Jump to content

Parketvloer in nieuwbouwwoning

Audiopaul
 Share

Recommended Posts

Beste forummers,

Even een akoestisch vraagje. Volgend jaar verhuizen we naar ons nieuwe huis.

We willen daar graag opnieuw een parketvloer op de begane grond, tevens luisterruimte.

In onze huidige woning, een appartement, hebben we een zwevende verlijmde parketvloer (ca. 10 mm. 3-strooks Wicanders met MDF/kurk/hout-lagen en slijtvast vinyltoplaagje) met een ondervloer van kurk.

Dit blijkt in de praktijk goed te werken, de vloer resoneert niet mee, dempt perfect loopgeluiden en de ruimte klinkt zeer goed.

Nadeel is wel dat deze vloer nogal duur is en we voor het nieuwe huis dus voor een andere parketvloer gaan kiezen, we hoeven nu ook geen rekening meer te houden met het feit dat we benedenburen hebben.

Vraag is nu welk parketvloer (type, dikte) het beste is.

En ook: hoe kan zo'n vloer het best gelegd worden dat deze de meest gunstige invloed op de akoestiek heeft en bovendien lekker stil loopt; gespijkerd, verlijmd? ondervloer ja/nee? en zo ja, welke? enz.

Wie heeft hier al ervaringen mee en kan ons goede tips geven?

Hoi Paul,

De vloer van je nieuwe huis is die van hout of beton?

Groeten Paul

Beste naamgenoot,

De vloer wordt van beton met daarop een cementdekvloer. Wij hebben er alvast voor gekozen om deze cementdekvloer in de woonkamer en de hal 2 cm. te laten verlagen zodat we straks niet in het gedrang komen met de deuren.

Alle begane grond vloeren in woonhuizen zijn tegenwoordig geisoleerd. Dit gebeurt in vrijwel 10 van de 10 gevallen mbv EPS (Piepschuim).

Er zijn globaal drie mogelijkheden:

1. EPS op het zand, krimpnet erop en een laag beton van 8 tot 12 cam. Hierop komt dan de afwerklaag. Hierbij is er dus g

Hoi Paul, kijk eens op www.af.nl

Misschien heb je wat aan hun tips en ze kunnen je zeker advies geven.

En nog een bijkomend voordeel, het is vlakbij jullie nieuw te bouwen woning in de buurt. Toch?

Succes.

Frank. :rolleyes:

Ook Hans en Frank, bedankt voor jullie reacties. Ik ga ze zeker verder bestuderen.

Hier alvast wat plaatjes van recentelijk gemaakte foto's, de bouw is in augustus gestart. De palen zitten inmiddels in de grond en de fundering is bij vrijwel alle 36 woningen gelegd. Afgelopen week is op de eerste woningen de vloer al gelegd, ons huis is volgende week al aan de beurt.

Allereerst een tekening van ons huis, het rechterhuis met inpandige garage wordt van ons. Op deze tekening is niet de dubbele dakopbouw tussen beide woningen zichtbaar. Hierdoor is de zolder aanmerkelijk vergroot maar is het de woning nu feitelijk nog maar voor een kwart vrijstaand i.p.v. half vrijstaand. :D

zypendaal.jpg

Het rechterhuis gaan wij bewonen. Aan de achterzijde van het huis bevindt zich het meeste glas, o.a. een schuifpui in de woonkamer. Leuke details zijn bijv. de Franse balkons met openslaande deuren aan de voor-en achterzijde van het huis. Boven de garage ligt een vliering die met een vlizotrap bereikbaar is.

funderingc212092005.jpg

Plaatje van de fundering van

Interessante tips geven ze daar .....

Het leggen van massief vloerhout.

Een houten vloer is warm, mooi en isolerend.

Makkelijk te leggen en gaat met een minimum aan onderhoud een leven lang mee.

Maar er zijn zeker ook nadelen aan massieve vloerdelen:

-In het stookzeizoen zullen vloerdelen altijd iets krimpen (droogte) en in het voorjaar weer zwellen.

-Er kunnen (zullen) dus kiertjes ontstaan tussen de planken.

-Onderzoek altijd of de ondervloer geschikt is (droog genoeg) voor een planken vloer.

-Pas op voor vers (te vochtig) beton !

-U kunt met een Leopard-tank over een houten vloer rijden, maar kijk uit met naaldhakken !

-In een houten vloer kunnen altijd natuurlijke kleurverschillen voorkomen of ontstaan.

-Hout is een natuurprodukt en is daardoor niet altijd in elke maat direkt beschikbaar.

..... vooral over die Leopard tank. Ik zal Edwin "Leopard" Snoek tijdig inschakelen om dit uit te testen! Die tank krijgen we door de schuifpui de kamer wel in. :D:lol:

Wanneer het huis op palen staat mag je hopen dat je een kruipruimte krijgt. Tenminste dat de vloer op de fundering komt te liggen. Anders krijg je hetzelfde wat er jaren geleden in Boxtel gebeurde. De begane grond vloeren zakte daar tientallen centimeters.... :(

Wel is nu nog van belang wat voor type vloer je krijgt. Zo te zien komt die over dwars over de breedte van het huis te liggen. Dat betekent dat dit een vrij zware vloer moet worden. Dat kan alleen maar gunstig uitwerken.

Op de foto is niet te zien welke vloerconstructie wordt toegepast.

Mooi huis overigens.... :)

:)

Interessante tips geven ze daar .....

Het leggen van massief vloerhout.

Een houten vloer is warm, mooi en isolerend.

Makkelijk te leggen en gaat met een minimum aan onderhoud een leven lang mee.

Maar er zijn zeker ook nadelen aan massieve vloerdelen:

-In het stookzeizoen zullen vloerdelen altijd iets krimpen (droogte) en in het voorjaar weer zwellen.

-Er kunnen (zullen) dus kiertjes ontstaan tussen de planken.

-Onderzoek altijd of de ondervloer geschikt is (droog genoeg) voor een planken vloer.

-Pas op voor vers (te vochtig) beton !

-U kunt met een Leopard-tank over een houten vloer rijden, maar kijk uit met naaldhakken !

-In een houten vloer kunnen altijd natuurlijke kleurverschillen voorkomen of ontstaan.

-Hout is een natuurprodukt en is daardoor niet altijd in elke maat direkt beschikbaar.

..... vooral over die Leopard tank. Ik zal Edwin "Leopard" Snoek tijdig inschakelen om dit uit te testen! Die tank krijgen we door de schuifpui de kamer wel in. :D:lol:

En als het niet met een echte Leopard gaat, dan kun je altijd nog met deze door de kamer rijden, Paul. :D Zie de onderstaande link. Zonder gekheid, ik ga deze Leopard maandag bestellen, ik zit er alleen te twijfelen of ik de 43 centimeter of de 83 centimeter uitvoering moet nemen. De grootste is het mooiste en het krachtigste. Hij rijd 20 kilometer per uur en draait z'n hand niet om voor een bergje zand. Het ding is loeisterk:D Hij schiet ook met kogels, en er staat zelfs een waarschuwing bij dat je niet op katten mag schieten. Maar over Poema's staat niks beschreven. :D

Kijk maar even naar de link. Trwouens je hebt een mooi huis in aanbouw. Ziet er keurig uit. B)

http://www.inkoopacties.net/ia/zdff6rk4/1/hrwkp8zf

Groeten

Edwin

Wanneer het huis op palen staat mag je hopen dat je een kruipruimte krijgt. Tenminste dat de vloer op de fundering komt te liggen. Anders krijg je hetzelfde wat er jaren geleden in Boxtel gebeurde. De begane grond vloeren zakte daar tientallen centimeters.... :(

Wel is nu nog van belang wat voor type vloer je krijgt. Zo te zien komt die over dwars over de breedte van het huis te liggen. Dat betekent dat dit een vrij zware vloer moet worden. Dat kan alleen maar gunstig uitwerken.

Bedankt voor het meekijken en je interessante opmerkingen. B)

Hier nog een foto van de heipalen, dat lijken me toch flinke knapen:

heipalen.jpg

Ik heb net nog even de tekeningen bekeken en er is bij de voordeur een luik in de vloer ingetekend. Ik ga er dus vanuit dat er een kruipruimte in zit.

Binnenkort ga ik zelf even wat foto's maken van onze fundering en de begane grond.

Hier nog een link over mijn afstandbestuurbare Leopard.  :D

http://www.inkoopacties.net/topic/m7sfts8f#pm7sfts8f

Sorry voor het Off-topic posten, maarja, jullie beginnen er ook zelf over.  :D

Groeten

Edwin

Mooie tank, Edwin! B) Binnekort verwachten we natuurlijk wel "live"-foto's van de Leopard in actie! :D

Ik zal kijken of ik een fotootje kan maken als ik bijv achter een hond aan zit. :D

Groeten

Edwin

Hey Paul,

Mooi huis. Liggen de woonkamers tegen elkaar? Dan zou ik ook aandacht schenken aan een geluiddempende tussenmuur. :rolleyes:

Verder heb ik geen notie van bouwen. Ik kan mijn zwager eens vragen wat allemaal mogelijk is. Die heeft een eigen bouwbedrijf. Ik weet wel dat ik GEEN palen onder m'n huis heb :rolleyes::D;)

Hey Paul,

Mooi huis. Liggen de woonkamers tegen elkaar? Dan zou ik ook aandacht schenken aan een geluiddempende tussenmuur. :rolleyes:

Verder heb ik geen notie van bouwen. Ik kan mijn zwager eens vragen wat allemaal mogelijk is. Die heeft een eigen bouwbedrijf. Ik weet wel dat ik GEEN palen onder m'n huis heb :rolleyes::D;)

Moderne woningen worden gebouwd met een ankerloze spouwmuur. Je moet dan behoorlijk wat herrie maken wil de buurman dat horen. Het zijn dus eigenlijk twee vrijstaande woningen op een afstand van 5 cm. Waarschijnlijk is de tussenmuur 2x 15 cm kalkzandsteen.

De huizen van tegenwoordig zijn toch wel heel anders van constructie dan die van dertig jaar geleden. Mijn zoon woont in zo'n nieuwbouw rijtjeshuis. Zelfs met een luidruchtig feestje hebben ze geen last van de buren (mits ze de ramen dichthouden).

Hey Paul,

Verder heb ik geen notie van bouwen. Ik kan mijn zwager eens vragen wat allemaal mogelijk is. Die heeft een eigen bouwbedrijf. Ik weet wel dat ik GEEN palen onder m'n huis heb :rolleyes:

Omdat de streek waar jij woont een goede bodemgesteldheid heeft.

Deze huizen worden gebouwd in een poldergebied net buiten Arnhem tegen de grens van Driel aan. Ik heb geen flauw idee hoe het daar met de bodemgesteld staat, maar ik mag aannemen dat hier gedegen onderzoek naar is gedaan.

De huizen worden trouwens onder G.I.W.-garantie gebouwd en voorzien van Politie Keurmerk (voor wat dat waard is tenminste).

Of bouwen ze jouw woning i.v.m. met je Thiels uit voorzorg alvast maar op palen. :D

Ik vermoed het ja! :D

Het is toch duidelijk te zien dat de vloer op de funderingsbalken ligt :huh:

beganevloerc21792005.jpg

Lijkt mij ook. Het is dan alvast een hele zorg minder dat bij een eventuele verzakking het hele huis de grond inzakt en niet alleen de begane grond. :rolleyes::D

Nog een tip is om tegen de muur m/v van de buren een akoestische dempende laag aan te brengen. Zo'n laag is slechts ongeveer 15mm dik en lijkt mij nooit een overbodige luxe ;)

Het huis is voorzien van ankerloze spouwmuren. Vooralsnog ga ik er vanuit dat dit afdoende zal werken. Ik neem je tip van de akoestisch dempende laag zeker mee, hoewel we spachtelputz op de muren overwegen.