Jump to content

De zoveelste XLR>RCA vraag

robert64
 Share

Recommended Posts

Hooggeachte technici..,

Als totale a-technicus die nog net een soldeerbout kan vasthouden en met de ambitie opgezadelt om zelf m'n interlinks te maken zie ik mij genoodzaakt jullie het volgende probleem voor te leggen..., mijzelf begint het namelijk enigzins te duizelen gezien de vele variaties op het thema.

Ik gebruik mijn Behringer UC 2496 SE analoog.., tussen de VV en EV dus.

Tot op heden gebruikte ik hier 3 meter lange XLR>RCA kabeltjes van

Beste Robert64,

Ik neem aan dat de Behringer GEEN RCA slikt en daarom met de XLR zit te worstelen. De XLR (f) -> RCA is blijkbaar duidelijk en kun je prima met de MGK18 doen. In feite kun je de RCA -> XLR (m) ook zo maken. Je hoeft geen double core kabel te gebruiken. Verbind pen 1 met pen 3 van de XLR (m) en dan zou het normaal gesproken ook moeten werken.

Een andere oplossing is complete XLR kabels te gebruiken, maar dan moet zowel je voorversterker als ook je eindversterker deze uit- cq ingang hebben.

Een derde mogelijkheid zijn deze verlooppluggen:

42246058.jpg42246059.jpg

Met deze adapters kun je elke willekeurige RCA interlink gebruiken die je zelf wil. Die zijn te koop bij de electronicaboer of bij de muziekhandel waar je de Prefer hebt gekocht (hij kan ze iig zeker bestellen bij Neutrik, indien hij ze niet op voorraad heeft (type NA2FPMF en type NA2MPMF)

Beste Sodeju..,

Ik ben afhankelijk van RCA>XLR ( en vice verca ).., mijn VV en EV hebben geen XLR aansluitingen.., helaas

Die Neutric verlooppluggen heb ik al in huis gehaald.., aangesloten met m'n normale interlinks maar daar werdt het geluid ( vreemd genoeg ) heel plat van.., kabeltjes wisselen en nieuwe EQ- curve hielpen ook niet.., geen optie dus.

Ik heb zojuist die dropveters opengepeutert en en deze kabel is als volgt geconstrueerd.

Double core met op XLR:

Pin 1 - massa

Pin 2 - Heet

Pin 3 - Koud

Op de RCA plug:

massa + koud op de massa en

heet op plus

Dit werkt dus prima..!

Hoe dit te vertalen naar single core..( Mijn god.., was ik maar reli...(?)...technischsgg

Bevestigt dit je eerdere oplossing?

Ik word onzeker van al die mogelijkheden en de mogelijke concequenties(?)

Wat kan er eigenlijk mis gaan?

Steekvlammen? Verkooling van mijn corpus? Oorlog? Of slechts een niet te repareren eindversterker...

Met overtuigde groeten..,

een onzekere Robert

Hoi Robert,

Heb je een multimeter in de buurt en kun je die gebruiken? Zo ja, dan meet de weerstand tussen pen 1 ne pen 3 op de XLR. Als die 0Ω (nul ohm) is, dan kun je zonder probleem met de Prefer MGK18 doorgaan. Er zal dan echt niks fout gaan. Aansluiten zoals eerder opgemerkt:

RCA + -> Pen 2

RCA - -> Pen 3 en dan gelijk een doorverbinding maken naar Pen 1 (dus pen 3 en pen 1 aan elkaar solderen met een stukje draad)

Double core met op XLR:

Pin 1 - massa

Pin 2 - Heet

Pin 3 - Koud

Op de RCA plug:

heet op plus

Dit werkt dus prima..!

Hoe dit te vertalen naar single core..( Mijn god.., was ik maar reli...(?)...technischsgg

Steekvlammen? Verkooling van mijn corpus? Oorlog? Of slechts een niet te repareren eindversterker...

een onzekere Robert

Beste Robert,

Dit is ook zoals het moet. als je goed kijkt dan zie je dat op de RCA plug pootje 1 en 3 (koud en massa) al aan elkaar verbonden zijn.

Groeten,

Bas

Double core met op XLR:

Pin 1 - massa

Pin 2 - Heet

Pin 3 - Koud

Op de RCA plug:

heet op plus

Dit werkt dus prima..!

een onzekere Robert

Beste Robert,

Dit is ook zoals het moet. als je goed kijkt dan zie je dat op de RCA plug pootje 1 en 3 (koud en massa) al aan elkaar verbonden zijn.

Groeten,

Bas

je bedoelt zeker XLR ;)

Of als je met double core kabel werkt, dan zullen "koud" en "massa" beiden op de - van de RCA aangesloten zijn.

Met enkel core kabel kun je die "sluiting" dus ook in de XLR-plug zelf maken.

Bas, ik begrijp je heel goed. Je leest alleen niet alles in dit topic schijnbaar ;) Robert wil single core kabel gebruiken (nl Prefer MGK-18) en snapt niet hoe hij het volgens schema aan moet sluiten. Door de sluiting IN de XLR te maken ipv de RCA, kun je ook single core kabel gebruiken.

Ik begrijp best dat de sluiting normaal op de massa van de RCA gemaakt wordt, maar dan heb je double core kabel gebruikt ;)

Zeer juist jongens! :D Trouwens ik heb zo wat dezelfde "problemen" door mijn Behringer active X pro 2310, ook XLR en de rest niet: ik heb net mijn VV tweede uitgang rechtstreeks op de EV voor de topkastjes aangesloten (met solid core zilver, eigenbouw). Daardoor krijgen mijn topkastjes het hele spectrum (geen laag af op 150Hz meer) en hoop ik dat de lage "wobbels" van vinyl mijn Lo-mids intact laten, want die zijn niet meer te krijgen. Om een lang verhaal kort te houden: VV uit via zilverkabel naar X-over met zo een cheap RCA-XLR adapter klonk bleirig (scherp, onaangenaam) en het klankbeeld was zeker een meter kleiner naar alle kanten, vooral in de hoogte opmerkelijk. Vanbinnen in zo een XLR adapter zit een walgelijk stukje beldraad, de female cinch is er op geprest = slecht contact! De kwaliteit van het metaal is zo slecht dat je het eerst moet afvijlen, en dan nog pakt je soldeertin er moeilijk op!

Ik ben momenteel ook op zoek naar Prefer kabel, groet, RastaPhil

Beste Sodeju.., beste Bas..,

Zeer veel dank..!!!

Ik ben helemaal overtuigd.., ik ga de kabel nu ophalen en vandaag - met een gigantische kater - in elkaar solderen.

Ik zal tevens mijn bevindingen over hoe de Prefer en schoenveter zich tot elkaar verhouden Hear bekend maken.

@ Sodeju

Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk van die adapters proberen af te komen.., inderdaad.., zeer kostbare ROMMEL..!!!

Over het belang en de invloed van een VV gesproken.., van de week nog een door sommigen hear veel geprezen Sony in huis gehad..., zelden zo'n platte boel mogen beluisteren.., m'n oude Siemel blinkt uit in transparantie en dynamiek.., als mijn resultaten representatief zijn voor de algemene kwaliteiten is het een wereld Pr

Gisteren ff wat XLR male pluggen gehaald en een setje verloopkabeltjes gemaakt. Tjezus, wat is dit een verschil met die kant en klaar adapters. Alle bijterige zooi is uit de muziek. Het midden, waar ik een dip had, is weer helemaal terug. Het laag is qua diepte gebleven, maar nu mooi strak en alle contouren zijn prima te volgen en het hoog bijt nergens meer :)

Wat heb ik gebruikt? een set Neutrik Profi XLR, een stel DAP XLR male (sorry, maar in de winkel waren de Neutriks op), en 2 stukjes van 5cm Prefer MGK-6 (MGK-18 had ik ook niet meer liggen). Voor iedereen die ook van RCA naar XLR moet, is dit de op een na beste oplossing. :rolleyes::)B)

Vanmiddag m'n XLR > RCA kabeltjes van Prefer MGK-18 afgemaakt.

De resultaten vallen nogal tegen.., de transparantie ( luciditeit ) in het midden en hoog is verdwenen.., de lage frequenties zijn wat rommelig.., niet helder en goed te definieren.., kortom.., een domper..!

Wat me met deze configuratie nog rest is een nieuwe meting met de UC maken.., een nieuwe curve om de boel wat op te frissen.

Zonder de UC kan de boel ook wat rommelig zijn maar een goede curve doet wonderen.

In eerste instantie was ik geneigd te denken dat de 'schoenveters' dus betere kabels zijn dan de Prefer maar die vlieger gaat niet op..., ieder kabel experiment heeft recht op een meting en een eigen curve.

@ Sodeju..,

Wat een beetje solderen zoal teweeg kan brengen...!

Bij jouw een evidente verbetering en... je korte verloopje heeft mij op het volgende idee gebracht.

Als een nieuwe curve ook geen soelaas biedt ga ik een kort (+/- 10 cm ) verloopstukje maken van XLR > RCA...!...female...! met mijn huidige LS kabel ( J.M.Reynaud HP 216A ) ertussen. Van deze kabel weet ik zeker dat ie open klinkt. Een zelfgemaakte Neutrik verloopplug dus maar hopelijk van betere kwaliteit om te kunnen experimenteren met verschillende interlinks en zo tot een definitieve kabel keuze te komen.

Later..,

Robert

Guest Kraus vonBentinck

Hoi Robert64

ik heb dezelfde ervaring met verlooppluggen en snoeren (diverse geprobeerd waaronder vrij prijzige) van xlr naar rca en dezelfde ervaringen opgedaan; het klinkt niet goed. Ik vermoed dat in mijn geval de aansluiting op de pennen niet is zoals opgegeven en dat er iets van sluiting ontstaat.

Ik meen gehoord te hebben dat niet alle fabrikanten dezelfde aansluitingen hanteren. Misschien is de verbinding van 0-draad en massa ook niet juist.

Bij mijn voorversterker is het bijv. zo dat wanneer de massa van de cinch-aansluiting van linker- en rechterkanaal met elkaar verbonden worden (zoals bij gebruik van een koptelefoon vaak het geval is) er ook kwaliteitsverlies optreedt (detailverlies; het geluidsbeeld wordt plat en er is volumeverlies).

kennelijk is het niet zo eenvoudig.

Beste Robert,

Jammer dat de resulaten tegen vallen. DE Sony TA-E90ES standaard kan wat plat ent erughoudend klinken. Dat komt door de elco's in de signaalweg (elna cerafine's die daar niet klinken!) en in de feedbackloop. Ook is de rustroom instelling heel onstabiel door een slechte singleturn open potmeter. Daardoor staat er bij sommige TA-E90ES pre's wel 900mV. rustroom over de emittor weerstand!!

Als de TA-E90ES de juiste behandeling heeft gehad doet ie het waanzinnig. Echter verwacht geen spektakel. Hij blinkt juist uit door zijn natuurgetrouwheid en rust.

Betreft de kabels, de MGK-18 is hie misschien geen goede keus, zeker niet voor de uitgangen. Een gebalanceerd signaal kun je beter zolang mogelijk gebalanceerd houden, en je was dus beter af geweest met een gebalanceerde kabel. Overigens moet je eens experimenteren. In sommige gevallen klinkt het beter als je pootje 3 laat zweven aan de uitgang van de ultracurve. Dit omdat je infeite de helft van de opamp kortsluit en via massa weer rotzooi het systeem in brengt.

Tot slot, ik weet niets van jou soldeerkunsten en soldeer gereedschap, maar slechte solderingen met soldeerbouten die niet het jusite vermogen kunnen leveren (dus bijna alle cheap ass station's) geven een slecht klankmatig resultaat.

Groeten,

Bas

@ Kraus..,

Beste..,

Je post sterkt me in de gedachte dat ik niet de enige met dit probleem kampt maar ook dat er - zoals Bas hierboven bevestigd - nog opties zijn.

Buitendien kan ik ook de DAP dropveters weer terugplaatsen.

@ Bas

Howdy Bas..,

Tsja.., de Sony.., ik geloof onmiddelijk dat je gelijk hebt maar dan wil ik eerst eens een 'opgeleukt' exemplaar inpassen.., ik ben zo van de 'standaard versie' geschrokken dat ik niet tot aanschaf overga in de hoop dat het allemaal wel goedkomt.

Ik was wel onder de indruk van de uitstraling en.., de afstansbediening.., die heeft m'n Siemel niet... en dat is g

Nou ik ben iig supergelukkig met mijn adaptertjes :)

Ik heb bij Bas de TAF90ES gehoord en die doet het beter dan mijn AVM V3 (die ik dus vervangen heb). Ik kende de ZoNie ook als plat en vooral weinig "muzikaal", maar zoals Bas 'm onderhanden heeft genomen, klinkt ie prima

Ersa maakt goeie soldeerbouten/stations, maar liever een zonder rechtstreekse 220 aansluiting. Die zijn leuk voor massief koperdraadkunstwerkjes te maken, maar minder voor het echte werk. Dan kun je nog beter een regelbaar station met LCD uitlezing van Conrad nemen (alleen het handvat is wat grof). Daar boek je wel mooiere resultaten mee.

Goed gereedschap is het halve werk. Bezuinig daar zeker niet op. Niet alleen je gemoedsrust, maar ook het werkstuk heeft er profijt van.

Beste Robbert,

Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden dan de Sony pre. Ik weet niet in hoeverre je het leuk vind zelf te bouwen, maar als dat zo is opent dat natuurlijk meer perspectieven.

De Ultracurve heeft meer dan genoeg sap een eindtrap aan te kunnen sturen. Wil je zo minimalistisch mogelijk, kun je een passieve pre overwegen. Kijk dan eens naar deze site: http://www.dact.com/html/attenuators.html Dit zijn stappen volume regelaars die schakelen d.m.v. precisise weerstanden. Als je de 4 deck's neemt kunt je het signaa; gebalanceerd maken. Je hebt dan zeg maar twee potmeters per kanaal. Mooie kast eromheen goede bedrading en je bent er ook. I weet neit hoeveel waarde je aan een remote hecht, maar er zijn remote gestuurde motoren leverbaar voor deze potmeters. Ik denk egenlijk wel dat dit the way to go is. Deze schakeling komt dan direct achter de ultracurve.

Groeten

Bas