Jump to content

B&O

rienberends
 Share

Recommended Posts

Heb zaterdag jl. een B&O tv. gekocht.(niet nieuw). Prachtig design, mooooi geluid.

Nu mijn vraag: Hoe klinkt B&O audio eigenlijk? Ik heb weleens vernomen dat echte audiofielen hun neus ophalen voor dit merk. Ikzelf heb weinig ervaring met B&O. Heb wel in de seventies een cassettedeck van ze gehad. Was zwaar en solide kan ik me herinneren. Weet ook dat een kennis 10 jaar geleden voor zo,n 40.000 gulden B&O aanschafte. Dus aan de prijs zal het niet liggen.

Naar mate je ze beter leert kennen zul je merken dat de mening van "echte" audiofielen net zo waardevol is als de Duitse Mark in de periode van de Weimar republiek.

Als je het mooi spul vindt en als je het goed vindt klinken, waarom zou je het dan niet gewoon kopen?

Zou kunnen. Maar het is allemaal echt goddeloos duur. :blink:

Dan is er voor dat geld echt nog wel iets anders te koop wat beslist beter klinkt. ;)

Gegroet,

Ik heb o.a. de Beolab 2500. Ze zijn enorm praktisch: je kunt ze wegens de ondiepe maat in de vensterbank zetten, ze klinken voor het formaat erg goed, en je hebt 5 verschillende frontjes. Wel 600,- per stuk, maar ook waardevast. B&O is en was wat mij betreft qua design ver vooruit.

Groeten, Fred

Gegroet,

Ik heb o.a. de Beolab 2500. Ze zijn enorm praktisch: je kunt ze wegens de ondiepe maat in de vensterbank zetten, ze klinken voor het formaat erg goed, en je hebt 5 verschillende frontjes. Wel 600,- per stuk, maar ook waardevast. B&O is en was wat mij betreft qua design ver vooruit.

Groeten, Fred

Nou, ik vind B&O spul van een jaar of 5 tot 10 geleden er toch hopeloos verouderd uitzien. Juist omdat ze zich zo op design richten is het zeer modegevoelig en daarom juist helemaal niet waardevast. Het B&O publiek is ook niet echt het publiek wat op de 2e hands koopjes zit te jagen, en degene die wel op de 2e hands markt actief zijn, zijn weer niet zo geintereseerd in B&O. Dit alles heeft nogal wat gevolgen voor wat je er later nog voor terug hoopt te krijgen.

Ik heb een aantal spullen van B&O gehad of heb ze nog steeds. Voordeel van B&O is de zeer lange levensduur. Ik heb hier een beomaster 1900 uit 1978 nog steeds spelend zonder enige problemen. Het design is nog steeds van deze tijd... mensen geloven nooit als ik zeg hoe oud deze beomaster is. Het geluid is echt heel degelijk.

Verder heb ik de 7000 serie gehad. Met pijn in het hart verkocht omdat ik er geen plek voor had en over wilde naar Home Theatre. Naast duurzaamheid is bij B&O vaak heel goed nagedacht over gebruiksvriendelijkheid, beter dan ik dat bij enig aparaat heb meegemaakt. Zo gaat een apparaat uit als het niet wordt gebruikt en zelfs de uitgeschoven CD lade gaat vanzelf in als deze een tijd lang ongemoeid wordt gelaten. Ook handig voor als je kids hebt die eventueel de CD lade eraf lopen en voor vergeetachtigen. De geluidskwaliteit van deze serie was en is gewoon erg goed en het design zeer mooi.

Met andere woorden gewoon kopen dat spul.

Nou, ik vind B&O spul van een jaar of 5 tot 10 geleden er toch hopeloos verouderd uitzien. Juist omdat ze zich zo op design richten is het zeer modegevoelig en daarom juist helemaal niet waardevast. Het B&O publiek is ook niet echt het publiek wat op de 2e hands koopjes zit te jagen, en degene die wel op de 2e hands markt actief zijn, zijn weer niet zo geintereseerd in B&O. Dit alles heeft nogal wat gevolgen voor wat je er later nog voor terug hoopt te krijgen.

Wat je zegt is dus precies het tegenover gestelde. Het design was en is zijn tijd nog steeds ver vooruit. Chique design is niet gevoelig voor de tand des tijds! Mensen vinden dat over 30 jaar nog steeds mooi. Ik heb tweede hands een mooie prijs gekregen voor de beogram CD 7000 en de beomaster 7000. In ieder geval meer dan de "ANWB koerslijst" die op de B&O site staat vermeld.

Heb zaterdag jl. een B&O tv. gekocht.(niet nieuw). Prachtig design, mooooi geluid.

Nu mijn vraag: Hoe  klinkt B&O audio eigenlijk? Ik heb weleens vernomen dat echte audiofielen hun neus ophalen voor dit merk. Ikzelf heb weinig ervaring met B&O. Heb wel in de seventies een cassettedeck van ze gehad. Was zwaar en solide kan ik me herinneren. Weet ook dat een kennis 10 jaar geleden voor zo,n 40.000 gulden B&O aanschafte. Dus aan de prijs zal het niet liggen.

B&O was vroeger een ander bedrijf dan nu.

Het aantal electroakoestieke vindingen van B&O is echt niet mis.

Tegenwoordig leveren ze echt kwaliteit.

Maar kwaliteit is wat de klant wil. En de B&O-klant wil design en bedieningsgemak. Hij wil een styling die nergens de slaaf is van de beeld- of geluids- technologie.

Maar daar betaal je dan ook wat voor. Het feit dat de levensduur goed is, komt misschien omdat er toch al per model veel speciale afwijkende research nodig was voor fabrikagemethodiek.

Het gevolg is wel, dat je per bestede euro nooit dezelfde muzikale voldoening kunt verwachten. Maar vergeleken met bijv. Bose leveren ze aanmerkelijk meer echte kwaliteit per euro. Maar het is andere kwaliteit dan waar ze vroeger mee kwamen.

mooi spul B&O maar de meeste tv modellen hebben sterk last van moire effecten en dat is irritant. toch de verkeerde Philips buizen gebruikt?

De grote en zeer dure lcd tv vind ik wel mooi.

Robin

Apart, is mij nooit opgevallen in de 5 jaar dat ik naar een Beovision 1 kijk. Beeld en geluid is super en het design is prachtig.

Daarvoor had ik zo'n 72 cm. Super Triniton geval van Sony. Wat een ellendebak was dat, stond meer bij de TD dan thuis.

Nee, ik ben dik tevreden met die B&O. B)

Beste Don,

DNR (Dynamic Noise Reduction) was een soort voorloper van Dolby: het was alleen actief bij weergeven van (cassette)tape, en kwam erop neer dat bij zachte muziekpassages het hoog werd onderdrukt om ruis onhoorbaar te maken.

Het was een ontwikkeling van Philips, dat natuurlijk door B&O werd toegepast. B&O was in die tijd voor de helft eigendom van Philips. (Net zoals Marantz en Panasonic/Technics.)

Voor mij was B&O's bijdrage aan de spiekerologie het belangrijkste: het faserechte ("UniPhase") driewegsysteem met "filler line". En dan vooral de theorie ervan... de praktische uitwerking van B&O zelf viel wat tegen.

Heb jaren B&O gehad,

inderdaad erg waardevast en vond de BeoLab 4000 geweldig. Mooi warm geluid. Prachtige vormgeving, modern en tijdloos.

Kan het je aanbevelen.

Over de overige producten van B&O ben ik iets minder enthousiast, niet eens vanwege de kwaliteit, maar meer vanwege het feit dat je bijna nooit kunt kopen wat je zoekt.

Er mist altijd wel iets. Voorbeeld: prachtig vormgegeven TV (BeoCenter 1 a