Pjotr Posted 2 oktober 2005 Report Share Posted 2 oktober 2005 Sommige soorten klassieke muziek echter kan mijn gevoelsleven niet aan, dat wel ( niet..) Je hebt muziek voorafgaand aan de eerste wereld - oorlog waar ik heel eng van word. Was dit on- topic genoeg of is het on- topisch? Ach sommigen kunnen de klassieke muziek van na de 1e wereldoorlog ook niet aan hoor, zoals van b.v. Xenakis of Varese Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 2 oktober 2005 Report Share Posted 2 oktober 2005 Sommige soorten klassieke muziek echter kan mijn gevoelsleven niet aan, dat wel ( niet..) Je hebt muziek voorafgaand aan de eerste wereld - oorlog waar ik heel eng van word. Was dit on- topic genoeg of is het on- topisch? Ach sommigen kunnen de klassieke muziek van na de 1e wereldoorlog ook niet aan hoor, zoals van b.v. Xenakis of Varese Tsja en als Frank Zappa het dan speelt gaan ze uit hunnenschedeldak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 oktober 2005 Report Share Posted 2 oktober 2005 (...) Als we het hebben over een blokgolf, dan kan je de tijdkromme daarvan zo zien: eerst is het signaal nul. Ineens neemt het signaal een sprong omhoog. Dus in een mum van tijd zit je op het maximum aan volume. Dan is het volume constant. Dat duurt even . Dus in die periode is er geen verandering. Ineens tenslotte neemt het volume af tot nul. (...) Beste Headshell, Ergens in het topic over Erik Klijnsmits "Betonnix" luidsprekers staat een uitleg over blokgolven, die afkomstig is uit een manual (gebruiksaanwijzing) van een TRIO oscilloscoop. Ik raad je sterk aan die uitleg goed door te lezen. Ravon heeft wel gelijk: je weet kennelijk inderdaad niet wat blokgolven zijn. Je weet wel hoe ze er uitzien, en daardoor meen je nu dat het afwisselend stukjes positief en negatief geluid zijn. Of misschien zelfs wel afwisselend geluid en stilte. Dat laatstgenoemde testsignaal (afwisselend geluid en stilte) bestaat inderdaad, en wordt ook gebruikt om impulsverwerking te testen. Het bevat "stootjes" ruis, en wordt daarom "noise bursts" genoemd. Maar dat is heel wat anders dan blokgolven. Blokgolven kun je goed vergelijken met gewone sinusgolven. Je moet een heleboel sinussen achter elkaar horen om een toon te kunnen waarnemen. En zo moet je ook een heleboel blokgolven achter elkaar horen om een toon (met een andere klank dan die van de sinus) te kunnen waarnemen. De vorm van een blokgolf ontstaat doordat er veel oneven harmonischen aan de grondtoon (de oorspronkelijke sinustoon) worden toegevoegd. Hoe meer van die hogere harmonischen, hoe steiler de flanken van de blokgolf worden. (Ravon heeft dat inmiddels ook begrepen - zie zijn bijdrage op pag. 6 van dit topic. Maar dat heeft ook een hele tijd geduurd, hoor! Hij verwarde blokgolven heel lang met zoiets als afwisselend positieve en negatieve gelijkstroompulsen... Wees dus maar gerust: iedereen die het TRIO-verhaal leest, kan het snappen.) Wat dynamiek betreft: Dynamiek is een effectief dramatisch expressiemiddel. Componisten schrijven niet voor niets hun respectieve ppp-tjes en fff-jes op de partituur. Maar dan moet die dynamiek wel goed worden toegepast. Zowel in de uitvoering als in de weergave. Kwaliteit is de duidelijkheid van de weergave. Dynamiek is de luidheid (eigenlijk de verhouding tussen luid en zacht) ervan. Als beide goed zijn, duidelijkheid en luidheid, oftewel kwaliteit en kwantiteit, bereik je de allerhoogste echtheid. High-fidelity, dus. Vergelijk het met een zanger of toneelspeler: iemand met een duidelijke uitspraak hoeft niet te schreeuwen om verstaanbaar te zijn. En een brabbelaar wordt alleen nog maar onduidelijker als hij gaat brullen. Goede kwaliteit (duidelijkheid) van het geluid is dus heel belangrijk. Realistische kwantiteit (luidheid: hard en zacht) is ook belangrijk voor de "echtheid", maar mag niet ten koste gaan van de kwaliteit. De praktijk leert dat het bij goede installaties niet absoluut noodzakelijk is de muziek met realistische luidheid (dus op symfonie-orkest- of popconcertniveau) weer te geven, om toch met plezier (of ontroering) te kunnen luisteren. (Maar... ik geef toe dat ik zelf graag zonder dynamische beperkingen luister. Vrijstaand huis op 't Friese platteland, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Mmmm, nu ik erover nadenk... zou de Aarde uit plakjes zijn opgebouwd? Of moet je hem daarvoor eerst in plakjes snijden? Als de aarde een bol is maakt het niet uit, als je maar zorgt dat die plakjes even dik zijn zit er aan iedere plak evenveel korst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Mmmm, nu ik erover nadenk... zou de Aarde uit plakjes zijn opgebouwd? Of moet je hem daarvoor eerst in plakjes snijden? Als de aarde een bol is maakt het niet uit, als je maar zorgt dat die plakjes even dik zijn zit er aan iedere plak evenveel korst. Als je van de aarde plakjes snijdt, loop hij leeg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Mmmm, nu ik erover nadenk... zou de Aarde uit plakjes zijn opgebouwd? Of moet je hem daarvoor eerst in plakjes snijden? Als de aarde een bol is maakt het niet uit, als je maar zorgt dat die plakjes even dik zijn zit er aan iedere plak evenveel korst. Als je van de aarde plakjes snijdt, loop hij leeg... En je kan er dan vanafvallen. Het is dan niet meer over de rooie maar over het randje gaan . Zoiets van oeps zijn remmen weigerden , kan het niet meer na vertellen. En hoe moet dat dan met de zwaartekracht van de onder kant? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Zou de aarde platter worden doordat er mensen als Ravon op rondlopen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Zou de aarde platter worden doordat er mensen als Ravon op rondlopen?? Neen , hooguit lichter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Mmmm, nu ik erover nadenk... zou de Aarde uit plakjes zijn opgebouwd? Of moet je hem daarvoor eerst in plakjes snijden? Als de aarde een bol is maakt het niet uit, als je maar zorgt dat die plakjes even dik zijn zit er aan iedere plak evenveel korst. Zou dat echt zo zijn? Lijkt me niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Mmmm, nu ik erover nadenk... zou de Aarde uit plakjes zijn opgebouwd? Of moet je hem daarvoor eerst in plakjes snijden? Als de aarde een bol is maakt het niet uit, als je maar zorgt dat die plakjes even dik zijn zit er aan iedere plak evenveel korst. Zou dat echt zo zijn? Lijkt me niet... Wetenschapsquiz zo'n 10 jaar geleden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 (...) Ach, het waren altijd de religieuzen die probeerden te bewijzen dat de Aarde plat was door mensen die er een nieuwe en betere mening op nahielden te vierendelen, te onthoofden en te verbannen.(...) Beste Ravon, De aarde is niet rond geworden door het ongeloof van sommige mensen. En hij was voordien niet altijd plat geweest door het geloof van andere mensen. Alle mensen - gelovigen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Mmmm, nu ik erover nadenk... zou de Aarde uit plakjes zijn opgebouwd? Of moet je hem daarvoor eerst in plakjes snijden? Als de aarde een bol is maakt het niet uit, als je maar zorgt dat die plakjes even dik zijn zit er aan iedere plak evenveel korst. Zou dat echt zo zijn? Lijkt me niet... Wetenschapsquiz zo'n 10 jaar geleden. Is het echt zo dan? Vreemd... Ach ja, er lijkt wel meer vreemd: span een lint om een bol (zodat je dus een cirkel krijgt), knip deze door en plak er een meter tussen. De omtrek van de cirkel is dan dus 1m langer. Het aparte is dat de straal van de cirkel dan met ongeveer 15.9cm toeneemt, hoe groot de bol ook is. Of dat nou een tennisbal is of de aarde (ok, die is niet exact bolvormig, maar dat maakt opzich niet uit )... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Wist je trouwens dat gelovigen aanmerkelijk hoger scoren dan ongelovigen op aspecten als gemiddelde intelligentie, opleidingsgraad, belezenheid, levensverwachting, geestelijk welbevinden / geluksgevoel, uit de gevangenis blijven, geen ongelukken / nare, enge ziektes / verslavingen krijgen?Geloof... goed voor u!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Spido is zo dom nog niet... Ik zal zijn bericht nog even op mijn gemak doorlezen. Moet eerst iets anders doen. wat ik in ieder geval waardeer is gewoon rustig op het onderwerp reageren en desnoods simpel zeggen dat iemand ongelijk heeft. Dan is er eigenlijk geen moer aan de hand wat mij betreft. Met nul geluidsnivo beginnen is inderdaad onjuist van mij. Je hebt gewoon een constante snelheid positief en direcy constant negatief. In de groef is het een zuivere rechte zigzaglijn. Die topic elder sis overigens succesvol geweest. want er waren goeie reacties. Lees de boel daar maar. De blokgolf van een Shure V15- V valt me vies tegen. Het blijkt echt niet zo'n sullig onderwerp te zijn. Ja voor stratemakers misschien. Maar die lomen niet op zo'n forum toch? De rest zal het best amusant vinden, toch? In feite mis je tussen de frequentiekarakteristiek en de blokgolf de fase huishouding. Het is dus waar wat ravon in zijn laatste reactie zegt . Dat zal ik gewoon maar toegeven. Want het lijkt me te kloppen. Het bakerpraatje blijkt dus helemaal niet te kloppen. Misschien in sommige gevallen.Maar dat had ik misschien even niet door. We waren iig weer even van de straat af... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Headshell, Heb jij inmiddels begrepen waar die "zijlobben" in het frequentiespectrum vandaan komen? Ik refereer aan de grafieken hier. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Beste Spido, ik geef even mijn reactie. Het is maar een mening natuurlijk en ik heb ook maar een beperkte kennis. De blokgolf is eigenlijk toch niet meer dan een vaste amplitude plus en dan direct een zelfde amplitude min. Meer niet. Op de groef een zuivere zigzaglijn. Simpel. Vaste snelheid plus, zelfde snelheid min. Het andere gedeelte gaat over de zijbanden van de piek op de spectrumanalyzer. Nu je bericht. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Ik raad je sterk aan die uitleg goed door te lezen. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Ga ik doen . Geen probleem. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Ravon heeft wel gelijk: je weet kennelijk inderdaad niet wat blokgolven zijn. Je weet wel hoe ze er uitzien, en daardoor meen je nu dat het afwisselend stukjes positief en negatief geluid zijn. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Raar heh . Denk ik nu steeds. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Of misschien zelfs wel afwisselend geluid en stilte. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Nou, dat zou je misschien verwachten van mijn beschrijving. Maar ik weet eigenlijk dat het niet zo is. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Dat laatstgenoemde testsignaal (afwisselend geluid en stilte) bestaat inderdaad, en wordt ook gebruikt om impulsverwerking te testen. Het bevat "stootjes" ruis, en wordt daarom "noise bursts" genoemd. Maar dat is heel wat anders dan blokgolven. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Yip. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Blokgolven kun je goed vergelijken met gewone sinusgolven. Je moet een heleboel sinussen achter elkaar horen om een toon te kunnen waarnemen. En zo moet je ook een heleboel blokgolven achter elkaar horen om een toon (met een andere klank dan die van de sinus) te kunnen waarnemen. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Dat maakt ons gehoor ervan. Net zoiets als kijken. Kleuren zijn er eigenlijk niet, die worden door ogen gefaked. Opgebouwd en voorzien van een gevoelsmatige waarde. Honden vinden muziek afschuwelijk. Ook zoiets. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> De vorm van een blokgolf ontstaat doordat er veel oneven harmonischen aan de grondtoon (de oorspronkelijke sinustoon) worden toegevoegd. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Het is geen sinus. Maar er komen signalen bij . En ik denk met me gekke kop dat het gewoon vaak de frequentie van de hoogresonantie is. En dan twijfel ik nog tussen de mechanische hoogresonantie en de elektrische . Het is mi. in ieder geval gewoon de hump op de frequentiekromme. Die frequenmtie dus van de piek daarzo. Stom heeh. Dat meen ik gewoon te beweren. Denk ik. Kan het gewoon mis hebben. Natuurlijk. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Hoe meer van die hogere harmonischen, hoe steiler de flanken van de blokgolf worden. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Mi. niet dus. De steilheid hangt niet van het aantal van die harmonischen af, maar van stomweg de traagheid van het systeem. Als je tip zwaarder is , zal de stijdtijd iig minder zijn. een sterk voorbeeld is een Stanton 680 EE . Erg traag. Ook een lomp ding als een bepaalde Tenorel. of zo'n goldring 800. Traag. Gewoon mechanisch traag. Ik wijs mezelf in alle onbenulligheid even op de formule die J. Elison in dat andere topic geeft. Het hoog valt al erg vroeg ernstig af. Dat heb je bij dat overgewicht. Stomweg een dikke kachelpook... Dat topic is overigen zonder rellen verlopen. Zelfs bij dit onderwerp is dat dus mogelijkop deze aardkloot. Als ik wat langer over nadenk kan ik er misschien nog meer over zeggen. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> (Ravon heeft dat inmiddels ook begrepen - zie zijn bijdrage op pag. 6 van dit topic. Maar dat heeft ook een hele tijd geduurd, hoor! Hij verwarde blokgolven heel lang met zoiets als afwisselend positieve en negatieve gelijkstroompulsen... Wees dus maar gerust: iedereen die het TRIO-verhaal leest, kan het snappen.) >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Okee..... >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Wat dynamiek betreft: Dynamiek is een effectief dramatisch expressiemiddel. Componisten schrijven niet voor niets hun respectieve ppp-tjes en fff-jes op de partituur. Maar dan moet die dynamiek wel goed worden toegepast. Zowel in de uitvoering als in de weergave.Kwaliteit is de duidelijkheid van de weergave. Dynamiek is de luidheid (eigenlijk de verhouding tussen luid en zacht) ervan. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Yip >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Als beide goed zijn, duidelijkheid en luidheid, oftewel kwaliteit en kwantiteit, bereik je de allerhoogste echtheid. High-fidelity, dus. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Maar dan is die duidelijkheid even een pakhuis van tientallen parameters. Indien ja, dan akkoord. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> De praktijk leert dat het bij goede installaties niet absoluut noodzakelijk is de muziek met realistische luidheid (dus op symfonie-orkest- of popconcertniveau) weer te geven, om toch met plezier (of ontroering) te kunnen luisteren. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Klopt. Maar luidheid is weer iets andere dan zowel duidelijkheid als dynamiek. Maar luidheid is soms nodig om mindere punten in sommige apparaten weg te halen. Ik had vroeger een speaker die pas <openging> als je het volume opendraaide. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> (Maar... ik geef toe dat ik zelf graag zonder dynamische beperkingen luister. Vrijstaand huis op 't Friese platteland, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Headshell, Heb jij inmiddels begrepen waar die "zijlobben" in het frequentiespectrum vandaan komen? Ik refereer aan de grafieken hier. Groet, Jacco Dat is dus het tweede facet van wat ik naar voren breng. Daarom verwijs ik naar de B&kj uitgave ivm de AES- conventie NY 1977 door ene P. Ladegaard, hier ten lande niet zo bekend, die ik drie jaar geleden op het users-gedeelte van het V.Ebgine forum<UK> heb laten plaatsen. Vond ik nog ergens op zolder. Het wordt hier binnenkort een bedevaartsoord...... Figuur 23 van dat verslag en de begeleidende tekst leggen het uit. En ik heb het in dit topic ook al beschreven. Een niet- hoorbaar verschijnsel heeft over het hele muzikele gedrag WEER een duidelijk stempel: De laagresonantie. Twee facetten van de frequ. kromme onder 20Hz zijn hier belangrij: de rf in Hz zelf en de hoogte van de peik uitgedrukt in dimensieloze q- waarde of in dB pieknivo. Beide zaken zie je als zijbanden op de piek van een enkele toon op de spectrumanalyser. Als je een te lage rf hebt is het een minder mooie piek en tevens bij een hoge q- waarde. Als de proporties van beide afbeeldingen van de laag-rf te veel ontsieren ga je dat horen als inbruek op de muzikaliteit. Vermindering van duidelijkheid om met de geachte Spido te spreken. Lijkt me. Dus toch maar op de waarde van de rf letten voordat de miskoop komt en/of een fluid damper bijbestellen. Onzin misschien maar toch..... 1864 vertoningen. Gaat wel.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Headshell, Heb jij inmiddels begrepen waar die "zijlobben" in het frequentiespectrum vandaan komen? Ik refereer aan de grafieken hier. Groet, Jacco Dat is dus het tweede facet van wat ik naar voren breng. Daarom verwijs ik naar de B&kj uitgave ivm de AES- conventie NY 1977 door ene P. Ladegaard, hier ten lande niet zo bekend, die ik drie jaar geleden op het users-gedeelte van het V.Ebgine forum<UK> heb laten plaatsen. Vond ik nog ergens op zolder. Het wordt hier binnenkort een bedevaartsoord...... Figuur 23 van dat verslag en de begeleidende tekst leggen het uit. En ik heb het in dit topic ook al beschreven. Een niet- hoorbaar verschijnsel heeft over het hele muzikele gedrag WEER een duidelijk stempel: De laagresonantie. Twee facetten van de frequ. kromme onder 20Hz zijn hier belangrij: de rf in Hz zelf en de hoogte van de peik uitgedrukt in dimensieloze q- waarde of in dB pieknivo. Beide zaken zie je als zijbanden op de piek van een enkele toon op de spectrumanalyser. Als je een te lage rf hebt is het een minder mooie piek en tevens bij een hoge q- waarde. Als de proporties van beide afbeeldingen van de laag-rf te veel ontsieren ga je dat horen als inbruek op de muzikaliteit. Vermindering van duidelijkheid om met de geachte Spido te spreken. Lijkt me. Dus toch maar op de waarde van de rf letten voordat de miskoop komt en/of een fluid damper bijbestellen. Onzin misschien maar toch..... 1864 vertoningen. Gaat wel.... Nou, ik vroeg dus of jij het begreep. Nog een vraagje: wat is "rf"? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 De vraag is hoe men in het zoom spectrum rond een testtoon onderscheid maakt tussen FM, AM en aperiodieke variaties en hoe men in de toonaangevende tijdschriften gevleugelde uitspraken kan doen zonder dat men dit onderscheid duidelijk maakt. En zonder een duidelijke specificatie van FFT lengte, samplefrequentie en windowingfunctie ..... en een juiste interpretatie daarvan Ja, Jan mag wel eens verklarend woordenlijstje bijvoegen "rf" = resonantiefrequentie in draaitafeljargon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Okidoki, rf = f_{res} om in mijn taal te blijven. Niemand interesseert zich kennelijk nog in het onderwerp waar het oorspronkelijk mee begonnen is, dynamiek in klassieke muziek en wat dies meer zij, dus laten we nog wat verder doorzeveren over AM en zo. Die aperiodieke verschijnselen daar gelaten, kun je op een spectrum analyser in eerste instantie geen onderscheid maken tussen AM en narrow band FM. Ik geloof best dat je dit effect kunt zien op je analyser, maar een frequentiekarakteristiek nemen als basis en dan in een keer door te rennen naar een blokgolf, nota bene via de zijlobben-observatie op een spectrum analyser, is toch wel opmerkelijk. Eea is wel onderling gerelateerd, maar niet zo een-op-een als Headshell en zijn goeroe's willen doen vermoeden. Niet dat ik Headshell wil afbranden tot op zijn veters (wat niet zo moeilijk lijkt te zijn gezien zijn uitspraken), maar een goed bedoeld punt van kritiek is wel op zijn plaats. Kortom, ik geloof dat er een modulatie ontstaat tgv de resonantiefrequentie (rf ofwel f_{res}), alhoewel de gepresenteerde meetresultaten erg grof zijn qua resolutie bandbreedte. Maar je moet eens ophouden vormpjes te bekijken en te vergelijken. Als dat voldoende was geweest, was ik al klaar met mijn universiteit. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Maar het is toch interessant dat een zuivere toon op vinyl wordt gemoduleerd met de resonantiefrequentie van de toonarm of iets dergelijks? (Dit is mijn een-zin samenvatting van het "gezwam" van Headshell) Dit is iets wat men zelf kan nameten. Waar kun je zo een test-plaat kopen? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Mmmm, nu ik erover nadenk... zou de Aarde uit plakjes zijn opgebouwd? Of moet je hem daarvoor eerst in plakjes snijden? Als de aarde een bol is maakt het niet uit, als je maar zorgt dat die plakjes even dik zijn zit er aan iedere plak evenveel korst. Zou dat echt zo zijn? Oppervlakte korst per plakje: 2 x pi x straal bol x dikte plakje Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Mmmm, nu ik erover nadenk... zou de Aarde uit plakjes zijn opgebouwd? Of moet je hem daarvoor eerst in plakjes snijden? Als de aarde een bol is maakt het niet uit, als je maar zorgt dat die plakjes even dik zijn zit er aan iedere plak evenveel korst. Zou dat echt zo zijn? Lijkt me niet... Wetenschapsquiz zo'n 10 jaar geleden. Is het echt zo dan? Vreemd... Ach ja, er lijkt wel meer vreemd: span een lint om een bol (zodat je dus een cirkel krijgt), knip deze door en plak er een meter tussen. De omtrek van de cirkel is dan dus 1m langer. Het aparte is dat de straal van de cirkel dan met ongeveer 15.9cm toeneemt, hoe groot de bol ook is. Of dat nou een tennisbal is of de aarde (ok, die is niet exact bolvormig, maar dat maakt opzich niet uit )... Was me aan het vervelen en heb het opgelost voor mezelf. De te oplossen vergelijking is: eqn := 0 = 2*Pi*(r+dr)-2*Pi*r-x met r = oorspronkelijke straal, dr = de gevraagde toename en x = is de omtrek-toename. Als je de vergelijking oplost naar dr, komt daar uit: dr = x/(2*Pi) De toename is dus inderdaad onafhankelijk van de begin-grootte van de bol. Voor het geval lim(x=1) dr = 1/(2*Pi) ofwel die 16 cm. It puzzled my mind... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Inmiddels is het 10 voor half een, en ik ben aan het kijken of het niet wat compacter kan. De oplossing dan. Wellicht niet... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Beste Headshell, Ruisbursts met een flinke amplitude geven de beste diagnose ten aanzien van massatraagheid bij bewegende lichamen zoals luidsprekermembranen en pick-up naalden / cantilevers. Bij luidsprekermetingen moet je dan natuurlijk wel de massatraagheid van de meetmicrofoon verdisconteren. Bij te grote massatraagheid zie je dan de verschijnselen die jij ook al bij blokgolven waarnam op een nog overtuigender wijze: bij de start niet meteen de volle amplitude halen (schuine flank), dan overshoot (als-ie eenmaal op stoot is, dan is-ie even niet meer onder controle), en na de burst blijft hij nog even natrillen. Massatraagheidsproblemen (waarin aspecten als rise time, slewrate, stored energy en delayed resonance hun respectieve rollen spelen) zijn de grootste vervuilers van de weergave. Vanzelfsprekend zijn de blokgolfflanken bij een (ten aanzien van de te verwerken frequenties) "licht" en "snel" systeem gunstig steil: zulke transducers hebben ook minder moeite met de hogere harmonischen dan "zwaardere", "tragere" collega's. Verlies echter niet uit het oog dat bijvoorbeeld duizend hertz altijd duizend hertz blijft: of die nu door een "snelle" of door een "trage" transducer wordt verwerkt. Blokgolven zijn vooral geschikt om na te gaan of er fasedraaiingen optreden, die het muzieksignaal aantasten. Zulke fasedraaiingen worden veroorzaakt door capaciteiten en/of inducties. Ze veranderen de "klankkleur" van stemmen en instrumenten. Dat is natuurlijk schandalig! Maar veel mensen vinden massatraagheidsproblemen - en dan vooral de vertraagde resonanties - veel hinderlijker. Transducers die weinig last hebben van vertraagde resonanties klinken altijd overtuigend, zelfs wanneer ze liegen alsof het gedrukt staat. (Bijvoorbeeld wanneer ze een klarinet als een saxofoon laten klinken, als gevolg van fasefouten.) Bij draaitafels treden arm/elementresonanties op in het basgebied: m.n. in het onhoorbare (suprasone) gebied. In het verwerken en versterken van ongefilterde rumble en de daardoor aangestoten armresonanties wordt veel vermogen gestoken dat beter voor echte muziek kon worden gebruikt. Deze lage resonanties zullen in de blokgolven zichtbaar zijn, als de grondfrequentie laag genoeg gekozen wordt. Aan de ander kant van het spectrum is er een felle oscillatie bij 40 kHz (vooral bij droog afspelen), die de blokgolven met een hogere grondfrequentie ongunstig zal be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts