Jump to content

Luidspreker opstelling met behulp van simulatie software?

VvW
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Sinds gisteren ben ik aan het stoeien met het simulatie programma CARA(=computer aided room acoustics). Zijn er meer mensen volgens dit pakket hun opstelling hebben geperfectioneerd en hoe zijn jullie ervaringen?

Mijn PC is overigens al bijna 24 uur aan het rekenen aan alle verschillende mogelijkheden. Ben heel benieuwd in hoeverre de gehoormatige opstelling van de berekende afwijkt.

Groeten Vincent

Berekeningen met CARA kunnen soms wel een heel weekend duren, dat hangt van de nauwkeurigheid en computersnelheid af die je kunt instellen natuurlijk.

Ik vind het een fantastisch programma. Ik heb wel eens een luidsprekerpaar NA CARA gehoord, maar niet hetzelfde paar er voor, dus het verschil is voor mij niet te zeggen. Toch ben ik overtuigd van het nut van CARA, ik heb zelf wel eens gestoeid met CARA Light (voor rechthoekige kamers is dat ook voldoende) en het zag er gewoon allemaal betrouwbaar uit.

Overigens is op internet een tegenhanger te vinden van CARA: kijk op de site van stereoplay of die van Hunecke. Daar kunnen ook luisterruimtes met meerkanaalsinstallaties doorgerekend worden. Gebaseerd op metingen aan luidsprekers net als in CARA.

Groeten,

Wouter

Hoe werkt dat precies? Werkt Cara ook met een meetmicrofoon ofzo? En ik las in een HVT artikel dat je terplekke de verschillen tussen verschillende configuraties kon beluisteren?

Kan het programma ook overweg met schuine daken? En met zelfbouwluidsprekers?

Geeft Cara ook akoestische adviezen?

Groeten,

Jasper

Geplaatst door Wouter Verkuijl:

Overigens is op internet een tegenhanger te vinden van CARA: kijk op de site van stereoplay of die van Hunecke. Daar kunnen ook luisterruimtes met meerkanaalsinstallaties doorgerekend worden. Gebaseerd op metingen aan luidsprekers net als in CARA.

Hoi Wouter,

Ik heb wel eens mijn speakers opgesteld volgens de gegevens van Hunecke. Ik had toen niet precies dezelfde set als wat ik nu heb(stuk goekoper), maar wat toen opviel was dat ik meer diepte kreeg in het geluid.

Best leuk zulke dingen. :)

Is CARA trouwens helemaal in het Duits?

Hallo,

Momenteel heb ik CARA plus en die versie kan in ieder geval ook met schuine wanden en daken overweg.

Wat betreft de voertaal kun je kiezen tussen Duits en Engels.

Ik heb net nogeens naar de verwachte rekenduur gekeken en ik vrees dat m'n PC nog wel een weekje ofzo zoet is. Hopelijk loop die niet vast in de tussentijd. Ik ga maar eens proberen of ik door verandering van de taakprioriteit enige tijdswinst kan maken.

Groeten Vincent

Hoi Henno,

Ja inderdaad, ik zie nu dat tijdens het rekenwerk de optimale positie steeds wordt bijgewerkt in het resultaten venster.

Ik ga nu maar niet meer meten en schuiven, morgen is weer een dag.

Groeten Vincent

Hai allen,

Ik heb een paar jaar geleden ook wel eens bij Hunecke gekeken en wat gegevens ingevuld. Toch geloof ik dat je het beste resultaat krijgt door te experimenteren met luidsprekers en meubels. Bij dit soort programma's zijn er altijd meer variabelen dan je denkt en het is altijd de vraag of de uitgangspunten van zo'n programma wel goed zijn. Daarbij heeft iedereen zijn eigen smaak. dus de een zal meer van dit willen dan dat. Overigens is zo'n programma als basis van experimenten heel goed.

Het ideaal zou overigens zijn (denk ik) dat je met een meting van je huiskamer (het filter van) je luidspreker berekent. Op een of andere manier schijnt dat niet (commercieel) te leveren zijn. Weet iemand er meer van?

Dan kom je waarschijnlijk uit bij een roomcorrection systeem of een aktief filter.

Een aktief filter dat voldoende instelbaar is zal behoorlijk gecompliceerd zijn.

Een roomcorrection systeem voegt natuurlijk weer een berg elktronica toe aan de signaalweg wat ook niet echt wenselijk is.

Ik stel mij zo voor dat de combinatie van simulatie met eventueel meting en daarna een advies voor akoestische aanpassing of aanvulling het eenvoudigst en het minst ingrijpend zal zijn bij het samenstellen van ieders ideale systeem.

groeten Vincent

Geplaatst door VvW:

Hallo,

Momenteel heb ik CARA plus en die versie kan in ieder geval ook met schuine wanden en daken overweg.

Wat betreft de voertaal kun je kiezen tussen Duits en Engels.

Ik heb net nogeens naar de verwachte rekenduur gekeken en ik vrees dat m'n PC nog wel een weekje ofzo zoet is. Hopelijk loop die niet vast in de tussentijd. Ik ga maar eens proberen of ik door verandering van de taakprioriteit enige tijdswinst kan maken.

Groeten Vincent

Ik heb ook Cara 2.1+ gekocht (bij HVT), maar nog maar een stiefuurje mee gestoeid. Kan er dus nog niet veel van zeggen. Die optie van schuine wanden had ik nog niet gezien. Is dat voor "dak wanden" (schuin naar binnen overhellend) of ook voor kamers die niet echt vierkant zijn. Vrees dat mijn woonkamer toch niet helemaal gemoddeleerd kan worden, omdat 1 wand boogvormig is (stuk van cirkel), 2 wanden schuin staan en de rest recht (ook nog eens min of meer L vormig). In het plafond zit ook een dikke betonnen stutbalk en er staat nog eens een dikke pilaar in een hoek, die ook wel invloed zullen hebben. Verder heb ik zelfbouw speakers :)

Wat voor processor heb je (binnekort ga ik een P4 2,53 Ghz kopen, die zakt namelijk 60% in prijs, als het goed is)??

Geplaatst door Duck-Twacy:

omdat 1 wand boogvormig is (stuk van cirkel), 2 wanden schuin staan en de rest recht (ook nog eens min of meer L vormig). In het plafond zit ook een dikke betonnen stutbalk en er staat nog eens een dikke pilaar in een hoek, die ook wel invloed zullen hebben. Verder heb ik zelfbouw speakers   :)

Nou DT, met zo'n configuratie kun je wel een maandje rekentijd incalculeren... :D:D

Het ideaal zou overigens zijn (denk ik) dat je met een meting van je huiskamer (het filter van) je luidspreker berekent. Op een of andere manier schijnt dat niet (commercieel) te leveren zijn. Weet iemand er meer van?
En toen kwamen we weer op de Behringer UltraCurve Pro DSP 8024. Een Real Time Analyser met een tertsbandequalizer die met een meetmicrofoon voor elke luisterpositie je luidsprekers links en rechts onafhankelijk inmeet en corrigeert. Linker luidspreker vrijstaand en de rechter (noodgedwongen) in de hoek? Geen probleem voor de UltraCurve, hij trekt alles recht. Dit apparaat is nu voor ca. € 300 te krijgen bij de proaudiozaken in NL, in D ben je nog eens 60 euro minder kwijt. Er zijn betere (en veel duurdere) alternatieven voor de UltraCurve, vooral Bas is nogal op de hoogte van deze apparaten.

Groeten,

Wouter

Simulaties zijn altijd vesimpelde afspiegelingen (modellen) van de werkelijkheid. Je moet zelf eigenlijk al een goed begrip hebben van die te simuleren werkelijkheid, in dit geval room acoustiek. Dan kan het een nuttig stuk gereedschap zijn. Meer niet. Het geeft een richting aan waarin je moet zoeken, in dit geval de plaatsing van je speakers en de te nemen acoustische maatregelen. Ze geven nooit een kant en klare oplossing.

Er is menig concertzaal met dit soort simulaties ontworpen die uiteindelijk totaal niet klonk. Daar moest dan toch weer de man met het "timmermansoog" bij komen om het voor elkaar te krijgen.

Als je niet goed weet hoe zo'n programma te werk gaat en wat je er in moet stoppen aan gegevens die relevant zijn, is het risico groot dat er bagger uit komt.

Ben wel heel benieuwt wat je er uiteindelijk aan hebt Vincent.

Hai Wouter,

Klinkt interessant (heb je sites?. Voor zo'n analoge die hard als ik waarschijnlijk niet (zal wel digitaal zijn). Ik heb overigens wel eens gedacht aan iets (MF X-tone) in de tape lus. Niet te krijgen.

PS Die Massarati van jou zie ik nog wel eens geparkeerd vlak bij mijn broer. In het echt is die mooier dan op jouw foto.

Ik heb eens een meting gedaan met ETF5 software, die vereffent je geluidskaart met een testburst en vervolgens meet hij de akoustiek.

ETF5.jpg

Dat ziet er recht uit denk ik cool.gif

Het klinkt ook recht, velen bij Hifi.nl verbaasden zich al hoe dat nou kan :D

En hier een link naar het grote plaatje ;)http://home-l3.tiscali.nl/~wnn306860/ETF.jpg

Greetinx

Andr

Beste Carl,

De Behringer UltraCurve is extern een analoog apparaat (kan dus in de tapeloop of tussen vv en ev) maar intern een digitaal met 24bit@48kHz. Via AES/EBU (optie) kan ook digitaal signaal aangeleverd worden in 32, 44,1 of 48 kHz. Kijk eens op de site van Behringer voor specs en foto's. De winst die je behaalt met dit apparaat stelt het verlies van een extra component in de signaalweg in de schaduw.

Maserati's zijn in het echt altijd mooier dan op de foto... :D

Beste Andr

Een serieuze meting (die heb ik al eens meegemaakt) duurt zomaar enkele uren
Welnee, het inmeten van de frequentiekarakteristiek in tertsbanden kost per luisterpositie ca. 3 minuten (excl. voorrijden, apparatuur klaarmaken e.d.). De bepaling van de nagalm in alle frequentiebanden (let op dat dat niet volgens de NEN-norm gebeurd, want dat is de zwakste norm van allen en je hebt er te weinig aan voor hifi) nog eens 5 minuten. Het bepalen van maatregelen, dat is hetgene dat tijd vreet inderdaad ;) en de grootste fouten worden ook op dat gedeelte van het traject gemaakt. Kijk maar eens in menig "akoestisch optimale" luisterruimte van een winkel, om je dood te lachen!!! Een voorbeeld van een zaak die dat w

Goede meetsoftware vind je ook hier:

http://www.purebits.com/

Met de demo kun je alleen een idee krijgen wat het doet. Je kunt er niet echt mee meten. Daarvoor moet je het aanschaffen. 300 euro is wel veel geld maar het kan wat vergelijkbare software kan en die een veelvoud kost.

Of tertsbanden nauwkeurig genoeg zijn betwijfel ik Wouter. Sterke resonantiepieken worden daarbij "weg ge

Geplaatst door Duck-Twacy:

[QB]

Die optie van schuine wanden had ik nog niet gezien. Is dat voor "dak wanden" (schuin naar binnen overhellend) of ook voor kamers die niet echt vierkant zijn. Vrees dat mijn woonkamer toch niet helemaal gemoddeleerd kan worden, omdat 1 wand boogvormig is (stuk van cirkel), 2 wanden schuin staan en de rest recht (ook nog eens min of meer L vormig). In het plafond zit ook een dikke betonnen stutbalk en er staat nog eens een dikke pilaar in een hoek, die ook wel invloed zullen hebben. Verder heb ik zelfbouw speakers :)QUOTE]

Hallo DT,

In de Helpfile wordt uitgelegd hoe je dit moet doen.

Alle objekten moet je opbouwen uit vierkante blokken, bv. een fauteuil bestaat uit 4 blokken,rugleuning, 2x armleuning en zitting.

Een gebogen wand zul je moeten opbouwen uit een aantal verschillende schuine wanddelen. Hoe meer delen je maakt hoe nauwkeuriger het resultaat.

Groeten Vincent