bees Posted 6 september 2005 Report Share Posted 6 september 2005 beste mensen, ik loop al een poosje met het idee een pearl ono te gaan bouwen... aleph ono is ook een mogelijkheid.... nu heb ik nog nooit iets ingewikkelders gebouwd dan een knipperled........ maar dat mag de pret niet drukken,... een paar vraagjes, 1. waar zou ik in de omgeving meppel/zwolle een paar printjes kunnen laten maken? of waar kan ik die bestellen?(voor de pearl heb ik al Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 september 2005 Report Share Posted 6 september 2005 Ik weet niet of je zijn (email) adres kunt achter halen, maar Bouke (ooit moderater op hifi.nl) heeft ooit een PCB voor de AlephOno ontworpen en gemaakt (zie ook op diyaudio http://www.diyaudio.com/forums/showthread....9886&highlight= http://www.diyaudio.com/forums/showthread....8032&highlight= daar heet ie Bakmeel geloof ik) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 september 2005 Report Share Posted 6 september 2005 Ik weet niet of je zijn (email) adres kunt achter halen, maar Bouke (ooit moderater op hifi.nl) heeft ooit een PCB voor de AlephOno ontworpen en gemaakt (zie ook op diyaudio http://www.diyaudio.com/forums/showthread....9886&highlight= http://www.diyaudio.com/forums/showthread....8032&highlight= daar heet ie Bakmeel geloof ik) Hier heet ie ook bakmeel... http://www.hear.nl/forums/index.php?showuser=12908 Zie ook http://www.vanderweerdt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 6 september 2005 Author Report Share Posted 6 september 2005 ja ik weet wie je bedoeld... echter zijn webpagina zou in juli worden geupdate , dat is nog niet gebeurd en zijn laatste bezoek aan diyaudio was op 5-7-05....... maar ik zal idd eens gaan zoeken, dhfreakie is ook bezig met een pearlono... heb inmiddels een berichtje gestuurd naar "bakmeel" *ongeduldig modus* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 september 2005 Report Share Posted 6 september 2005 Zelf heb ik ooit deze gekocht (reuze pcbs, maar zien er goed uit) http://www.diyaudio.com/forums/showthread....5210#post315210 Een van mijn future projects, voor als ik met de fut ga Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 2. is het matchen van componenten echt heel belangrijk? zo ja waar kan ik gematchte componenten vinden? Ja, dat is belangrijk. De Pearl en de Ono werken grotendeels zonder tegenkoppeling en dus worden alle parameters rechtstreeks bepaald door de gebruikte transistoren. Op FETs zit een grote spreiding, en je wilt beide kanalen echt wel helemaal gelijk hebben ... Erno (http://www.borbelyaudio.com/) verkoopt de nodige FETs in geselecteerde groepen, maar dan betaal je wel. Je kunt ook bij www.reichelt.de bestellen en de matching zelf doen. Per stuk is dit veel goedkoper, maar je moet veel meer transistoren aankopen, en bij Reichelt weet je nooit op voorhand welke klasse (GR, BL, V, ...) je gaat krijgen. Wat je ook doet, zie dat je genoeg reserve hebt. De bipolaire transistoren koop je gewoon in volume, en dan selecteer je zelf op Beta. En zelfs dat is niet zo heel erg belangrijk hier. De MOSFET in de voeding is van geen belang. Verder is een RLC meter voor het paren van passieve componenten ook wel handig: http://www.vego.nl/atlas/lcr40/lcr40.htm Pearl: als je in serie met de zener in de voeding een weerstand van 47-100 Ohm zet verlaagt dat de ruis op de voedingslijn drastisch, maar dit gaat ten koste van een wat mindere rimpelonderdrukking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 7 september 2005 Author Report Share Posted 7 september 2005 kortom, ik wil de fets, de c's en bipolaire transistoren gematched hebben...? bb (ow ja ik ben slechts in het bezit van een soldeerbout en een multimeter............) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 Een Peak RLC kost 120 euro. Een multimeter die Beta meet kost 30 euro. Maar opnieuw, voor die BJTs maakt het niet zoveel uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 7 september 2005 Author Report Share Posted 7 september 2005 Een Peak RLC kost 120 euro. Een multimeter die Beta meet kost 30 euro. Maar opnieuw, voor die BJTs maakt het niet zoveel uit. ..die beta meet..... (enige uitleg is gewenst bij deze opmerking.........) bb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 Ik denk dat Werner de versterkingsfactor bedoelt. Er zijn multimeters die de versterkingsfactor van een BJT (bipolaire transistor) kan meten. Heb er zelf ook een, al heb ik 'm daar nog nooit voor gebruikt. De versterkingsfactor wordt vaak aangegeven met de Griekse letter 'Beta'... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 7 september 2005 Author Report Share Posted 7 september 2005 Ik denk dat Werner de versterkingsfactor bedoelt. Er zijn multimeters die de versterkingsfactor van een BJT (bipolaire transistor) kan meten. Heb er zelf ook een, al heb ik 'm daar nog nooit voor gebruikt. De versterkingsfactor wordt vaak aangegeven met de Griekse letter 'Beta'... dank! bb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 8 september 2005 Report Share Posted 8 september 2005 Omdat mijn huisgenoot (Bouke/Bakmeel) niet reageert: Ik zal ff kijken hoeveel boards er nog zijn, ik heb hem vandaag nog niet gesproken. De Aleph Ono met zwaar gemodificeerde voeding speelt zeer aangenaam. Wat betreft het matchen van de FET's, Bouke is wel bezig een testbank te verzinnen maar dat kan nog eventjes duren. Lijkt me wel idee om dan bijvoorbeeld in een keer bij de producent een grotere partij te komen (hopen dat ze van een Wafer afkomen), ik plan de bouw ook al namelijk. ff plaatje: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 8 september 2005 Report Share Posted 8 september 2005 bij diyaudio wordt een complete set incl onderdelen verkocht (onder sales) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 8 september 2005 Report Share Posted 8 september 2005 Er is nog 1 set compleet, prijs is 90 euro... PM mij maar als je er een wil, neemt Bouke wel contact met je op. Handleiding, Farnell bestellijsten, etc, alles zit er bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tortor Posted 10 september 2005 Report Share Posted 10 september 2005 Op de site (web.vip.hr/pcb-design.vip/amps.html) vindt je de meeste PCB's van de Aleph. De meeste vesies van klein tot groot zijn hier te koop, ook van de voedingen en andere leuke PCB's. Ik heb goede ervaringen met de zeer behulpzame man achter deze site. Kwaliteit van de PCB's is goed. Succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 10 september 2005 Author Report Share Posted 10 september 2005 heb dus inmiddels pcb's bij bouke besteld.... (moet nog wel ff geld overmaken...) ik ga jullie op de hoogte houden over de ontwikkelingen.... verder blijven tips/waarschuwingen over het bouwen erg welkom! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 september 2005 Report Share Posted 10 september 2005 Succes. Boukes PCBs zien er zeer goed uit. Volgens mij heeft hij er veel werk in gestoken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakmeel Posted 12 september 2005 Report Share Posted 12 september 2005 Dat kun je wel stellen ja... het ontwerpen en bouwen van mijn printjes heeft (inclusief een pauze van een jaar) ongeveer 2 en een half jaar geduurd. Twee proto's zijn er aan vooraf gegaan waarvan 1 inderdaad werkte. Ik speel zelf nog met een beta, maar de pcb's van bees zijn bug-free... het zijn ook de laatsten uit de voorraad Je mist toch best wel wat als je zo druk bent met verhuizen.... Maar goed dat Porcino er nog was Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 12 september 2005 Author Report Share Posted 12 september 2005 Dat kun je wel stellen ja... het ontwerpen en bouwen van mijn printjes heeft (inclusief een pauze van een jaar) ongeveer 2 en een half jaar geduurd. Twee proto's zijn er aan vooraf gegaan waarvan 1 inderdaad werkte. Ik speel zelf nog met een beta, maar de pcb's van bees zijn bug-free... het zijn ook de laatsten uit de voorraad Je mist toch best wel wat als je zo druk bent met verhuizen.... Maar goed dat Porcino er nog was woepie een berichtje van bakmeel zelf:) ik zal mijn verrichtingen hier ook posten... kan wellicht interessant zijn voor degene die ook ooit aan dit project wil beginnen:) bb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 september 2005 Report Share Posted 13 september 2005 Zou natuurlijk nog leuker zijn als er dan ook nieuwe PCBs gebakken kunnen worden. Echter, ik denk niet dat er veel vraag naar is, dus de kosten zullen relatief hoog zijn. Tis natuurlijk wel handiger om zo'n project met meerdere te starten ivm groepskortingen en dergelijke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakmeel Posted 14 september 2005 Report Share Posted 14 september 2005 Die komen ooit wel weer... eerst moet ik klaar zijn met verhuizen en dan kan ik mijn betrekkingen met de PCB fabrikant weer op orde stellen... heb die beste man ook al ruim anderhalf jaar niet meer gesproken :S Als de zaken op orde zijn wil ik wel weer een group-buy organiseren, of er aan meewerken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 20 september 2005 Author Report Share Posted 20 september 2005 dussssssssz...... de pcb's zijn aangekomen..... de schrik mij al om het hart geslagen..... maar heb er wel zin in.... ;-) nu ff kijken waar ik al dat spul kan bestellen.... en dan natuurlijk gematched en al..... (meer) links zijn altijd welkom! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 20 september 2005 Report Share Posted 20 september 2005 ingewikkelder als gedacht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 september 2005 Report Share Posted 20 september 2005 Ik denk dat Arie Herweijer wel kan helpen met gematchte onderdelen. Tegenwoordig is hij bereikbaar via http://www.deaudiofabriek.nl/audiofabriek/index.htm Of zijn vorige (?) site http://www.specmail.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 21 september 2005 Author Report Share Posted 21 september 2005 ingewikkelder als gedacht? euhm nou was in eerste instantie van plan een pearlono te bouwen.. is dus nu de alephono geworden..... en daar zitten behoorlijk wat meer onderdeeltjes op....... maar ik ben niet zo gauw bang ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts