Jump to content

ESL vM 1.25


nietofwel?
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

Omdat het me niet gelukt is om me bij de ESL-club aan te melden probeer ik het hier.

Nadat mijn esl van Medevoort 1.25 kapot is gegaan, ben ik hem gaan repareren. Alleen krijg ik dit niet voor elkaar.

 

De esl geeft een soort overbelast geluid (alsof je een luidspreker hebt opgeblazen). Ik heb inmiddels de folie vervangen maar het overbelaste geluid blijft.

 

Stappen die ik heb ondernomen:

Ik heb de folie vervangen. Dit was oorspronkelijk 8 mu met aluminiumcoating, ik heb gebruik gemaakt van 6 mu zonder coating. Voor de membraancoating heb ik grafietpoeder en een keer methylcellulose uitgeprobeerd.

 

De grafietpoeder gaf een knisperend geluid (niet netjes genoeg gewerkt), maar ook nog steeds dat overbelastend geluid.

 

Bij methylcellulose kreeg ik helemaal geen geluid. Alleen toen het nog nat was, speelde de esl wel.

 

Heeft iemand hiervoor een antwoord?

Kan ik de Mylar folie te strak spannen hebben bij de grafietcoating?

En kan het zijn dat methylcellulose te hoog ohm-ig is voor de hoogspanningsfilter van van Medevoort?

 

Iemand een suggestie/oplossing(en)?

 

Alvast bedankt ,

 

Arjen .

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

[bla bla]

 

Iemand een suggestie/oplossing(en)?

Naar Audio Art brengen?

 

Mijn ervaring is dat ze redelijke prijzen hanteren voor reparaties (toen ik nog vM electrostaten had dus).

 

Enno :)

Link to comment
Share on other sites

Arjen,

 

Ik heb je vraag op het esl forum van yahoogroups geplaatst.

Als er reactie komt laat ik je iets weten.

 

Ikzelf ken de opbouw van de Van Medevoorts niet en kan dus niet zomaar advies geven.

 

Het feit dat ze met hoogohmige methylcellulose niet spelen wijst erop dat het laden heel traag gebeurt.

Origineel zijn ze uitgerust met gemetalliseerde folie, dus de HS unit zal zeer zeker voorzien zijn van een serie zeer hoogohmige weerstanden. Deze in serie met het hoogohmige membraan zou wel eens te veel kunnen zijn, waardoor het membraan niet of veel te traag gaat opladen.

Verder moet je nazien hoe de HS op het membraan wordt gebracht? Bij een heel hoogohmig membraan (zoals methylcellulose) is het best om rondom een laagohmige ring van kopertape te leggen langswaar het membraan wordt opgeladen.

 

Nu , je eigenlijke probleem met "overbelast geluid" komt me niet echt bekend voor???

 

Heb je nog een goed paneel???

 

Zo ja zou je de elektronica ( trafo en HS unit ) , in principe misschien maar 3 draden eens aan het goede paneel kunnen schakelen.

Zodoende weet je of het probleem aan het paneel te wijten is of aan de elektronica die ervoor zit.

 

Maar nogmaals, ik ben niet echt bekend met de opbouw van de Van Medevoorts.

 

 

Geert

 

 

Groeten

Geert

Link to comment
Share on other sites

Een antwoord van iemand op het ESL forum :

 

Zou het de trafo zijn?

 

Gr.

 

Cees

 

Nog eentje:

 

 

Ik zou eerst alles meten alvorens aan de esl te slopen.

Begin bij de simpele dingen! Ga er nooit van uit dat iets werkt, zelfs

een simpele weerstand kan kapot gaan. En dat gaat bij deze spanningen

zonder slag of stoot, er zal vaak niks te zien zijn als de weerstand

kapot is.

 

Dus begin bij de bron:

- Versterker (pak een andere set speakers)

- filter?

- Trafo

- filter?

- segmenteer weerstanden

- hoogspanning unit

 

enz enz.

 

Omdat je met Grafiet hebt gerommelt zou ik wel heeeeeeel erg goed

schoonmaken, meet het des noods even na !

 

Groeten,

Hilbren

 

nog eentje :

 

Beste mensen,

 

Het is me wel bekend dat de vM's moeilijk te repareren zijn.

Echter wel te doen! Ik heb er twee gehad en heb er nog een set staan.

Not my cup of tea, maar dat was al duidelijk toen ik zag hoe eea in

elkaar was gezet.

De vM's zijn (met alle respect voor Ad v. Medevoort) slecht en goedkoop

gebouwd.

Om een lang verhaal kort te maken, ze kunnen gerepareed worden, en kost

tijd en dus geld! Maar dan krijg je een ongeloofelijk goed klinkende

ESL, vergeleken met de originele vM's; dus niet vergeleken met een

Audiostatic of martin Logan.

 

Verder is het van belang om te weten wat voor een versterker erop

aangesloten wordt, dit zijn super moeilijk aanstuurbare ESL's voor niet

al te dure versterkers.

 

Succes,

 

 

Jos

Link to comment
Share on other sites

Dag Arjen,

 

OK, Om heel zeker te zijn dat het inderdaad de trafo is.

Wissel de twee trafos en laat de rest (filter en HS unit) op zijn plaats.

 

Ben je nu zeker.

 

Een step up trafo 'repareren' is doorgaans niet haalbaar, tenzij je de fout nog ziet aan de draadjes die uit de trafo komen.

Normaal zal je primair 2 aansluitdraden hebben (primaire spoel) en secundair heb je er 3 ( omdat er secundair een midden aftakking opzit, die naar de HS unit loopt )

 

Soldeer de trafo uit

Als je op de primaire spoel vb een signaal van 1V en 1000Hz zet, meet je op de secundaire tss de middenaftakking en de 2 uitersten ongeveer 30V tot 60V ( afhankelijk van de stepup ratio van de transfo.

 

Het signaal kan je vb maken (als je niets hebt) door de geluidskaart van je PC (met een of ander frequentieprogrammaatje) aan te sluiten op de line in (cd ingang) van je versterker.

Aan de luidspreker uitgang van de versterker hang je de primaire van de trafo in serie met een weestand van minimum 8 ohm (om je versterker te beschermen)

Zet nu het signaal op je PC aan

Met de potmeter van je versterker kan je dan het niveau regelen tot je vb 1V meet op de primaire van je trafo's.

Nu kun je op de secundaire (3 draden) meten of je step up trafo nog correct werkt.

 

PAS OP MET DE HOGE SPANNINGEN OP DE SECUNDAIRE VAN DE TRAFO, DEZE KUNNEN DODELIJK ZIJN, TENZIJ JE BEVOEGD EN/OF BEKEND BENT MET DEZE MATERIE PROBEER JE VOORGAANDE NIET.

 

Is ie stuk? Helaas , dat is volgens mij niet te herstellen.

Je hebt een nieuwe trafo nodig, maar die moet identiek zijn aan de andere.

Dus zelfde step up ratio, zelfde impedantie.....

Je kan dus niet zomaar twee verschillende trafo's hebben, want ze bepalen het rendement, de impedantie en frequentieverloop van je ESL volledig. Ook het filter in de ESL ( laag-hoog) is bepaald met het impedantieverloop van de trafo's en hun frequentieverloop.

 

Ofwel vindt je een gelijkaardige transfo.

Ofwel ga je op zoek naar twee nieuwe transfo's, met op zijn minst een zelfde step up ratio.

 

Niet zo simpel.

 

PS: step up trafo's voor hybride elektrostaten hoeven doorgaans niet zo duur te zijn. Voor grote full range trafo's is dit andere koek, die zijn groter en veel moeilijker te maken.

 

 

 

 

Geert

Link to comment
Share on other sites

Dag Arjen,

 

Vooralleer de panelen terug op te bouwen. reinig extreem goed elk spoor van grafiet dat nog achter zou blijven op de statoren. Grafiet vormt snel een laagohmig lekpad, waarover je esl blijft ontladen (al dan niet knisperend).

 

Methylcellulose kan wel maar is extreem hoogohmig (en dat terwijl het oorspronkelijke membraan extreem laagohmig was ( gemetalliseerde folie)

Kijk eens welke waarde voorschakelweerstanden (in serie vermoedelijk) er gebruikt zijn tussen de HS unit en het membraan.

 

Ik gebruik al een tijdje VELPON schoollijm uit het grootwarenhuis.

Dit is een transparant busje schoollijm (voor papier ed) op waterbasis, dat bij de papier/schoolartikelen te vinden is.

Ik verdun de lijm 1/3 met water2/3 en voeg een paar druppeltjes blauwe airbrush verf bij.

Vervolgens gebruik ik een airbrushpistooltje (zo'n kleintje voor modelbouwvliegertjes/autootjes) om dit mengsel in een 10 tal flinterdunne laagjes op het membraan te spuiten. Tussendoor kan je met de haardroger drogen (vooral de eerste lagen) om het wat sneller te laten gaan.

Die eerste lagen heel snel/dun aanbrengen en drogen, want je krijgt anders vlug druppelvorming (op zich geen echte ramp natuurlijk, het droogt wel maar is niet zo homogeen) De laatste lagen mogen wat dikker + minder gebruik maken van de haardroger, zodat de lijm tijd heeft zich op het membraan te hechten.

De airbrushverf zit er alleen in omdat dit een beeld geeft of je gelijkmatig aan het spuiten bent en het geeft het membraan een mat transparant blauwe kleur.

 

Vooralleer te beginnen het membraan goed ontvetten (Ik doe dit soms met ammoniak). Trouwens het beste ontvet je de hele stator, vermits ook vet/vuil een lekpad voor de HS kan vormen.

 

Vervolgens kleef ik op de rand van het membraan (waar ie op de stator is gekleefd, een heel dunne kopertape ring uiteraard bovenop je coating, waarop ik de draad van de HS unit soldeer.

Die laagohmige ring zorgt ervoor dat de HS lading zich sneller en gelijkmatig over je hoogohmige membraan zal verdelen/opladen en bovendien, als er een lekpad is aan de rand door vuil of vet zal het membraan hierover niet ontladen worden( als het niet te erg is uiteraard, dat je HS unit het niet meer kan bijbenen)vermits die Cu ring nog laagohmiger is dan het lekpad.

 

(Vermoedelijk zijn ook andere merken transparante schoollijmen op waterbasis geschikt, maar dat heb ik nooit geprobeerd, vermits bij mij de VELPON goed werkt)

 

Mijn verschilende sets ESL's spelen toch al een 3 jaar zonder rendementsverlies.

 

 

Groeten

Geert

Link to comment
Share on other sites

Het hoogspanningsunit heeft 1 regelbare weerstand aan het begin van de unit (waar het net is aangesloten). De HSU heeft ook 1 weerstand aan het eind tussen de HSU en het membraan. Deze heeft volgens Fikier een waarde van 75MQ. Is dit verstandig om nog te verlagen?

 

Ik zal het zeker proberen met de Velpon schoollijm, deze is dus minder hoogohmig als methylcellulose. (neem ik aan) Om het membraan een kleur te geven heb ik ecoline gekocht (is op waterbasis).

 

Als ik het goed begrijp plak ik de kopertape ring (2 zijdig geleidend) op de rand van het gecoate membraam, helemaal rondom (aan 4 zijden). vM gebruikt aluminiumtape, geplakt op de rand van de stator die dan tegen het membraan aan komt. Dit kan ik dus weg halen?

 

Kopertape = dat verkrijgbaar bij de doe

Link to comment
Share on other sites

Arjen,

 

Vermoedelijk is de regelbare weerstand aan het begin van de unit, een weerstand die de ingangsspanning van de cascade regelt.

Hiermee kan je de uiteindelijke uitgangsHoogspanning die op het membraan komt inregelen om tot een zo ideaal mogelijk evenwicht te komen.

 

Hoe hoger je HS op het membraan, hoe hoger het rendement van het paneel (dus hoe luider het speelt). MAAR....

 

Is de Hoogspanning echter te hoog, dan kan er overslag (door de lucht) van elektronen tussen stator en membraan.

Of kan ook je membraan instabiel worden en tegen 1 stator gaan kleven, ontladen opladen, en terug kleven enz.

Dit is afhankelijk van. 1 afstand membraan-stator, 2 mechanische spanning van het membraan (hoe hard is het opgerokken) 3 de hoogspanningswaarde.

 

Het ideaal is dus een hoogspanning die zo hoog mogelijk afgeregeld is zonder dat het membraan instabiel gaat worden, of gaat vonken.

 

De hoogspanningsweerstand aan het eind van de HS unit, moet ik eens nazien.

T'is al een 2tal jaar geleden dat ik nog een HS unitje in elkaar futselde.

Maar ik gebruikte gewoon de waardes die bij het zelfbouwunitje in de boek van fikier staan. Ik zie wel eens na.

 

Wat betreft de VELPON lijm, die vormt (op mijn manier aangebracht) een lagere dan methylcellulose, maar toch nog steeds hoogohmige oppervlakte.

Ik heb hieraan destijds metingen verricht op mijn membraan, maar nogmaals meer dan 2 jaar geleden.......

 

De Cu tape ... effe nadenken.

 

Ik kleef op de ene stator met 2komponenten PU lijm het membraan dat reeds opgespannen is.

Vervolgens spuit ik de coating op dat membraan (uiteraard met papiertape afplakken wat niet gecoat moet worden )

Op de andere stator kleef ik rondom de Cu tape en soldeer ik daaraan de draad die naar de HS unit gaat.

Vervolgens leg ik de 2 statoren op elkaar en worden ze met boutjes tegen elkaar getrokken.

Zodoende maakt de Cu tape nu rondom kontakt met het gecoate membraan.

 

Die tape is van 3M en heb ik alleen (met moeite) gevonden in de professionele elektriciteitsvakhandel (wordt oa gebruikt voor EMC doeleinden).

 

Nu alutape is ook laagohmig en goed geleidend en misschien makkelijker te vinden, alleen kan je hier niet op solderen, maar het moet ook kunnen.

 

Geert

 

Zo doe ik dat bij mijn zelfbouw, maar er zijn andere manieren ook.

alleen het principe van de ring is interessant en belangrijk.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...