Jump to content

Eichmann en Kimber

Kraken
 Share

Recommended Posts

Al een tijdje speel ik met de gedachte betere kabels voor m'n installatie aan te schaffen. Ik denk dan in het bijzonder aan netkabels en luidsprekerkabels. Op dit ogenblik heb ik staan:

- Meridian 507 cd-speler;

- Primare A30.1 versterker;

- Dynaudio Contour 1.8MkII luidsprekers.

De Meridian en de Primare heb ik aangesloten met de meegeleverde netkabels; ze zijn met elkaar verbonden via een Van den Hul D102 MkIII verbindingssnoer. M'n luidsprekerkabels zijn van Ixos (type 613).

Aanleiding om een upgrade van netkabels en luidsprekerkabels te overwegen is dat ik het geluid van m'n installatie soms wat droog en helder vind. Alles is te horen en dat is soms wat veel van het goede. Ik hoop individuele klanken met betere kabels wat dikker, warmer en vriendelijker te krijgen - maar dan bij voorkeur zonder de detaillering en dynamiek waar het systeem toe in staat fundamenteel is aan te tasten. Meer een "buizen"-geluid, dus eigenlijk.

Op basis van wat ik op internet aan recensies heb aangetroffen, lijken vooral de netkabels van Eichmann dat soort verbeteringen te kunnen opleveren. Verder zou een "high capacitance" luidsprekerkabel van een goede kwaliteit, zoals die van Kimber, naar mijn indruk misschien kunnen helpen. Ik dacht daarom aan de Eichmann Express AC Enhancer en 8VS-luidsprekerkabels van Kimber.

Heeft iemand ervaring met deze kabels en klopt het beeld dat ik ervan heb?

Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.

Alvast bedankt!

Beste,

Je wil best wel veel veranderen aan je set. Kabels doen dit niet! Die voegen niet toe wat je mist, maar halen eventueel meer uit je set.. Als je set bijvoorbeeld een beetje donker klinkt wordt het niet gelijk helder met een Kimber.. Wel wordt de donkerheid een beetje minder. Ik denk dat je simpelweg gewoon kabels moet proberen, de betere dealer zal je zeker de mogelijkheid geven. Als ik me in jouw situatie bevond zou ik onder andere Kimber, de duurdere van den Hul's en Taralabs proberen. Succes! :)

Hai Kraken,

Ik heb Kimber PBJ interlinks en 4 TC luidsprekerkabel waar ik zeer tevreden mee ben. Wat jij wilt doen ze echter volgens mij niet. Het zijn volgens mij transparante kabels die juist niet naar de warme kant hellen. Kijk ook eens bij de verwijzing van de test op de Kimber site en www.sterophile.com

Ik zou gewoon wat kabels te leen proberen te krijgen bij een dealer en/of vrienden voordat je er een boel geld tegen aan gooit. Misschien moet je wel iets anders aanpassen aan je set.

Geplaatst door Kraken:

Aanleiding om een upgrade van netkabels en luidsprekerkabels te overwegen is dat ik het geluid van m'n installatie soms wat droog en helder vind. Alles is te horen en dat is soms wat veel van het goede. Ik hoop individuele klanken met betere kabels wat dikker, warmer en vriendelijker te krijgen - maar dan bij voorkeur zonder de detaillering en dynamiek waar het systeem toe in staat fundamenteel is aan te tasten. Meer een "buizen"-geluid, dus eigenlijk.

Alvast bedankt!

Warmer, zonder detail te verliezen, lijkt me niet echt mogelijk.

Denk ook niet dat dit probleem met kabels aan te grijpen is.

Zou zelf eens gaan experimenteren met een andere bron, versterker en uiteindelijk speakers.............

Gewoon om vast te stellen waar het probleem zijn oorzaak heeft liggen.

Overigens kijk voor je gaat slepen ook even kritisch naar de omgeving waarin het geheel moet spelen, een harde acoustiek kan ook dit soort verschijnselen veroorzaken.

Groet Jitze

Dank voor de reacties.

Aan het vervangen van enig onderdeel in m'n systeem ben ik nog niet toe en het gaat me er ook niet om alles ineens heel anders te laten klinken. Ik wil een kleuraccent aanbrengen en verwijzen naar het geluid dat buizenversterkers produceren leek me de beste manier om dat kleuraccent te omschrijven. Enfin, zo te zien heeft niemand hier ervaring met de specifieke kabels die ik op het oog heb (al is het goed om te weten dat Kimber-kabels in het algemeen juist helder klinken). Dat wordt dus gewoon uitproberen...