Jump to content

mijn luidsprekers hebben remmingen, in het laag

kingarthur
 Share

Recommended Posts

Zoals je in een andere topic kunt lezen heb ik een keer de KEF Concerto's van mijn vader kunnen testen, om ze eens te vergelijken met de mijne : Castle Harlech S2. Qua helderheid en soundstage winnen de laatste met glorie. Maar wat het laag betreft gaan de Concerto's met de eerste prijs lopen.... waarschijnlijk oa dankzij hun woofer van 32cm diameter. :blink:

Nu, omdat ik dankzij die ouwe bakken gemerkt heb dat er in bepaalde cd's een pak meer laag zit dan ik ooit gehoord, wil ik dat natuurlijk ook bij mijn Castles verkrijgen.

De enige manier zal wellicht met een extra toestel zijn.... een subwoofer maw. Alleen heb ik een reuzeschrik om zo'n ongenuanceerde boomboomboomdoos te kopen, en dat wil ik natuurlijk niet! Integendeel, het apparaat dat ik zou bijkopen zal contrabassen en basgitaren en dergelijke gewoon wat moeten versterken zodat ik ook die partijen goed kan horen.....

Enige suggesties?

Doe een eerste selectie wat je ongeveer wilt aanschaffen. Regel een handelaar waar je een subwoofer thuis kunt uitproberen voordat je hem definitief aanschaft en je kunt zelf bepalen wat je wilt en of je het wel wilt. Ik doe het net zo. Het laag uit mijn visonik zal niet het beste zijn wat er te krijgen is maar het is ook niet slecht en de laagste tonen geven wel wat problemen maar dat ligt meer aan de akoestiek dan aan de sub. Als ik heel eerlijk ben zou ik niet meer structureel terug willen naar alleen een monitor luidspreker. Bijvoorbeeld bij klassiek mis je zoveel dat er een wereld open gaat als je het voor het eerst met lage tonen hoort.

Wat wil je voor een subwoofer. Aleen voor muziek of ook voor HT. Hoe laag moet ie ongeveer gaan. Ik heb de instap subwoofer van visonik, de S8 thuis uitgeprobeerd en die was voor muziek alleen waarschijnlijk beter dan de grotere S10 die ik nu gebruik. Die S8 is een toppertje met een fantastische afwerking, levenslange garantie en een vriendelijk prijskaartje. Hij gaat tot 28 Hz is mij door de inporteur gemaild.

Er zijn natuurlijk meer merken maar voor een Rel die echt beter is dan een visonik moet je toch aardig in de buidel tasten. Met andere woorden, de "goedkopere" Rel's zijn niet echt beter en wel veel duurder

Zoals je in een andere topic kunt lezen heb ik een keer de KEF Concerto's van mijn vader kunnen testen, om ze eens te vergelijken met de mijne : Castle Harlech S2. Qua helderheid en soundstage winnen de laatste met glorie. Maar wat het laag betreft gaan de Concerto's met de eerste prijs lopen.... waarschijnlijk oa dankzij hun woofer van 32cm diameter.  :blink:

Nu, omdat ik dankzij die ouwe bakken gemerkt heb dat er in bepaalde cd's een pak meer laag zit dan ik ooit gehoord, wil ik dat natuurlijk ook bij mijn Castles verkrijgen.

De enige manier zal wellicht met een extra toestel zijn.... een subwoofer maw. Alleen heb ik een reuzeschrik om zo'n ongenuanceerde boomboomboomdoos te kopen, en dat wil ik natuurlijk niet! Integendeel, het apparaat dat ik zou bijkopen zal contrabassen en basgitaren en dergelijke gewoon wat moeten versterken zodat ik ook die partijen goed kan horen.....

Enige suggesties?

MJ pro 50

Ik heb nog nooit een losse sub gehoord die het goed deed. En ik heb toch zeker exotische exemplaren gehad cq getest. Wat te denken van een 2700euro kostende PEN audio sub. Maar ook een REL en nog wat andere subs. Mijns inziens, als je diepere bas wil is...een ander hoofdsysteem kopen. Met een sub red je het niet...en zeker niet met 1. Integreren in een bestaand systeem is erg moeilijk...

Ik heb nog nooit een losse sub gehoord die het goed deed. En ik heb toch zeker exotische exemplaren gehad cq getest. Wat te denken van een 2700euro kostende PEN audio sub. Maar ook een REL en nog wat andere subs. Mijns inziens, als je diepere bas wil is...een ander hoofdsysteem kopen. Met een sub red je het niet...en zeker niet met 1. Integreren in een bestaand systeem is erg moeilijk...

Prijs zegt niets over de kwalitijd, maar als goed audiofiel weet je dat. B)

Inregelen van een sub. dat is een kunst opzich,

van alles en iedereen die zich met muziek bezig houden zijn de audiofielen het minst bedreven in het afstellen.(audiofiele blokades verhinderen dat) :rolleyes:

@duck, die DD tjes zijn ook niet alles, ze kunnen vooral hard.

Enige suggesties?

Hallo King,

Hier mijn suggestie voor jouw probleem.

Ik wil jou eigenlijk adviseren om eens naar een paar Canton ERGO RC-L speakers te gaan luisteren, maar dat is niet jouw bedoeling en voor de rest zijn de Castle hele goede luidprekers.

Persoonlijk heeft een actieve sub ook niet mijn voorkeur (heb ik nu dus ook niet nodig) maar ik heb er ooit

Welke verfijnde details hoop je te horen tussen 20-50 hz? Wel eens een 30 hz toon gehoord? Dat klink als een zak zand die van een hooizolder op een houten vloer wordt gegooid. :)

Kunst zit idd in de afstemming. De Velodyne maken dat makkelijker door hun akoustische correctie mogelijkheden. Je kunt natuurlijk ook de weg van Seoman volgen (met een UC)

Welke verfijnde details hoop je te horen tussen 20-50 hz? Wel eens een 30 hz toon gehoord? Dat klink als een zak zand die van een hooizolder op een houten vloer wordt gegooid. :)

Kunst zit idd in de afstemming. De Velodyne maken dat makkelijker door hun akoustische correctie mogelijkheden. Je kunt natuurlijk ook de weg van Seoman volgen (met een UC)

De meeste mensen weten niet wat ze horen als ze voor het eerst een volle grondtoon van b.v. een 5 snarige bas horen.

de meeste fulrange speakers gaan niet eens echt "full".(ja met hulp van de ruimte)

De meeste subs vallen onder de 30hz ook al flink af, meestal hoger.

Die zak zand? dan staat hij dus idd te laag, te hard.

Ook bij afstellen (of juist) van een sub doet een UC wonderen,

al gebruik je hem alleen maar om te meten.

Prijs zegt niets over de kwalitijd, maar als goed audiofiel weet je dat. B)

Inregelen van een sub. dat is een kunst opzich,

van alles en iedereen die zich met muziek bezig houden zijn de audiofielen het minst bedreven in het afstellen.(audiofiele blokades verhinderen dat) :rolleyes:

Ik ken wel inregelen hoor, de keren dat ik een sub heb gebruikt had ik snel ontdekt dat je de sub enkel mee moet laten ademen. als je goed inregelt, waarbij vooral ook de fase belangrijk is, klinkt het best OK. Toch vond ik alle keren dat het geluid wat trager werd, stroperiger. de aanpassing tussen het hoofdsysteem en de sub luistert erg nauw., looptijd verschillen liggen op de loer. Mij lijkt het het beste als je een sub neemt er twee te nemen. Maar ik zou er zelf niet gauw een, laat staan twee kopen..

Hey,

Heb ook castle speakers, namelijk het warwick3 model. Ik vond ook dat ik een tekortkoming in het laag had. Heb er een BK Electronics sub bijgezet.

http://www.bkelec.com/Special_Offers/sp5.htm

Enorm mooie afwerking, en heel veel kwaliteit voor het geld (450 euro, aan huis geleverd) Heb in winkels gaan luisteren naar subs die meer dan het dubbele kosten (REL Q200, MJ acoustics modellen, etc.) En de BK blijft heer en meester.

Ze hebben ook een Down firing versie (zelfde prijs). Ook nog een zwaardere sub voor de wat grotere kamers. Namelijk de monolith.

Hey, een erg grote dank u aan allen die hier iets antwoordden. Lekker diverse antwoorden die wellicht allemaal evenveel waard zijn in hun eigen specifieke context. <_<

Ik ga rustig eens alles lezen en kijken wat er kan en hoeveel het kost.

Mijn Harlechs kunnen door een technieker bij de importeur nog een stuk opgewaardeerd worden (compleet andere filters en ook wat sleutelen aan de tweeters incl een jaar garantie). Misschien ga ik dat wel eerst doen. Dat kwam nl. ook op ongeveer 250 euro. :)

Mijn Harlechs kunnen door een technieker bij de importeur nog een stuk opgewaardeerd worden (compleet andere filters en ook wat sleutelen aan de tweeters incl een jaar garantie). Misschien ga ik dat wel eerst doen. Dat kwam nl. ook op ongeveer 250 euro.  :)

Hallo King,

TIP ??? Altijd doen zo'n opwaardering en zeker voor dat geld, ik weet natuurlijk niet welke onderdelen er door de importeur gebruikt gaan worden maar zolang het een opwaardering betreft, altijd doen!

Ik ben nu zelf ook bezig met mijn luidsprekers m.b.t. het scheidingsfilter. Ik vervang de orginele filteronderdelen door hoogwaardige nieuwe.

Ik ben nu alleen al voor 6 condensators

Voor het laag is denk ik voornamelijk de spoel in serie met de laagunit(s) van invloed.

Btw (heb geen aandelen), volgens deze test, kan een DD-18 gematched worden met een paar Quad electrostaten. Een vrij sterk staaltje (als het waar is).

Ik ben niet zo'n zelfbouwer maar een sub zelfbouwen zou wel leuk zijn. Een goed, simpel en beproefd ontwerp ben ik nog niet tegengekomen op internet. Vaak is sprake van effectmachines voor HT.

Ik houd me aanbevolen.

Carl

Bouw er dan ineens twee en gebruik ze als stands onder je speakers, aansturen met actieve cross-over en bi-amping, niks zo gemakkelijk om in te regelen, en je stereo blijft tenminste

Misschien heb je gelijk Phil, maar praktisch gezien zal ik altijd met een beginnen. Overigens kan ik de sub in het midden zetten. Ik hoop nog eens op een goed model. Wel met woofer naar voren, opzij of desnoods naar boven. Naar onder kan niet op mijn houten vloer.

Carl

Misschien heb je gelijk Phil, maar praktisch gezien zal ik altijd met een beginnen. Overigens kan ik de sub in het midden zetten. Ik hoop nog eens op een goed model. Wel met woofer naar voren, opzij of desnoods naar boven. Naar onder kan niet op mijn houten vloer.

Carl

zowieso nooit begrepen dat downfirering

Een sub die gewisseld is onder zeg 50 a 60 hz is volgens mij niet zo kritisch te plaatsen tv de hoofdspeaker (behalve tov de kamer akoustiek). Je moet natuur wel het niveau instellen en wellicht ook de fase.

We hebben het hoe over golflengtes van enige meters tot 20 meter. E