Pjotr Posted 12 september 2005 Report Share Posted 12 september 2005 220nF rail to rail laat veel opams veel beter klinken. Beste Bas, 470nF nog VEEL beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 12 september 2005 Report Share Posted 12 september 2005 rail to rail Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 12 september 2005 Report Share Posted 12 september 2005 @ jeroen opamp & klasse A == grappig. toch blijf ik van mening dat de meeste van jullie een tl072 niet van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 september 2005 Report Share Posted 12 september 2005 Maar zie de opmerking van Pjotr hierover, veel opamps werken in klasse A zolang ze maar voldoende hoogohmig belast worden en dat is vaak het geval in de praktijk. We hebben het dan over stromen van minder dan 0.1 mA vaak. De AD826 heeft gewoon een dubbele emittervolger aan de uitgang en het is dus op zich heel goed mogelijk dat door de geringe belasting de AB situatie niet voorkomt. Dat is soms het geval. Als je naar de AD826 kijkt zie je in de datasheet 1K weerstandjes in de feedback aanbevolen. Bij een inverterende opamp en bij een niet-inverterende configuratie bij meer gain dan 1 moet er dan wel stroom voor die feedbackweerstandjes geleverd worden. Bij 10V dus zo'n 10 mA in het ongunstige geval. Overigens heeft Hilbren wel een punt: Zat in de zo bejubelde MF A1 ook niet een TL072 of TL071? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 september 2005 Report Share Posted 12 september 2005 220nF rail to rail laat veel opams veel beter klinken. Beste Bas, 470nF nog VEEL beter Beste Pjotr, Zit je me te fokken, of meen je dat echt? Probeer het maar eens uit en luister. Je kunt het ook makkelijk meten overigens Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 september 2005 Report Share Posted 12 september 2005 rail to rail Beste James, Tussen de + en - voedingspanning van de opamp. Bij een dual tussen pootje 4 en 8 bij een single tussen pootje 4 en 7. De voeding ziet een kortsluiting voor HF. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 september 2005 Report Share Posted 12 september 2005 Hallo Bas, Twee 100nF pp C'tjes ieder op een voedingsrail vlak op de opamp voldoet prima. Nu gebruik ik altijd een aardvlak aan de bovenzijde van de print en soldeer die C'tjes direct naar het aardvlak. Dan nog een rail to rail C'je extra maakt nix uit. Niet gehoormatig en niet meettechnisch is dan mijn ervaring. Wat soms wel uitmaakt is een serieweerstandje van 10 ohm naar de c'tjes toe vanuit het voedingspunt maar eigenlijk alleen meettechnisch bij snelle opamps. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 13 september 2005 Report Share Posted 13 september 2005 Dus bij die opamp van mij, die OP270FZ moet ik dus bij pootje 4 en 8 even googlen dus voor de tekening, en dan 220nf wima's ertus. Moet dat dac weer uitelkaar! Ik vind de OP270FZ ook een hele goede opamp, klinkt echt erg lekker! oftewel deze http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_S...7772OP270_c.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 Had ik genoemd dat de AD826 minder geschikt is voor een phonostage?ja dat klopt maar de 826 kan daar prima in de laatste trap worden toegepast waar het signaal al vrij hoog is en het signaal naar buiten gaat. in elk geval weer een leuk ding om uit te proberen. Waar blijft je verslag. Ik heb er ook maar 2 besteld bij mijn vrienden van AD. Ben benieuwd. Ik mag er alleen geen atoombom mee bouwen. Ik verwacht het pakket overmorgen. Waar kan ik Black Gate samples aanvragen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 In mijn Nad cd524 speler zitten duidelijk 2 kanalen. En toch wordt er een dual opamp gebruikt. De NE5532. Zouden de 2 kanalen parallel gebruikt worden of wordt er maar een kanaal gebruikt en zo ja kan ik daar dan "domweg" zonder dat de brandweer er aan te pas hoeft te komen Hans, een OPA627 voor in de plaats zetten? De speler is eigenlijk afgeschreven omdat hij soms overslaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 november 2005 Report Share Posted 8 november 2005 Hans, Een OPA627 prikken op de plek waar een dual opamp zit (maakt niet uit of het een NE5532 is of iets anders) kan niet. Je kunt geen dual opamp vervangen door 1 single opamp. De voeding is bij beide typen opamps anders aangesloten. Tip: zoek de datasheets eens op van de opamps en let dan op de pin-aansluitingen. Wellicht dat je dan zult zien dat niet zomaar alles verwisselbaar is http://www.alldatasheet.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 8 november 2005 Report Share Posted 8 november 2005 Ik was er bang voor, Sodeju Zijn er printjes in d handel die dit probleem oplossen> LC audio had er een kant en klare oplossing voor met een foute opamp. Maa ik wil alleen het printje. Het mag natuurlijk niet te duur worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 8 november 2005 Report Share Posted 8 november 2005 En wat te denken van de LM833 van National Semiconductor. Gevonden in een philips cd speler uit de 900 serie. De CDC 925. Voor 7,50 euro op d kop getikt op de lokale braderie. Ik heb de voeding al verbeterd en de uitgangscondensatoren vervangel door Elna Silmic Klinkt nu niet onaardig maar kan niet tippen aan mijn Pioneer met OPA2604 en nog wat mods. Zie andere topic. Ik heb hem nog maar ven laten zitten, want ik wil niet "domweg" vervangen. Welke alternatieve opamp is hier aan te raden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 november 2005 Report Share Posted 8 november 2005 Hoi Hans, Ook voor de LM833 kun je weer de OPA2604, OPA2134, NE5532, OP270 of OP275 nemen. Als je toch OPA627 wil gebruiken kan dat. Passende "adapters" vind je bij Schuro. Ze kosten niet veel, maar je kunt er alleen SMD opamps op kwijt. De OPA627 is in SMD techniek (SO-8) verkrijgbaar. De AD797 ook, maar of dat goed gaat Let wel, als je bij Schuro besteld, zul je in het Duits moeten communiceren (geen probleem denk ik ) en zullen de verzendkosten hoger zijn dan de waarde van de bestelde artikelen, als je alleen de adapters besteld. Je kunt er bijvoorbeeld ook Panasonic FC caps kopen en ook de opamps in SO-8 behuizing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 9 november 2005 Report Share Posted 9 november 2005 OPA2701 geplaatst en 0,1 uf Wima MKS van + en - naar aarde . Klinkt bijna even goed als Pioneer. Maar de opamp moet nog ingereden worden. Dus wie weet. Wat zou hij doen met Black Gate ontkoppelcondensatoren? Ik heb nog 2 x 22 uF liggen. Maar ja het blijft toch altijd een speler met beperkingen. Soldeertechniek wordt ook steeds beter. Heb ik net gewone opamps besteld en nu is er alleen een plaatje voor SMD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 11 november 2005 Report Share Posted 11 november 2005 Opamp is nu ingereden. De speler klinkt nu toch wel erg goed. Dynamisch ruimtelijker en veel meer bas dan voorheen en prachtig hoog. Ik weet nog niet welke speler nu het mooiste is. Ook hier blijven slechte opnamen slecht. Bv Coldplay Parachutes. waarom is dat niet beter opgenomen. Het kan b.v. Diana Krall of Norah Jones. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 11 november 2005 Report Share Posted 11 november 2005 Nog even over de voeding van de opamp. Waarom worden er altijd bipolaire C gebruikt of geadviseert van rail to rail? Kan het niet ook met 2 x 100 uF 25 v Panasonic FC lager is er niet. Van + en - naar aarde. Geeft in ieder geval wat overcapaciteit. Wel goed opletten met de polariteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
djohn Posted 13 november 2005 Report Share Posted 13 november 2005 Hallo, Is er iemand bekend met de AD 711 AQ? Deze kwam ik twee maal tegen in het actieve filter van mijn luidsprekers. Wat ik me afvraag is, of er een beter alternatief is voor deze op-amp, die uiteraard ook pin compatible is. mvg., John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 25 november 2005 Report Share Posted 25 november 2005 Hallo, Is er iemand bekend met de AD 711 AQ? Deze kwam ik twee maal tegen in het actieve filter van mijn luidsprekers. Wat ik me afvraag is, of er een beter alternatief is voor deze op-amp, die uiteraard ook pin compatible is. mvg., John Het gaat wel een beetje lang duren. Is er niemand meer wakker? Er wordt hier toch dringend om hulp gevraagd In het kader van leken helpen leken: Quote van AD: The AD711 is a high speed, precision monolithic operational amplifier offering high performance at very modest prices. Its very low offset voltage and offset voltage drift are the results of advanced laser wafer trimming technology. These performance benefits allow the user to easily upgrade existing designs that use older precision BiFETs and, in many cases, bipolar op amps. The superior ac and dc performance of this op amp makes it suitable for active filter applications. With a slew rate of 16 V/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 25 november 2005 Report Share Posted 25 november 2005 Een parallel schakeling van bijv. 4 NE5534 klinkt namelijk beter dan een enkele OPA627. De harmonische vervorming neemt drastisch terug met parralel schakeling. Dit werkt echt waanzinnig wanneer je in de feedbackloop een stepotje meeneemt. Een kleine waarde in serie met de orginele feedbackweerstand. Zo kun je elke opamp finetunen en met precisisie multimeters exact aan elkaar gelijk maken. Elke opamp krijgt dn wel een emittor weerstand aan de uitgang. Bijv. 47 Ohm per opamp. Zo blijft de uitgangsimpedantie laag maar kan er toch makkelijk veel stroom geleverd worden. Door de spanningsval over de emitor weerstanden te meten kun je ze allemaal gelijk finetunen. Hoewel het niets nieuws is, denk ik soms wel dat ik een geheim weg geef, want deze wijze laat horen dat er waanzinnig klinkende opamp trappen mogelijk zijn. Interessant..................... Ik houd heel erg veel van geheimen. Ik ben overgevoelig voor harmonische vervorming. Maar hoe bouwen wij dat geheel in een bestaande speler. De opampje kunnen wij gewoon opelkaar solderen, net als in de Dac van Doede? Alleen aan de pootjes van de uitgang wel een weerstandje solderen. Of is het handiger om een apart printje hiervoor te gebruiken? En zo ja zijn deze in de handel? Ik weet wel wat een stepin is maar een stepotje? Misschien moet er eens een stagaire ( maar niet uit Pakistan) bij Bas gaan werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
djohn Posted 4 december 2005 Report Share Posted 4 december 2005 Hans bedankt voor de info. John. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 december 2005 Report Share Posted 4 december 2005 Hi, Mijn meest geliefde opamp nu is de AD797, maar die is er alleen in enkele uitvoering. Ik was op zoek naar een dual smd opamp. Welnu, op de site van Analog Devices wat zoek criteria opgegeven en aangegeven dat ie zo dicht mogelijk bij AD797 moest uitkomen en wat komt er uit de hoge hoed: OP285GSZ. Die als sample besteld en ik hoop hem binnenkort te kunnen solderen... Iemand ervaring met dat ding? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 20 december 2005 Report Share Posted 20 december 2005 Ik heb er, enige weken geleden, ook maar 2 besteld. Zat 5 weken levertijd op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 december 2005 Report Share Posted 20 december 2005 Ik heb er, enige weken geleden, ook maar 2 besteld.Zat 5 weken levertijd op. Hi, Welke bedoel je? De OP285GSZ? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 Welke bedoel je? De OP285GSZ? Die bedoel ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts