Jump to content

Is da Wa....????

WanFie
 Share

Recommended Posts

Mijn oog is dus gevalen op deze (SA)CD speler.

e_sa15s1_sml.gif

Het gaat om de Marantz SA15 S1. (Sorry hier stond eerst SA11, die kost echter het dubbele :( )

Hij is nog maar kort op de markt. Ik heb hem wel in de Winkel, maar nog niet thuis gehoord. Dit gaat zeker gebeuren, maar eerst wilde ik graag weten of er iemand van jullie al ervaring met dit apparaat heeft.

:)

Beste Hans,

Ik heb er hier twee staan, waarvan eentje heel erg re-designd gaat worden :). Laat het hier wel weten als die klaar is met foto's etc.

Groeten,

Bas

Ik denk dat de basis erg goed is. Wanneer je meer geld wilt uitgeven kun je ook nog uitwijken naar de 11.

Je kunt natuurlijk ook proberen de 15 boven de 11 uit te tillen (kwa geluidskwaliteit). Ik ben al erg benieuwd wat hij zonder modificaties doet.

e_sa15s1_sml.gif

Het gaat om de Marantz SA15 S1. (Sorry hier stond eerst SA11, die kost echter het dubbele :( )

Hij is nog maar kort op de markt. Ik heb hem wel in de Winkel, maar nog niet thuis gehoord. Dit gaat zeker gebeuren, maar eerst wilde ik graag weten of er iemand van jullie al ervaring met dit apparaat heeft.

Beste Hans,

Ik heb er hier twee staan, waarvan eentje heel erg re-designd gaat worden :). Laat het hier wel weten als die klaar is met foto's etc.

Groeten,

Bas

Ik denk dat de basis erg goed is. Wanneer je meer geld wilt uitgeven kun je ook nog uitwijken naar de 11.

Je kunt natuurlijk ook proberen de 15 boven de 11 uit te tillen (kwa geluidskwaliteit). Ik ben al erg benieuwd wat hij zonder modificaties doet.

Beste Hans,

Standaard vind ik hem dus al heel goed. Ook als je naar de interne bouw kijkt (opamploze discrete uitgangen, fraaie RCA chassisdelen etc.) kunt je al zien dat Marantz hel erg haar best heeft gedaan. Wat mij betreft staan ze ook echt weer terug aan de top met uitzonderlijk goede spullen.

Ik vind hem ook heel goed klinken, maar de gemiddelde audiofiel zal hem denk ik wel weer beschrijven als "saai" te weinig detail etc. En dat is nu juist het goede. Hij klinkt zo natuurlijk dat ie niet opvalt, en alles goed doet. Wat ik met de modificatie wil bereiken is dat ie nog meer laagjes naar achteren toe laat horen. Ook wens ik meer drive in het laag. We gaan oa. een compleet nieuwe en gescheiden analoog voeding bouwen. Nieuwe klok en we gaan wat veranderen in de regulatoren.

Groeten,

Bas

(...) de gemiddelde audiofiel zal hem denk ik wel weer beschrijven als "saai" te weinig detail etc. (...)

:D Dat valt met speciale kabeltjes vast wel weer te "verhelpen"! Dan krijgt zo'n saai ding meteen weer "een eigen karakter"... Nou ja, nadat die kabeltjes zijn "ingespeeld", natuurlijk! :D

(...) de gemiddelde audiofiel zal hem denk ik wel weer beschrijven als "saai" te weinig detail etc. (...)

:D Dat valt met speciale kabeltjes vast wel weer te "verhelpen"! Dan krijgt zo'n saai ding meteen weer "een eigen karakter"... Nou ja, nadat die kabeltjes zijn "ingespeeld", natuurlijk! :D

Is dat nou niet verschikkelijk lastig... zo conservatief... :confused:

KLIK HIER!!! :rolleyes:;) (wel helemaal lezen)

BTW, wat heb je toch met die onnozele SACD's :confused::huh: Voor je gemoedsrust; Opera heeft ook een SACD speler in die lijn. ^_^

Hoi Sodejuu,

bedank voor de link, ik heb hem maar omhoog getrokken en mijn mening over het verhaal erbij gezet. :huh:

Wat ik heb met SACD..???

Ik vind dit gewoon mooier klinken dan CD.

Gruiter heeft een tijdje geleden deze speler gekocht en is er erg tevreden over.

gebruik de zoekfunctie want hij heeft er over bericht

Hoi Krauss,

Ook dat heb ik nagezocht... eigenlijk hetzelfde verhaal, weinig over dynamiek, veel over rust... :(

Ik zou 'm toch zelf moeten beluisteren en dan in m'n eigen set... :)

Die Consonance heeft een hele mooie weergave. Alles past gewoon. Ik zou niet weten wat daar rustig aan is.

het is iig niet agressief (sommigen noemen dat dynamiek) als je dat wil, kies dan een Philips en hoop dat die het houdt.

Wil je toch een goeie muziekweergave, kijk dan eens bij Yamaha. De DVD-S2300 klinkt ongelofelijk open en geeft wel de dynamiek die je zoekt. Er is inmiddels wel een nieuwe topplayer uit bij Yamaha, de DVD-S2500, die toch iets minder klinkt.

Ik doe hem nooit meer weg. Hij klinkt in mijn setup verreweg van saai.

Ik zou zeggen, ga hem eens beluisteren. Dat mag bij mij, maar hij staat ook bij HAudio in de zaak. Ik vind zelf de Cyrus erg saai klinken. Audio Analogue Paganini en de Helios komen erg in de buurt van de Consonance, maar ik vond de Consonance kwa klank beter bij mij passen (m.n. ruimtelijker).

Er is ook een SACD uitvoering van, maar die kost geloof ik bijna het dubbele. De klank schijnt niet echt heel veel beter te zijn.

Die Consonance heeft een hele mooie weergave. Alles past gewoon. Ik zou niet weten wat daar rustig aan is.

het is iig niet agressief (sommigen noemen dat dynamiek) als je dat wil, kies dan een Philips en hoop dat die het houdt.

Wil je toch een goeie muziekweergave, kijk dan eens bij Yamaha. De DVD-S2300 klinkt ongelofelijk open en geeft wel de dynamiek die je zoekt. Er is inmiddels wel een nieuwe topplayer uit bij Yamaha, de DVD-S2500, die toch iets minder klinkt.

Wanneer je in mijn handtekening kijkt zie je een SACD1000 met een kruisje erachter..... Helaas... hij is overleden. Ik ben nu met Philips in overleg over het vervolg. Ik heb hem n.l. in juli 2004 nieuw gekocht, redelijkerwijs moet zo'n ding toch minimaal 7 jaar meekunnen.

Dat deze dynamisch was kan ik niet zeggen. Mijn HK is aanmerkelijk dynamischer.

SACD hoeft niet pers

Vanmiddag ook de Marantz 15 beluisterd. Nu met een primare versterkertje op Master 4 luidsprekers.

Dynamiek zit er in elkgeval genoeg in. Eigenlijk valt hij me steeds meer mee. Nou thuis nog beluisteren. Maar dat kan nog wel even duren, eerst het SACD1000 probleem afhandelen.

• 4 weeks later...

e_sa15s1_sml.gif

Beste,

Helemaal ontopic (:D) wil ik bijdeze mededelen dat ik na twee maanden luisteren en researchen mijn modificatie voor de SA15-S1 klaar heb, en hieronder wat indrukken.

Globaal wat er is veranderd:

-Nieuwe sperate voeding voor analoog. Eigen ground, eigen ringkern trafo etc. analoog en digitaal zijn nu van elkaar gescheiden.

-Grounding redesign.

-Klok herdesign. Alle cmos ic's omzeild en het systeem opnieuwe geklokt met tenlabs xo2

-Sperate tentlabs voeding voor klok

-Alle regulatoren gestabilizeerd

-Nieuwe bekabeling uitgangen

-Serieel geschakelde elco's uitgangen verwijderd, non ploar blakcgates geplaatst.

-Voeding D/A converter aangepast en 10dB stiller gemaakt

-Lokale voeding HDAM's vergroot en geoptimalizeerd. hier zijn kleinschaleig black gates toegepast.

Zowel meettechnisch als klankmatig hebben we hier van een goede volkswagen een Audio A6 gemaakt :D

p.jpeg

p.jpeg

Zie links de nieuwe ringkern trafo voor analoog, evenals de tentlabs voeding voor de klok.

Op het achterpaneel de nieuwe analoge voedingsprint (28400uF!) met schottkey diodes.

Rechts tegen de rechter zijwand de Tentlabs XO-2 klok.

p.jpeg

Marantz verzuimd het zoals vele om de spannigns stabilizatoren Hf te ontkoppelen aan de uitgangen. Bijdeze. Dit geeft een afname van bijna 12 dB. aan voedingsruis!

Elke keer weer wordt ons zoveel duidelijk dat de voeding gewoon het belangrijkste is in een apparaat. Modifceren met alleen componentjes vervangen is niet meer "the way to go" wil je deze vooruitgangen boeken. Alleen door het ontwerpen van dezxe voeding, heeft deze speler eindelijk los en strak laag gekregen met echte power. Tevens is er meer sprake van een echt 3d beeld. Ik vind het in deze variant een van de beste spelers ooit in mijn set gehad. Ter vergelijking logeerde hier ook een Wadia 21, maar de Marantz was de betere.

Marantz heeft echt wel haar best gedaan op deze speler. Getuige daarvan zijnd e discreet in klasse a geschakelde uitgangs trappen (geen opamps!). Fraai zijn de dubbele zware bodemplaat, de fraaie uitgang rca chassisen. Nu analoog en digtaal zijn eigen voeding heeft, te samen met de andere ingrepen kan deze speler zich meten met het allerbeste in mijn optiek.

Groeten,

Bas

Mij valt b.v. op dat die dikke voedinghscondensatoren zijn vervangen door kleintjes.... :confused:

Die schijnen sneller te reageren.

Beste Pinobot,

Het gaat mij er vooral om een zo laag mogelijk voedingsimpedantie te krijgen. Bovendien, wil ik veel meer buffer capaciteit. Simpelweg omdat dat echt veel beter klinkt. Zoals ik eerder zei durf met de volle 100% te beweren dat het wat ronde laag van veel Marantz apparatuur te wijten is aan de voeding. Met de nieuwe voeding is het geen vergelijk meer. Snel strak en drive!! zonder enige compressie of stress. Totale autoriteit en klankrijkdom. We drive the shit out of them!! :D

Dit soort voedingen bn ik pas opgekomen na heel veel uitproberen, meten en heel veel luisteren. voorlopig zweer ik bij dit concept.

Groeten,

Bas

Beste Hans,

Niet alleen de vodings elc's zijn vervangen, maar de hele analoge voeding is opnieuw/erbij gebouwd. vande orgonele 9400uF naar 28400uF!. Totaal 14 kleine elco's i.p.v. twee grote. Dus los van digitaal met zijn eigen overkill 50V/A trafo en eigen analoge ground. Het verschil dat digitaal niet meer in je analoge voeding zit meet je overigens ook duidelijk!

Groeten,

Bas