Jump to content

Luidspreker opstelling met behulp van simulatie software?

VvW
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door iets:

hoe heet zo'n programma en waar kan ik het vandaan halen en is het ook in ned taal

Effe goed the thread lezen Iets!!!

Eerste ervaringen:

Ik had de afmetingen van de woonkamer van de bouwtekening afgelezen, dus ik moest om een en ander in praktijk uit te voeren op de knieen met de meetlat. En toen moest ik m'n geodriehoek nog even uitgraven uit m'n middelbare school spulletjes (en dat is lang geleden, dus ver weg)

Maar goed, uiteindelijk alles uitgemeten en de luidsprekers geplaatst. Het CARA resultaat lag nooit meer dan 5 cm van de oorspronkelijke plaatsing. Cijfermatig uitgedrukt heeft de nieuwe plaatsing een optimaliserings kengetal van 22,6 %.

Maar nu luisteren:

Wat meteen opvalt is het veranderde driedimensionale geluidsbeeld, het is echt een klasse beter, ook de focussering is stukken verbeterd. De laag weergave was tot nu toe niet helemaal wat ik zou willen, steeds was er een wazig randje rondom pauken en basgitaren. Na de herplaatsing van de luidsprekers is dit een stuk verbeterd, en mogelijk het maximaal haalbare in mijn woonkamer met de huidige inrichting.

Voorlopig ben ik al met al zeer tevreden met de resultaten die Met behulp van CARA zijn bereikt.

De volgende stap, de PC rekent er al aan, is een vergroting van het verschuivingsbereik van luidsprekers en luisteraar. Ik ben benieuwd of nog verdere verbeteringen te behalen zijn.

Groeten Vincent

Misschien ten overvloede:

Cara wordt in het Duits en Engels geleverd, zover ik weet niet in de Nederlandse taal ;)

Zo te zien is de nieuwste Cara beter dan de 1e, deze blokkeerde de cursor in het vakje waar je een speaker kunt defini

Ik ben eens met de light-versie aan het rekenen geslagen, en op het gehoor zat ik aardig dichtbij.

Toevallig vandaag op Stereophile een review van CARA gelezen, en ze waren zeer lovend over de software.

Er werd geadviseerd om eens te expirimenteren met het weglaten van een paar parameters, dit schijnt veel rekentijd te schelen en je komt toch een eind.

Met belangstelling lees ik het vervolg van dit verhaal.

cool.gif

Hallo Cable Talk,

Bedankt voor de tip over de review van CARA in Stereophile, heel interessant.

Ik zelf kom niet echt verder, wegens tijdgebrek. Maar ik hoop binnenkort toch weer een paar nieuwe ervaringen te rapporteren.

Groeten Vincent