Jump to content

hoe luidsprekers keter krijgen?

kingarthur
 Share

Recommended Posts

Hoi,

het is natuurlijk "Beter" ipv "Keter"... :D

mijn ouders hebben een stel KEF Concerto's van 1979 staan. Die spelen al 25 jaar ongeveer elke dag. Nu ze op verlof zijn heb ik ze eens bij mij thuis aangesloten.

Rustige vocale, klassieke en acoustishe muziek wordt prachtig weergegeven, doch van zodra de compositie nogal complex wordt de controle over de conussen blijkbaar verloren. Zo wordt de bas nogal ongedefinieerd en in het hoog en midden beginnen de klanken door elkaar te lopen. Stabat mater klinkt zo helder en zo echt dat je er de kriebels van krijgt, maar bij drukke passages in de Vier Seizoenen van Vivaldi kunnen ze niet meer volgen. Ook de bassen van Lamb of Leftfield zijn hopeloos zompig

Enig idee wat ik aan deze luidsprekers kan verbeteren?

Of nog: hoeveel deze nog waard kunnen zijn? Technisch is er immers niks aan de hand....

Onze LFD Integrated Zero LE versterker valt in de categorie van "goede versterkers", zeker weten !

De ruimte waarin de boxen staan opgesteld is 3.5m hoog, 15m diep en 7m breed. Dat is 367 m3 groot. Groot genoeg, me dunkt.

Heren, laten we er aub vanuit gaan dat er iets aan de hand is met de luidsprekers en niet met de akoestiek en/of andere audiocomponenten. Ik beschik over een sublieme installatie waarover ik geen aanmerkingen heb. Dus als ik andere luidsprekers aansluit en die klinken minder goed dan ligt dat aan die luidsprekers. OK?

Hoi,

mijn ouders hebben een stel KEF Concerto's van 1979 staan. Die spelen al 25 jaar ongeveer elke dag. Nu ze op verlof zijn heb ik ze eens bij mij thuis aangesloten.

Rustige vocale, klassieke en acoustishe muziek wordt prachtig weergegeven, doch van zodra de compositie nogal complex wordt de controle over de conussen blijkbaar verloren. Zo wordt de bas nogal ongedefinieerd en in het hoog en midden beginnen de klanken door elkaar te lopen. Stabat mater klinkt zo helder en zo echt dat je er de kriebels van krijgt, maar bij drukke passages in de Vier Seizoenen van Vivaldi kunnen ze niet meer volgen. Ook de bassen van Lamb of Leftfield zijn hopeloos zompig

Enig idee wat ik aan deze luidsprekers kan verbeteren?

Of nog: hoeveel deze nog waard kunnen zijn? Technisch is er immers niks aan de hand....

Geurt naar acoustieke ongemakken.

Raadpleeg Thingman eens , schijnt een expert op gebied van luisterruimteacoustiek te zijn.

Maar of je dat in je woonkamer leuk vindt is een ander verhaal.

hoi kingarthur

je zou eens kunnen kijken of er ook elco,s in het scheidingsfilter verwerkt zijn.

deze zijn na 25 jaar waarschijnlijk behoorlijk minder geworden en zullen hun specificatie waarde wel niet meer halen.

een optie is dus om deze te vervangen door nieuwe en dan het liefst gelijk van een betere kwaliteit dan de originele.

dit zal in mijn opinie al een "wereld"van verschil moeten zijn.

m.vr.gr. daffy ;)

hoi kingarthur

je zou eens kunnen kijken of er ook elco,s in het scheidingsfilter verwerkt zijn.

deze zijn na 25 jaar waarschijnlijk behoorlijk minder geworden en zullen hun specificatie waarde wel niet meer halen.

een optie is dus om deze te vervangen door nieuwe en dan het liefst gelijk van een betere kwaliteit dan de originele.

dit zal in mijn opinie al een "wereld"van verschil moeten zijn.

m.vr.gr. daffy ;)

Dit document bevat een schema van de crossover filter

http://www.hifiloudspeakers.info/Anatomy/S...oCrossover.html

Er staat "all capacitors are non-polarised electrolytics". Zijn het dan elco's of niet? :(

Er staat "all capacitors are non-polarised electrolytics". Zijn het dan elco's of niet?

Dit zijn bi-polaire Elco's. Ook deze types kunnen na vele jaren dienst last hebben van uitdrogingsverschijnselen. Vervangen daarvan hoeft niet veel geld te kosten. Als je toch bezig bent zou ik voor de hoog sectie MKP, MKT of nog beter aanschaffen. Om te starten zou je met bi polair kunnen testen of het helpt.

Groet,

Henk

Onze LFD Integrated Zero LE versterker valt in de categorie van "goede versterkers", zeker weten !

De ruimte waarin de boxen staan opgesteld is 3.5m hoog, 15m diep en 7m breed. Dat is 367 m3 groot. Groot genoeg, me dunkt.

Heren, laten we er aub vanuit gaan dat er iets aan de hand is met de luidsprekers en niet met de akoestiek en/of andere audiocomponenten. Ik beschik over een sublieme installatie waarover ik geen aanmerkingen heb. Dus als ik andere luidsprekers aansluit en die klinken minder goed dan ligt dat aan die luidsprekers. OK?

Toch ken ik die speakers met een heel behoorlijk laag.

Vandaar mijn opmerking. Ze gaan wel heel diep, mischien dat je daar aan moet wennen.

Uitgaande dat filtercomponenten nog in orde zijn natuurlijk.

Ook de opmerking van Joboton is niet negatief bedoeld. Hij zou heel goed gelijk kunnen hebben. Weet hij veel hoe groot jouw kamer is.

Maar kennelijk weet je het beter..... :huh:

OK...???

rustig rustig. Zo arrogant was het niet bedoeld. :( En ik verwijt toch niemand iets? :blink: 't is een feit dat ik hier niet veel kom en dus kennen jullie mij en mijn luisteromstandigheden niet. :) Dus is het logisch dat jullie eerst basisantwoorden geven. Maar ik wou even die fase overslaan en meteen tot de technische essentie gaan. :cool2:

En jep, hun laag is zalig. :D Echt aangenaam diep en vol. Het is alleen zo dat ze bij gezonde elektronische bassen zoals je ze bvb hoort bij Leftfield blijkbaar toch behoorlijk veel definitie verliezen. Definitie die w

De genoemde capaciteiten zijn geen 'standaardwaarden' je zal dan aan het combineren moeten slaan om de exacte waarden samen te stellen.

Kef staat er wel om bekend dat ze het vaak minder doen met zogenaamde betere componenten; de bipolaire elco's vervangen door MKP hoeft niet pers

Hier even wat op enkele componenten staat : "+ ELCAP+ +80 MFD+ +50V N.P.+" en "+ELCAP+ +30 MFD+ +50V+" en 1. zo nog 2 van 5MFD en 1 van 7 MFD. MFD staat wellicht voor microfarad? Deze componenten zou ik dus best vervangen door beter spul?

2. Verder zitten er nog wat spoelachtige componenten op die ik niet echt kan thuisbrengen : cylindervormig, ijzeren staafje in de lengteas, papiertje errond en wellicht een spoel tussen papiertje en ijzeren staafje.

3. Kortom, ik weet het helemaal niet beter. Is het aan te raden om met de printplaat gewoon een electronica-speciaalzaak binnen te stappen en te vragen welke componenten ik dien te vervangen?

1. de elcap (zwarte ronde staafjes met rode letters zijn oude elco's)

zou je kunnen vervangen voor minimaal mkp.

2. deze staafjes zoals jij ze noemt zijn inderdaad spoeltjes , deze zou je kunnen vervangen voor luchtspoelen (voor het laag beter de 2mm nemen en voor midden en hoog de 1.4mm uitvoering)bij speaker en co laten meeten voor de waarden.

3. en dat vragen aan de electronica winkel ben ik niet zo voorstander van,want ik ben ook een keertje geweest bij speaker en co , en hun antwoord was niet vervangen want dat gaat niet goed komen.

maar omdat ik het uiteindelijk toch heb gedaan na wat denkwerk ,heb ik er geen minuut spijt van gehad.

want waarom zou het geluid slechter worden door het gebruik van betere componenten , de elco's zijn slechte types nog maar niet te spreken over de spoeltjes.

dus mijn antwoord is gelijk doen ,maar wacht gerust de antwoorden af die je nog hier krijg te horen.(je zal je nog verbazen)

(...) Kef staat er wel om bekend dat ze het vaak minder doen met zogenaamde betere componenten (...)

Omgekeerd: bij gebruik van betere filtercomponenten hoor je pas wat er mis is aan de units en de kast...

Zijn het zelfbouw-Concerto's? Het in de bouwkit geadviseerde "maximale formaat" is eigenlijk te groot voor een goede bascontrole. Vooral in grote ruimtes wreekt dat zich.

Diagonale verstevigingsbalkjes tegen de binnenwanden kunnen een stuk verbetering brengen.

Bitumendemping ook.

Je kunt de elcaps zondermeer vervangen door MKP condensatoren van de dichtstbijzijnde waarde (dus 4,7

Nope, het zijn geen zelfbouwspeakers. Mijn pa heeft die lang geleden gekocht en die zijn omzeggens geen dag ongebruikt geweest! Maar met de herinrichting van hun zithoek denken ze aan andere kleinere luidsprekers...

en doe vooral verder, ik leer bij aan 200km/u B)

Hier de info op die engelse site :

Concerto bi-wired (Reference #cu2)

Bi-wired upgrade for 3-way speaker combinations using KEF B139, B110 and T27. This will provide a more open midrange & improve detail to treble whilst giving a tighter bass response (sold per pair)

Price:

(...) Kef staat er wel om bekend dat ze het vaak minder doen met zogenaamde betere componenten (...)

Omgekeerd: bij gebruik van betere filtercomponenten hoor je pas wat er mis is aan de units en de kast...

Zijn het zelfbouw-Concerto's? Het in de bouwkit geadviseerde "maximale formaat" is eigenlijk te groot voor een goede bascontrole. Vooral in grote ruimtes wreekt dat zich.

Diagonale verstevigingsbalkjes tegen de binnenwanden kunnen een stuk verbetering brengen.

Bitumendemping ook.

Je kunt de elcaps zondermeer vervangen door MKP condensatoren van de dichtstbijzijnde waarde (dus 4,7

Geachte koning Arthur, majesteit,

Vergeet het gedrukte-bedrading-insteekkaartje van het DN-12 filter! Filters voor serieuze speakers horen niet op een pertinaxplaatje met dunne koperspoortjes en vervuilende sleepcontacten. De spoelen zit er ook te dicht bij elkaar.

Bouw nieuwe filters. Discreet opbouwen, op een plaatje multiplex bijvoorbeeld, met messing schroefjes of spijkers en gestript installatiedraad of zo.

Vervanging van alle elcaps door MKP? In de laagsectie kost dat veel geld, en het zal niet veel of helemaal geen hoorbare verbetering brengen. Dus... zeg jij 't zelf maar!

Geachte koning Arthur, majesteit,

Vergeet het gedrukte-bedrading-insteekkaartje van het DN-12 filter! Filters voor serieuze speakers horen niet op een pertinaxplaatje met dunne koperspoortjes en vervuilende sleepcontacten. De spoelen zit er ook te dicht bij elkaar.

Bouw nieuwe filters. Discreet opbouwen, op een plaatje multiplex bijvoorbeeld, met messing schroefjes of spijkers en gestript installatiedraad of zo.

Vervanging van alle elcaps door MKP? In de laagsectie kost dat veel geld, en het zal niet veel of helemaal geen hoorbare verbetering brengen. Dus... zeg jij 't zelf maar!

yow spido, laat dat majesteit maar vallen hoor. :lol:

Moet ik het nu zeggen? Wat moet ik nu zeggen? Ik ben zelfs niet groen, maar slechts een amoebe wat betreft zelfbouwdinges. Elk zijn ding zeg maar. En DIY aan audiomateriaal is niet meteen voor mij. :) Maar ik heb hier al heel wat nuttige kennis vergaard!

Misschien een hele domme vraag: is de rubber rand van de speakerconus nog wel intact? :blink: ik ben regelmatig oudere Kef speakers tegengekomen en er waren toch redelijk veel verduurde rubber surrounds bij! Ik speel zelf met gemodifieerde Kef Cadenza's als subs! :) Die Spaanderkasten zijn niet echt schitterend: ik heb er eiken "balken" in gelijmd