Jump to content

Gebalanceerd of ongebalanceerd geeft klankverschil?

Carlo
 Share

Recommended Posts

Ik heb mijn eindversterkers (Meridian 505) via een MIT 330 series two interlinks op elkaar aangesloten. Het betreft hier een interlink met gewone cinch pluggen.

Bij mijn vorige eindversterker kon dit niet anders, vandaar.

De klank van deze eindversterkers is anders: heel veel meer rust, meer het totaalplaatje van de muziek i.p.v. losse geluidjes (wat vremd omschreven maar zo voel ik het), ook warmer, minder diepte/ruimte, minder of ander laag.

De importeur gaf mij o.a. het advies om de voor- en eindtrappen gebalanceerd aan te sluiten om de door mij genoemde nadelen in klank op te lossen.

De vraag is: maakt het werkelijk een groot verschil om gebalanceerde aansluitingen te gebruiken? De voortrap heeft voor alle aansluitingen gebalanceerde en cinch in- en uitgangen.

(zelf heb ik nu dag en nacht muziek aan staan en het geluid verbetert gelukkig al wat..inspelen helpt dus ook al )

Als je hele set gebalanceerd is, dan zal dat ongetwijfeld mooier klinken ;)

Mijn set is een goed voorbeeld.

De Wadia heeft 4 DACs aan boord, 2 per kanaal voor de positieve en negatieve helft van het gebalanceerde signaal.

De voor- en eindversterker werken ook geheel gebalanceerd, dus je maakt maximaal gebruik van de kortste signaalwegen.

De cinch aansluitingen zijn meestal afgeleid van XLR en ook wordt het signaal soms ge

Gebalanceerd wordt niet door iedereen beter gevonden, soms kan het ten koste gaan van de coherentie, in een bekende high-end zaak werd mij onlangs verteld dat ze ongebalanceerd toch beter vonden, en ik heb een tijdje geleden een bericht gelezen van een recensent met zeer veel ervaring die na jaren testen bij voorkeur de ongebalanceerde uitgangen gebruikt en gebalanceerd in. Daarvoor is het allemaal niet ontworpen natuurlijk, maar het belangrijkste is wat je zelf het beste vindt klinken, ikzelf heb alleen niet zo'n zin om eindeloos met kabels te gaan wisselen om te bepalen wat ik nu mooier vind, tenzij de verschillen echt groot zijn, maar dat zijn ze volgens mij niet.

Geplaatst door void:

Gebalanceerd wordt niet door iedereen beter gevonden, soms kan het ten koste gaan van de coherentie, in een bekende high-end zaak werd mij onlangs verteld dat ze ongebalanceerd toch beter vonden, en ik heb een tijdje geleden een bericht gelezen van een recensent met zeer veel ervaring die na jaren testen bij voorkeur de ongebalanceerde uitgangen gebruikt en gebalanceerd in. Daarvoor is het allemaal niet ontworpen natuurlijk, maar het belangrijkste is wat je zelf het beste vindt klinken, ikzelf heb alleen niet zo'n zin om eindeloos met kabels te gaan wisselen om te bepalen wat ik nu mooier vind, tenzij de verschillen echt groot zijn, maar dat zijn ze volgens mij niet.

Als je alleen al naar de constructie van de cinch plug kijkt, dan wil je liever XLR.

Maar inderdaad, in enkele gevallen klinkt cinch beter, da's geheel afhankelijk van de apparatuur.

Bij XLR bestaat ook de nodige verwarring, in de pro wereld is de pinbezetting anders dan bij audio en ook de elektronica is anders van opzet, maar ok, het zijn 2 verschillende toepassingen ;)

Zelfs in de audiowereld zie je dat XLR soms verschillend wordt bedraad, leve de afwezigheid van normen op dit gebied.

Greetinx

Andr

Als je alleen al naar de constructie van de cinch plug kijkt, dan wil je liever XLR.

Daarom zijn er ook andere cinch pluggen ontwikkeld, de Eichmann Bullit plug met een stevig puntcontact en minimaal metaal en de 47Labs plug geheel zonder metaal waarbij de kabel zelf direct stevig contact maakt met de aansluitplug.

Bedankt voor de reacties. Voorlopig houd ik het nog maar even maar de interlinks die ik nu heb. Door het constant toevoeren van signaal (nu zo'n zeventig uur) naar de eindtrappen lijkt het geluidsbeeld veel beter op zijn plaats te vallen.

En anders ga ik de Meridian 557 nog eens proberen.