Jump to content

digitaal analoog

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Typisch.... :huh:

Je zou echt zeggen dat de CD meer dynamiek heeft.

Ik neem aan dat je vanaf je phonotrap hebt gemeten.

Het zou nog kunnen, dat de ingang van je voorversterker beter matcht met de platenspeler. Ook zou de resolutie waarin je meet te grof kunnen zijn. Anders zou ik 't echt niet weten.

:)

de CD-speler heeft gewoon zijn analoge signaal aan de soundcard afgegeven net als de platenspeler.
Maar dit zijn dan toch helemaal niet dezelfde signalen. Of heb je het platenspeler signaal eerst gedigitaliseerd (32bits/96 kHz) geconverteerd naar cd-formaat en dan beide nog eens vergeleken?

Groet,

Jacco

Maar dan kan ik wel begrijpen dat je verschillen hoort. Zoiets heb ik ook eens gedaan met het analoog opnemen van een SACD en vergeleken met verschillende vinyl versies (en cd versies) en ze klonken allemaal anders. En ze leken ook verdacht veel op elkaar. Het was The Dark Side of The Moon van Pink Floyd.

Zo een vergelijk zegt eigenlijk meer over de productie. Van vinyl is bekend dat dit "lekkerder" geproduceerd wordt. Daarom blijf ik ook vinyl kopen, niet omdat het beter is, maar omdat die producties vaak beter zijn.

Groet,

Jacco

Tja, in die begintijd werd er wel eens geknoeid met die AD conversie waardoor toch onbedoeld verschillen ontstonden. Verkeerd (of geen) gebruik van goede dither en samplerate conversies die niet helemaal zuiver zijn waren aan de orde van de dag. Niet dat er gelijk een zeer slechte cd ontstond, maar toch hoorbare verschilletjes. Overigens als je de proef op som wilt nemen, dwz je digitale platenspeler signaal omzetten naar cd formaat, moet je er wel op bedacht zijn dat je goed dithered naar 16 bits (1 bit effectief driehoek-gevormde ruis, zonder shaping) en een zo goed mogelijk programma zoekt dat de vervelende conversie van 96 kHz naar 44k1 goed doet.

Met bandbreedte heeft eea niets te maken.

Groet,

Jacco

Het zou nog kunnen, dat de ingang van je voorversterker beter matcht met de platenspeler. Ook zou de resolutie waarin je meet te grof kunnen zijn. Anders zou ik 't echt niet weten.

het gaat er toch om hoe het klinkt wat maken grafieken en metingen dan uit

het gaat er toch om hoe het klinkt wat maken grafieken en metingen dan uit

Precies.... :rolleyes:

het boeit mij niet meer of cd nu beter is dan lp of andersom. Allebei kan het goed goed en minder goed klinken. basta. Lp klinkt wel vaak wat lekkerder dan een cd maar cd natuurlijk cleaner en strakker, heeft ook wel wat.

Kortom lekker luisteren naar beide formats.

Robin

Om tot 0db te komen hadden beide met 2,66dB versterkt moeten worden maar dat heb ik dus achterwege gelaten.
Mooi, ik vertrouw dat normaliseren voor geen centimeter.

Het gaat er zeker in eerste plaats om wat je hoort, maar de "begrijper" in mij zegt mij dat ik mijn best moet doen om eea te doorgronden. Hij neemt helaas geen genoegen met gevoelsmatige redenaties.

Groet,

Jacco

(...) Over hoe het klinkt kan ik kort zijn, de analoge weergave slaat de digitale met stukken op het gebied van ruimtelijkheid en, om het eens makkelijk te zeggen, lekker klinken. De digitale weergave is plat en tam.

Op het plaatje zou je echter zeggen dat digitaal er beter uit ziet. (...)

Wat beter