Mr Tube Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 Er zijn vele opamps te koop en sommige bieden uitstekende audioprestaties: Ik begin zelf maar eens wat te noemen. OPA627 Een mooie en snelle audio-opamp, wordt vaak toegepast als je het onderste uit de kan wilt halen OPA604 Een betaalbaar alternatief voor bovengenoemde, gebruik ik regelmatig bij modificaties OPA2604 Als 604 maar nu als dubbelopamp OPA2134 Deze is ideaal op uitgangen en kan flink stroom leveren, is verder behoorlijk snel. Deze opamp gebruik ik dan ook graag als linedriver. OP270 Een zeer ruisarme dubbelopamp, niet supersnel maar levert hele goede audioprestaties. OPA2228 Deze opamp is een alternatief voor de OP270, deze heeft een zeer lage ruis en is prima geschikt als MM en MC ingangstrap. Het voordeel is de wat grotere bandbreedte welke nodig is als je een versterking van boven de 40dB wilt realiseren. AD712 Deze kom ik regelmatig tegen in High-end apparatuur, met name in DAC's... AD744 Ik dit is een bekende in audioland, een zeer snelle opamp! AD845 als het nog sneller moet! Er zijn mensen die beweren dat Opamps uit den boze is voor een goed geluid maar dat bestrijd ik. Hoe buizofiel ik ook ben.... ik moet toegeven dat ik op dit moment naar solidstate zit te luisteren en zeer onder de indruk ben van de prestaties van o.a. een Phonopre met opamps. Begrijp me niet verkeerd! ik vind de BAT VK31SE nog steeds een van de mooiste pre's die ik ooit gehoord heb maar heb het idee dat opamps een beetje ondergewardeerd zijn. Dit topic gaat dus over opamps en het toepassen ervan, de prestaties zijn zeer afhankelijk van de componenten eromheen en vooral de voeding. Ook de keuze van de opamp is belangrijk, kan hij enige kabelcapaciteit aan? is er fasecompensatie nodig? Genoeg bandbreedte? De bedoelde Phonopre(Acoustech PH1) is opgebouwd met een OP270 (twee ingangstrappen parallel) en de OP2134 erachter voorzien van een DC servo, RIAA filtering is half passief uitgevoerd en er zijn geen condensatoren in het signaalpad. Verder is de voeding per rail en per kanaal voorzien van 5 voudig uitgevoerde CRC filtering en eenvoudige zener stabilisatie (in totaal 42000uF aan afvalakking!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 Met deze moet je toch een eind op weg komen dacht ik zelf ! Een ding begrijp ik niet aan het verhaal in relatie tot een door jezelf geplaatste reactie ( in het topic over die nad 1300) Hierin vertel je dat je de lijndriver ( opa 134 ? of een variant ervan ) symetrisch doet voeden met +/- 24 volt ?? Maximaal mag deze een spannings verschil hebben van 36 volt zover als ik weet. Of heb je het over een andere opamp ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 Die +/-18VDC is zo ongeveer een standaard. Ik zou daar niet snel van afwijken. De meesten gebruiken een symetrische +/-15VDC voeding. Daar werkt bijna alles op en nog goed ook. Ik mis een paar opamps in je rijtje. TL071/072/074 De "eerste" audio opamps (mono/dual/quad). Ruist behoorlijk en is erg traag. Als je 'm nog ergens tegen komt, dan als de bliksem vervangen. NRJ4556 Stroomleverancier die niet geweldig klinkt, maar wel rechtstreeks een hoofdtelefoon aan kan sturen zonder kapot te gaan NE5532 De standaard audio dubbele opamp. Juist toegepast een beauty. Is erg gevoelig voor goed gezelschap (goeie componenten erom en hij klinkt werelds). Meestal als stiefkindje behandeld NE5534 De enkele uitvoering van de NE5532 met hetzelfde verhaaltje. OP270 cerdip. De dubbele opamp in ceramische behuizing voldoet beter, klinkt voller en strakker dan zijn plastic broertje OP275 Preciezer en nog strakker dan de OP270. Moet wel in het geheel passen qua klank. Kan uitermate klinisch klinken. Mijn voorkeur als (budget)vervanger in Marantz CDspelers AD797 Het beest dat je niet zonder handschoentjes mag aanpakken. Neigt tot oscilleren, maar klinkt waanzinnig. Juist toegepast een OPA627 killer OPA637 nog beter dan de reeds genoemde OPA627. Heeft als groot nadeel dat ie niet unity gain stabiel is. Een gain van 5 is minimaal. Liever een nog hogere versterkingsfactor instellen AD844 The rocket. Sneller ben ik nog niet tegen gekomen. Dat heeft zijn voor- en nadelen. Ik hou niet van het supersnelle. Het gaat gauw steriel klinken. Voor de liefhebbers is er geen alternatief als je van supersnel houdt. OP77 Opvolger van de oer-precisie opamp OP07. Prima voor als men een actieve terugkoppeling wil. Absolute afrader: De AD825 (alleen SOIC). Deze opamp klinkt ten alle tijde blikkerig. Er zijn aanhangers van (LC Audio), maar muziek maakt ie m.i. niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 Absolute afrader: De AD825 (alleen SOIC). Deze opamp klinkt ten alle tijde blikkerig. Er zijn aanhangers van (LC Audio), maar muziek maakt ie m.i. niet. De zelfde ervaring heb ik met de AD8065/66 die ook door LC Audio wordt 'gepropageerd': zeer blikkering; violen lijken wel met staaldraad te zijn besnaard. Wat wel goed klinkt: AD8010/20 (alhoewel een 2134 in het geval van mijn CD speler beter klonk in de uitgangstrap). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 en er zijn geen condensatoren in het signaalpad. Misschien moet je nog eens nadenken over wat het 'signaalpad' eigenlijk wel is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 5 september 2005 Author Report Share Posted 5 september 2005 Met deze moet je toch een eind op weg komen dacht ik zelf !Een ding begrijp ik niet aan het verhaal in relatie tot een door jezelf geplaatste reactie ( in het topic over die nad 1300) Hierin vertel je dat je de lijndriver ( opa 134 ? of een variant ervan ) symetrisch doet voeden met +/- 24 volt ?? Maximaal mag deze een spannings verschil hebben van 36 volt zover als ik weet. Of heb je het over een andere opamp ? Klopt dat de Opamps niet op + en -24 kunnen, op zulke plaatsen pas ik dan ook een stabilisatie toe van + en - 15 a 18V. Met twee accus van 12V is het ook interessant trouwens maar ik had zelf nu eenmaal 4 accus en test daar diverse schakelingen in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 5 september 2005 Author Report Share Posted 5 september 2005 en er zijn geen condensatoren in het signaalpad. Misschien moet je nog eens nadenken over wat het 'signaalpad' eigenlijk wel is. Natuurlijk horen condensatoren in de ontkoppeling of tegenkoppel cirquits er ook bij en is de actieve servo ook van belang. Als je goed doordenkt dan hoort de voeding en zelfs de netzijde er ook bij. Ik bedoel hier dus zuiver de koppelcondensatoren welke de meeste invloed hebben, ook de grotte daarvan kan verschillen. Een 100nF in de actieve servo is nu eenmaal makkelijker te vervangen door een mooi exemplaar dan een koppel condensator van 10uF of meer, ik ben het wel mee eens dat een condensator voor deze servo invloed heeft op de geluidskwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 5 september 2005 Author Report Share Posted 5 september 2005 Absolute afrader: De AD825 (alleen SOIC). Deze opamp klinkt ten alle tijde blikkerig. Er zijn aanhangers van (LC Audio), maar muziek maakt ie m.i. niet. De zelfde ervaring heb ik met de AD8065/66 die ook door LC Audio wordt 'gepropageerd': zeer blikkering; violen lijken wel met staaldraad te zijn besnaard. Wat wel goed klinkt: AD8010/20 (alhoewel een 2134 in het geval van mijn CD speler beter klonk in de uitgangstrap). DE 2134 staat bekend om zijn goede stuureigenschappen en dat is bij een CD speler belangrijk vooral omdat er al snel een paar honderd pF aan kabel cap aan hangt, de klank kan hier nadelig worden beinvloed omdat er faseproblemen ontstaan door de capacitatieve belasting met ringing als gevolg. Hier zijn verschillen tussen interlinks ook hoorbaar en meetbaar, maar het ligt dan aan de opamp en de schakeling eromheen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbie b Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 Ik mis een paar opamps in je rijtje. Ik ook; AD8610 EN 8620(dual versie): een mooi klinkende opamp. iets helderder dan een opa 627. klinkt in combinatie met wat analytische klinkende apparatuur vaak net iets te helder. Heeft als enige nadeel dat de voedingsspanning niet boven de +/-13 volt komen. Hij kan niet zomaar als vervanger ingezet worden. AD826: een mooie en makkelijke opamp die aangenaam klinkt maar eigenlijk op alle gebieden achterblijft op een 627 of 8620, echter gezien de prijs erg goed en makkelijk te implementeren. OPA132;OPA2132(dual versie); klinkt het zelfde als de eerder genoemde 2134, is alleen iets stabieler en duurder. Waar de 2134 niet geheel voldoet door oscillaties kan een 2132 ingezet worden. Absolute afrader: De AD825 (alleen SOIC). Deze opamp klinkt ten alle tijde blikkerig. Er zijn aanhangers van (LC Audio), maar muziek maakt ie m.i. niet. helemaal mee eens, klinkt mij te koud en kil. Is overigens voor een jung regulator wel erg geschikt. iedere keer merk ik dat wanneer de voeding niet goed genoeg is, de klank en stabilliteit er erg onder lijden. Ook bijvoorbeeld de 2604 is gevoelig hiervoor. Minimaal 10 uF met 100nF direct an de pootjes geeft een goede werking/klank. opamps zijn, mits goed toegepast, zeer geschikt voor audio. Maar ze zijn zeker niet zaligmakend. Ook met de discrete elementen zijn goede resultaten te krijgen. Puur vanwege het gemak en klankkwaliteit, voor mij voldoende, gebruik ik eigenlijk alleen nog maar opamps. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 DE 2134 staat bekend om zijn goede stuureigenschappen en dat is bij een CD speler belangrijk vooral omdat er al snel een paar honderd pF aan kabel cap aan hangt, de klank kan hier nadelig worden beinvloed omdat er faseproblemen ontstaan door de capacitatieve belasting met ringing als gevolg. Hier zijn verschillen tussen interlinks ook hoorbaar en meetbaar, maar het ligt dan aan de opamp en de schakeling eromheen. Een heel simpele truuk om dat te tackelen is om een weerstandje tussen de uitgang van OPA en de kabel te zetten. Voor normale cinch-interlinks bij audio iets van tussen de 220 ohm en 470 ohm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 een weerstandje tussen de uitgang van OPA en de kabel Dat adviseerde A&T vroeger inderdaad ook, maar dan om "kortsluitstromen te voorkomen" tijdens het aansluiten. Ikzelf gebruik OPA2604's in mijn CD-speler en versterker (phono) en ben zeer tevreden, ter vervanging van de standaard JRC's. Niet op het gehoor gedaan, maar na vele onderzoeken op het Internet een site tegengekomen van iemand die vele typen had uitgeprobeerd. Vraag me niet meer welke site... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 5 september 2005 Author Report Share Posted 5 september 2005 DE 2134 staat bekend om zijn goede stuureigenschappen en dat is bij een CD speler belangrijk vooral omdat er al snel een paar honderd pF aan kabel cap aan hangt, de klank kan hier nadelig worden beinvloed omdat er faseproblemen ontstaan door de capacitatieve belasting met ringing als gevolg. Hier zijn verschillen tussen interlinks ook hoorbaar en meetbaar, maar het ligt dan aan de opamp en de schakeling eromheen. Een heel simpele truuk om dat te tackelen is om een weerstandje tussen de uitgang van OPA en de kabel te zetten. Voor normale cinch-interlinks bij audio iets van tussen de 220 ohm en 470 ohm. Inderdaad en ik denk dat 220 Ohm genoeg moet zijn, als je 470 ohm nodig hebt om de boel stabiel te krijgen dan denk ik dat je naar een andere opamp moet uitkijken. De datasheet geeft trouwens vaak info over hoe capacitative belastingen aangestuurd moeten worden, ook hier wordt de weerstand genoemd in de uitgang en laat men soms de tegenkoppeling ook van na weerstand komen. Helaas worden maar al te vaak lukraak opamps geplaatst omdat het nu eenmaal makkelijk is en altijd werkt. Het kritisch kijken naar de specificaties en daarop anticiperen met het ontwerp kan in elk geval zeer goede resultaten geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 Welke waarde genoeg is hangt een beetje af van de opamp en de capaciteit die je er aan hangt. Die weerstand ontkoppelt de kabelcapaciteit van de feedback van de opamp en voorkomt zo overshoot of zelfs oscilleren in sommige gevallen. 220 ohm is meestal goed genoeg idd en dat heeft echt geen negatieve invloed op het geluid, eerder een positieve in sommige gevallen. Kun je er eigenlijk net zo goed gelijk maar standaard in zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 Beste, Er wordt zo weinig rekening gehouden met het feit dat kabel capaciteit en de latere ingangscapaciteit veel invloed hebben op een opamp. Eigenlijk zou je meer stroomreserve en stabiliteit wensen. En hele goede oplossing is bijv. een OP627 met een BB Buf634. De laatste neem je mee in de feedbackloop. De Buff634 kan 0,25 ampere leveren, en dat is meer dan genoeg voor de meest kritische aplicatie. En waar ik nooit iemand overhoor, is het parallel schakelen van meerdere opamps. Een parallel schakeling van bijv. 4 NE5534 klinkt namelijk beter dan een enkele OPA627. De harmonische vervorming neemt drastisch terug met parralel schakeling. Dit werkt echt waanzinnig wanneer je in de feedbackloop een stepotje meeneemt. Een kleine waarde in serie met de orginele feedbackweerstand. Zo kun je elke opamp finetunen en met precisisie multimeters exact aan elkaar gelijk maken. Elke opamp krijgt dn wel een emittor weerstand aan de uitgang. Bijv. 47 Ohm per opamp. Zo blijft de uitgangsimpedantie laag maar kan er toch makkelijk veel stroom geleverd worden. Door de spanningsval over de emitor weerstanden te meten kun je ze allemaal gelijk finetunen. Hoewel het niets nieuws is, denk ik soms wel dat ik een geheim weg geef, want deze wijze laat horen dat er waanzinnig klinkende opamp trappen mogelijk zijn. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 Beste, Er wordt zo weinig rekening gehouden met het feit dat kabel capaciteit en de latere ingangscapaciteit veel invloed hebben op een opamp. Eigenlijk zou je meer stroomreserve en stabiliteit wensen. En hele goede oplossing is bijv. een OP627 met een BB Buf634. De laatste neem je mee in de feedbackloop. De Buff634 kan 0,25 ampere leveren, en dat is meer dan genoeg voor de meest kritische aplicatie. En waar ik nooit iemand overhoor, is het parallel schakelen van meerdere opamps. Een parallel schakeling van bijv. 4 NE5534 klinkt namelijk beter dan een enkele OPA627. De harmonische vervorming neemt drastisch terug met parralel schakeling. Dit werkt echt waanzinnig wanneer je in de feedbackloop een stepotje meeneemt. Een kleine waarde in serie met de orginele feedbackweerstand. Zo kun je elke opamp finetunen en met precisisie multimeters exact aan elkaar gelijk maken. Elke opamp krijgt dn wel een emittor weerstand aan de uitgang. Bijv. 47 Ohm per opamp. Zo blijft de uitgangsimpedantie laag maar kan er toch makkelijk veel stroom geleverd worden. Door de spanningsval over de emitor weerstanden te meten kun je ze allemaal gelijk finetunen. Hoewel het niets nieuws is, denk ik soms wel dat ik een geheim weg geef, want deze wijze laat horen dat er waanzinnig klinkende opamp trappen mogelijk zijn. Groeten, Bas Het is een hele oude truuk voor meer stroom maar heb 'm nog nooit bij opamps toegepast gezien. Geinig! En een paarde middel! Wat die weerstand betreft. Ik zet 'm tussen de uitgang (vd opamp) en de feedbackloop+kabel. Maar ik geloof dat jullie dat anders doen. Iemand bekend over de pro's en con's? Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 Wat die weerstand betreft.Ik zet 'm tussen de uitgang (vd opamp) en de feedbackloop+kabel. Maar ik geloof dat jullie dat anders doen. Iemand bekend over de pro's en con's? Groetjes Simon Het gaat er juist om dat je de invloed van de kabelcapaciteit minimaliseert. Dan is het beter om hem achter de opamp+feedback te zetten. Dus eigenlijk gewoon in serie met de kabel. Wat jij doet Simon helpt soms ook en wordt ook wel geadviseerd bij sommige opamps maar is minder effectief en het heeft alleen nut bij bepaalde typen opamps. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 Wat die weerstand betreft.Ik zet 'm tussen de uitgang (vd opamp) en de feedbackloop+kabel. Maar ik geloof dat jullie dat anders doen. Iemand bekend over de pro's en con's? Groetjes Simon Het gaat er juist om dat je de invloed van de kabelcapaciteit minimaliseert. Dan is het beter om hem achter de opamp+feedback te zetten. Dus eigenlijk gewoon in serie met de kabel. Wat jij doet Simon helpt soms ook en wordt ook wel geadviseerd bij sommige opamps maar is minder effectief en het heeft alleen nut bij bepaalde typen opamps. Mag ik er van uitgaan dat hoe sneller de opamp hoe eerder je mijn alternatief moet/mag gebruiken? Ik ben niet zo gecharmeerd van een serie weerstand met de kabel. Op die manier doe je helemaal niets met de aangesloten impedantie of storing. Dat de opamp er stabieler van word is logisch. Maar geeft 't wel het gewenste resultaat? Mij lijkt 't dan beter om 't dubbel uit te voeren zodat de kabel invloeden nog een beetje gecompenseerd kunnen worden door de terugkoppeling. Of is dit een stom idee? Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 Ik bedoel dus zoiets! De uitgang van de opamp is nu niet meer zo hard zodat de belasting (de kabel ) in staat is om aandacht van het terugkoppel systeem op te eisen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 5 september 2005 Author Report Share Posted 5 september 2005 Bas Daar geef je nu precies aan waar de schoen wringt, dat parallel schakelen is een heel goed idee. Dat heb ik al eens gebrobeerd met twee OPA2604 en het werkte heel goed (ik moest iets maken dat 600 Ohm kon aansturen), ik kreeg de tip van iemand bij Helios waar ik vaak kwam vanwege mijn Proaudio activiteiten. Het gaat dus om stroom leveren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 Bas Daar geef je nu precies aan waar de schoen wringt, dat parallel schakelen is een heel goed idee. Dat heb ik al eens gebrobeerd met twee OPA2604 en het werkte heel goed (ik moest iets maken dat 600 Ohm kon aansturen), ik kreeg de tip van iemand bij Helios waar ik vaak kwam vanwege mijn Proaudio activiteiten. Het gaat dus om stroom leveren! Beste Tube, Ja it is all about current . Op die wijze heb ik i.d.d. ook vele studio koptelefoon versterkers gemaakt. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 Ja it is all about current . Op die wijze heb ik i.d.d. ook vele studio koptelefoon versterkers gemaakt. Groeten, Bas Hangt er maar vanaf Bas, in de studiowereld met lange kabels en lage ingangsimpedanties en hoge spanningsniveaus wel. Maar thuis met een interlink van hooguit 1m en een ingangsimpedantie van 47K? @Simon, Wat betreft die weerstanden. Daar is eigenlijk geen eenduidig antwoord op. Met een weerstand (mits voldende groot) in serie met de kabel blijft de opamp altijd stabiel, wat voor capaciteit je er ook aan hangt. Met een weerstandje direct achter de uitgang van de opamp binnen de feedback is dat niet het geval. Zelf ben ik van mening dat het compenseren van de kabel met de feedback van de opamp het paard achter de wagen spannen is. Maar de hoogafval van zo'n weerstandje valt wel mee hoor: Een kabelcapaciteit van 200 pf en een weerstand van 220 ohm geeft pas een afval bij 3,5 Mhz Eigenlijk zou je het met de gevens van de opamp moeten doorrekenen of simuleren in PSpice. Of gewoon alletwee eens bouwen en dan eens luisteren. Maar mijn ervaring is dat een weerstandje gewoon in serie met de uitgang naar de kabel goed werkt en hoorbaar geen verslechtering geeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 Ja it is all about current . Op die wijze heb ik i.d.d. ook vele studio koptelefoon versterkers gemaakt. Groeten, Bas Hangt er maar vanaf Bas, in de studiowereld met lange kabels en lage ingangsimpedanties en hoge spanningsniveaus wel. Maar thuis met een interlink van hooguit 1m en een ingangsimpedantie van 47K? @Simon, Wat betreft die weerstanden. Daar is eigenlijk geen eenduidig antwoord op. Met een weerstand (mits voldende groot) in serie met de kabel blijft de opamp altijd stabiel, wat voor capaciteit je er ook aan hangt. Met een weerstandje direct achter de uitgang van de opamp binnen de feedback is dat niet het geval. Zelf ben ik van mening dat het compenseren van de kabel met de feedback van de opamp het paard achter de wagen spannen is. Maar de hoogafval van zo'n weerstandje valt wel mee hoor: Een kabelcapaciteit van 200 pf en een weerstand van 220 ohm geeft pas een afval bij 3,5 Mhz Eigenlijk zou je het met de gevens van de opamp moeten doorrekenen of simuleren in PSpice. Of gewoon alletwee eens bouwen en dan eens luisteren. Maar mijn ervaring is dat een weerstandje gewoon in serie met de uitgang naar de kabel goed werkt en hoorbaar geen verslechtering geeft. Grappig dat je wel iedere willekeurige impedantie wil kunnen aandrijven maar 't signaal niet wil corrigeren. Van de ene kant wil je een perfecte bron maar de interlink en ingang die er achterhangt zijn net zo goed een bron van vervorming. Ik ben het met je eens dat de opamp stabiel moet blijven maar zo dramtisch zijn de impedanties toch niet? Kun je dan niet beter ook (net als bij een eindversterker) de controlle zo hoog mogenlijk houden? Als een speaker gek gaat doen dan reageerd de terugkoppeling van je amp daar ook op. Waarom zou je dat niet willen bij een line niveau? 't zijn maar gedachte spinsels en misschien vergelijk ik appels met peren. Toch lijkt mij dat voor speakers het zelfde geld als voor een belasting van een bron. En dus lijkt 't mij dat de terugkoppeling het signaal tot in de belasting moet blijven controleren. Groetjes simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 Waar hebben we het over? Een weerstandje van 220 ohm tov een ingangsimpedantie van 47000 ohm. Dat kun je toch niet vergelijken met een eindversterker die kabel aandrijft die aangesloten is op een 4 ohm luidspreker. Dan zou die kabel maximaal 0.018 ohm mogen zijn. En een versterker met dempingsfactor 400 geeft op 4 ohm al een uitgangsweerstand van 0.01 ohm en dat dan bij 1 kHz. Maak je over de hogere frequenties geen illusies. En dan hebben we het nog niet over het verschil in stroom dat geleverd moet worden... Of over het feit dat die ingangsimpedantie van 47000 ohm vrijwel exact ohms is. Dus we het hier gewoon hebben over een minimale verzwakking van het signaal middels een passieve spanningsdeler. Als je hier problemen mee hebt, gebruik dan maar liever geen volumeregeling meer. Het komt mij voor dat zaken hier een beetje uit verband worden getrokken en niet in perspectief worden gezien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 Waar hebben we het over? Een weerstandje van 220 ohm tov een ingangsimpedantie van 47000 ohm. Dat kun je toch niet vergelijken met een eindversterker die kabel aandrijft die aangesloten is op een 4 ohm luidspreker. Dan zou die kabel maximaal 0.018 ohm mogen zijn. En een versterker met dempingsfactor 400 geeft op 4 ohm al een uitgangsweerstand van 0.01 ohm en dat dan bij 1 kHz. Maak je over de hogere frequenties geen illusies. En dan hebben we het nog niet over het verschil in stroom dat geleverd moet worden...Of over het feit dat die ingangsimpedantie van 47000 ohm vrijwel exact ohms is. Dus we het hier gewoon hebben over een minimale verzwakking van het signaal middels een passieve spanningsdeler. Als je hier problemen mee hebt, gebruik dan maar liever geen volumeregeling meer. Het komt mij voor dat zaken hier een beetje uit verband worden getrokken en niet in perspectief worden gezien. Wat het impedantie verhaal betreft heb je gelijk! En ik gaf al aan dat het gedachte spinsels zijn. Maar ik doel op verstoringen van buiten af! De serie weerstand maakt de opamp volkomen doof voor storingen. Dan blijft de opamp perfect werken maar je signaal is dan wel verminkt. Maar welicht hebben jullie gelijk en kan de terugkoppeling sowieso storingen niet wegwerken al leg je een meetlijn vanaf de belasting. Groetjes Simon PS Ik vind dit in iedergeval boeiender om over na tedenken en bomen op te zetten dan over DBTs en autosuggestie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 Ik denk dat als je de verbindingen zeer kort houdt en de weerstand direct met afgeknipte pootjes aan de uitgang soldeert, dat die weerstand dan niet veel meer storing oppikt dan het onbeschermde 1 cm stukje signaaldraad van je interlink aan het einde. Iemand bekend met deze site? Iemand met zeer expliciete mening over opamps die de OPA2134 maar niks vind ondanks dat wij Noord Europeanen er best over te spreken zijn. Hij is liefhebber van de AD826. http://www.zero-distortion.com/tests/opamps/opamps.htm Overigens heb ik regelmatig e-mail contact met een audiofiel in Zuid Afrika en hij en zijn vrienden prefereren in blinde luistertests de AD826 boven alle andere hier genoemde typen, waarbij zijn lievelings general purpose opamp voor de net wat minder kritische applicaties de OPA2134 is. Opvallend dat over de AD826 een met elkaar overeenkomend oordeel komt uit andere delen van de wereld een eindje hier vandaan en niet be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts