Jump to content

Kan jouw oren en installatie klassiek aan?

vrut
 Share

Recommended Posts

(...)

Links onder output van een watje. De dweil laat het volume veel te traag oplopen: geen stijdsnelheid. Shit dus. Dan gaat hij in een royale bocht naar rechts. Het inputsignaal is allang nul. Maar de oen voelt nattigheid keert het lijntje laks een beetje mee. Komt laat op nivo uit.

Rechts onder de plaatselijke favoriet. Fluvx omhoog. Remt abrubt af. Ho. Ik moet naar rechts. Beetje overshooten: schiet ik te ver door onhoog? nee, niet zo erg Gauw de vlakke top nabootsen ,dus snel rechtsom. Braaf.

Kijk je anders naar de onderste twee krommen en draai je ze in gedachten om, dan zal je als je de freq'kromme daar mee vergelijkt zeggen: verhipt, bijna eender.

Beste hoofdschelp,

Dank voor de ongetwijfeld goede intenties, maar het daagt nog steeds niet bij mij. Je schrijfstijl in aanmerking genomen moet je of politicus worden of sportverslaggever :P:P:P

Ondanks mijn volkomen onbegrip vind ik het alleszins komisch :D:D

Met opgewekte groet,

Beste Dick, dat is niet komisch dat is heel serieus. Audio is sport en Jan is de van Hanegem onder de audiotrainers!

Die sport kun je zowel beroepsmatig als op amateurniveau spelen en je kunt er ook naar kijken. Het rare woord audiofiel slaat eigenlijk nergens op, bedacht door een stelletje geflipte audioliefhebbers.

;)

Geen idee Ravon wat ie nu doet, maar niet zo denigrerend over AC Moddergat he. Je mag dan wel in de jeugd spelen Hearroo ...... een paar dure spikes eronder geeft nog geen fraai spel :angry:

Willem had gisteren avond een vaag verhaal op de TV over een contract in Turkije.

Het was,zoals meestal,erg cryptisch. Van Hanegems dus en de NOS reporter was vanzelfsprekend erg lief voor hem want de tijd moet wel gevuld worden.

Misschien waren het wel grapjes voor ervaren voetbalTV kijkers ?

Tsja en hoeveel bezoekers HEAR kunnen dit topic nu begrijpen? :o

Zou het een poll waard zijn? :o

Dikke shitt GASTEN mogen niet stemmen. :(

dynameasure2.gif

Hee, zo een karakteristiek heb ik ook met mijn Goldring 900 (teststrook kreeg ik erbij toen ik de naald kocht). Heb ik dan ook een lekkere stijle aanloop in mijn blok?

Groet,

Jacco

Nou, een mooie heeft een lekker steile oploop. Dan liefst geen afronding naar het horizontale stuk. Geen overshoot. Dus niet te veel doorschieten. En dan ook geen rimpel op het platte dak. Dat zijn de betere. Nogmaals : Als ik fout zit, dan zit de redactie van een review- verzamelboekje van een internationaal gerespecteerd audioblad ook fout. Het maakt me eigenlijk ook niks uit. Het moet leuk blijven....

Beste Dick, dat is niet komisch dat is heel serieus. Audio is sport en Jan is de van Hanegem onder de audiotrainers!

Die sport kun je zowel beroepsmatig als op amateurniveau spelen en je kunt er ook naar kijken. Het rare woord audiofiel slaat eigenlijk nergens op, bedacht door een stelletje geflipte audioliefhebbers.

;)

Die vind ik echt grappig. Als ik het met mijn vingers in dat HFC verzamelboekje aanwijs (het klopt echt overal) dan begrijp je het ook. Ook van die zijbanden op de piek van de spectrumanalyzer.

Ik ben geen electronicus, maar ben wel op de hoogte van een flink aantal zaken die ik van anderen heb overgenomen, oa deze twee facetten. Maar dan hoef ik nog niet voor linke loetje te worden uitgemaakt... Valt best mee hoor.

Geen idee Ravon wat ie nu doet, maar niet zo denigrerend over AC Moddergat he. Je mag dan wel in de jeugd spelen Hearroo ......  een paar dure spikes eronder geeft nog geen fraai spel :angry:

:lol:

Maak er dan maar de zaterdagochtendliefhebbers van Appelscha Vooruit van. Om 9 uur de aftrap en om 11 uur aan het bier. Voor de derde helft, zeg maar....

Het moet gewoon leuk blijven. Maar op dit forum word je soms ineens voor gekke Henkie uitgemaakt als dezelfden steeds weer lont ruiken. Wat heb ik verkeerd gedaan? Ik probeer gewoon iets leuks te vertellen. Wie heb ik beledigd? Ik snap ok wel eens niet alles wat iemand vertelt. Dat verklaar ik het toch ook niet ineens voor onzin? Zie je het verschil? Speel op de bal en niet op de man. Aub zeg........

Wat is er nou leuk aan om steeds weer mensen te beledingen op zo'n forum? Noem je dat hobby?

Geen idee Ravon wat ie nu doet, maar niet zo denigrerend over AC Moddergat he. Je mag dan wel in de jeugd spelen Hearroo ......  een paar dure spikes eronder geeft nog geen fraai spel :angry:

:lol:

Maak er dan maar de zaterdagochtendliefhebbers van Appelscha Vooruit van. Om 9 uur de aftrap en om 11 uur aan het bier. Voor de derde helft, zeg maar....

Het moet gewoon leuk blijven. Maar op dit forum word je soms ineens voor gekke Henkie uitgemaakt als dezelfden steeds weer lont ruiken. Wat heb ik verkeerd gedaan? Ik probeer gewoon iets leuks te vertellen. Wie heb ik beledigd? Ik snap ok wel eens niet alles wat iemand vertelt. Dat verklaar ik het toch ook niet ineens voor onzin? Zie je het verschil? Speel op de bal en niet op de man. Aub zeg........

Wat is er nou leuk aan om steeds weer mensen te beledingen op zo'n forum? Noem je dat hobby?

Ik heb geschreven dat je onzin verkondigt en ik heb duidelijk laten zien waarom dat zo is. Kijk maar:

Op een of andere manier kan of wil jij niet begrijpen dat hetgeen jij denkt te zien voorvloeit uit een begrenzing van de meetketen.

Daarnaast maak je in je laatste bericht de fout dat je het intermodulatiespectrum in figuur 5 verwart met een frequentiekarakteristiek, wat het natuurlijk niet is.

In dat ene voorbeeld wat je gaf heeft die begrenzing van de meetketen op 20 kHz tot gevolg dat de frequentiekarakteristiek steil afvalt bij 20 kHz. De conclusie die jij daaruit trekt is daarom verkeerd.

Je houdt het leuk door niet te gaan zeuren als de bal tussen je benen wordt doorgespeeld. Anders kun je misschien beter gaan korfballen.

Goed. Die Dynavector loopt missshien in dit geval zo ver door, dat het eind wel afgekapt moet zijn. Ik bedoel de twee grafieken even te laten zien. dan weten we wat ik voor ding in gedachten heb. En die fig 5 daar had ik niet bij gezien dat het iets anders is. Maar een spectrum- analyzer- figuur van 1 toon ziet er dus eender uit. Ik wil het best bekenne, als ik me ergens vergis.

Maar als ik dat verschijnsel tussen de kont van een niet- afgekapte frequentiekarakteristiek vergelijk met de opgaande bocht van de blokgolf dan zit daar echt overal binnen het karakter van het element gelijkenis in.

Die redactie had het gezien en ik kan het alleen maar beamen. Ik hoef toch niet net als de gemiddelde forumbezoeker overal bot tegenin te gaan? wat heb ik daaran?

Als ik dat ook bemerk dat kan ik alleen maar concluderen dat het gek is, maar waar.

Ik heb net als die redactie ook geen theoretische verklaring. maar het is overal echt overeenkomstig in 3 van die verzamelboekjes die ik heb. nou , dan hoef ik het toch niet te ontkennen?

Ik denk ook, dat het verschil in de oploopbocht van de blokgolf zijn weerslag vindt in de reproductie, net als de aard van de 2 zijbanden op de grafiek van de spectrumanalyzer.

Dus een afgang? In de ogen van eentje die je graag ziet afgaan natuurlijk wel. Dat gun ik hem. Zijn feestje. Dan kijk ik weer eventjes naar die overeenkomsten en dan zeg ik tegen mezelf: beter laat je ze lekker gewoon lulle.....

Kijk wat ik nog even gevonden heb:

http://www.zainea.com/multidimensionalaudio.htm

In dat gedeelte over draaitafels zie je figuur 7. Daarin staat aan de rechterzijde een weergave van figuur 23 uit de AES- uitgave uit 1977 van Bruel en Kjaer, gescreven door luchtarm- uitvinder Poul Laadegaard, een van de beste audiojournalisten ooit.

Ken je die uitagve? Audible effects of mechanical resonances in turntables. Geniaal.

Elektroakoestiek is best leuk. Ook het feit dat echt niet elk element last heeft van overshoot, waardoor zo'n element ook daadwerkelijk beter klinkt.

Net zoiets en tevens een taboe: de hogere resonantieferquenties (laagresonantie) klinken beter en geven een beter spoorgedrag.

Kijk, ze kunnen je honderd keer voor gek blijven verklaren maar het kan je eigenlijk niks schelen. Voor jou blijft het een leuke hobby.

Hier heb je weer die spectrum- analyzer- grafieken van een enkele toon met aan weerszijden op de flanken de laagresonantiepiek.

http://stereophile.com/turntables/513/index4.html

De volgende is van ene Josh, die me een keer heeft geprobeerd uit te leggen hoe je de dynamische compliantie berekent vanuit de gegevens van een trackingtest.

http://www.mcc.sst.ne.jp/~yosh/testrecord.htm

Ook hier wordt die Ladegaard-uitgave genoemd.

O, hier een site die ik nog niet had gezien:

http://www.audiotic.com/

Ik heb overigens nooit last met een plotseling te hard spelende set. Mijn volumeregeling heeft n.l. een duidelijke display in dB's.

In m'n luisterruimte is het bovendien stil en goed gedempt. Zachte passages hoor ik daarmee ook goed.

:)

Headshell,

Ik begrijp wat je bedoelt met de kont van een frequentiekarakteristiek en de opgaande flank van een blokgolf. Hoe steiler de opgaande flank, des te meer zal de frequentiekarakteristiek hoge frequenties bevatten. Andersom werkt het echter niet zo want als ik het goed begrepen (corrigeer me als ik het  misheb) heb is een pick-up element een snelheidsopnemer. De uitgaande spanning is evenredig met de trilsnelheid van de naald. Een snelheidsopnemer heeft een laagfrequente resonantie en heeft boven de resonantie een min of meer lineaire karakteristiek die in theorie doorloopt tot zeer hoge frequenties. Het afkappen van de karakteristiek zal in de praktijk altijd voorkomen waardoor het er in de praktijk altijd op zal lijken dat de karakteristiek steil afvalt. Hoe zou zo'n karakteristiek van een element er tot 100 kHz uitzien?

Snelheidsvariatie en de bijbehorende frequentiemodulatie van testtonen is interessant. Het probleem van frequentiemodulatie is dat het met een standaard spectrumanalyzer zo lastig interpreteren is.

Als ik het goed gelezen heb denkt die meneer van Stereophile dat hij naar snelheids/frequentievariaties kijkt:

To look at the speed stability in more detail...

Hoe weet jij dat de grafiekjes die hij laat zien Frequentie Modulatie weergeven en niet Amplitude Modulatie? Of allebei?

Zijn bevindingen over resonanties wijzen erop dat hij de zijbanden als AM interpreteert en dat is in mijn optiek in dit geval terecht. Maar daarmee kijkt hij niet naar snelheidsvariaties maar naar amplitudevariaties! De resonantie van een toonarm kan alleen snelheidsvariaties veroorzaken als er door die resonantie sprake is van het opwekken van vari

Grafiekjes

In bovenstaand document staat met grafiekjes toegelicht wat ik bedoel. Ik ga dit bericht nog editen.

Als je nu een idee hebt van de manier, waarop frequentievariaties en amplitudevariaties zich in een spectrum manifesteren begrijp je dat het doen van een uitspraak zoals die meneer in Stereophile deed, niet zomaar kan. Wat anderen zeggen, daarvoor moet ik eerst nog even lezen wat ze precies zeggen.

In een platenspeler zijn een aantal mechanische bronnen van meetbare snelheidsvariaties: een motor die niet eenparig draait, een slippende riem, een onronde draaischijf, scheefstelling, een excentrische testplaat, ga zo maar door.

Een aantal van deze storingsbronnen treden op met lage frequenties, lager dan 0,5 Hz. Om deze bronnen zichtbaar te maken zul je met voldoende resolutie moeten meten. Ik heb een tijdje geleden bij Haudio wat metingen aan een draaitafel gedaan met mijn apparatuur. Als Haudio akkoord gaat wil ik wel en plaatje posten. Met mijn apparatuur kan ik een zoom FFT maken met een resolutie van 1/80 Hz. Daarmee kun je details zien maar je blijft met het probleem zitten dat snelheidsvariaties lastig interpreteerbaar zijn. Daarvoor heb je nog iets anders nodig.

Uitspraken zoals in Stereophile moeten goed onderbouwd worden door goed te meten, hij had een resolutie van minstens 0,1 Hz moeten gebruiken.

Dit snap ik wel denk ik.

Maar het 1977- verhaal van P. Ladegaard zegt hetzelfde: de laagresonantie met zijn 2 parameters bepalen in sterke mate zowel wow - als rumble- metingen.

Echt, ik ben overtuigd van mijn beperkingen op het vlak van kennis over dit soort dingen.

Maar in dit topic wil ik benadrukken, dat extreem goed bedeelde parameters hier en daar echt wel inwerken op het hoorbare.

Hoge technologische ontwikkelingen zijn niet alleen een belemmering of lijken zinloos en zelfs hinderlijk. Maar ze hebben ook hun invloeden indirect op hoorbare facetten. En daarom vind ik deze berichten wel relevant, ook die van hr. ravon. Die ga ik niet met een trainer vergelijken. Ik probeer zoals altijd te komen met concrete argimenten.

Het 1977- verslag kan je opladen gratis via V.Engine. Eerst gratis registratie, geen aandelen aan deze kant.

Het 1977- verslag kan je opladen gratis via V.Engine. Eerst gratis registratie, geen aandelen aan deze kant.

V.Engine ??

Laat maar, je bedoelt Vinyl Engine :rolleyes:

Ik zal wel iets over het hoofd zien want ik vind niet wat ik zoek. Waar vind ik dit artikel precies?

Dat is nou zo lastig. Het staat niet in de library. Dat was wel zo een paar maanden geleden, dacht ik. Nu moet je registeren en dan zo snel mogelijk inloggen. Dan staat het in de hoofdpagina van het forum onder member's area. Dat veld zie je alleen na inloggen.

Je kunt in dat AES- verslag vinden waarom je via je element snelheidsgerelateerde fouten in de weergave krijgt wanneer 2 parameters betreffende de lf- resonantie niet in orde zijn.

Ik heb de topicstarter na zijn opening echter ook niet meer gezien.... :rolleyes:

Dit lijkt meer op "knuppelinhethoenerhokgooierij".

Ik ben wel benieuwd met wat headshell met die onechte dynamiek bedoeld...??? :confused:

Waarschijnlijk overshoot, maar dan moeten we toch echt naar het blokgolventopic.... :huh:

Ik heb de topicstarter na zijn opening echter ook niet meer gezien.... :rolleyes:

Dit lijkt meer op "knuppelinhethoenerhokgooierij".

Ik ben wel benieuwd met wat headshell met die onechte dynamiek bedoeld...??? :confused:

Waarschijnlijk overshoot, maar dan moeten we toch echt naar het blokgolventopic.... :huh:

Heb ik zoiets gezegd? Zeker niet in vorm geweest. Waarzo?

Me oren en mijn set kunnen klassiek aan. Zowel de set in de huiskamer als in mijn hobbyruimte. Maar ook als ik vinyl draai moet ik voor de zachte passages soms het volume opengooien om wat meer details te horen. Maar mijn oren kunnen klassiek in principe overal aan.

Sommige soorten klassieke muziek echter kan mijn gevoelsleven niet aan, dat wel ( niet..) Je hebt muziek voorafgaand aan de eerste wereld - oorlog waar ik heel eng van word.

Was dit on- topic genoeg of is het on- topisch?

En nu weer:

ON TOPIC

:huh:

Ja, daar ben ik het mee eens. Ik ben effe weg geweest, maar het is nog niet zo veel opgeschoten.

Maar ik begrijp nu eindelijk wat Headshell al die tijd bedoeld heeft. De toonarm heeft kennelijk een eigenfrequentie en staat daar vrolijk op te bewegen, aangestoten door de laagfrequentruis die aanwezig is in het systeem (slepen van de naald door de groef van de plaat ed). Dit bewegen zorgt voor een amplitudemodulatie van het signaal en zorgt zodoende voor de AM modulatie met niet-onderdrukte draaggolf. Was dat nou zo moeilijk om uit te leggen? En ik geloof het nog ook.

So, let us make thing go on-topic again...

Groet,

Jacco