dekkersj Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 Welke bedoel je? De OP285GSZ? Die bedoel ik. Ik had ze na een klein weekje binnen. Misschien geluk gehad. Heb je ze ook als gratis sample besteld? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 13 februari 2006 Author Report Share Posted 13 februari 2006 En, hoe bevalt de OP285GSZ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 februari 2006 Report Share Posted 13 februari 2006 Moeilijk te zeggen. Ik kan niet zeggen dat er een wereld van verschil te constateren is. Niet positief, niet negatief. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 17 februari 2006 Author Report Share Posted 17 februari 2006 Ondertussen enige opampschakelingen uitgeprobeerd in de voorversterker met Phono trap. Voor de MC input vind ik de OP270 een hele goede keuze, de AD797 is een andere optie (extreem lage ruis). de OP270 waarvan er twee parallel staan aan de ingang geeft in elk geval een ruisnivo dat alleen hoorbaar wordt bij ver opengedraaide volume regelaar dus dat is wat mij betreft goed genoeg. De AD797 heeft een lagere ruis maar dat is meer op papier en niet echt merkbaar, de klank is wat directer dan de OP270 maar de laatste lijkt wat muzikaler. Dan blijft nog de specs over en dat valt zeker in het voordeel uit van de AD797, er is zonder morren een hogere gain mogelijk en bandbreedte. De tweede trap in de MC voorversterking heb ik eerst gedaan met een OPA627 en dat beviel al goed maar een 637 is stukken beter, er wordt een gain verlangd van 26dB en dat is voor de 627 al iets teveel van het goede. De lijn versterker heeft graag de 627, hier is de versterking slechts 6x en dan is dit een mooie opamp. Andere types vertoonde al snel een te grote offset aan de uitgang waardoor ik genoodzaakt was er condensatoren tussen te zetten. Dat is dus geen optie aangezien de condensatoren die dan in aanmerking komen duurder zijn dan de duurste opamp (OPA637) De lijnversterker is dus geheel DC gekoppeld en de MC voorversterker bevat een enkele condensator aan de uitgang (ik ga er nog verschillende uitproberen, nu zit er BG NX in) Ik ga binnenkort weer de MC print met de AD797 erbij zetten zodat er eens een goede vergelijking gemaakt kan worden tussen de twee (draai dus nu met de OP270 schakeling). Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjarda Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Hoi Mr Tube De twee op270 parallel staan die vast ingesteld of is er 1 regelbaar om ze gelijk in te stellen ? Ik heb ze ook in bestelling staan en overweeg ook om er twee parallel te zetten maar dan in de uitgangs-stage van de cd speler ik weet eigenlijk niet of het hoorbaar beter zal klinken ? Gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 19 februari 2006 Author Report Share Posted 19 februari 2006 Ik heb ze parallel staan op de volgende manier, elke opamp heeft zijn eigen feedback loop (inclusief de onderkant van de RIAA correctie3180 en 318uS) De niet inverterende ingangen staan parallel, de uitgangen komen via twee weerstanden bij elkaar, in mijn geval is dat vrij hoog (43K) omdat deze deel uitmaken van een passief filter voor het 75uS punt. Voor een uitgangs schakeling kan dat natuurlijk oo zo mar dan moet je wat lagere waardes nemen voor de weerstanden, 47 of 100 Ohm is prima! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjarda Posted 19 februari 2006 Report Share Posted 19 februari 2006 De uitgangsweerstand is hier nu ook 100 ohm. Zal er hoorbaar verschil zijn met twee maal op270 parallel in een uitgangs stage ? Bas schreef eens dat een paar (4 of 5) gemiddelde opamps parallel beter konden klinken dan een opa627. Bas schrijft niet zo maar iets, maar zal het ook al merkbaar zijn met 2 stuks ? M.v.g. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 20 februari 2006 Author Report Share Posted 20 februari 2006 Met parallel schakelen bereik je dat er meer stroom geleverd kan worden en dat capacitieve belastingen gemakkelijker kunnen worden verwerkt. Kan de opamp maximaal 100pF hebben dan heb je met 4 parallel ineens 400pf die aan kan sluiten, en 400pF is helemaal geen rare waarde die een CD speler uitgang te verwerken krijgt. Natuurlijk heeft 2 ook al zin, hoe het klinkt blijft verder een kwestie van proberen, maar beter is het wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjarda Posted 25 februari 2006 Report Share Posted 25 februari 2006 Ik heb inmiddels op advies van Bas de op270FZ's geplaatst de stage bestond uit twee modules met 4 x AD8065 maar ik vind dit toch weer beter klinken. Voorlopig kan ik weer op speurtocht in bestaande muziek later nog maar eens overwegen om er meerdere parallel te zetten of mogelijk toch een hele andere uitgang-stage. Ik denk dat er ook winst is te halen met een mooie 5 volt voeding voor de de dac-chip, de chip wordt nu gevoed door een 7805 uit de 12 volt accu. Ik Zal Gido eens mailen die leverd zinds kort mooie modules. Gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 februari 2006 Report Share Posted 25 februari 2006 Ik heb inmiddels op advies van Bas de op270FZ's geplaatstde stage bestond uit twee modules met 4 x AD8065 maar ik vind dit toch weer beter klinken. Voorlopig kan ik weer op speurtocht in bestaande muziek later nog maar eens overwegen om er meerdere parallel te zetten of mogelijk toch een hele andere uitgang-stage. Ik denk dat er ook winst is te halen met een mooie 5 volt voeding voor de de dac-chip, de chip wordt nu gevoed door een 7805 uit de 12 volt accu. Ik Zal Gido eens mailen die leverd zinds kort mooie modules. Gr. Beste Tjarda, Bedoel je dat de OP270FZ beter vind klinken? Hoewel op papier super ben ik zelf nooit zo gecharmeerd geweest van de AD8065's (hangt natuurlijk wel van de applicatie af). Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjarda Posted 25 februari 2006 Report Share Posted 25 februari 2006 Hoi Bas, Nee ik bedoel dat de op270FZ beter klinkt, nog bedankt voor het advies ! Zou jij kunnen inschatten of er nog winst is te halen uit bijv. 2 x 270 parallel ? Of zal dit geen verbetering opleveren ? Ik vond de 8065 wat kil en minder muzikaal klinken maar ja het blijft natuurlijk een persoonlijke smaak. Gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 28 februari 2006 Author Report Share Posted 28 februari 2006 Ik heb inmiddels besloten dat de OP270FZ de ware is voor mijn MC ingang, de schakeling lijkt zelfs nog opener te klinken dan de Phonomena met Accuvoeding. De AD797 heeft het net niet en heeft ook geen lagere ruis dan de twee parallel geschakelde OP270's (wel op papier). Groot zijn de verschillen ook weer niet en ik vond de vergelijkende test dan ook wel lastig, ik geloof dan ook dat je met beide mogelijkheden een hele goede MC/MM voorversterker kunt bouwen. Ik laat de OP270FZ het liefst niet meer versterken dan 30dB bij 1KHz (vanwege de RIAA is dat 50dB bij 50Hz) anders wordt de bandbreedte teveel beperkt en de vervorming te hoog. De tweede trap blijft de OPA637 welke ook 30dB voor zijn rekening neemt om zo totaal 60dB te halen, ik heb nu nog een BG NX condensator aan de uitgang en overweeg nu om een servo te monteren met OP07. Dit is in mijn beleving de ultime servo regelaar.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
aaronboumans Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 iemand ervaring met lt1360 1361 1364?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Ik laat de OP270FZ het liefst niet meer versterken dan 30dB bij 1KHz (vanwege de RIAA is dat 50dB bij 50Hz) anders wordt de bandbreedte teveel beperkt en de vervorming te hoog. Als je de eerste trap de hoogafval doet (OP270) heb je geen centje pijn. Dat de openloop gain afvalt is niet erg, dat moet de RIAA ook doen. Resultaat is dat de loopgain (en die bepaalt uiteindelijk voor een groot deel de vervorming) constant is over de audioband boven de 1 KHz. Tweede trap doet dan de baslift en dan is een snelle opamp wel handig voor de versterking. Kijk daarvoor een naar de AD8620 (helaas alleen in SMD uitvoering te krijgen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Ik heb inmiddels besloten dat de OP270FZ de ware is voor mijn MC Even offtopic, MR Tube Opamps? Dat kan toch zeker net zo mooi met een buis Zou jij toch moeten weten Met vriendelijke groet, TubeJack Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Ik laat de OP270FZ het liefst niet meer versterken dan 30dB bij 1KHz (vanwege de RIAA is dat 50dB bij 50Hz) anders wordt de bandbreedte teveel beperkt en de vervorming te hoog. Als je de eerste trap de hoogafval doet (OP270) heb je geen centje pijn. Dat de openloop gain afvalt is niet erg, dat moet de RIAA ook doen. Resultaat is dat de loopgain (en die bepaalt uiteindelijk voor een groot deel de vervorming) constant is over de audioband boven de 1 KHz. Tweede trap doet dan de baslift en dan is een snelle opamp wel handig voor de versterking. Kijk daarvoor een naar de AD8620 (helaas alleen in SMD uitvoering te krijgen). Als je snel wilt en een zeer hoge PSRR en constante vervorming over een zeer groot frequentiegebied, dan lijkt me de AD829 een zeer interessante optie. Iemand al gehoormatig uitgeprobeerd? De specs lijken super! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 maart 2006 Report Share Posted 16 maart 2006 Hoi Jeroen, Die ken ik niet. Wel de AD845 en die klinkt fraai in een VV maar dat wel bij veel minder dan de 30 dB gain die je minimaal nodig hebt (@ 1 KHz) bij een RIAA amp. Misschien doet ie het ook wel goed in een RIAA amp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 5 april 2006 Author Report Share Posted 5 april 2006 Inmiddels verder aan het experimenteren geweest en nu de versterking van de phonotrap wat teruggedraaid, nu kom ik wel wat gain tekort maar er is veel meer muziek! OK wat overdreven misschien..er is een subtiele verbetring. De filtering volledig actief maken misschien, je vraagt dan iets minder van de eerste opamps. Nee toch maar niet, dat leverde geen winst op...integendeel. Het is toch wel de moeite waard om met een lagere versterking te draaien dus maar eens kijken of op een andere anier de gain op te peppen is. Uiteindelijk aan de uitgang nog een buis (6922) erbij gezet voor de laatste 20dB versterking, ondertussen ook weer een netvoeding gebruikt en ben inmiddels zeer tevreden over het resultaat. Er is nu een hele mooie hybride phonotrap ontstaan waarbij nog steeds maar een koppelcondensator in het signaalpad zit, voor de tussenliggende trap is nu een OP275 gekozen. De OP275 is een fraai klinkende Opamp heb ik gemerkt, deze zitten ook in de AudioAero (ook in samenwerking met een buis). De versterking van ingangstrap is nu ongeveer 20x en de tweede trap ca 5 zodat we met de buis samen op een 60dB uitkomen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts