gruiter Posted 10 september 2005 Report Share Posted 10 september 2005 Hoi, Ook ik kreeg vorige week het bericht dat mijn spaarloon per direkt vrij op te nemen is. Om de economie te stimuleren ga ik van een deel van dit geld een heel mooi espresso apparaat kopen (mijn andere passie) en die niet zou misstaan naast de Fat Bob van Kraus. Er blijft gelukkig nog een substantieel bedrag over dat ik op een verstandige manier wil uitgeven. Ik heb geen auto, ik drink niet (behalve espresso's) en roken is helemaal taboe, dus lijkt het me een goed idee om een investering te doen in mijn set die hieronder staat beschreven en een flink aantal uren per dag een bijdrage levert aan m'n levensgeluk. Zo'n 3 maanden geleden heb ik een fraaie Bluenote Picolo draaitafel gekocht, waar ik erg blij mee ben. Alleen het kijken naar dit levert al een grote glimlach op. Op dit moment wordt het signaal van de draaitafel versterkt door de ingebouwde phono-pre in m'n Unico P en dat klinkt naar mijn smaak ontzettend mooi en verre van saai. Kwa ruimtelijkheid (3D beeld) heb ik niets te klagen. Het laag klinkt in orde, het hoog is lekker sprankelend en zonder scherpe randjes. Het feit dat ik praktisch iedere dag wel een paar LP's draai (meer dan CD's), zegt denk ik meer dan genoeg. Toch zal de klank tot een hoger plan getild kunnen worden (heb ik me laten vertellen) door voor de phono versterking een losse phono-pre te gebruiken. Ik heb een aantal jaar geleden een NAD PP-1 gehad, maar ik vind de klank op dit moment toch echt een heel stuk fraaier (zou er niet aan moeten denken om weer te ruilen). Nu is de NAD PP-1 natuurlijk een instapper, maar wat kan ik extra verwachten als ik laten we zeggen 750 euro te besteden heb? Aan welke merken/modellen moet ik denken? Alvast bedankt voor de reacties, Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 10 september 2005 Report Share Posted 10 september 2005 wat dacht je van een holfi ellipse. dat is een super mooie phonotrap die goed betaalbaar is. informeer eens bij handsted audio een vriend van mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 10 september 2005 Report Share Posted 10 september 2005 Al vast gefeliciteerd met je vrijgekomen geld, Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 10 september 2005 Author Report Share Posted 10 september 2005 Bedankt voor de tip. Maar wat kan ik verwachten aan verbeteringen tov de interne phono-pre die mijns inziens al redelijk goed is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 10 september 2005 Report Share Posted 10 september 2005 Hallo Gruijter, neem een voorbeeld aan Carl, die zoekt op zijn gemak naar een goede phonopre en gaat ook niet over 1 nacht ijs. Wat anderen zeggen dat je kunt verwachten hoeft voor jou toch niets te betekenen? Het zoeken is veel leuker dan het vinden, je hebt goede connecties in Sneek, ruim de gelegenheid om te onderzoeken en geen haast ( het stimuleren van de economie kan altijd nog en geld wat boven de markt hangt is nog effectiever dan uitgegeven geld ) en het eerste wat je zou kunnen bepalen is hoeveel budget je nodig hebt om een substantiele stap vooruit te doen. Misschien is de simply phono wel de ideale pre voor je. AS heeft keuze zat en vraag wat om thuis te proberen, kijk desnoods ook eens 2e hands (voor een pre een goede/veilige mogelijkheid); gun jezelf de luxe van een cruise door audioland en houd de mogelijkheid open om tot een andere (audio)besteding te besluiten. Wees anders dan iedereen en ga eens winkelen met echt geld op zak en de duizelingwekkende vrijheid om ook niet te hoeven kopen, zet de angst voor de leegte opzij en beleef haar uitgestrektheid. Geld, ach het is slechts ongedifferentieerde beschikkingsmacht. Geniet eerst even van die macht; zij is de gewone, meestal platzakke sterveling slechts zo mondjesmaat gegeven. Elke dag wachten wordt ook nog geldelijk beloond met de karige rente van een internetspaarrekening Veel plezier vast toegewenst vooral voor en natuurlijk ook na de aankoop en dat de espresso maar moge smaken natuurlijk (koffie stimuleert HET BREIN, 's mensens hoop & ondergang) Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 10 september 2005 Author Report Share Posted 10 september 2005 Ha die Kraus, Ik heb absoluut geen haast en ook geen idee van de verbeteringen (if any) die zo'n losse phono-pre me zou kunnen geven. Het lijkt me daarom geweldig om een aantal pre's thuis uit te proberen en. Door het handzame formaat gaat het natuurlijk een stuk gemakkelijker. Dat was met de draaitafel wel anders: alleen in de winkel gehoord en dan is het toch een verrassing (gelukkig wel een aangename) om hem thuis aan het werk te horen. Tweedehands vind ik zelf een minder goede optie. Ik heb er alleen maar slechte ervaringen mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 10 september 2005 Report Share Posted 10 september 2005 Bedankt voor de tip. Maar wat kan ik verwachten aan verbeteringen tov de interne phono-pre die mijns inziens al redelijk goed is. ik vind persoonlijk een interne vaak veel beter. er komen geen kabels aan de pas, en dat soort dingen. de mooiste phonotrap die ik ooit gehoord heb, komt uit een cyrus one, , two. dus intern. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 10 september 2005 Author Report Share Posted 10 september 2005 Daar had ik ook over zitten denken: door de 'omweg' en de extra interlinks zou je wellicht toch iets aan signaal kunnen kwijtraken. Dit is het allerlaatste wat ik wil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioBill Posted 10 september 2005 Report Share Posted 10 september 2005 Voor dat geld heb ik de Trigon gekocht (dan wel met losse voeding), heel mooi met veel mogelijkheden! Doe er je voordeel mee! Groetjes AudioBill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 10 september 2005 Report Share Posted 10 september 2005 Ik heb geen spaarloon dat is dan je verdiende loon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 10 september 2005 Report Share Posted 10 september 2005 Ik heb geen spaarloon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 10 september 2005 Report Share Posted 10 september 2005 Ik heb geen spaarloon Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 11 september 2005 Author Report Share Posted 11 september 2005 Ik was al bang dat de wietplantage was opgerold Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 11 september 2005 Report Share Posted 11 september 2005 Ha, die Gerald!!!! Jeukt het weer???? Ik moet je uit ervaring bij Henk in Sneek toch echt wel melden dat die trapjes van Bluenote niet alleen errug mooi klinken, maar er ook nog Bloedjemooi uitzien. Zeker i.c.m. jouw tafel, het is dezelfde afwerking met glimmend zwart ( BLING, BLING!!! ) en speelde toen een Sphinx, een vM en een ASR met glans eruit!!!! Je weet toch dat er maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 11 september 2005 Report Share Posted 11 september 2005 Hoi,Om de economie te stimuleren ga ik van een deel van dit geld een heel mooi espresso apparaat kopen (mijn andere passie). Er blijft gelukkig nog een substantieel bedrag over dat ik op een verstandige manier wil uitgeven. Nu is de NAD PP-1 natuurlijk een instapper, maar wat kan ik extra verwachten als ik laten we zeggen 750 euro te besteden heb? Aan welke merken/modellen moet ik denken? Alvast bedankt voor de reacties, Gerald Hoi Gerald, Ik zie dat je de Unison Research Unico versterker hebt. Ik wil je op 't hart drukken om hun Simply Phono te gaan beluisteren. OK, is duurder dan je geplande budget. Maar... Op de Electrocompaniet na, is de Simply Phono de mooiste pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 september 2005 Report Share Posted 11 september 2005 Ik heb vluchtig fysiek contact gehad met een bereklauw wat in combinatie met het mooie weer (zon) heeft geresulteerd in tweedegraads verbrandingen. Pijnlijk en vooral lastig. Gevaarlijke dingen ... bereklauwen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 11 september 2005 Author Report Share Posted 11 september 2005 Hoi,Om de economie te stimuleren ga ik van een deel van dit geld een heel mooi espresso apparaat kopen (mijn andere passie). Er blijft gelukkig nog een substantieel bedrag over dat ik op een verstandige manier wil uitgeven. Nu is de NAD PP-1 natuurlijk een instapper, maar wat kan ik extra verwachten als ik laten we zeggen 750 euro te besteden heb? Aan welke merken/modellen moet ik denken? Alvast bedankt voor de reacties, Gerald Hoi Gerald, Ik zie dat je de Unison Research Unico versterker hebt. Ik wil je op 't hart drukken om hun Simply Phono te gaan beluisteren. OK, is duurder dan je geplande budget. Maar... Op de Electrocompaniet na, is de Simply Phono de mooiste pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 12 september 2005 Report Share Posted 12 september 2005 Om de economie te stimuleren ga ik van een deel van dit geld een heel mooi espresso apparaat kopen (mijn andere passie) en die niet zou misstaan naast de Fat Bob van Kraus. Grappig ... Ken je Petr Mares? Dat is een Tsjechische ontwerper, ex-Spectral denk ik, die in de jaren negentig zelfstandig opereerde onder de naam Connoisseur Definitions. Hij maakte toen twee producten: -een phonotrap van 25000 euro -een espressomachine van 5000 euro Intussen is Connoisseur opgegaan in Lyra, en maakt Jonathan Carr de ontwerpen. En wat dan van John Bichts Versalab M3? http://www.versalab.com/server/coffee/m3.html Ken je Versa nog? Dit is de M2: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 12 september 2005 Report Share Posted 12 september 2005 Om de economie te stimuleren ga ik van een deel van dit geld een heel mooi espresso apparaat kopen (mijn andere passie) en die niet zou misstaan naast de Fat Bob van Kraus. -een phonotrap van 25000 euro Is het een nulletje teveel of echt SLIK ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 12 september 2005 Report Share Posted 12 september 2005 Dat klinkt als een advies dat ik zeker moet opvolgen. Op dit moment wil ik me echt beperken tot een budget van 500-750 euro. Ik weet dat het altijd beter kan, maar het leuke van deze hobby (net als espresso's zetten en drinken) is dat je stapje voor stapje vooruit gaat. Die gewaarwording zou ik echt niet willen missen. Is de Simply Phono ook een buizen voorverterker? Zo ja, dan heeft Henk van Audio Selectief hem ook al genoemd in zijn lijst van goede phono pre's en kost hij iets van 1250 euro. Oh ja, wat ik een lekkere koffie vind om espresso mee te maken zijn Diemme Oro bonen. Daarnaast kun je Goldencoffeebox (Boot Koffie in Baarn) ook goede koffie krijgen. De kwaliteit van een espresso zit hem met name in de kwaliteit van de molen (en de bonen natuurlijk). Je kunt beter een molen van 200 euro kopen en een espresso machine van 100 euro, dan een espresso machine van 1000 euro met een molen van 50 euro die niet fijn genoeg en gelijkmatig kan malen. Zelf malen smaakt zowieso veel beter dan voorgemalen koffie. Gemalen koffie blijft nog geen dag goed op smaak. Een gebrande boon blijft 2 weken op smaak en en ongebrande boon kun je een jaar bewaren. Hey Gerald, De Simply Phono is inderdaad een buizenversterker. Instelbaar (maar bij voorkeur MM of in ieder geval high output elementen gebruiken!) Met afstand de lieveling van meneer van Kranen himself. En met recht! Ga 'm beluisteren en trek alleen daarna pas de conclusie of je genoegen neemt met die goedkopere trap, of nog effe door spaart (of die duurdere espressomachine uitstelt)... Ik ben de enige die thuis espresso drinkt. Je schreef, dat (gemalen) bonen veeeeel langer goed blijven dan kant-en-klaar vantevoren gemalen koffie uit de super? Goh, dacht altijd dat zelf bonen malen alleen verstandig is voor grootverbruikers. Maar, als ik je goed begrijp, is het smakelijker als ik voor mezelf zo'n Gaggia molentje voor 64 euro aanschaf en zelf naar behoefte, een portie bonen maal??? Hartstikke bedankt voor je advies . Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 12 september 2005 Author Report Share Posted 12 september 2005 Hoi Erjee, Even een misverstandje recht zetten. Zowel zelfgemalen als voorgemalen koffie blijft slechts een dag vers. Vandaar het advies om versgebrande bonen te kopen (die 2 weken vers blijven) en per kopje espresso 7 gram bonen te malen. Zeker als je thuis de enige bent die espresso drinkt (net als ik), is het goed te doen. Ik heb zelf ook een aantal jaar de Gaggia maler gebruikt. Voor wat hij kost is het een prima ding. Ik heb nu een Isomac maler die wel wat beter is, maar ook een hoger prijskaartje (250 euro) heeft. Ik ga zeker eens luisteren naar de Simply Phono. Als ze hem in Sneek hebben staan, zal ik eens vragen of ik hem een tijdje mag lenen. Op de site van Analogue Audio staat hij voor 890 zonder voeding en wordt vermeld dat voeding bij performance niet nodig is. Wat betekent dit? Als het alleen maar is om de zaak op te laden, kan het toch ook goedkoper? De voeding zelf kost 360 euro, wat ik erg prijzig vind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 september 2005 Report Share Posted 12 september 2005 Mijn ervaring van de laatste tijd is dat er niets mis is met de Lehmann - goedkoop en goed. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 13 september 2005 Report Share Posted 13 september 2005 Hoi Erjee, Even een misverstandje recht zetten. Zowel zelfgemalen als voorgemalen koffie blijft slechts een dag vers. Vandaar het advies om versgebrande bonen te kopen (die 2 weken vers blijven) en per kopje espresso 7 gram bonen te malen. Zeker als je thuis de enige bent die espresso drinkt (net als ik), is het goed te doen. Ik heb zelf ook een aantal jaar de Gaggia maler gebruikt. Voor wat hij kost is het een prima ding. Ik heb nu een Isomac maler die wel wat beter is, maar ook een hoger prijskaartje (250 euro) heeft. Ik ga zeker eens luisteren naar de Simply Phono. Op de site van Analogue Audio staat hij voor 890 zonder voeding en wordt vermeld dat voeding bij performance niet nodig is. Wat betekent dit? Als het alleen maar is om de zaak op te laden, kan het toch ook goedkoper? De voeding zelf kost 360 euro, wat ik erg prijzig vind. Hallo Gerald, Duidelijk! Ik ga me toch nog eens verdiepen in de schone kunsten van het "echt" koffiezetten . Bedankt voor de links, uitleg en tips ! De Performance is een exclusievere amp van A.A. Dus als je die niet hebt (en dat blijkt zo te zijn), dan heb je die externe voeding dus ook nodig. Helaas. Keuzeskeuzeskeuzes... Toch maar eerst gaan luisteren, voordat je een beslissing / oordeel maakt. Groetjes, Erjee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 13 september 2005 Report Share Posted 13 september 2005 Mijn ervaring van de laatste tijd is dat er niets mis is met de Lehmann - goedkoop en goed. Carl Beste Carl, Heb jij de Lehmann Black cube of de SE versie. Binnenkort ga ik de Lehmann Black cube beluisteren, maar ik ben ook wel benieuwd wat de SE versie te bieden heeft. Opbouw is volgens mij hetzelfde alleen de voeding is afwijkend. Groet, JKr Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 september 2005 Report Share Posted 13 september 2005 Hai Japie, Alleen de voeding is anders bij de Black Cube. Ik weet niet of je de Italiaanse website van TNT kent maar daar worden de diverse versies van de Black Cube met elkaar vergeleken. Lees daar nog maar eens. Zelf heb ik de verschillende versies niet met elkaar vergeleken. Toch verwacht ik geen echt ander geluid vandaar dat ik naar andere trappen aan het kijken ben. De ervaringen zijn tot nu toe wel dat de Lehmann behoorlijk kan meekomen. Overigens heeft de Lehmann een subsonic filter op 11 Hz. Je zal het zeker niet horen maar het spaart je luidsprekers. Groet, Carl (wiens spaarloon nog wel even op zijn rekening blijft staan) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts