carl Posted 11 september 2005 Report Share Posted 11 september 2005 Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een nieuwe phono stage en dat is niet makkelijk. Ik heb zelf een simpele Black Cube en die heb ik inmiddels met verschillende phono stages vergeleken. Allereerst bij een bekend recencent die een Linn Linto op bezoek had. Die Linto staat zeer goed aangeschreven maar wat betreft klankkleur en natuurlijkheid (en dat is wel het belangrijkst) haalde hij het niet bij de Cube. De recencent vond echter het "zwart" beter maar twijfelde duidelijk. Inmiddels heb ik er een paar anderen op bezoek gehad. Ik heb nu een echte high end met allerlei instelmogelijkheden op bezoek. Een prachtig ding. Toch moet je hem wel hard aanzetten om het midden zo "vol" te maken als de Lehmann, eigenlijk een beetje te hard. Morgen nog eens luisteren want ik ben verkouden maar ik denk niet dat ik het doe. Ik kan natuurlijk niet alles beluisteren maar ik wil er nog een paar proberen. Misschien dat ik de Roksan eens een keer probeer in huis te krijgen. Heeft ook veel instelmogelijkheden. Voor de rest op de VAD maar eens kijken. Maar goed de Lehmann hoeft niet weg. Misschien klopt het wel wat een recescent zei, dat het ding even goed klonk als phono stages van vier maal de prijs (als het de moeite waard is wil ik daar over denken). Misschien heb ik wel dezelfde ervaring als Ruud die toch zijn oude Aitos wil herstellen omdat hij het alternatief minder vond. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 11 september 2005 Report Share Posted 11 september 2005 Hoi Carl, ik volg je zoektocht met grote interesse en kan me wel voorstellen dat je nog niet toegehapt hebt. Ten eerste is het een heidens karwei als je e.e.a. wilt vergelijken en is er niets wat je gehoord hebt dat de Lehman echt in de schaduw stelt, waarom zou je dan. En ten tweede. zeker met een heel dure trap, moet de winst aanzienlijk zijn om een grote uitgave te doen en tegelijk een al in bezit zijnd apparaat overbodig te maken. Overigens is de Lehman nog op te waarderen naar ik meen (SE/voeding) en, als deze zo goed bevalt, is er ook nog de Silver Cube als je per se diep in de buidel wilt tasten en een logische kandidaat gezien de goede ervaringen met Lehman. Zeker bij dure apparaten geldt de oude wijsheid: "bij twijfel niet inhalen" . Waar ik wel benieuwd naar ben is of je een beeld hebt van wat je zoekt: diep laag, erg dynamisch, fel, ruimtelijk, "smooth", helder enz. enz. of gewoon een mooi en evenwichtig totaalbeeld en waar de beluisterde trappen niet aan voldoen of te veel van hebben of komt het er op neer dat ze allemaal hun werk niet beter doen dan de Lehman? Geen mooiere conclusie trouwens dan dat je al goed zit met datgene wat je al hebt. Maar dat is misschien nog te voorbarig, er valt immers nog heel wat te proberen. "Aaangename voortzetting" toegewenst Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 september 2005 Author Report Share Posted 11 september 2005 Hai Kraus, Toen ik mijn Conrad Johnson thuis mocht beluisteren had ik onmiddellijk het gevoel: dat is het. Nergens bijzondere aandacht op gewoon allemaal natuurlijk en perfect in balans. Mijn Quad 34/306 (onderschatte versterker) had dat ook, alleen de Conrad Johnson heeft het allemaal veel meer. Veel dure versterkers vestigen ergens de aandacht op en dat gaat vervelen. Ik zoek dat ook bij een nieuwe phonotrap. Hetzelfde evenwicht maar dan veel beter. Ik heb de Silver Cube een keer even gehoord en er ook over gelezen. Ik krijg de indruk dat die te analytisch is en niet zo mooi in balans. Daarbij 3000 euro en dat is veel geld. Nu zal je zeggen waarom dan geen Conrad Johnson phonotrap. Probleem is dat de versterkerfactor te laag is en dan zou ik weer aan een nieuw element moeten kopen. Daarnaast wil ik niet zo veel geld uitgeven, 1500 tot heel uiterlijk 2000 daarbij moet het blijven. . Naast de klankmatige eigenschappen wil ik een Subsonic Filter en ruime instelmogelijkheden. De Lehmann heeft dat allemaal ook per slot van rekening. Ik ben voor de rest erg tevreden met mijn geluid en mijn spaarloon gaat morgen gewoon op mijn rekening. Ik moet nog even kijken wat jij voor een trap hebt Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 11 september 2005 Report Share Posted 11 september 2005 hoi carl, tsja, ik heb een lang verhaal kort kunnen maken en een high-output MC (2,5mV) gekocht, precies om die reden: de phonotrap zit al bijna in het element en ik kan gewoon de MM-ingang van een buizentrap (grote wens) gebruiken. die mogelijkheid heb jij natuurlijk ook, er zijn betrekkelijk voordelige en heel goed klinkende buizentrappen die je zou kunnen combineren met een step-up trafo, een re Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mountain B Posted 11 september 2005 Report Share Posted 11 september 2005 Hoi Carl, Kraus, Ben na verschillende goedkopere en duurdere phonotrappen geprobeerd te hebben tegen een phonotrap aangelopen waar ik heel erg over te spreken ben. Momenteel logeert de Silver Cube bij mij thuis, gisteren heb ik een EAR 834P (MM/MC) opgehaald. Mijn uitgangspunten waren; -vriendelijk formaat (WAF) -muzikaal, zoveel mogelijk analoog klinkend en ritmisch De Array PH-1 die ik heb gehad is een mooie phonotrap, maar klinkt vrij zakelijk, vind hem maar een fractie beter dan de beduidend goekopere Sphinx Equaliser. De Clearaudio Balance waar ik nu nog meespeel, klinkt heel muzikaal, precies, detailrijk, snel, voortreffelijke stage en plaatsing, tikkeltje analytisch, gemis is toch wel de warmte(prettige kleuring) die je bij duurdere phonotrappen tegenkomt als bijv. Graaf, Pass of een Aesthetix. Deze phonotrappen zijn dermate kostbaar en groot dat ik ze wat minder interessant vind. De EAR 834P is in mijn optiek een zeer interessante phonotrap die de Clearaudio en de Silver Cube overtreft in muzikaliteit, betrokkenheid en tonale balans (warmte), klinkt bijv. wel net zo gedetailleerd als een Silver Cube en Clearaudio Daarnaast past die prijstechnisch en qua formaat precies in mijn straatje. Succes met je zoektocht. Gr. Tony Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 11 september 2005 Report Share Posted 11 september 2005 Hai Kraus, Toen ik mijn Conrad Johnson thuis mocht beluisteren had ik onmiddellijk het gevoel: dat is het. Nergens bijzondere aandacht op gewoon allemaal natuurlijk en perfect in balans. Mijn Quad 34/306 (onderschatte versterker) had dat ook, alleen de Conrad Johnson heeft het allemaal veel meer. Veel dure versterkers vestigen ergens de aandacht op en dat gaat vervelen. Ik zoek dat ook bij een nieuwe phonotrap. Hetzelfde evenwicht maar dan veel beter. Ik heb de Silver Cube een keer even gehoord en er ook over gelezen. Ik krijg de indruk dat die te analytisch is en niet zo mooi in balans. Daarbij 3000 euro en dat is veel geld. Nu zal je zeggen waarom dan geen Conrad Johnson phonotrap. Probleem is dat de versterkerfactor te laag is en dan zou ik weer aan een nieuw element moeten kopen. Daarnaast wil ik niet zo veel geld uitgeven, 1500 tot heel uiterlijk 2000 daarbij moet het blijven. . Naast de klankmatige eigenschappen wil ik een Subsonic Filter en ruime instelmogelijkheden. De Lehmann heeft dat allemaal ook per slot van rekening. Ik ben voor de rest erg tevreden met mijn geluid en mijn spaarloon gaat morgen gewoon op mijn rekening. Ik moet nog even kijken wat jij voor een trap hebt Groet, Carl Hoi Carl, Is dit misschien ook een optie? Zie ook recensie in HVT januari 2005. En: 11 & 12 november a.s. de Nationale Pick-up dagen. Ga maar luisteren. Een ander concept: geen subsonisch filter, ook geen veelvoud aan instellingen, maar wel een bijzondere schakeling waarin de meeste elementen prima tot hun recht komen. En individuele wensen / aanpassingen blijven altijd mogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 september 2005 Author Report Share Posted 12 september 2005 Hallo allemaal, Toch weer wat informatie. Die Ear lijkt me ook wel wat, de vraag is een beetje of die 60 db of meer versterkt. Ik wilde toch nog eens naar het Booymans van Beuningen. Daar in de buurt verkopen ze de Ear. Wat overigens niet bekend is in NL is de Graham Slee, iemand ooit gehoord. Ik vermaak me de komende tijd nog wel. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 12 september 2005 Report Share Posted 12 september 2005 (...) -muzikaal, zoveel mogelijk analoog klinkend en ritmisch (...) Hoe klinkt een dergelijke phono-versterker Mountain B? Als een phonotrap "ritmisch" klinkt moet je 'em vrees ik laten nakijken. Is het al te ouderwets om te vinden dat het begrip "ritmisch" thuishoort in de muziek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 september 2005 Author Report Share Posted 12 september 2005 Hai Ruud13, Wat er onder ritmisch verstaan wordt weet ik ook niet helemaal. Dat er tussen die phono trappen verschil zit ben ik de laatste weken wel achter gekomen. Maar ook hier is duur niet per definitie beter. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mountain B Posted 12 september 2005 Report Share Posted 12 september 2005 Hoi Carl, De Ear versterkt meer dan voldoende. Draai zelf met een MC van 0,34 mv en 0.24 mv. Wat betreft ritmisch, ach ik vond het wel leuk klinken Gr. Tony Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 september 2005 Report Share Posted 12 september 2005 Hallo Carl, Mijn zoektocht, naar een beter geluid uit LP's is voorlopig geeindigd. Ik weet niet of je technisch bent en kunt solderen maar je kunt ook overwegen om je riaa-pre met buizen zelf te maken. Ik speel nu met een heel oud ontwerp uit de Radio Buletin uit 1987, dat later nog een paar keer gepubliseerd is door in mijn ogen een echte audio-goeroe n.l. Menno van der Veen. De voeding heb ik zelf herontworpen, dat is niet moeilijk met zulke mooie gratis programma's als de PSU-designer. Ik heb mijn oren gecallibreerd bij AudioSelectief, om te horen wat de top is. In vergelijking met de absolute top is het geluid is fantastisch! Ik speel zonder step-up trafo's met een Benz ACE M element dat door Henk himzelf, tot bovengemiddelde prestaties is afgesteld. Daar komt 0,8mv uit en wordt moeiteloos tot cd-niveau brom en ruisvrij versterkt. Dit is tot nu toe mijn meest "spannende" project met tubes only. Bij zulke lage spanninkjes, in de buurt van 350volt hoogspanning en andere "enge" dingen zoals allerlei magnetische velden, ligt brom wel heel erg op de loer. Als je wel zelf kunt bouwen en 0,8mv 47K uit de voeten kunt, is het ontwerp een aanrader. Zoniet zijn er tal van andere ontwerpen op het net beschikbaar. Het is m.i. alleen al leuk om e.e.a. te lezen, bovendien mijn ervaring is dat je de mooiste dingen meestal zelf maakt. Vriendelijke groet, Jack P.s. de volgende uitdaging is natuurlijk 0,47mv .... over een jaar of 3! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 september 2005 Author Report Share Posted 13 september 2005 Hai Jack, Ik ben een simpele jurist en zo'n zelfbouwproject is dus absoluut niet aan mij toevertrouwd. Daarbij zit mijn Benz L2 op 0,4. Overigens zag ik dat je de Ear makkelijk kon nabouwen voor pakweg 100 euro aan onderdelen. Dan denk ik jammer dat ik geen vak geleerd heb. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 september 2005 Report Share Posted 13 september 2005 Hai Jack, Ik ben een simpele jurist en zo'n zelfbouwproject is dus absoluut niet aan mij toevertrouwd. Daarbij zit mijn Benz L2 op 0,4. Overigens zag ik dat je de Ear makkelijk kon nabouwen voor pakweg 100 euro aan onderdelen. Dan denk ik jammer dat ik geen vak geleerd heb. Groet, Carl Ha Carl, Zo'n phonoversterker die ik nu heb kost gauw 400....450 euro aan onderdelen en er zit echt niks exotisch in Een vak geleerd, ieder heeft zo zijn talenten, dit is niet zo heel moeilijk te leren. Met geduld en tijd kom je heel ver. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 14 september 2005 Report Share Posted 14 september 2005 Hai Jack, Ik ben een simpele jurist en zo'n zelfbouwproject is dus absoluut niet aan mij toevertrouwd. Daarbij zit mijn Benz L2 op 0,4. Overigens zag ik dat je de Ear makkelijk kon nabouwen voor pakweg 100 euro aan onderdelen. Dan denk ik jammer dat ik geen vak geleerd heb. Groet, Carl Ik kom er niet helemaal uit of je nu een phono-trap moet hebben of een phono-trap + impedantieaanpassingsversterker (lekker Scrable-woordje ) er voor om ook laagohmige MC te kunnen gebruiken. Ik hou het voor nu even op alleen een phono-trap voor elementen die ergens tussen de 2,5 en 5 mV afgeven bij een impedantie tussen 40k- en 70kohm. Ergens in het begin van de 60-er jaren kreeg ik van Henri van Hessen het schema van een phono-versterker dat was afgeleid van de inmiddels legendarische Quad 22 buizenvoorversterker. Het was een schakeling die ik destijds in stereo-uitvoering een aantal keer met succes in zelfgebouwde voorversterkers heb gebruikt. De EF86 is trouwens de buis die bij uitstek geschikt is voor dit soort toepassingen en de schakeling rond deze penthode is weliswaar simpel doch werkt uiterst doeltreffend mits je je maar houdt aan de gestelde eisen met betrekking tot de belasting van de uitgang. Daarover lees je meer in de afbeelding bij dit bericht. Wel had ik altijd de gloeidraden met gelijkspanning gevoed om minimale brom te krijgen. Ook stelde ik de onderdelen van de RIAA-correctie zodanig samen dat het frequentieverloop binnen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 september 2005 Author Report Share Posted 15 september 2005 Hai Ruud13, Ik kan het helaas zelf niet maken. Mijn dochter heeft een vriendje die iets met HBO electronica doet. Als het wat wordt dan ga ik het eens bij hem proberen. In ieder geval hartelijk bedankt. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 16 september 2005 Report Share Posted 16 september 2005 Hai Ruud13, Ik kan het helaas zelf niet maken. Mijn dochter heeft een vriendje die iets met HBO electronica doet. Als het wat wordt dan ga ik het eens bij hem proberen. In ieder geval hartelijk bedankt. Carl Zou zo'n leuk stap-voor-stap bouwpakketje niet lukken Carl? Als je een beetje kunt solderen (is ook te leren) en je niet standaard van bouwpakketten van nachtkastjes een ondekomen maakt waarvoor je cavia zijn of haar neus nog optrekt, dan kom je denk ik een heel eind. Natuurlijk moet je bij dat soort leuke klusjes even op weg worden geholpen maar echt moeilijk kan dat niet zijn. Het bouwwerk aan een phonotrapje is nog beslist overzichtelijk te noemen. Ik hou me wel beschikbaar als helpdesk en als je strandt wil ik wel voor het tarief van een advocaat () je uit de brand helpen. Die HBO-er elektronica moet je afgezien van wat je dochter er mee gaat doen - te vriend zien te houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 september 2005 Author Report Share Posted 16 september 2005 Hai Ruud13, Wat voor jou een vanzelfsprekendheid is, is voor een ander heel moeilijk. Ik ben mijn hele leven met totaal andere dingen bezig geweest. Zo'n schema is voor mij sanscrit. Solderen heb ik vroeger wel gedaan. Figuren maken door koperen staafjes te buigen en vast te spijkeren op plankjes en vervolgens te solderen. Of ik dat met mijn leesbril kan? In ieder geval is dan zo'n soldeer station nodig. Ik ga toch eens met een vriendje praten. Hij hoeft vroeger dit soort dingen veel gedaan en geniet van zijn Quad 77 (nooit last gehad van de afstandsbediening) met heel veel klassiek. Hij heeft op zich tijd). Dat vriendje van mijn dochter krijgt jouw schema, misschien moet hij wel een afstudeerproject maken. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 september 2005 Report Share Posted 16 september 2005 Hallo Ruud13, Wat een ongelofelijk leuk schema! Met maar een penthode, leuk om een keer te bouwen Maar voorlopig heb ik mijn handen vol aan diverse offtopic dingen ..... ik kom af en toe mijn bed niet meer in.... Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 september 2005 Author Report Share Posted 25 september 2005 Hai Ome Henk, Wat bedoel je met "om het hutje" ? Wat nieuw is aan mijn front is dat ik een beperkt aantal phono trappen heb gehoord waarvan er een mooi en zeer flexibel is maar ook veel te duur. Puur op specificatie en reputatie wacht ik nu op de nieuwe Lehmann Decade. Gain en impedantie instelbaar, heeft ook een subsonic filter en is ook niet te groot. Dat is eigenlijk waar ik naar zoek, los van het feit dat hij erg goed moet klinken. Daarnaast kijk ik nog op de VAD. Die trap van Ruud13 probeer ik nog eens door iemand te laten bouwen als ik de kans krijg. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 september 2005 Author Report Share Posted 26 september 2005 Je hebt gelijk ome henk. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
symfo Posted 27 september 2005 Report Share Posted 27 september 2005 Hallo Carl De Graham Slee is inderdaad niet bekend in Nederland. Ik heb na het zoeken op internet verschillende testjes van de Era Gold gevonden en toen was mijn intresse gewekt. (www.gspaudio.co.uk) Wel heb Ik meerdere phonotrappen geprobeerd zoals de van Meedevoort PHM3 en de Sphinx. Na veelvuldig vergelijken kwam op mijn set de Era Gold er als beste uit Ik draai met een Glider L2 met een low output met daarvoor voorlopig nog een oude step up van Hiraga. De step up van Graham Slee kost nl. ook een 6 a 700 euro(de Elevator). Totaal kom je dan op een kleine 1500 euro. Ik blijf met de Glider draaien dus ben Ik nog op zoek naar een andere step up. De Hiraga heb ik namelijk voorlopig te leen gekregen van de Opera uit Oisterwijk zodat Ik nog voor de Elevator of iets anders kon sparen. Over service gesproken. Volgens mij is de Opera de enige winkel die dit merk verkoopt. Misschien laat ik een Luhndahl of een Tribute step up bouwen. Of heeft iemand nog iets leuks te koop? Conclusie? Laat men Graham Slee niet vergeten als men een phono trap wil aanschaffen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts