kingarthur Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 Hoi, mijn ouders hebben een stel KEF Concerto's van 1979 staan. Die spelen al 25 jaar ongeveer elke dag. Nu ze op verlof zijn heb ik ze eens bij mij thuis aangesloten. Rustige vocale, klassieke en acoustishe muziek wordt prachtig weergegeven, doch van zodra de compositie nogal complex wordt de controle over de conussen blijkbaar verloren. Zo wordt de bas nogal ongedefinieerd en in het hoog en midden beginnen de klanken door elkaar te lopen. Stabat mater klinkt zo helder en zo echt dat je er de kriebels van krijgt, maar bij drukke passages in de Vier Seizoenen van Vivaldi kunnen ze niet meer volgen. Ook de bassen van Lamb of Leftfield zijn hopeloos zompig Enig idee wat ik aan deze luidsprekers kan verbeteren? Of nog: hoeveel deze nog waard kunnen zijn? Technisch is er immers niks aan de hand.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 Normaliter wordt er het Dn 12 wisselfiter toegepast waarin "gedateerde "onderdelen toegepast worden. Aangezien in dit wisselfilter geen afwijkende ( spreek normaal verkrijgbare ) componenten toegepast worden zou je kunnen experimentren met het " upgraden "van het filter. Probeer de lage- ( b139 ) en de middentoner ( b110 ) , 180 graden te draaien. KEf luidsprekers willen wel eens " uit gaan hangen ". Dit verschijnsel treed wel vaker op bij de B 139 en de B 200 van KEF ( mag ook wel na zo`n periode ) Meestal gaat het dan meteen al beter klinken. Waarde van de luidspreker; Dit is een luidspreker voor de liefhebber. Als de technische en optisch staat goed is , is de liefhebber bereidt om er een bedrag voor neer te leggen van een euro of 200. Let wel , we spreken hier over een echt gaaf model. even over dat zompig.., is de aansturing goed ? Een b 139 wil wel eens hongerig zijn. Ik kan me indenken bij Leftism dat er wel iets gevergd wordt van een versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kingarthur Posted 8 september 2005 Author Report Share Posted 8 september 2005 Normaliter wordt er het Dn 12 wisselfiter toegepast waarin "gedateerde "onderdelen toegepast worden.Aangezien in dit wisselfilter geen afwijkende ( spreek normaal verkrijgbare ) componenten toegepast worden zou je kunnen experimentren met het " upgraden "van het filter. Probeer de lage- ( b139 ) en de middentoner ( b110 ) , 180 graden te draaien. KEf luidsprekers willen wel eens " uit gaan hangen ". Dit verschijnsel treed wel vaker op bij de B 139 en de B 200 van KEF ( mag ook wel na zo`n periode ) Meestal gaat het dan meteen al beter klinken. Waarde van de luidspreker; Dit is een luidspreker voor de liefhebber. Als de technische en optisch staat goed is , is de liefhebber beriedt om er een berdag voor neer te leggen van een euro of 200. Let wel , we spreken hier over een echt gaaf model. even over dat zompig.., is de aansturing goed ? Een b 139 wil wel eens hongerig zijn. Ik kan me indenken bij Leftism dat er wel iets gevergd wordt van een versterker. hoi, ik ga je advies vanavond eens uitproberen! de versterker is een LFD Integrated Zero LE, 2x60W RMS. Niet meteen de zwaarste versterker, maar het zou toch moeten gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts