vrut Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 Gegroet, Ik ben reeds een tijdje bezig een label beschermer te maken ten behoeve van het handmatig wassen van platen . Mijn ervaring is dat sommige labels niet tegen het schoonmaakgoedje kunnen . Nu heb ik reeds met enige onderdelen een start gemaakt, maar de onderdelen kosten nu als zo'n 13 Euro. Het is overigens de bedoeling een verslag te maken zodat wie dit wil het ook kan maken. Nu was ik laatst aan het zoeken, kom ik het volgende tegen: Kijk hier voor Knosti artikelen Nu ziet het er uit alsof de schijven tussen iets geklemt dienen te worden. Dus je kan hiermee niet los van andere hulpstukken het label beschermen . Klopt het wat ik zeg? Hebben jullie ooit gehoord van een labelbeschermer voor handmatig platen wassen? Op het plaatje lijkt het wel of er geen rubbers op (de binnenzijde die tegen de plaat moet komen) zitten. Wie helpt mij uit de brand? Groeten, Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 Nu ziet het er uit alsof de schijven tussen iets geklemt dienen te worden. Dus je kan hiermee niet los van andere hulpstukken het label beschermen . Klopt het wat ik zeg? Mocht het nog niet duidelijk zijn: zonder verdere hulpstukken doet die beschermer het ook; het zijn gewoon twee helften die je in elkaar schroeft met de plaat ertussen Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 5 september 2005 Author Report Share Posted 5 september 2005 Nu ziet het er uit alsof de schijven tussen iets geklemt dienen te worden. Dus je kan hiermee niet los van andere hulpstukken het label beschermen . Klopt het wat ik zeg? Mocht het nog niet duidelijk zijn: zonder verdere hulpstukken doet die beschermer het ook; het zijn gewoon twee helften die je in elkaar schroeft met de plaat ertussen Gegroet, Beiden bedankt voor de info. Daaruit blijkt dus dat mij overigens meer prijzige apparaat eigenlijk in een iets andere vorm reeds bestaat. Hoewel de Knosti zo gemaakt is, dat je de plaat moeilijk kunt pakken bij de klem, dus altijd de plaat dient aan te raken. Of dit een probleem is, is natuurlijk weer een andere zaak, bij het wassen zijn je handen natuurlijk ook inmiddels vetvrij . Wat ik wel vreemd vind, is dat er geen rubber afdichting is. Ik kan mij haast niet voorstellen dat het goed afdicht . Valt de klem wel goed over het label heen? Mijn meten levert op dat het label tussen de 99 en 101mm. is. Verder is het vrijloopgedeelte soms erg smal, soms maar 5mm. Daar moet de klem weer v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 De meeste labels kunnen best even nat worden. Alleen de heel oude CBS labels geven oranje af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 september 2005 Report Share Posted 5 september 2005 Als ik met de Knosti werk, raak ik tijdens het draaien de plaat niet aan. Als je een klein beetje kracht in je vingers hebt, lukt het draaien aan de labelbeschermers prima Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 6 september 2005 Report Share Posted 6 september 2005 Ik heb met de Disco Antistat weinig last van natte labels , maar je moet de spindel wel goed aandraaien. En de plaat draai ik altijd door mijn hand op de buitenrand te leggen (dus niet de groeven aanraken) Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 6 september 2005 Report Share Posted 6 september 2005 Ook ik heb nooit last van natte platenlabels. Als ze eenmaal in het droogrekje staan, dan draai ik ze ieder halfuurtje wel een kwart slag. Dit voor een enigszins gelijkmatige droging, de nattigheid 'zakt' naar beneden, richting label, wellicht wordt op zo'n manier het label iets ontzien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 6 september 2005 Report Share Posted 6 september 2005 Ook ik heb nooit last van natte platenlabels.Als ze eenmaal in het droogrekje staan, dan draai ik ze ieder halfuurtje wel een kwart slag. Dit voor een enigszins gelijkmatige droging, de nattigheid 'zakt' naar beneden, richting label, wellicht wordt op zo'n manier het label iets ontzien. En l Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 september 2005 Report Share Posted 6 september 2005 Na het laatste bad met gedestilleerd water heb ik niet zo veel last van plekken, trouwens soms wel enkele druppels bij het label, die poets ik gewoon weg. En het drogen gaat mijns inziens toch redelijk snel. Maar zo snel als met een zuiger, nee dat niet. Juist de zuiger haalt het meeste stof/troep van de plaat. Met de DA week je het iig al los en een klein deel blijft inde borstel hangen of dijft van de plaat. Het gros blijft echter, hoewel uitgesmeerd, in de groef achter. Met een degelijke afzuiging haal je de troep ect uit de groef. Die lawaaimakers zitten iig niet voor niks in een platenwasmachine Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 Die Duitsers lopen helemaal weg van de microvezeldoek. Nu heb ik die nooit voor platen gebruikt maar schoonmaken met zo'n doek is echt ongelooflijk. Zelfs een poetsdoek is technisch te verbeteren. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 8 september 2005 Report Share Posted 8 september 2005 Ik zet de platen niet kleddernat in het rek, nadat ik hem uit de bak haal spoel ik hem af met gedestileerd water. Daarna afdeppen met een pluisvrije doek, dan pas de spindel er af en dan met een zo`n wonderdoekje het laatste vocht verwijderen en dan nadrogen in het uitdruip rek. Werkt prima en je krijgt niet van die vieze vlekken. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 8 september 2005 Report Share Posted 8 september 2005 Heb onlangs nog ergens gelezen dat om een plaat hypersnel te drogen, je ze op een boormachine moet vastzetten waardoor je het vocht ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 9 september 2005 Report Share Posted 9 september 2005 Heb onlangs nog ergens gelezen dat om een plaat hypersnel te drogen, je ze op een boormachine moet vastzetten waardoor je het vocht ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 10 september 2005 Report Share Posted 10 september 2005 Heb onlangs nog ergens gelezen dat om een plaat hypersnel te drogen, je ze op een boormachine moet vastzetten waardoor je het vocht ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 10 september 2005 Report Share Posted 10 september 2005 ik wel, althans... ik had een lp die al erg afgedraaid was.... en wilde die goed schoonmaken dus hep idd de accu boormachine borstel methode al eens gebruikt.... en ook om te drogen een maal.... maar vind het maar eng.... plus dat alles onder de spetters komt te zitten.... en de buren keken erg raar naar mij......... (ow ja, ooit die aflevering gezien van mythbusters dat ze cd-rommetjes laten splinteren .......??? ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 18 september 2005 Author Report Share Posted 18 september 2005 Gegroet, Voor de liefhebbers, ik heb bij Hifi Studio Wilbert zo'n klem besteld, en binnenkort begint de grote was. Even kijken hoe en wat het beste. Ik zoek eigenlijk nog 'wetting agent' een soort middel wat in de natte doka gebruikt werd, waardoor vocht sneller van een oppervlak afvloeit. Mijn middel: 60% gedestilleerd water (1 liter), 40% alcohol, 2 druppels Dreft en Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 18 september 2005 Report Share Posted 18 september 2005 Gegroet, Voor de liefhebbers, ik heb bij Hifi Studio Wilbert zo'n klem besteld, en binnenkort begint de grote was. Even kijken hoe en wat het beste. Ik zoek eigenlijk nog 'wetting agent' een soort middel wat in de natte doka gebruikt werd, waardoor vocht sneller van een oppervlak afvloeit. Mijn middel: 60% gedestilleerd water (1 liter), 40% alcohol, 2 druppels Dreft en Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 18 september 2005 Author Report Share Posted 18 september 2005 Gegroet, Voor de liefhebbers, ik heb bij Hifi Studio Wilbert zo'n klem besteld, en binnenkort begint de grote was. Even kijken hoe en wat het beste. Ik zoek eigenlijk nog 'wetting agent' een soort middel wat in de natte doka gebruikt werd, waardoor vocht sneller van een oppervlak afvloeit. Mijn middel: 60% gedestilleerd water (1 liter), 40% alcohol, 2 druppels Dreft en Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 19 september 2005 Report Share Posted 19 september 2005 Gegroet, Voor de liefhebbers, ik heb bij Hifi Studio Wilbert zo'n klem besteld, en binnenkort begint de grote was. Even kijken hoe en wat het beste. Ik zoek eigenlijk nog 'wetting agent' een soort middel wat in de natte doka gebruikt werd, waardoor vocht sneller van een oppervlak afvloeit. Mijn middel: 60% gedestilleerd water (1 liter), 40% alcohol, 2 druppels Dreft en Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 september 2005 Report Share Posted 20 september 2005 Dat wetting agent is b.v. Agepon van Agfa, en bij een fotozaak die nog dokaspullen heeft kun je dat zo krijgen. Het is bedoeld om films schoon te spoelen na het ontwikkelen, zodat er geen residu (kalk) op achterblijft. Me dunkt dat een kleinbeeldnegatiefje v Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 26 september 2005 Author Report Share Posted 26 september 2005 Gegroet, Ik heb alles besteld en gevonden. Voor de Wetting Agent ben ik meteen naar 'Patent' gegaan, volgens mij nog steeds de beste fotozaak van Utrecht. En jawel, wetting agent van Amaloco (merk voor doka-chemie) gewoon op voorraad op de plank. En slechts 1,89 voor een geconcentreerd flesje (koop je nog geen broodje kaas voor). De Knosti klem ook binnen gekregen, maar deze is een tegenvaller. De klem is gemaakt voor labels van maximaal 99mm. doorsnede. De randen die het label moeten beschermen hebben een diameter van 99,5mm. De labels zijn z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts