marillion Posted 18 september 2005 Report Share Posted 18 september 2005 Hoi Paul, nog ff tipje, Zorg dat het beton/dekvloer goed droog is, laat dit meten anders gaat het fout. Succes Arno. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 19 september 2005 Author Report Share Posted 19 september 2005 Hoi Paul, nog ff tipje, Zorg dat het beton/dekvloer goed droog is, laat dit meten anders gaat het fout. Succes Arno. Hoi Arno, Bedankt voor de tip. Hier hadden we met onze huidige woning, ook nieuwbouw, ook mee te maken, maar hier konden ze meteen aan de slag. Het nieuwe huis zal in juli/augustus opgeleverd gaan worden. Ik vermoed dat het dak al in het voorjaar dicht zit dus hopelijk is er dan voldoende tijd om alles goed te drogen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 september 2005 Report Share Posted 19 september 2005 Wanneer het huis op palen staat mag je hopen dat je een kruipruimte krijgt. Tenminste dat de vloer op de fundering komt te liggen. Anders krijg je hetzelfde wat er jaren geleden in Boxtel gebeurde. De begane grond vloeren zakte daar tientallen centimeters.... Wel is nu nog van belang wat voor type vloer je krijgt. Zo te zien komt die over dwars over de breedte van het huis te liggen. Dat betekent dat dit een vrij zware vloer moet worden. Dat kan alleen maar gunstig uitwerken. Op de foto is niet te zien welke vloerconstructie wordt toegepast. Mooi huis overigens.... Het is toch duidelijk te zien dat de vloer op de funderingsbalken ligt Lijkt mij ook. Het is dan alvast een hele zorg minder dat bij een eventuele verzakking het hele huis de grond inzakt en niet alleen de begane grond. Dat is inderdaad te zien, echter niet welke type vloer is gebruikt. Lateien of platen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 19 september 2005 Author Report Share Posted 19 september 2005 Dat is inderdaad te zien, echter niet welke type vloer is gebruikt. Lateien of platen? Ik zal van het weekend zelf even wat foto's maken, waarschijnlijk wordt het dan duidelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marillion Posted 20 september 2005 Report Share Posted 20 september 2005 Wanneer het huis op palen staat mag je hopen dat je een kruipruimte krijgt. Tenminste dat de vloer op de fundering komt te liggen. Anders krijg je hetzelfde wat er jaren geleden in Boxtel gebeurde. De begane grond vloeren zakte daar tientallen centimeters.... Wel is nu nog van belang wat voor type vloer je krijgt. Zo te zien komt die over dwars over de breedte van het huis te liggen. Dat betekent dat dit een vrij zware vloer moet worden. Dat kan alleen maar gunstig uitwerken. Op de foto is niet te zien welke vloerconstructie wordt toegepast. Mooi huis overigens.... Het is toch duidelijk te zien dat de vloer op de funderingsbalken ligt Lijkt mij ook. Het is dan alvast een hele zorg minder dat bij een eventuele verzakking het hele huis de grond inzakt en niet alleen de begane grond. Dat is inderdaad te zien, echter niet welke type vloer is gebruikt. Lateien of platen? hoi paul, mooie luisterkamer heb je, beetje overdreven groot , maar waar word de rest van het huis gebouwd succes met de vloer P.S. als je nog een schilder behanger zoekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 20 september 2005 Author Report Share Posted 20 september 2005 hoi paul, mooie luisterkamer heb je, beetje overdreven groot , maar waar word de rest van het huis gebouwd succes met de vloer P.S. als je nog een schilder behanger zoekt Beste Arno, Valt wel mee hoor, maar ik ben er tevreden mee! De ruimte biedt in ieder geval genoeg mogelijkheden om er een mooie luisterruimte van te maken. Ik houd je als behanger/schilder zeer zeker in gedachten, we overwegen momenteel wel om het hele huis van spuitwerk te laten voorzien. Vandaag ontvingen we hier per post een sample van en dat ziet er goed uit. Dit spuitwerk wordt dan in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 september 2005 Report Share Posted 20 september 2005 Hallo Paul, Wat betreft je vloer, veel adviezen hier maar wat dacht je van een goede parketteur? Ga er iig verschillende af, kom je er vanzelf achter of ie kennis van zaken heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 20 september 2005 Author Report Share Posted 20 september 2005 Hallo Paul, Wat betreft je vloer, veel adviezen hier maar wat dacht je van een goede parketteur? Ga er iig verschillende af, kom je er vanzelf achter of ie kennis van zaken heeft. Hoi Peter, Uiteraard ga ik dat doen, maar ik kom dan met de tips uit deze topic wel wat meer beslagen ten ijs. Het gaat mij er vooral om welke constructie ik het beste kan kiezen om, voor wat betreft eventuele resonanties, de vloer in ieder geval alvast uit kan sluiten. Ik ben er nu overigens nog steeds niet helemaal uit wat de beste oplossing is: zwevend of verlijmd, ondervloer ja of nee en zo ja welke. Maar inderdaad je hebt gelijk, een ervaren parketteur heeft wel vaker met dit bijltje gehakt. We hadden voor ons appartement ook een zeer goede oplossing via de parketteur, helaas is dat bedrijf inmiddels failliet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 september 2005 Report Share Posted 20 september 2005 Hier bij ons in 't dorp zit een hele goeie parketteur En die gaat voorlopig nog niet failliet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 20 september 2005 Author Report Share Posted 20 september 2005 Hier bij ons in 't dorp zit een hele goeie parketteur En die gaat voorlopig nog niet failliet. Nee, wat wil je met al die overstromingen bij jullie in de buurt. Laatst stond toch ook weer de omgeving bij jullie onder water? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 september 2005 Report Share Posted 20 september 2005 Hier bij ons in 't dorp zit een hele goeie parketteur En die gaat voorlopig nog niet failliet. Nee, wat wil je met al die overstromingen bij jullie in de buurt. Laatst stond toch ook weer de omgeving bij jullie onder water? O ja? Heb ik niks van gemerkt BTW, bij de laatste 2 overstromingen (1993 en 1995), is er in ons dorp niks onder water komen te staan. De laatste keer dat het (maas)water hier in de kelder heeft gestaan is in 1926 geweest en daar was ik niet bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 20 september 2005 Author Report Share Posted 20 september 2005 Hier bij ons in 't dorp zit een hele goeie parketteur En die gaat voorlopig nog niet failliet. Nee, wat wil je met al die overstromingen bij jullie in de buurt. Laatst stond toch ook weer de omgeving bij jullie onder water? O ja? Heb ik niks van gemerkt BTW, bij de laatste 2 overstromingen (1993 en 1995), is er in ons dorp niks onder water komen te staan. De laatste keer dat het (maas)water hier in de kelder heeft gestaan is in 1926 geweest en daar was ik niet bij Nou gelukkig dan maar. Ik meen me te herinneren dat er laatst iets op het nieuws was over de omgeving van Roermond die blank stond vanwege zware regenbuien. Maar dan was dat zeker ergens anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 september 2005 Report Share Posted 20 september 2005 Hallo Paul, Een jaar geleden stonden we voor dezelfde keus. Na heel wat gesprekken was de conclusie toch wel: Een stevige ondervloer van underlayment of chipboard verlijmd met het beton en daarop een massief houten parketvloer verlijmd/gespijkerd. Zoiets kan niet altijd en een goede parketteur heeft daar wel het meeste verstand van. Zoiets ligt er wel voor de eeuwigheid dan. Acoustisch gezien ontkom je er niet aan om toch ook een (paar) mooie berber(s)/perzen ozi neer te leggen. Omdat we niet weten hoe lang we hier blijven wonen hebben we toch maar gekozen voor een verhuisbare los gelegde vloer maar dan wel van een goede kwaliteit. Dat was ook meer dan de helft goedkoper. Dat geeft wel meer loopgeluid maar acoustisch en kwa resonanties heb ik nu niet het idee dat het veel minder is. Er ligt wel zo'n rubber dempingslaag onder. Dwz het is een kurk-rubbermat waar de vloer los op ligt, dat scheelt wel iets maar de vochtkering doet toch het meeste en was achteraf gezien voldoende geweest. Zo'n kurk-rubbermat dempt hoofdzakelijk het transmissiegeluid (zo'n 20 dB extra) maar aangezien jij geen andere bewoners onder je vloer hebt .... althans niet die komen klagen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 20 september 2005 Author Report Share Posted 20 september 2005 Hallo Paul, Een jaar geleden stonden we voor dezelfde keus. Na heel wat gesprekken was de conclusie toch wel: Een stevige ondervloer van underlayment of chipboard verlijmd met het beton en daarop een massief houten parketvloer verlijmd/gespijkerd. Zoiets kan niet altijd en een goede parketteur heeft daar wel het meeste verstand van. Zoiets ligt er wel voor de eeuwigheid dan. Acoustisch gezien ontkom je er niet aan om toch ook een (paar) mooie berber(s)/perzen ozi neer te leggen. Zoiets had ik zelf ook al in gedachten. Is het bij deze constructie belangrijk om de ondervloer/parket los van de zijwanden te houden? Enne..kleden hebben we genoeg, in soorten en maten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 september 2005 Report Share Posted 20 september 2005 Zoiets had ik zelf ook al in gedachten. Is het bij deze constructie belangrijk om de ondervloer/parket los van de zijwanden te houden? Dacht van niet, maar zeker weten doe ik dat niet. Zou dat maar aan de parketteur overlaten. Hierover is dacht ik wel eea te vinden op sites van parketleveranciers. Maar wat maakt het uit? Je ontkomt toch niet aan plinten. Overigens toen we dit huis betrokken waren de kamers door de aannemer al voorzien van plinten ondanks dat we afgesproken hadden dat die niet aangebracht zouden worden. Let daar dus wel op! Het is ramp om ze er weer af te krijgen zonder de muren te beschadigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 20 september 2005 Author Report Share Posted 20 september 2005 Zoiets had ik zelf ook al in gedachten. Is het bij deze constructie belangrijk om de ondervloer/parket los van de zijwanden te houden? Dacht van niet, maar zeker weten doe ik dat niet. Zou dat maar aan de parketteur overlaten. Hierover is dacht ik wel eea te vinden op sites van parketleveranciers. Maar wat maakt het uit? Je ontkomt toch niet aan plinten. Met wat speling bij de wanden wordt altijd wel rekening gehouden i.v.m. uitzetten van het hout. Ik ga binnenkort eens verder naar informeren of het verder nog (akoestische) voordelen biedt. Overigens toen we dit huis betrokken waren de kamers door de aannemer al voorzien van plinten ondanks dat we afgesproken hadden dat die niet aangebracht zouden worden. Let daar dus wel op! Het is ramp om ze er weer af te krijgen zonder de muren te beschadigen. De woning wordt standaard opgeleverd zonder plinten, dit heb ik al nagevraagd. Uiteraard heb ik dat ook zwart op wit voor het geval het toch nog fout gaat. We geven als afwerking overigens de voorkeur aan afdeklijsten, dat staat net wat strakker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 september 2005 Report Share Posted 20 september 2005 We geven als afwerking overigens de voorkeur aan afdeklijsten, dat staat net wat strakker. Hangt er vanaf hoe de vloer afgewerkt is. Gelakt of geolied. Is ie geolied en je onderhoud hem met zeep kun je beter plinten nemen ivb met onderhoud, hoef je niet zo op te letten dat de muren vies worden met soppen. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor lage (3,5 cm hoge) en afgeronde plinten. Hoge plinten wordt idd nix, geeft een soort van badkuip effect. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 20 september 2005 Author Report Share Posted 20 september 2005 We geven als afwerking overigens de voorkeur aan afdeklijsten, dat staat net wat strakker. Hangt er vanaf hoe de vloer afgewerkt is. Gelakt of geolied. Is ie geolied en je onderhoud hem met zeep kun je beter plinten nemen ivb met onderhoud, hoef je niet zo op te letten dat de muren vies worden met soppen. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor lage (3,5 cm hoge) en afgeronde plinten. Hoge plinten wordt idd nix, geeft een soort van badkuip effect. ... of van die plinten met een opbergruimte, dan heb ik meteen die lelijke Nirvana speakercables uit beeld. p.s. goeie tips trouwens, bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
marillion Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Beste Arno, Valt wel mee hoor, maar ik ben er tevreden mee! De ruimte biedt in ieder geval genoeg mogelijkheden om er een mooie luisterruimte van te maken. Ik houd je als behanger/schilder zeer zeker in gedachten, we overwegen momenteel wel om het hele huis van spuitwerk te laten voorzien. Vandaag ontvingen we hier per post een sample van en dat ziet er goed uit. Dit spuitwerk wordt dan in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Leuk werk, dat sausen Link to comment Share on other sites More sharing options...
marillion Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Leuk werk, dat sausen Mwa leuk, het betaald goed enne er is ook accoustische muurverf, niet allemaal tegelijk bellen gr arno. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marillion Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 voor de echte liefhebbers http://www.sonacoustic.com/html/NL/nl_installatie.html gr arno. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 22 september 2005 Author Report Share Posted 22 september 2005 Beste Arno, Valt wel mee hoor, maar ik ben er tevreden mee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
petra Posted 22 september 2005 Report Share Posted 22 september 2005 Hoi Paul. Ziet er leuk uit. Wij hebben een huis gekocht (en wonen er inmiddels) op zo'n 500 mtr afstand (Amerikaanse veld). Voor wat betreft de vloer: de systeembouw ziet er bij ons precies zo uit. Onze woning is in juni opgeleverd (het dak zat er in januari op) en was te vochtig om zonder vochtscherm een vloer te leggen. Dit terwijl we geen zeer natte winter hebben gehad. Ook buren (in een ander type woning) die een parketvloer hebben laten leggen hadden hier mee te kampen. Twee weken voor het leggen van de vloer hadden we nog vochtpercentages van zo'n 70 procent (en op sommige plekken was dit nog hoger). Wellicht heeft dit te maken met de grondbalansproblematiek (alle kleigrond is weer onder het huis gedumpt). Volgens de parketboeren in de omgeving is het leggen van een parketvloer met garantie alleen mogelijk bij volledige verlijming/vastleggin. Bij de huizen hier betekent dat er eerst spaanplaatbroodjes zijn verlijmd (met vochtscherm dus, een meerprijs van zo'n 600 euro, bij 50 m2), hierop is de vloer bevestigd. Het parketbedrijf garandeerd dan dat het niet krom trekt e.d. Als dit wel gebeurd herstellen ze het. Dat lijkt me naast allerlei acoustische vragen ook wel relevant. Wij hebben het parket gekocht bij parket exquisite in Elst (http://www.parketexquisit.nl/) niet de goedkoopste, wel erg netjes gelegd. Voor wat betreft het spackspuiten: wij hebben het ook laten doen. Tot nu toe ziet het er erg netjes uit. We luchten wel erg veel, zodat het vocht er uit kan. Oplevering in de zomermaanden heeft zo z'n voordeel. Mocht je eens bij ons willen kijken: je bent van harte welkom. Petra Link to comment Share on other sites More sharing options...
petra Posted 22 september 2005 Report Share Posted 22 september 2005 Ik zit het voorgaande nog even na te lezen: ik vermoed dat jullie ook geen echte kruipruimte hebben, alleen bij de voordeur (zodat er makkelijk bij de meterkast kan worden gekomen). Dit kan problemen opleveren wanneer je een aparte stroomkabel wil trekken naar je installatie> als je dit wil zou ik het zo snel mogelijk met de aannemer/ontwikkelaar opnemen. Petra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts