dekkersj Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Ik veschrijf wat een blokgolf is.Ja, dat weten we inmiddels wel Voor de rest van je verhaal, en ik ben er van overtuigd dat je het in alle ernst hebt geschreven, moet ik even glimlachen. Jij vergelijkt dus een logaritmische schaal (frequentie karakteristiek of beter de amplitude overdracht in het Bode diagram) met het inschakelverschijnsel in het tijddomein dat een lineaire schaal is. Wat niet wegneemt dat er wel iets van waarheid in zit als je stelt dat een beperkte bandbreedte een (af)rondend effect heeft op het "platliggen" van die ingeschakelde blok. Dat platliggen kan overigens ook een wat overdreven steil oplopen zijn als er nulpunten aanwezig zijn. Dat verhaal met die auto en een lange danwel korte weg kan ik nog steeds niet goed plaatsten. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Ik veschrijf wat een blokgolf is.Ja, dat weten we inmiddels wel Voor de rest van je verhaal, en ik ben er van overtuigd dat je het in alle ernst hebt geschreven, moet ik even glimlachen. Jij vergelijkt dus een logaritmische schaal (frequentie karakteristiek of beter de amplitude overdracht in het Bode diagram) met het inschakelverschijnsel in het tijddomein dat een lineaire schaal is. Wat niet wegneemt dat er wel iets van waarheid in zit als je stelt dat een beperkte bandbreedte een (af)rondend effect heeft op het "platliggen" van die ingeschakelde blok. Dat platliggen kan overigens ook een wat overdreven steil oplopen zijn als er nulpunten aanwezig zijn. Dat verhaal met die auto en een lange danwel korte weg kan ik nog steeds niet goed plaatsten. Groet, Jacco Het klopt echt hoor. Het maakt niet uit of een of beide schalen lineair is of logarithmisch. Trouwens, de redactie van dat boekje kwam ermee hoor. Dus ikzelf was er nooit opgekomen. Ik heb in 2 of drie van die boekjes dit facet nagegaan bij tientallen reviews , en overal klopte het perfect. Wat ook heel grappig is: een toon die vanaf een element komt is nooit een zuivere smalle piek op de scope. De resonantiefrequentie is merkwaardig genoeg rechts en links op de flanken van de driehoekige scope- grafiek te zien. Een hogere resonantiefrequentie plaatst de piek ervan verder van de hoofd- piek af. Dus hij zakt ook verder langs de helling naar onderen. Een hoger q- factor doet de piek van zo'n zijband omhoog rijzen. Dus: zowel een lagere res. frequentie als een hogere piekfactor geeft 2 stuks gemenere inbreuken op de zuiverheid van een enkele toon. Het kan best zijn dat een enthousiaste gebruiker dat omschrijft als dynamiek: ja de toon klinkt misschien feller en minder vierkant. De zijbanden zijn in ieder geval minder hinderlijk. Ziehier twee leuke facetten van de diverse grafieken in elektro- akoestiek- land. Theoretische achtergronden zijn al decennia lang een hobby van me. Ik heb van iemand een paar maanden geleden een grote stapel copieen gekregen van artikelen op AES- niveau. de man had toegang tot een ruime bibliotheek . Voordat ik goed door die stapel heen ben is het zeker een jaar verder. Hifi en zo is echt een wetenswaardige hobby. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Ik veschrijf wat een blokgolf is.Ja, dat weten we inmiddels wel Voor de rest van je verhaal, en ik ben er van overtuigd dat je het in alle ernst hebt geschreven, moet ik even glimlachen. Jij vergelijkt dus een logaritmische schaal (frequentie karakteristiek of beter de amplitude overdracht in het Bode diagram) met het inschakelverschijnsel in het tijddomein dat een lineaire schaal is. Wat niet wegneemt dat er wel iets van waarheid in zit als je stelt dat een beperkte bandbreedte een (af)rondend effect heeft op het "platliggen" van die ingeschakelde blok. Dat platliggen kan overigens ook een wat overdreven steil oplopen zijn als er nulpunten aanwezig zijn. Dat verhaal met die auto en een lange danwel korte weg kan ik nog steeds niet goed plaatsten. Groet, Jacco Het gaat er niet om of de weg lang of kort is. De weg en de drempel vergelijk ik met een grafiek. De weg is een horizontele lijn. Die trek je van links naar rechts. Hoe verder je naar rechts komt, hoe later het is. Maar je kunt op die weg allerlei vormen van drempels tekenen. de hoogte van een drempel is het geluidsniveau. Als je auto dus omhoog gaat wordt het tegelijkertijd later, maar het volume neemt ook toe. Dus omhoog is harder geluid. Hoger is harder. Ik beschrijf het karakter van een grafiek. Lijn naar rechts, daaraan een lijn omhoog, dan een lijn naar rechts( aansluitend aan elkaar) dan omlaag tot oorspronkelijke hoogte en dan weer naar rechts: blokvorm. Een ferquentiekarakteristiek lijkt daarop. Omhoog is het volume dat toeneemt. Naar rechts neemt echter niet de tijd toe maar de frequentie. Bij een schuine lijn naar rechts boven neemt in het eerste geval tijd en volume toe en in het geval van de frequentiekromme de frequentie en het volume. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Het klopt echt hoor. Laat die uitleg maar zitten. Het is tenslotte je HOBBY. Dat er wartaal staat maakt dan niet zoveel meer uit. Ik wens je nog vele jaren plezier met deze leuke HOBBY. Jij noemt het wartaal. en ik kan het niet helpen als je misschien niet de opleiding hebt om vrij simpele grafieken te begrijpen. Heb je weleens een frequentiekarakteristiek gezien? Je kan kennis van iemand die er meer verstand van heeft toch geen wartaal noemen? Dat zeg ik toch ook niet van iemand die er nog meer van weet dan ik? Ik vind het niet erg hoor. Maar je probeert jezelf een oordeel aan te matigen waar je niet eens toe in staat bent. Kijk, ik doe het alleen maar om iemand verder te helpen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 een toon die vanaf een element komt is nooit een zuivere smalle piek op de scope.Wat bedoel je precies? Tot hier heb ik je verhaal gelezen en niet verder, want ik heb het gevoel dat er bij mij iets mist. Volgens mij zou je op een "scope" een sinus moeten zien, of heb jij een ander apparaat in gedachten? Als je mij het theoretische bewijs van die gespiegelde hobbeldebobbel kunt geven, ben ik je zeer dankbaar. P.S. als je lid wordt van de AES, kun je nog veel meer downloaden tegen een gereduceerd tarief. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 een toon die vanaf een element komt is nooit een zuivere smalle piek op de scope.Wat bedoel je precies? Tot hier heb ik je verhaal gelezen en niet verder, want ik heb het gevoel dat er bij mij iets mist. Volgens mij zou je op een "scope" een sinus moeten zien, of heb jij een ander apparaat in gedachten? Als je mij het theoretische bewijs van die gespiegelde hobbeldebobbel kunt geven, ben ik je zeer dankbaar. P.S. als je lid wordt van de AES, kun je nog veel meer downloaden tegen een gereduceerd tarief. Groet, Jacco Nee, theoretisch moet je een speld zien. Horizontaal frequentie. Vertikaal de amplitude. Het is ideaal gezien een supersmalle piek. Snel stijgen naar max, direct af naar nul. In de praktijk laat de scope van een enkele toon een smalle steile heuvel zien. Maar met op elk van de twee flanken een extra piek: de weergave van de rf. Die uit zich in rf: afstand tot hoofdpiek duidt exact de rf aan: bijv plus en min 8. En in vertikale zin zie je de piekamplitude. Is die nul, dan zie je zowat geen zijpiek. Is de peikamplitude hoog, dan kan de zijpiek gaan concurreren nmet het hoogste punt van de hoofdpiek. het klopt echt hoor. Ook bij het verband tussen aanzet van blokgolf en kont van frequentiekarakteristiek. Ik ben gekke henkie niet. LOL. En het HFChoice- blad geeft ook geen theor. bewijs. Maar het klopt wel, bij alle elementen. Is dat al niet genoeg? Ik heb geen geld voor het lidmaatschap van de AES. Zou minstens mijn jaarlijkse hobbybudget betekenen. Met studerende kinderen: Onmogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Ik krijg een blokhoofd van al die blokgolven...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Ik krijg een blokhoofd van al die blokgolven...... Heb je echt nooit zo'n blokgolf van een element gezien? Misschien kan ik eens gaan www-en of ik zoiets kan vineden voor je. Als dat helpt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Nee, theoretisch moet je een speld zien. Horizontaal frequentie. Vertikaal de amplitude.Ok, we hebben het inderdaad over een ander apparaat, jij bedoelt een spectrum analyser. Nu ga ik verder lezen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 In de praktijk laat de scope van een enkele toon een smalle steile heuvel zien. Maar met op elk van de twee flanken een extra piekHeb jij het hier niet over een in amplitude gemoduleerd signaal? Als jij dat een toon noemt, ok, maar voor mij is dat een AM-signaal. Of een zuivere toon met vibrato oid. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Heb je echt nooit zo'n blokgolf van een element gezien? Misschien kan ik eens gaan www-en of ik zoiets kan vineden voor je. Als dat helpt...GRAAG! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Yip. Hier heb je drie blokvormen:dat is dus het onderwerp waar ik over begon: blokvorm en freq. karakt. http://www.dynavector.co.jp/english/etechn...dispersion.html De bron zie je links boven. Zit in de groef. Links onder output van een watje. De dweil laat het volume veel te traag oplopen: geen stijdsnelheid. Shit dus. Dan gaat hij in een royale bocht naar rechts. Het inputsignaal is allang nul. Maar de oen voelt nattigheid keert het lijntje laks een beetje mee. Komt laat op nivo uit. Rechts onder de plaatselijke favoriet. Fluvx omhoog. Remt abrubt af. Ho. Ik moet naar rechts. Beetje overshooten: schiet ik te ver door onhoog? nee, niet zo erg Gauw de vlakke top nabootsen ,dus snel rechtsom. Braaf. Kijk je anders naar de onderste twee krommen en draai je ze in gedachten om, dan zal je als je de freq'kromme daar mee vergelijkt zeggen: verhipt, bijna eender. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Ik krijg een blokhoofd van al die blokgolven...... Heb je echt nooit zo'n blokgolf van een element gezien? Misschien kan ik eens gaan www-en of ik zoiets kan vineden voor je. Als dat helpt... Nou krijg ik er ook nog hoofdpijn bij... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Hier weer zoiets, nota bene hetz. element. Met freq. karakteristiek erbij, verhipt zeg. http://www.enjoythemusic.com/magazine/equi.../dynavector.htm Het rechter eind van de frequ. kar zie je terug, omgekeerd aan het begin van de blokgolf. Heeeeeee. Nou moe. Bij slechtere elementen is het duidelijker. Je ziet de rondheid van de kont en de hoogreson. beide terug in de stijgkant van de piek. Het klopt niet andersom: basbereik en slotfase van de blokgolf . Dat niet . Gek . Maar echt waar. Serieus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Geen onzin dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Yip. Hier heb je drie blokvormen:dat is dus het onderwerp waar ik over begon: blokvorm en freq. karakt. http://www.dynavector.co.jp/english/etechn...dispersion.html De bron zie je links boven. Zit in de groef. Links onder output van een watje. De dweil laat het volume veel te traag oplopen: geen stijdsnelheid. Shit dus. Dan gaat hij in een royale bocht naar rechts. Het inputsignaal is allang nul. Maar de oen voelt nattigheid keert het lijntje laks een beetje mee. Komt laat op nivo uit. Rechts onder de plaatselijke favoriet. Fluvx omhoog. Remt abrubt af. Ho. Ik moet naar rechts. Beetje overshooten: schiet ik te ver door onhoog? nee, niet zo erg Gauw de vlakke top nabootsen ,dus snel rechtsom. Braaf. Kijk je anders naar de onderste twee krommen en draai je ze in gedachten om, dan zal je als je de freq'kromme daar mee vergelijkt zeggen: verhipt, bijna eender. Okidoki, ik denk dat ik begrijp waar het eea over gaat. Hier gaat het, mijns inziens, over een traagheid in je systeem, veroorzaakt door een verkeerd afgesteld massa-veer systeem. Als je de aluminium 7 mm vervangt door een diamanten van 1.7 mm heb je een betere responsie. Dat klinkt voor mij vrij logisch in het kader van massa-traagheid. Sterker nog: ik ben van mening dat we hier te maken hebben met systemen met geheugen, als ik plaatje B bestudeer. Voor zover ik kan zien, heeft het met geheugeneffect te maken en dit kun je niet terugzien in het frequentiedomein. Helaas, daar steekt de fouriertransformatie een stokje voor. Ik stel voor dat je serieus in overweging neemt dat het idee van het gelijkvormig zijn van het inschakelverschijnsel in het tijddomein en de frequentieafval in de amplitude karakteristiek, gebaseerd is op een natuurkundig verschijnsel: Energie kan niet stapsgewijs veranderen. Een direct gevolg hiervan is dat alles vloeiend op of afloopt. dat het toevallig op elkaar lijkt is misschien leuk voor verjaardagspartijtjes, maar heeft geen fundament. Ik ben net in wiskunde software beziggeweest en eens gekeken of een tweede graads vergelijking gelijkvormig is aan zijn log(ax^2+bx) en het leek wel op zijn spiegelbeeld ja. Maar erg onder de indruk ben ik niet. Systemen met geheugen zijn wel de leukste om aan te rekenen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Geen onzin dus. Je hebt een kans gemist om jezelf een afgang te besparen. Echt waar joh? Wabblief? Mag ik het nu eens niet snappe? Het klopt bij elk element hoor... http://www.audioxpress.com/reviews/media/104hansen2284.pdf Figuur 2: blokgof. Fig 5. Spectrumanalyse. figuur 2 is dus het omgekeerde bvan de freq. kar. , maar dan alleen het begin heeh? En op de flanken van fig 5 : tweemaal de res. piek bij lage frequenties. Klopt gewoon allebei. Echt waar. Geen afgang hoor. Wil je dat graag? Mij best hoor. Scheelt me niks. Kan me dat nou verrotte... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Hee, zo een karakteristiek heb ik ook met mijn Goldring 900 (teststrook kreeg ik erbij toen ik de naald kocht). Heb ik dan ook een lekkere stijle aanloop in mijn blok? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Geen onzin dus. Je hebt een kans gemist om jezelf een afgang te besparen. Ik vind wel dat je je negatief opstelt tegenover iemand die iets wilt leren. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Hmm, probeer in dit betoog: Jij noemt het wartaal. en ik kan het niet helpen als je misschien niet de opleiding hebt om vrij simpele grafieken te begrijpen. Heb je weleens een frequentiekarakteristiek gezien? Je kan kennis van iemand die er meer verstand van heeft toch geen wartaal noemen? Dat zeg ik toch ook niet van iemand die er nog meer van weet dan ik? Ik vind het niet erg hoor. Maar je probeert jezelf een oordeel aan te matigen waar je niet eens toe in staat bent. Kijk, ik doe het alleen maar om iemand verder te helpen.... De woorden als "jij"en "je" eens te vervangen door "ik" en vice versa. Dan kom je dichter bij de waarheid, projectie noemen ze dat in de psychologie... Wellicht wat te kort door de bocht, maar ik stel mij zo voor dat het iemand is die op zoek naar iets is. Misschien een LOI cursus wiskunde eerst voor hem, is ook niet zo duur. Maar ik bewonder zijn openheid en ongeremdheid, ik zou zeggen: ga zo door! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Nou, volgens mij is hier gewoon sprake van overshoot. Dit soort plaatjes kwam ik in de jaren '70 al tegen in een nederlands hifi-blad. Die spectrum analyse heeft betrekking op een heel specifieke situatie. Voor de rest snap ik niks van de stukken van headshell. En van zijn arrogantie ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Nou, volgens mij is hier gewoon sprake van overshoot.Voor een deel zeker waar. Overshoot is nu eenmaal niet te voorkomen in een systeem met complexe polen en als de eigenfrequentie niet binnen het hoorbare bereik valt is dat zelfs niet eens erg. daar merken we niets van. Maarrrr, als een systeem geheugen heeft, kan het voor extra niet-lineariteiten zorgen. Dit is dus wel interessant, althans dat vind ik. Overshoot is niet erg, op voorwaarde dat het een tijd-invariant systeem is zonder geheugen. Al met al sta ik skeptisch tegenover dit soort theoretische beschouwingen wat betreft de praktijk. Gewoon omdat getallen ontbreken. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Jan, Headshell, is een aardige kerel die veel weet over practische zaken rond draaitafels en armen (ik heb de links niet gevolgd). Ik hoop eigenlijk dat jullie komen op de luisterdag over een paar weken en dat Jacco een beginnetje maakt (op papier of cd) om een Cd'tje produceren wat gebruikt kan worden als test-cd. Een paar relevante signalen met uitleg, dan bakken we zelf wel wat muziek erbij. Het zou leuk zijn om zo'n cd aan de deelnemers op de luisterdag tevoren te kunnen rondsturen Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Jan, Headshekk is een aardige kerel die veel weet over practische zaken rond draaitafels en armen (ik heb de links niet gevolgd). Ik hoop eigenlijk dat jullie komen op de luisterdag over een paar weken en dat Jacco een beginnetje maakt (op papier of cd) om een Cd'tje produceren wat gebruikt kan worden als test-cd. Een paar relevante signalen met uitleg, dan bakken we zelf wel wat muziek erbij. Het zou leuk zijn om zo'n cd aan de deelnemers op de luisterdag tevoren te kunnen rondsturen Ja, hij kwam mij ook over als een aardige kerel. Wat zou er op die cd moeten komen? Ik ga nu slapen, moet er morgen vroeg uit (tegen mijn principes, maar ja) dus ik lees het morgen wel. Mijn voorkeur heeft ruimte-detail-testsignalen, zoiets als het rechter kanaal uitzetten tegen het linkerkanaal. Om dat goed te beoordelen zijn goede oscilloscopen nodig. Blokgolven lijken mij niet geschikt. Maar wie weet... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 28 september 2005 Report Share Posted 28 september 2005 Mooi zou volgens mij zijn een aantal signalen die zinvol zijn om thuis af te lezen op een PC via de geluidskaart of scoop en een aantal signalen die zinvol zijn bij een gehoormatige beoordeling. Wat voor soort signalen dat zijn? Geen idee. Maar een korte toelichjting bij zo'n signaal doet meestal wonderen. Dan een signaal op 440Hz om te toetsen met een stemvork??????? en een signaal wat gebruikt kan worden om met behulp van een decibelmeter de geluidsterkte af te stellen. Het ideaal van een hear test-cd moet toch te realiseren zijn. Het gaat er eigenlijk maar om dat er iets komt, de kracht ligt in een beginnetje dat in de prakrijk weer verbeterd kan worden, qua opzet, samenstelling en bijbehorende toelichting. Als er maar eenmaal iets is, dan kan dat altijd weer aangepast worden en verder ontwikkeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts