Jump to content

Opnametechniek

vrut
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Ik geef je groot gelijk, dat close miking is meestal niks.

Toch 1 kanttekening:

Veel artiesten ontmoeten een groot deel van hun publiek nooit en het is een feit dat bijv. bij gitaarrecitals, een enkele keer bij een zangeres (afhankelijk van het repertoire) dat close miking wel een soort van intimiteit cre

Gewoon een electronische galmkelder eroverheen.... Met natuurlijkheid heeft dat weinig te maken. :(

Toch houd ik soms meer van close mike opnamen. Dit omdat ik bij een kleine bezetting b.v. liever niet de galm en acoustiek van de opnameruimte bij die van m'n kamer wil hebben. Die galmkelder hoeft van mij dus ook niet pers

Gegroet,

Veel mensen keuren CD

Bij veel moderne opnames hoor je gewoon dat er geen ruimte in zit. Het is vaak niet veel meer dan een verzameling losstaande instrumenten die met een beetje kunstmatige galm aan elkeer gesmeed worden om zo iets van ruimte te creeren. Met een beetje goede set is dat ook zo te horen, want de verschillende instrumenten hebben allemaal een eigen akoustische omgevinkje (of helemaal geen omgeving).

De plaat Jazz at the Pawnshop klinkt verbijsterend echt, vooral voor de muziek begint. Jammer dat het muzikaal zo mager is.

Zo kan ik me er over verbazen dat zoveel mensen een plaat als Amused to Death kunnen gebruiken om een set te beoordelen.

Bij veel moderne opnames hoor je gewoon dat er geen ruimte in zit. Het is vaak niet veel meer dan een verzameling losstaande instrumenten die met een beetje kunstmatige galm aan elkeer gesmeed worden om zo iets van ruimte te creeren. Met een beetje goede set is dat ook zo te horen, want de verschillende instrumenten hebben allemaal een eigen akoustische omgevinkje (of helemaal geen omgeving).

De plaat Jazz at the Pawnshop klinkt verbijsterend echt, vooral voor de muziek begint. Jammer dat het muzikaal zo mager is.

Zo kan ik me er over verbazen dat zoveel mensen een plaat als Amused to Death kunnen gebruiken om een set te beoordelen.

Waarom zeg je niet gewoon : ik vind het een k*t plaat . :D

Ben ik het voor een keer met je eens. :D:D:D:D:D

Tuurlijk word je in de z**k genomen.

dat wil iedere audiofiel toch?

Staande golf mag niet in het laag alles moet in balans.

Live word je (ik meestal) gek van het erg luide geros op bekkens.

Zang instalaties staan rond te zingen om maar over de bas en drummer heen te komen.

Maakt het uit as ge maar leut hebt. :)

Telarc heeft een hele tijd gewerkt met 3 microfoonopstellingen en die opnamen hebben hele speciale kwaliteiten. De door velen bij het kruidvat aangeschafte Mahler symfonieen door het radio-symphinieorchester Frankfurt is door Denon ook met maar twee microfoons opgenomen. Door sommigen wordt die opname als een beetje kaal ervaren en te ruimtelijk, maar ik vind de klankverhoudingen echt schitterend.

Hai Vrut,

Welke CD van Astrid Seriese bedoel je. De beste heeft ze toch wel in het begin gemaakt. Ik vond haar toen fantastich.

Het is natuurlijk zoals Propius zegt oude opnamen van Ella Fitzgerald klinken natuurlijk veel beter dan wat ze nu maken. Dat zie je zelfs bij toen nog niet bekende artiesten.

Chesky vind ik vaak erg tegenvallen hoewel ik van Anna Caram CD's heb heb die niet alleen leuke muziek bevatten maar ook goed opgenomen zijn.

Geef mij maar recht toe recht aan opnamen - een verademing.

Carl

Laatst nog een Decca Lp gescoord in de kringloop, OK herpersing van 1974 maar opgenomen in 1958. Dus aan het begin van "the golden age of stereo", 1958-1968. Drie (3) microphoons, puur analoog en buizen apparatuur. Decca SXL, Mercury living Presence, RCA Living Stereo, ouwe tulpenrandje Deutsche Grammophon.

Ik heb eens gelezen dat die techneuten van bijv. Mercury rustig 2 dagen bezig waren om die 3 microphoons goed te hangen, dat is natuurlijk wel extreem kritisch. Kan je het je voorstellen, je huurt het Concertgebouw af alsmede het gelijknamige orkestje plus dirigent, ga je 2 dagen met die microphoons schuiven. Heb je al een euroton uitgegeven voordat je met opnemen begint :rolleyes:

De door velen bij het kruidvat aangeschafte Mahler symfonieen door het radio-symphinieorchester Frankfurt is door Denon ook met maar twee microfoons opgenomen. Door sommigen wordt die opname als een beetje kaal ervaren en te ruimtelijk, maar ik vind de klankverhoudingen echt schitterend.

Dat wist ik niet, maar die opnames klinken inderdaad erg goed!! :)

Laatst nog een Decca Lp gescoord in de kringloop, OK herpersing van 1974 maar opgenomen in 1958. Dus aan het begin van "the golden age of stereo", 1958-1968. Drie (3) microphoons, puur analoog en buizen apparatuur. Decca SXL, Mercury living Presence, RCA Living Stereo, ouwe tulpenrandje Deutsche Grammophon.

Ik heb eens gelezen dat die techneuten van bijv. Mercury rustig 2 dagen bezig waren om die 3 microphoons goed te hangen, dat is natuurlijk wel extreem kritisch. Kan je het je voorstellen, je huurt het Concertgebouw af alsmede het gelijknamige orkestje plus dirigent, ga je 2 dagen met die microphoons schuiven. Heb je al een euroton uitgegeven voordat je met opnemen begint :rolleyes:

Als je dan maar een prikkie over hebt voor zulke producten. :o

En dan gek vinden dat dat verdwijnt. :D:D:D

Handige jongen hoor! Petje af! Chapeau!