Jump to content

Spanning

alabaster
 Share

Recommended Posts

Een paar postings terug vroeg iki ets over aarde, intussen ben ik nog steed met de stroomvoorziening in mijn huis bezig. In de kamer waar ik muziek draai staat er (vanavond gemeten) zo'n 205/209 Volt op het stopcontact. Is dat acceptabel of is dat aan de lage kant?

Ik heb 7 groepen in mijn kast en volgens een techneut moet ik dan met drie fases werken; 220 zou dan te weinig zijn. Volgens hem is 6 groepen dan de max. Klopt dat?

Twee vragen dus eigenlijk.

Bedankt voor de moeite!

Jos

Een paar postings terug vroeg iki ets over aarde, intussen ben ik nog steed met de stroomvoorziening in mijn huis bezig. In de kamer waar ik muziek draai staat er (vanavond gemeten) zo'n 205/209 Volt op het stopcontact. Is dat acceptabel of is dat aan de lage kant?

Als 230 Volt de norm is lijkt me 205 wat aan de lage kant. Blijkbaar woon je nogal ver vanaf de trafo. Ik zou de rekening van de NUON ook met 10% korten.

Wat betreft de groepen heb ik er weinig kaas van gegeten.

Ik had ook zoiets aan de hand. Essent heeft hier toen een meter geplaatst en gedurende enkele dagen de spanning gemeten.

Volgens hun is 220 V plus of min 10 % acceptabel. 198 V zou dus nog mogen. Ik had op dat moment 112 Volt, dus ik mocht van hun niet klagen.

Zelfs als je uit zou gaan van de nieuwe 230 V norm (die nog vrijwel nergens gehaald wordt.. :blink: ) is 207 V nog acceptabel.

Je kunt proberen of jou energiebedrijf wat schikkelijker is.

Ondertussen is de spanning tussen januari dit jaar en nu opgelopen naar gemiddeld 220 V. Er is dus toch wel wat gebeurt... :)

De nieuwe spanningsmarge is dacht ik 5 %. Ofwel 219 V tot 242 Volt. Alles wat daarbuiten valt is ongeoorloofd. Hoewel ik ook wel andere marges voor naar beneden heb gezien dan naar naar boven. Maar hou die 5 procent maar aan, zit wel aardig in de richting.

Groet,

Jacco

ik had ooit ook zo'n 200 volt...

als ik de wasdroger aanzette stopte de cd -speler en de versterker er gewoon mee...:(

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden ook van die lage spanningen gemeten. Afgelopen week weer de meter in het stopcontact gehangen om te zien of het nog steeds zo was. Het lijkt zeer verbeterd want ik kom niet meer beneden de 220 V. En bij het luisteren naar muziek op diverse tijdstippen van de dag konstateer ik geen verschil meer in de weergave. Ook niet na een biertje B) . Er schijnt een probleem geweest te zijn met een kast van het energie bedrijf.

Als de spanning nog steeds zo laag geweest zou zijn, had ik in gedachten een gestabiliseerde voeding te bouwen met daar op aangesloten een omvormer van bv 12VDC naar 230VAC. Dan zou die 230 stabiel moeten blijven.

Groet Sietse

Als de spanning nog steeds zo laag geweest zou zijn, had ik in gedachten een gestabiliseerde voeding te bouwen met daar op aangesloten een omvormer van bv 12VDC naar 230VAC. Dan zou die 230 stabiel moeten blijven.

Een omvormer maakt toch ook niet zo'n geweldige sinus?

Je hebt dan trouwens een behoorlijk stevige stabilisator nodig.

Wat voor invloed kan te lage spanning hebben op de geluidskwaliteit?

Jos

Voor de voorversterker maakt het niet heel veel uit denk ik. Die beschikt meestal wel over stabilisatoren. Die houden de voedingsspanning voor de voorversterker wel stabiel (mits de spanning niet helemaal wegzakt natuurlijk, maar dat zal ook niet gebeuren). De voedingsspanning voor de eindversterker zal wat inzakken. Ik weet zo niet wat dit voor gevolgen heeft...

Een omvormer maakt toch ook niet zo'n geweldige sinus?

Je hebt dan trouwens een behoorlijk stevige stabilisator nodig.

Jawel hoor... sommige omvormers maken hele mooie sinusstromen zonder hoogfrequente troep. Maar, daar betaal je dan natuurlijk wel voor.

Voor wat betreft het effect op audio kan je zeggen dat het maximaal te leveren vermogen van ongeregelde apparatuur (denk: een eindversterker) kan afnemen... Ik denk niet dat de verschillen echt significant zullen zijn.

Bij mij vond ik af en toe de bas "rommelig en slap" worden. De netspanning schommelde destijds ook nog al wat waardoor je voeding van de versterker toch een lager gemiddelde aanneemt. En mijn boxen zijn bepaald nog al laag ohmig, ca 2,5 ohm nominaal en dus best wel een veel vragende belasting.

Wat betreft die omvormers en hun sinus weet ik niet. Ik had in vroeger dagen bij mijn werkgever wel een netspanningsstabilisator onder mijn werkbank, die de 220VAC van toen stabiel hield. Hoe weet ik niet, nooit naar gekeken. Maar zullen best wel duur zijn.

• 2 weeks later...
Wat voor invloed kan te lage spanning hebben op de geluidskwaliteit?
De voedingsspanning voor de eindversterker zal wat inzakken. Ik weet zo niet wat dit voor gevolgen heeft...

Ik wel. Ik kreeg van de leverancier de optimale waarden voor offset- en ruststroominstelling van m'n monoblokken. Hij vertelde er ook bij vanaf welke waarden naar boven en beneden je kunt verwachten dat de eindversterkers hoorbaar uit de pas gaan lopen. Ik heb de monoblokken op de in mijn thuissituatie gemiddelde spanning van 226-227 Volt afgeregeld. Onder de 222 Volt en boven de 231 Volt beginnen deze instellingen dan al te ver uit de pas te lopen. In mijn geval: te lage spanning: geluid gaat scherper, schriller, kaler en droger klinken; te hoge spanning: je komt om in de bassen, terwijl detaillering en stereodefinitie verminderen. Zoals ik al in een eerdere bijdrage heb uiteengezet speelt naast netspanning ook kamertemperatuur nog een rol op de biasinstellingen.

ER EE

• 2 weeks later...
Ik heb de monoblokken op de in mijn thuissituatie gemiddelde spanning van 226-227 Volt afgeregeld. Onder de 222 Volt en boven de 231 Volt beginnen deze instellingen dan al te ver uit de pas te lopen. In mijn geval: te lage spanning: geluid gaat scherper, schriller, kaler en droger klinken; te hoge spanning: je komt om in de bassen, terwijl detaillering en stereodefinitie verminderen.

Dat is dan een zutversterker. Een beetje ordentelijk ontworpen versterker hoort daar niet zo gevoelig voor te zijn. Hooguit dat je wat minder headroom (max. uitsturing) hebt bij een lagere netspanning.

;)

Dat is dan een zutversterker. Een beetje ordentelijk ontworpen versterker hoort daar niet zo gevoelig voor te zijn. Hooguit dat je wat minder headroom (max. uitsturing) hebt bij een lagere netspanning.

Ik denk inderdaad dat, als je erbij zou zitten, Pjotr, je het niet eens zou horen, want je luistert zo te zien alleen naar je eigen snelle vooroordelen. ;)

Het betreft overigens monoblokken van Odyssey, die weer gebaseerd zijn op Symphonic Line.

M.v.gr.

ER EE

Beste ER EE,

Dat is geen vooroordeel, dat is gewoon constateren dat het ding slecht ontworpen is als het zo dramatisch is als jij voorstelt. Bij een goed ontwerp spelen dergelijke zaken niet. Dan verloopt noch de bias instelling, noch de DC off-set bij + en - 10% netvariatie.

;)

Ik heb 7 groepen in mijn kast en volgens een techneut moet ik dan met drie fases werken; 220 zou dan te weinig zijn. Volgens hem is 6 groepen dan de max. Klopt dat?

Bedankt voor de moeite!

Jos

Ik heb zelf ook heel recent 2 extra geaarde groepen laten installeren voor mijn installatie. Ik ging van 7 naar 9 groepen. De installateur raadde mij aan over te gaan van 1 fase naar 3 fasen, wat ik maar heb gedaan.

Ik had het probleem dat bij inschakelen van mijn TV of DVD/SACD-speler zeer vaak een van mijn monoblokken (Parasound Halo JC-1) uitschakelde en na korte tijd weer inschakelde. Dat vond ik erg hinderlijk. Dat probleem lijkt nu verholpen.

Wat het theoretische voordeel van 3 fasen is weet ik ook niet.

Iemand anders wel?

Bedankt voor de moeite!

Jos

Ik heb zelf ook heel recent 2 extra geaarde groepen laten installeren voor mijn installatie. Ik ging van 7 naar 9 groepen. De installateur raadde mij aan over te gaan van 1 fase naar 3 fasen, wat ik maar heb gedaan.

Ik had het probleem dat bij inschakelen van mijn TV of DVD/SACD-speler zeer vaak een van mijn monoblokken (Parasound Halo JC-1) uitschakelde en na korte tijd weer inschakelde. Dat vond ik erg hinderlijk. Dat probleem lijkt nu verholpen.

Wat het theoretische voordeel van 3 fasen is weet ik ook niet.

Iemand anders wel?

Dat hangt er van af hoe de fase-huishouding bij jou in de buurt is geregeld. Of in je huis zelf. Met 3 fasen ter beschikking kan er in huis meerdere "stroom-slurpers" efficienter verdeeld worden. Maar ook bij jou in de buurt. Normaal gesproken moeten L1, L2 en L3 (de drie fasen) gelijkmatig verdeeld worden over een wijk, zodat een symmetrische belasting onstaat in het transformatorhuisje. Kennelijk zit jouw fase waar je audio op staat op een "rustige" fase, maw niet veel belasting vanuit de buurt. Ofwel niet te veel spanningsvariaties op die fase.

Groet,

Jacco