Jump to content

rare geluiden

bees
 Share

Recommended Posts

nu kan het aan mij liggen....

ik hoor namelijk wel vaker vage geluiden "opeens" wat dan effecten op de zang of instrumenten zijn....

of gewoon fouten in de opname blijken ......

elk geval... dit fenomeen doet zich voor in de inloop groef en ook op de achtergrond van de rest van de lp.....

een soort van geruis en ook nog vrij luid... dit is mij nooit eerder opgevallen.....

ook lijken sommige stukken zang van diverse lp's enigzins overstuurd.....

zou mijn x-lps ziek zijn??????

of is dit mijn at95e die wellicht de brui gegeven heeft in dat geval is het gauw verholpen want er is al een benz silver onderweg....

bb

*zucht*

zingt: voices in my head, voices driving me mad......

nee zoek geen bevestiging, heb gister mijn vriendinnetje al verteld dat er voorlopig nog geen auto komt :D

maar maak me een beetje zorgen...

omdat ik het nog nooit eerder gehoord heb....

klinkt her en der echt zwaar overstuurd....

naald is ook wel goed schoon....

splinternieuwe lp's....

:(

blijkbaar ligt het toch aan de lp's....

de ene heeft blijkbaar een lawaaierige inloop groef dan de ander....

plus die nieuwe lp's zijn nog niet gewassen dus wellicht zit er nog persvuil in de groef......

niet alleen het nieuwe elementje goed gepraat maar ook meteen de aanschaf van de okki nokki...

(nog een paar nachtjes slapen)

ik hoor namelijk wel vaker vage geluiden "opeens" wat dan effecten op de zang of instrumenten zijn....

elk geval... dit fenomeen doet zich voor in de inloop groef en ook op de achtergrond van de rest van de lp.....

een soort van geruis en ook nog vrij luid... dit is mij nooit eerder opgevallen.....

of is dit mijn at95e die wellicht de brui gegeven heeft in dat geval is het gauw verholpen want er is al een benz silver onderweg....

bb

Wat je mogelijk hoort is de pre-echo van de masterband (vanwege het magnetisch doordrukken) in de inloopgroef. Wat ook kan is dat de modulatie van de naburige groef (de volgende spoed) hoort als de modulatie daar erg sterk is. Die "overspraak" naar de vorige spoed behoort minimaal te zijn gegeven het snijden met een variabele spoedbreedte maar in de praktijk wil nog wel een anders uitpakken als de volgende spoed de aangrenzende (bijna) raakt. Mogelijkheid drie is dat er aangekoekt stof aan je diamant zit dat de modulatie in de volgende spoed raakt. Meestal vervormd een en ander dan al erbarmelijk.

plus die nieuwe lp's zijn nog niet gewassen dus wellicht zit er nog persvuil in de groef......

niet alleen het nieuwe elementje goed gepraat maar ook meteen de aanschaf van de okki nokki...

Als er "persvuil" in de groef zit heb je een probleem want dan komt het nooit meer goed met die groef: op de plek waar het vuil zit tijdens het persen is dan immers de groef ernstig beschadigd. Daar waar vuil zit kan immers de matrijs de groef niet goed in het pvc persen. Van een goede persing is dus de groef brandschoon direct na het persen.

Als je vuil uit de groef haalt met wassen en de plaat klinkt dan goed dan is het absoluut geen vuil dat er tijdens het persen inkwam.

Als er "persvuil" in de groef zit heb je een probleem want dan komt het nooit meer goed met die groef: op de plek waar het vuil zit tijdens het persen is dan immers de groef ernstig beschadigd. Daar waar vuil zit kan immers de matrijs de groef niet goed in het pvc persen. Van een goede persing is dus de groef brandschoon direct na het persen.

Als je vuil uit de groef haalt met wassen en de plaat klinkt dan goed dan is het absoluut geen vuil dat er tijdens het persen inkwam.

Bedoelt waarschijnlijk pers vet.

Substantie welke op de matrijs gespoten wordt om het "lossen" van de Lp te vergemakkelijken.

of is dit mijn at95e die wellicht de brui gegeven heeft  in dat geval is het gauw verholpen want er is al een benz silver onderweg....

bb

Wat je mogelijk hoort is de pre-echo van de masterband (vanwege het magnetisch doordrukken) in de inloopgroef. Wat ook kan is dat de modulatie van de naburige groef (de volgende spoed) hoort als de modulatie daar erg sterk is. Die "overspraak" naar de vorige spoed behoort minimaal te zijn gegeven het snijden met een variabele spoedbreedte maar in de praktijk wil nog wel een anders uitpakken als de volgende spoed de aangrenzende (bijna) raakt. Mogelijkheid drie is dat er aangekoekt stof aan je diamant zit dat de modulatie in de volgende spoed raakt. Meestal vervormd een en ander dan al erbarmelijk.

aangekoekt stof?

ik maak iedere keer voordat ik een plaatje draai de naald tip schoon met een onzow zerodust... zou dit dan niet goed genoeg werken?

btw die pre echo hoor ik her en der ook wel op die inloop groef....

verder hoor ik denk ik toch veel groef ruis...... wat ik eerder dus niet hoorde......

:unsure:

Die Zerodust heb ik ook, maar die laat toch af en toe het eea zitten. Op zich is ie beter dan allemaal die vloeistoffen omdat die vloeistoffen door het capilare effect in de cantilever gaan zitten. Bij veelvuldig gebruik van zo'n schoonmaakvloeistaf kan het zelfs tot aan de spoelen komen.

De Zerodust is zeker niet verkeerd, maar op z'n tijd een schoonmaakvloeistf gebruiken is absoluut aan te raden. Je weekt er aangekoekt stof mee los en kunt het dan prima verwijderen.

De beschrijving van het geluid wat je geeft kan idd aangekoekt stof zijn. Maar het kan ook een versleten naald zijn. Als je het elementje eruit kunt halen zou je met een 10x of 20x vergrootglas al kunnen zien in welke staat de naald is.

Nog een andere optie is een defecte RIAA correctie. In dat geal zou de phonotrap eens gecheckt moeten worden.

die naald en element zijn net als de x-lps spik splinternieuw...

krap aan een jaar oud...

ik zal in elk geval eens met een vergrootglas kijken naar die naald...

Bedoelt waarschijnlijk pers vet.

Substantie welke op de matrijs gespoten wordt om het "lossen" van de Lp te vergemakkelijken.

Ik weet dat er aan de pvc bestemd voor grammofoonplaten bepaalde toevoegingen worden gedaan om er voor te zorgen dat de geperste plaat na het persen makkelijk van de matrijs loslaat. Een z.g. lossingmiddel. Voor dat doel wordt bijvoorbeeld een klein percentage (0,3%) zinkstearaat gebruikt. Dat is echter geen stof die je per se uit de groef moet wassen wil de plaat goed afgespeeld kunnen worden. Natuurlijk willen de fabrikanten van allerlei watertjes om platen te reinigen je graag laten geloven dat je de nieuwe plaat moet schoonmaken - en die vinden dan ook een term als het wat smerig klinkende

aangekoekt stof?

ik maak iedere keer voordat ik een plaatje draai de naald tip schoon met een onzow zerodust... zou dit dan niet goed genoeg werken?

btw die pre echo hoor ik her en der ook wel op die inloop groef....

verder hoor ik denk ik toch veel groef ruis...... wat ik eerder dus niet hoorde......

:unsure:

Ja aangekoekt stof!....

Kijk toch maar eens goed naar kleffe smurrie aan de naaldtip want uit ongeveer alles wat je zegt valt op te maken dat iets dergelijks aan de hand kan zijn. Mogelijk is de schoonmaakbeurt die jij op de naaldtip uitvoert niet voldoende intens. Eventueel moet inspectie met een loepje hierover uitsluitsel geven.

goed...

ik heb dus met een loepje de naald(tip) eens bekeken ....

er stond een onnoemlijk klein stofje rechtop tussen de naald en de rest van het element.....

dit verwijderd... verder de naald nog maar eens een paar keer op de zerodust laten zakken...

donald fagen met the nightfly opgezet... en geen rare geluiden meer....

ook bij tori amos is het een stuk minder geworden...

de laatste restjes zijn vermoed ik toch wat vervuiling op de plaat..

bb

die dankbaar is voor de tips

een andere mogelijkheid had kunnen zijn dat het element FM radiosignalen oppikt; heb ik wel eens -bij een ander- meegemaakt. Dit kun je horen als je zonder te spelen de versterker flink open zet. Radio over je pick-up!!!

Maar goed, je gaf al aan dat het aan een vuiltje lag, gelukkig. :rolleyes:

een andere mogelijkheid had kunnen zijn dat het element FM radiosignalen oppikt; heb ik wel eens -bij een ander- meegemaakt. Dit kun je horen als je zonder te spelen de versterker flink open zet. Radio over je pick-up!!!

Maar goed, je gaf al aan dat het aan een vuiltje lag, gelukkig. :rolleyes:

ik hoop dat het daar aan ligt...

ben vandaag niet in staat om veel en aandachtig te luisteren....

bb