 Op http://www.high-endaudio.com/RC-Step-ups.html vind je een aardig, maar lang niet volledig, overzicht. Leuke site, bijzonder leuk is dat de recencent voornamelijk zit te fitten op de schandalige zakkenvullerij in de audio-branche en vervolgens "alleen de allerduurste modellen" recenceert .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 [...] kon ik geen noemenswaardig verschil meten of horen. [...] Wat meet je dan? Ok, ik weet het, het is de kat op het spek binden, maar er wordt de laatste tijd hear zo veel over meten gepraat zonder dat iemand nu een echt zegt wat er gemeten wordt. Voorbeeld, niet aan het huidige onderwerp gerelateerd, sorry daarvoor, de volgende situatie deed zich bij mij voor. Ik wissel van luidsprekerkabels. Zelfde materiaal echter in het ene geval gevlochten in het andere geval als een los bundeltje geleiders. Ik hoor verschil, de afgebeelde ruimte is even groot. Echter de virtuele ruimte die elk instrument inneemt is bij de gevlochten kabel kleiner. Dit is het enige hoorbare verschil. Wat moet ik meten .........? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 Op http://www.high-endaudio.com/RC-Step-ups.html vind je een aardig, maar lang niet volledig, overzicht. Leuke site, bijzonder leuk is dat de recencent voornamelijk zit te fitten op de schandalige zakkenvullerij in de audio-branche en vervolgens "alleen de allerduurste modellen" recenceert .... Het "leuke" is natuurlijk, dat er in de hele audiohandel alleen maar meer bedrijven failiet gaan.... Zo hoog zijn die woekerprijzen.... Neem van mij aan...: Het moet je hobby, een roeping en een gave zijn.... anders heb je het zo gezien in de audiowereld. (uitzonderingen bevestigen deze regel natuurlijk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 september 2005 Author Report Share Posted 7 september 2005 Ik ben het wel met Hans eens. Produkten die niet in massa worden gemaakt kunnen niet goedkoop gemaakt worden. Beschuldigingen van geldklopperij zijn zeker niet altijd terecht. De Quad ESL was niet goedkoop maar kennelijk heeft het bedrijf er nooit een cent aan verdiend (bron:the closest aproach). Toch was/is de Quad zijn geld waard (ik kan hem helaas niet plaatsen) Ik heb zelf de laatste tijd wat phonotrappen her en der geleend en vergeleken met mijn Lehmann Black Cube. Op niveau kan ik niet instellen, waar ik niet wakker van lig omdat ik nooit direkt vergelijk. Dingen als impedantie vind ik moeilijker liggen omdat die bij de phonotrappen allemaal anders ingesteld kunnen worden en niet gelijk te stellen zijn. Ik hoor toch wel verschillen als ik de trappen ieder op zich optimaal instel. Ik doel dan op het gemak waarmee de muziek klinkt, het vermogen meer driedimensionaal te klinken en plaatsing. Het verschil met vroeger zou te maken kunnen hebben met het feit dat de elementen beter zijn dan vroeger en dan de volgende zwakke schakel het probleem wordt. Hoewel zo'n Jan Kool heeft aan elementen heel wat in huis gehad. Het kon allemaal wel goedkoper maar zelf hield hij wel van de kroonjuwelen. Ik heb van het weekend weer wat in huis en dan met subsonic filter wat wel een eis is voor mij. Ik zal eens goed luisteren. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 ik denk dat de moderne componenten kunnen wat vroeger nog niet kon. Snelheid, ruisvloer e.d. Daarom kunnen platenspelers nu beter klinken dan zeg 'n 20 jaar geleden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 Wat meet je dan? Ok, ik weet het, het is de kat op het spek binden, maar er wordt de laatste tijd hear zo veel over meten gepraat zonder dat iemand nu een echt zegt wat er gemeten wordt. Voorbeeld, niet aan het huidige onderwerp gerelateerd, sorry daarvoor, de volgende situatie deed zich bij mij voor. Ik wissel van luidsprekerkabels. Zelfde materiaal echter in het ene geval gevlochten in het andere geval als een los bundeltje geleiders. Ik hoor verschil, de afgebeelde ruimte is even groot. Echter de virtuele ruimte die elk instrument inneemt is bij de gevlochten kabel kleiner. Dit is het enige hoorbare verschil. Wat moet ik meten .........? Ik kijk dan naar verschillen in frequentiebereik, s/n-ratio en vervorming. Als gevlochten kabel en het losse bundeltje geleiders hoorbare verschillen oplevert zonder dat er sprake is van autosuggestie, moeten die verschillen ook meetbaar zijn. Gezien het vlechten van de kabel is voorspelbaar dat zowel de L als de C van het snoer verschillend zijn. De oorzaak voor het gehoorde verschil kan heel divers zijn. De vlechtmanier van de kabel is dusdanig dat de L en de C zich wijzigen waardoor het frequentieverloop van de luidspreker hoorbaar verandert. De gewijzigde capacitantie en/of inductantie wijzigt de belasting van de versterker dusdanig waardoor deze voor zichzelf begint (instabiel gedrag vertoont). Er waren mogelijk verschillen in overgangsweerstanden waardoor niet-lineaire zaken hoorbaar werden. Last but not least: een ingebeeld verschil valt in deze niet uit te sluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 ik denk dat de moderne componenten kunnen wat vroeger nog niet kon. Snelheid, ruisvloer e.d. Daarom kunnen platenspelers nu beter klinken dan zeg 'n 20 jaar geleden. Ik vind een hoop tegenwoordige platenspelers er indrukwekkend uitzien maar als je zegt dat ze beter klinken dan 20 jaar terug begeef je je naar mijn smaak op glad ijs. Je noemt in dit kader snelheid en ruisvloer. Misschien kun je vertellen waar je het een en ander precies op baseert: Wat is er is er na de komst van bijvoorbeeld DMM-techniek het vinyl nog weer beter geworden? Hoe heb je dat vastgesteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 De loopwerken zagen er vroeger absoluut niet minder indrukwekkend uit dan tegenwoordig; kijk maar eens naar de oude Micro Seiki topmodellen, die doen in niets onder voor de exoten en soms uitzinnige machines die er nu op de markt zijn. Wel zijn er veel betere toonarmen gekomen, zoals de SME V en de Rega-armen. Ook heeft de ontwikkeling van MC-elementen sinds het begin van de jaren 80 bepaald niet stilgestaan. De arm-element combinatie is bepalend voor hoe goed het vinyl klinkt. Om nou te zeggen dat het beter klinkt, ja dat is moeilijk en het tegenwoordig zo pupulaire meten zal ook niet meevallen omdat een een element uit de jaren 70/80 inmiddels verdroogd rubber bevat en dus niet meer optimaal presteert. Het is wel zo dat men gemiddeld in de jaren 70/80 niet zo veel bijzonders aan platenspelers in huis had staan en dat gemiddeld nu de vinylweergave bij de platendraaiers op een hoger niveau staat. De vergelijking met vroeger heeft niet zo heel veel zin. een vergelijking tussen een SME 3009 arm en een SME V valt bepaald niet in het voordeel van de oude hap uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 Op niveau kan ik niet instellen, waar ik niet wakker van lig omdat ik nooit direkt vergelijk. Dingen als impedantie vind ik moeilijker liggen omdat die bij de phonotrappen allemaal anders ingesteld kunnen worden en niet gelijk te stellen zijn. Als je vergelijkt, is het toch erg belangrijk dat je nauwkeuriog compenseert voor nivauverschillen. Voor dat je het weet vergelijk je appels met peren. Als je bij een stereo-opstelling een niveauverschil tussen links en rechts introduceert, introduceer je namelijk ook een klankverschil omdat geen luidspreker hetzelfde klinkt alleen al gegeven het feit dat de luidsprekers een andere positie in het luistervertrek heeft. Daarbij komt dan nog dat geen luidspreker - afgezien van klankverschil door plaatsing - qua toonbalans identiek klinkt. Dat is een groot en naar mijn idee onderschat bezwaar bij het vergelijken van cd-spelers maar ook moet je bij vergelijk geen niveauverschillen hebben tussen de te vergelijken trafootjes en vv-versterkers want dan is het logisch dat je maar bij de geringste verschillen in niveau klankverschillen waarneemt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 De loopwerken zagen er vroeger absoluut niet minder indrukwekkend uit dan tegenwoordig; kijk maar eens naar de oude Micro Seiki topmodellen, die doen in niets onder voor de exoten en soms uitzinnige machines die er nu op de markt zijn.Wel zijn er veel betere toonarmen gekomen, zoals de SME V en de Rega-armen. Ook heeft de ontwikkeling van MC-elementen sinds het begin van de jaren 80 bepaald niet stilgestaan. De arm-element combinatie is bepalend voor hoe goed het vinyl klinkt. Om nou te zeggen dat het beter klinkt, ja dat is moeilijk en het tegenwoordig zo pupulaire meten zal ook niet meevallen omdat een een element uit de jaren 70/80 inmiddels verdroogd rubber bevat en dus niet meer optimaal presteert. Het is wel zo dat men gemiddeld in de jaren 70/80 niet zo veel bijzonders aan platenspelers in huis had staan en dat gemiddeld nu de vinylweergave bij de platendraaiers op een hoger niveau staat. De vergelijking met vtoeger heeft niet zo heel veel zin. een vergelijking tussen een SME 3009 arm en een SME V valt bepaald niet in het voordeel van de oude hap uit. Je pakt nu wel een heel beroerd voorbeeld van vroeger: ongeveer alles is beter dan de dweil SME 3009... Peter Walker sprak steevast over "A nice pice of rubbish" als hij het over de 3009 had. Maar ik heb nog steeds een schitterende Denon-arm in gebruik die uit die tijd stamt en wat denk je van de inmiddels behoorlijk op leeftijd zijnde (USA-made!) ADC-toonarm (Pritchard) die het qua ballistische eigenschappen wint van alles wat ik in huis heb gehad maar helaas als bezwaar heeft dat de afscherming van de bekabeling onvoldoende is voor MC-elementen. Sla ook bepaalde Dual-toonarmen niet over. Kijk Kraus die "ouwe hap" valt dan nog best wel mee zolang je de zaak maar met wat goed gerichte aandacht preventief onderhoudt. Ook valt het verdrogen van de naaldophanging van diverse oude elementen mij niet tegen: er zijn maar erg weinig elementen waarvan ik ontdekt heb dat ze minder goed dan voorheen de spoortesten halen op de diverse meetplaten. Het is daarom dat ik bestrijd dat de tegenwoordige elementen en platen beter klinken dan 20 jaar terug. Wel ben ik met je eens dat de kleine groep die nog iets doet met vinyl gemiddeld gesproken over veel betere platenspelers beschikt dan vroeger. Maar ik denk niet dat 20 jaar terug de mogelijkheden beperkter zijn dan nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 september 2005 Author Report Share Posted 8 september 2005 Hai Ruud13, Een leuk voorbeeld die uitspraak van Peter Walker. Die Alaister van SME heeft een van de modernste fijnmechanica fabrieken ter wereld in eigendom. Van Quad is echter alleen de naam over. Als ik de Closest Aproach lees dan heeft de teloorgang van Quad veel te maken gehad met de arogante houding van Peter Walker dat het allemaal niet beter kon dan hij al lang geleden maakte. In research investeerde hij daarom niet veel meer. Dat vind ik ook een beetje een gevaar van jouw houding - nuchterheid kan tot stilstand leiden en stilstand is achteruitgang. Toch kan alles altijd beter.Toleranties zijn tegenwoordig veel beter. Ik zou wel eens een "nieuwe" oude set willen plaatsen tegenover wat ik in huis heb -puur uit nieuwsgierigheid. Mijn Oracle bijvoorbeeld is toch wel een stuk beter dan mijn , mooie, Dual 1219. van destijds. Heb jij trouwens wel een de arm van Frank Schroeder opgezocht op internet , ook van hout namelijk het uiteinde van een biljartkeu. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 8 september 2005 Report Share Posted 8 september 2005 Hai Ruud13, Een leuk voorbeeld die uitspraak van Peter Walker. Die Alaister van SME heeft een van de modernste fijnmechanica fabrieken ter wereld in eigendom. Van Quad is echter alleen de naam over. Als ik de Closest Aproach lees dan heeft de teloorgang van Quad veel te maken gehad met de arogante houding van Peter Walker dat het allemaal niet beter kon dan hij al lang geleden maakte. In research investeerde hij daarom niet veel meer. Dat vind ik ook een beetje een gevaar van jouw houding - nuchterheid kan tot stilstand leiden en stilstand is achteruitgang. Toch kan alles altijd beter.Toleranties zijn tegenwoordig veel beter. Ik zou wel eens een "nieuwe" oude set willen plaatsen tegenover wat ik in huis heb -puur uit nieuwsgierigheid. Mijn Oracle bijvoorbeeld is toch wel een stuk beter dan mijn , mooie, Dual 1219. van destijds. Heb jij trouwens wel een de arm van Frank Schroeder opgezocht op internet , ook van hout namelijk het uiteinde van een biljartkeu. Groet, Carl Mijn houding? Ik denk niet dat ik zo denk als PW en me ook niet zo opstel. Ik zie alleen in het bijvoorbeeld teruggrijpen naar zaken als vinyl - anders dan pure nostalgie - geen vooruitgang. Het is zonder onaardig te willen zijn naar mijn idee alleen maar gerommel in de marge. Vinyl is een dood spoor als je op weg bent naar betere weergave. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 september 2005 Report Share Posted 9 september 2005 Waar we wel volop mee vooruit kunnen zijn luidsprekers. En dan gaat het niet om de bekabeling die in een luidspreker van bepaalde receptuur moet zijn want daarvan krijgen we ook steeds maar jaar in jaar uit weer meer van hetzelfde. Natuurlijk is het prima dat de units met goede kabel wordt aangesloten maar kijk voordat je als luidsprekerbouwer je je luidspreker met die goed in de markt liggende franje optuigt eerst eens goed naar het ontwerp want daar valt her en der in luidsprekerland nog flink winst te behalen. Kijk dan bijvoorbeeld eens naar het gemiddelde formaat van de woofer: het gros van de luidsprekers perst immers laag uit woofertjes met een conus in de buurt van maatje gevulde koek waardoor er goed gezien niets fatsoenlijks aan laag uitkomt onder de 80 hertz als ik het h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 september 2005 Report Share Posted 9 september 2005 [...] Ik zie alleen in het bijvoorbeeld teruggrijpen naar zaken als vinyl - anders dan pure nostalgie - geen vooruitgang. [...] Ik zou het terug grijpen in dit geval niet specifiek betrekken op vinyl, maar eerder zien in het licht van terug naar analoog. En wat hebben we dan voor alternatieven, de spoelenrecorders zijn 'dood', 'software is er niet voor te krijgen. Helaas is het enige echte alternatief dat op analoog gebied, de optische analoge plaat van Philips, ontwikkeld is een doodgeboren kindje gebleken omdat ineens alles digitaal moest. [...]Verder maken we ons hier bijvoorbeeld vreselijk druk om de kwaliteit van cd-speler terwijl ook die techniek geheel is uitontwikkeld.[...] Heb jij een glazen bol? Hoe weet je zo stellig dat iets 'uitonwikkeld' is? Waar we wel volop mee vooruit kunnen zijn luidsprekers.[...] Dat ben ik volledig met je eens, hoewel ook daar voor een stap vooruit een blik op het verleden geen kwaad zou doen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 9 september 2005 Report Share Posted 9 september 2005 Waar we wel volop mee vooruit kunnen zijn luidsprekers. En dan gaat het niet om de bekabeling die in een luidspreker van bepaalde receptuur moet zijn want daarvan krijgen we ook steeds maar jaar in jaar uit weer meer van hetzelfde. Natuurlijk is het prima dat de units met goede kabel wordt aangesloten maar kijk voordat je als luidsprekerbouwer je je luidspreker met die goed in de markt liggende franje optuigt eerst eens goed naar het ontwerp want daar valt her en der in luidsprekerland nog flink winst te behalen. Kijk dan bijvoorbeeld eens naar het gemiddelde formaat van de woofer: het gros van de luidsprekers perst immers laag uit woofertjes met een conus in de buurt van maatje gevulde koek waardoor er goed gezien niets fatsoenlijks aan laag uitkomt onder de 80 hertz als ik het h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 9 september 2005 Report Share Posted 9 september 2005 Of het vroeger nou beter/net zo goed of minder klonk is een vrij zinloze vraag. De charme van vintage-spulletjes zal geen mens ontkennen evenmin als de aantrekkingskracht van "state-of the-art" apparatuur. Een ander vaststaand feit is dat kleine verbeteringen of veranderingen door de industrie altijd steevast worden omschreven als een "revolutie", een grote stap vooruit enz enz. Vast staat wel dat de traditionele geluidsdragers zoals tape, vinyl en cd hun tijd hebben gehad en dat het wachten is op de nieuwe formaten geluidsdragers. De industrie heeft een nieuw formaat niet kunnen dicteren en de markt vraagt kennelijk om mp3 en de combinatie beeld en geluid. Daarbij zal mp3 ook niet de laatste stap zijn en zullen geluidsdragers er wel in verschillende kwaliteitsniveaus op de markt komen. Zonder twijfel in digitale vorm. Die ontwikkelingen gaan helemaal bepaald worden door de uitkomst van de strijd om de copyright rechten. Hoe dat uitpakt en of een industrie die gebaseerd is op de exploitatie van auteursrechten in de toekomst kans van overleven heeft is maar helemaal de vraag. Vinyl is van de oude formaten de meest duurzame en ook de meest levende (de DJ scene). De wereld ligt nog barstensvol met vinyl en het afpelen er van zal nog wel een jaar of 20, 30 doorgaan. De CD leent zich probleemloos voor overzetten op de nieuwe formaten en de CD speler zal veel eerder verdwenen zijn dan de draaitafel. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van luidsprekers zijn er naar mijn idee niet te verwachten maar logischer en zinvoller is een stap in de richting van digitale akoestische aanpassing. Op dat gebied zijn er plenty ontwikkelingen die bovendien aansluiten bij tal van andere ontwikkelingen maar dat de equalizer, de ultracurves of de tact millennium het begin zijn van een "nieuwe" ontwikkeling, dat lijkt mij logisch. Dat alle mechanische componenten uit de audioketen zullen verdwijnen op de luidsprekers na, is ook te verwachten. Verdwijnen de luidsprekers dan is er pas echt sprake van een omwenteling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 9 september 2005 Report Share Posted 9 september 2005 [...] Ik zie alleen in het bijvoorbeeld teruggrijpen naar zaken als vinyl - anders dan pure nostalgie - geen vooruitgang. [...] Ik zou het terug grijpen in dit geval niet specifiek betrekken op vinyl, maar eerder zien in het licht van terug naar analoog. En wat hebben we dan voor alternatieven, de spoelenrecorders zijn 'dood', 'software is er niet voor te krijgen. Helaas is het enige echte alternatief dat op analoog gebied, de optische analoge plaat van Philips, ontwikkeld is een doodgeboren kindje gebleken omdat ineens alles digitaal moest. [...]Verder maken we ons hier bijvoorbeeld vreselijk druk om de kwaliteit van cd-speler terwijl ook die techniek geheel is uitontwikkeld.[...] Heb jij een glazen bol? Hoe weet je zo stellig dat iets 'uitonwikkeld' is? Waar we wel volop mee vooruit kunnen zijn luidsprekers.[...] Dat ben ik volledig met je eens, hoewel ook daar voor een stap vooruit een blik op het verleden geen kwaad zou doen... Waarom moeten we terug naar analoog? Waarom moeten we terug naar spoelenrecorders? Het langs opnamekoppen sleuren van een bandje is toch hopeloos gedateerd als het uitgangspunt is dat je naar betere geluidsweergave toe wilt? Wat heeft het voor zin analoog op te hemelen ten opzichte van het digitaal vastleggen van audiosignalen? Je hoeft geen glazen bol te hebben om te kunnen weten dat het weergeven van geluid met het huidige cd-formaat niet beter kan. Niet veel meer dan wat rommelen in de marge is zeker de laatste jaren het geval. Me dunkt dat er aardig wat teruggeblikt wordt voor wat het ontwerpen van luidsprekers betreft. Het probleem daar is naar mijn smaak echter dat er heel andere prioriteiten gelden. Een systeem dat fatsoenlijk laag weergeeft moet immers een zeker volume hebben en dat zal altijd zo blijven zolang een contrabas niet in het etuitje van een piccolo past.... Het volume maakt dat dergelijke luidsprekers niet gemakkelijk de huiskamer inkomen. Het is daarom dat het accent in de branche nogal op kabels, cd-spelers en versterkers is gefocust. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 september 2005 Author Report Share Posted 9 september 2005 Ik heb wel eens gelezen dat mannen die in hun jeugd geen Maerklin treintjes hebben gehad met name verzot zijn op audioaparatuur en zeker draaitafels. Verschrikkelijk mooie stukjes techniek. Ik ben de eerste om toe te geven dat ik daar ook (!) voor val en daar ook wel wat geld voor over heb. Dat neemt niet weg dat ik niet (helemaal) gek ben en toch altijd geprobeerd heb zorgvuldig aan te kopen. Mijn Quad 34/306 vind ik nog steeds een prachtig apparaat (doe ik nooit weg), maar mijn huidige buizen klinkt geheid beter en niet alleen bij een bepaalde muzieksoort.. Een kennis kwam een keer luisteren. Hij heeft het verzamelde werk van Jan Kool ook gelezen en vinyl al lang geleden weggedaan. Naar een kwartier luisteren naar mijn draaitafel stond hij echt paf en had hij spijt van het weggeven van zijn platencollectie. Ik zeg daarbij niet dat CD in principe niet beter is dan LP maar wel dat dit in de praktijk niet altijd blijkt. Laatst heeft hij nog eens een interlink meegenomen. Hij vertelde me dat hij eerst weinig verschillen hoorde, maar toch later duidelijk iets miste. CD spelers heb ik al lang niet met elkaar vergeleken maar toch heb ik de neiging om te geloven dat ook hier kwaliteit zich terugbetaalt. Maar goed ik koop niets nieuws voordat de "slag der formaten" is gestreden. Overigens lees ik Ruud13 veelal met plezier. Toch ademt hij dezelfde sfeer uit als Jan Kool in de zin van het maakt allemaal niet zoveel uit. Dat strijdt met mijn geloof in de voortgang. Overigens was Jan Kool zijns ondanks een audiofiel van grote klasse, voor hem niks leukers dan snoepgoed uit te proberen. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 9 september 2005 Report Share Posted 9 september 2005 Of het vroeger nou beter/net zo goed of minder klonk is een vrij zinloze vraag. De charme van vintage-spulletjes zal geen mens ontkennen evenmin als de aantrekkingskracht van "state-of the-art" apparatuur. Een ander vaststaand feit is dat kleine verbeteringen of veranderingen door de industrie altijd steevast worden omschreven als een "revolutie", een grote stap vooruit enz enz. Vast staat wel dat de traditionele geluidsdragers zoals tape, vinyl en cd hun tijd hebben gehad en dat het wachten is op de nieuwe formaten geluidsdragers. De industrie heeft een nieuw formaat niet kunnen dicteren en de markt vraagt kennelijk om mp3 en de combinatie beeld en geluid. Daarbij zal mp3 ook niet de laatste stap zijn en zullen geluidsdragers er wel in verschillende kwaliteitsniveaus op de markt komen. Zonder twijfel in digitale vorm. Die ontwikkelingen gaan helemaal bepaald worden door de uitkomst van de strijd om de copyright rechten. Hoe dat uitpakt en of een industrie die gebaseerd is op de exploitatie van auteursrechten in de toekomst kans van overleven heeft is maar helemaal de vraag. Vinyl is van de oude formaten de meest duurzame en ook de meest levende (de DJ scene). De wereld ligt nog barstensvol met vinyl en het afpelen er van zal nog wel een jaar of 20, 30 doorgaan. De CD leent zich probleemloos voor overzetten op de nieuwe formaten en de CD speler zal veel eerder verdwenen zijn dan de draaitafel. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van luidsprekers zijn er naar mijn idee niet te verwachten maar logischer en zinvoller is een stap in de richting van digitale akoestische aanpassing. Op dat gebied zijn er plenty ontwikkelingen die bovendien aansluiten bij tal van andere ontwikkelingen maar dat de equalizer, de ultracurves of de tact millennium het begin zijn van een "nieuwe" ontwikkeling, dat lijkt mij logisch. Dat alle mechanische componenten uit de audioketen zullen verdwijnen op de luidsprekers na, is ook te verwachten. Verdwijnen de luidsprekers dan is er pas echt sprake van een omwenteling. Ik kan me hier helemaal in vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 september 2005 Report Share Posted 9 september 2005 Tja Carl als je de redenering doortrekt dat we de laatse 25 laar niet veel opgeschoten zijn kun je dat ook wel gelijk doortrekken naar de Batavieren: De wijfjes kregen kinderen en de mannetjes gingen jagen, dat is vandaag de dag niet anders .... En ach met een berevel om, en met wat schapen en een hond kun je ook gelukkig zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 september 2005 Author Report Share Posted 9 september 2005 Hai Pjotr, Nou ja ligt er ook aan wat voor een vrouw je hebt. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 9 september 2005 Report Share Posted 9 september 2005 Ik heb wel eens gelezen dat mannen die in hun jeugd geen Maerklin treintjes hebben gehad met name verzot zijn op audioaparatuur en zeker draaitafels. Verschrikkelijk mooie stukjes techniek. Ik ben de eerste om toe te geven dat ik daar ook (!) voor val en daar ook wel wat geld voor over heb. Dat neemt niet weg dat ik niet (helemaal) gek ben en toch altijd geprobeerd heb zorgvuldig aan te kopen. Mijn Quad 34/306 vind ik nog steeds een prachtig apparaat (doe ik nooit weg), maar mijn huidige buizen klinkt geheid beter en niet alleen bij een bepaalde muzieksoort.. Een kennis kwam een keer luisteren. Hij heeft het verzamelde werk van Jan Kool ook gelezen en vinyl al lang geleden weggedaan. Naar een kwartier luisteren naar mijn draaitafel stond hij echt paf en had hij spijt van het weggeven van zijn platencollectie. Ik zeg daarbij niet dat CD in principe niet beter is dan LP maar wel dat dit in de praktijk niet altijd blijkt. Laatst heeft hij nog eens een interlink meegenomen. Hij vertelde me dat hij eerst weinig verschillen hoorde, maar toch later duidelijk iets miste. CD spelers heb ik al lang niet met elkaar vergeleken maar toch heb ik de neiging om te geloven dat ook hier kwaliteit zich terugbetaalt. Maar goed ik koop niets nieuws voordat de "slag der formaten" is gestreden. Overigens lees ik Ruud13 veelal met plezier. Toch ademt hij dezelfde sfeer uit als Jan Kool in de zin van het maakt allemaal niet zoveel uit. Dat strijdt met mijn geloof in de voortgang. Overigens was Jan Kool zijns ondanks een audiofiel van grote klasse, voor hem niks leukers dan snoepgoed uit te proberen. Groet, Carl Ik geloof je onmiddellijk dat je 34/306 anders klinkt dan je buizenversterker. Jij zegt "beter" en dat is prima zolang je voor jezelf spreekt. Dat die kennis van je zijn vinyl heeft weggedaan vind ik niet slim. Ik zet aardig wat over op cd-r. Dat gaat tegenwoordig ook heel prima als je een fatsoenlijke geluidskaart hebt en een goede brander (Plextor), PIII(minimaal) werkt en last but not least bij de laagst mogelijk snelheid brandt... Ik doe echter niets van mijn vinyl weg want je weet maar nooit hoe die gemaakte schijfjes zich op den duur houden en stel je voor dat het aftasten van vinyl in de toekomst mogelijk wordt met een heel ander systeem waardoor bijvoorbeeld de jank, rumble, beschadigingen en de vervorming gereduceerd kan worden. Beschadigingen er uithalen met de huidige software gaat nog steeds niet goed: met de hand haal ik er wel de meest in het oor springende ellende uit en dat bevalt goed. Als ik de beschadiging weghaal zet ik er weer iets voor terug dat op het signaal direct voor of na de plek waar de beschadiging lijkt en in de regel hoor je dan niets. Ook leg ik de plaat zoveel mogelijk centrisch rond het gat als er sprake is van excentrische exemplaren en dat is nogal eens het geval. Ik heb trouwens ontdekt als je de zo verdoekte lp via cd-r beluister is het net alsof ik de plaat draai. Wel opmerkelijk is dat je zo veel beter aan de vervorming in sterke passages went want via de cd hoor je steeds precies dezelfde vervorming en als je de plaat afspeelt is die vervorming toch steeds wat verschillend omdat het verzamelen van stof aan de naald en temperatuurveranderingen die vervorming steeds een beetje anders laten klinken. Je oren in combinatie met wat daar tussenzit wennen zo te merken aan dezelfde bijgeluiden en daardoor lijkt de vervorming minder storend. Om er achter te komen dat ik mezelf niet maar wat wijsmaakte heb ik een lp diverse keren afgespeeld (wel het vinyl de gelegenheid gegeven te herstellen na het draaien) en dat resultaat op cd gezet. Neem je samples van steeds dezelfde stukken waar de vervorming optreedt dan zie je ook dat die nooit precies hetzelfde zijn. Vervolgens heb ik die cd-r's afgespeeld en dan blijkt inderdaad dat je die vervorming weer duidelijker waarneem is als hij steeds iets verschillend is. Als ik nu steeds dezelfde cd-r draai geeft dat zeg maar na een aantal keer afspelen een zeker rust waardoor dat wat er in de muziek plaatsvindt meer naar voren komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 9 september 2005 Report Share Posted 9 september 2005 Ik heb wel eens gelezen dat mannen die in hun jeugd geen Maerklin treintjes hebben gehad met name verzot zijn op audioaparatuur en zeker draaitafels. Verschrikkelijk mooie stukjes techniek. Doe mij dan maar M Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 9 september 2005 Report Share Posted 9 september 2005 Ik heb wel eens gelezen dat mannen die in hun jeugd geen Maerklin treintjes hebben gehad met name verzot zijn op audioaparatuur en zeker draaitafels. Verschrikkelijk mooie stukjes techniek. Doe mij dan maar M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts