Jump to content

Kan jouw oren en installatie klassiek aan?

vrut
 Share

Recommended Posts

Mmmm, nu ik erover nadenk... zou de Aarde uit plakjes zijn opgebouwd? Of moet je hem daarvoor eerst in plakjes snijden?

Als de aarde een bol is maakt het niet uit, als je maar zorgt dat die plakjes even dik zijn zit er aan iedere plak evenveel korst.

Zou dat echt zo zijn?

Lijkt me niet... :rolleyes:

Wetenschapsquiz zo'n 10 jaar geleden.

:D

Is het echt zo dan? Vreemd...

Ach ja, er lijkt wel meer vreemd: span een lint om een bol (zodat je dus een cirkel krijgt), knip deze door en plak er een meter tussen. De omtrek van de cirkel is dan dus 1m langer. Het aparte is dat de straal van de cirkel dan met ongeveer 15.9cm toeneemt, hoe groot de bol ook is. Of dat nou een tennisbal is of de aarde (ok, die is niet exact bolvormig, maar dat maakt opzich niet uit ;) )...

Was me aan het vervelen en heb het opgelost voor mezelf.

De te oplossen vergelijking is:

eqn := 0 = 2*Pi*(r+dr)-2*Pi*r-x

met r = oorspronkelijke straal, dr = de gevraagde toename en x = is de omtrek-toename.

Als je de vergelijking oplost naar dr, komt daar uit:

dr = x/(2*Pi)

De toename is dus inderdaad onafhankelijk van de begin-grootte van de bol. Voor het geval

lim(x=1) dr = 1/(2*Pi) ofwel die 16 cm.

It puzzled my mind...

Groet,

Jacco

Vanzelfsprekend dat je dat tegen middernacht nog even oplost :lol:

Carpe nox noctris

(oid) Zoiets als pluk de nacht.

Groet,

Jacco

Beste Headshell,

(...)

Blokgolven zijn vooral geschikt om na te gaan of er fasedraaiingen optreden, die het muzieksignaal aantasten.

(...)

ff een lullig vraagje tussendoor:

Kun jij mij het bewijs leveren dat een harmonische in die blokgolf niet het negatieve effect van een andere harmonische compenseert? Fasedraaiingen bedoel ik dan natuurlijk he.

Ik heb er ff over nagedacht en ik denk dat het niet makkelijk zal zijn. Ik ben benieuwd.

Groet,

Jacco

Inmiddels is het 10 voor half een, en ik ben aan het kijken of het niet wat compacter kan. De oplossing dan. Wellicht niet...

Groet,

Jacco

Omtrek + 1 = Omtrek'

2 x pi x R + 1 = 2 x pi x R'

R + 1/(2 x pi) = R'

Ja de toename is dan ook 1/(2*Pi). Klopt. Als je die 1 m al gelijk invult, wordt het wat compacter.

Groet,

Jacco

Beste Headshell,

(...)

Blokgolven zijn vooral geschikt om na te gaan of er fasedraaiingen optreden, die het muzieksignaal aantasten.

(...)

Kun jij mij het bewijs leveren dat een harmonische in die blokgolf niet het negatieve effect van een andere harmonische compenseert? Fasedraaiingen bedoel ik dan natuurlijk he.

Ik heb er ff over nagedacht en ik denk dat het niet makkelijk zal zijn. Ik ben benieuwd.

Groet,

Jacco

Da's een heel lullig vraagje. Geeft het fasespectrum van de fourierreeks van een blokgolf daar niet het gewenste antwoord op? Is dat dan ook het bewijs?

Nou, je kunt de vraag ook anders formuleren. Waar moet het SUT (system under test) aan voldoen opdat het effect van een harmonische x geen enkel effect heeft op de effecten van harmonische y.

Ik weet in de buizenversterker-theorie dat de derde harmonische vervorming gedeeltelijk gecompenseert kan worden door dit soort verschijnselen.

Groet,

Jacco

Beste Headshell,

(...)

(...)

Groet,

Jacco

Da's een heel lullig vraagje. Geeft het fasespectrum van de fourierreeks van een blokgolf daar niet het gewenste antwoord op? Is dat dan ook het bewijs?

Nou, je kunt de vraag ook anders formuleren. Waar moet het SUT (system under test) aan voldoen opdat het effect van een harmonische x geen enkel effect heeft op de effecten van harmonische y.

Ik weet in de buizenversterker-theorie dat de derde harmonische vervorming gedeeltelijk gecompenseert kan worden door dit soort verschijnselen.

Groet,

Jacco

Euh, de fasekarakteristiek moet over de gehele bandbreedte een horizontale lijn zijn? (gokje)

Nou, dat hangt er van af wat je onder fase karakteristiek verstaat. ik versta er group delay onder (-d(phi)/d(omega)) en dat zou een -45 graden rechte lijn moeten zijn, beginnend bij DC bij 0. Zoals een FIR filter in de digitale techniek.

Waar ik aan refereerde is een grootsignaal verschijnsel waar ik je morgen wel een pdf-document over wil toesturen. Het gaat daarbij om het optimaal aanpassen van de belastingslijn bij uitgangstrafo's bij vermogensversterkers met buizen.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Denk je dan dat zulke compensaties werkelijk optreden? En denk je dat de compensatie die heilzaam uitpakt bij bijv. 2000 Hz ook goed werk levert bij bijv. 2300 Hz?

Ik kan me dat niet voorstellen!

"Two wrongs can't make one good," zegt het Oud Chinese spreekwoord.

Bij de units en systemen die ik test ben ik zulke zelfcompensaties niet tegengekomen.

Daar worden faseverschillen veroorzaakt door wisselfilters (inducties, capaciteiten), looptijdverschillen, uiteenlopende stijgtijden e.d., en die pakken nooit gunstig uit.

Het is de kunst om faseverschillen tussen grondtonen en de eerste paar harmonischen zoveel mogelijk te voorkomen: als faserotaties bij full-range systemen dan toch onvermijdelijk zijn, verban ze dan maar zo veel mogelijk uit het vocale bereik.

Beste Jacco,

Denk je dan dat zulke compensaties werkelijk optreden? En denk je dat de compensatie die heilzaam uitpakt bij bijv. 2000 Hz ook goed werk levert bij bijv. 2300 Hz?

Ik kan me dat niet voorstellen!

"Two wrongs can't make one good," zegt het Oud Chinese spreekwoord.

Bij de units en systemen die ik test ben ik zulke zelfcompensaties niet tegengekomen.

Daar worden faseverschillen veroorzaakt door wisselfilters (inducties, capaciteiten), looptijdverschillen, uiteenlopende stijgtijden e.d., en die pakken nooit gunstig uit.

Het is de kunst om faseverschillen tussen grondtonen en de eerste paar harmonischen zoveel mogelijk te voorkomen: als faserotaties bij full-range systemen dan toch onvermijdelijk zijn, verban ze dan maar zo veel mogelijk uit het vocale bereik.

Okidoki, is dus geen bewijs. Een oud Chinees spreekwoord aanhalen is voor mij evenmin een bewijs.

Toch geef ik toe dat het een lullige vraag is en ik denk dat ik het bewijs ook niet zelf zou kunnen leveren zonder te verzanden in oeverloos ge-ouwehoer. In de buizenversterker techniek is dit toch niet ongegrond en er zijn instellingen van eindtrappen denkbaar waarbij zulks soort verschijnselen optreden. Cancelling verschijnselen om precies te zijn. Buizenversterker-amateurs zijn vaak jaren bezig dit te bewerkstelligen.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Je conclusie is juist: bewijs van het al of niet optreden van cancellation of wegvallen van fasetegenstellingen in het boventonengebied door onderlinge uitdoving kan ik moeilijk leveren.

Wat ik meet zijn immers de eindprodukten van veel factoren die allemaal op de fasehuishouding inwerken.

Sommige factoren hebben een lineair karakter (looptijd- en stijgtijdverschillen), maar andere zijn rotatief en dus afhankelijk van de frequentie.

Aan de andere kant: het zal ongetwijfeld voorkomen dat bijvoorbeeld een ongewenst faseverschil dat door het wisselfilter is veroorzaakt, wordt gecompenseerd door een looptijdverschil. Maar dat gunstige effect treedt dan slechts incidenteel, m.a.w. alleen bij bepaalde frequenties, op.

In feite werd van dit effect gebruik gemaakt bij de "fasereine" luidsprekerontwerpen in de jaren 70, waarbij gepoogd werd door verspringende baffles de "akoestische centra" van de luidsprekerunits op

Die 50 kHz beperking zal zeker en vast een rimpel op het vlakke gedeelte van je blokgolf geven. (bandbreedtebeperking <-> verschijnsel van Gibbs)

1) Die 50kHz is helemaal niet universeel. Ik heb snijtafels gezien met een tweede-orde

afval boven 30kHz. Ook van Neumann.

2) Eerste of tweede orde laagdoorlaat geeft geen Gibbs.

je weet kennelijk inderdaad niet wat blokgolven zijn.

Je weet wel hoe ze er uitzien, en daardoor meen je nu dat het afwisselend stukjes positief en negatief geluid zijn.

Heerlijk...

En weten jullie intussen nu al welke kant van het ei omhoog moet wijzen?

(...)

...door mensen die er een nieuwe en betere mening op nahielden te vierendelen, te onthoofden en te verbannen.

(...)

In die volgorde? Lijkt mij een hele opgave :rolleyes:

Met opgewekte groet,

Die 50 kHz beperking zal zeker en vast een rimpel op het vlakke gedeelte van je blokgolf geven. (bandbreedtebeperking <-> verschijnsel van Gibbs)

1) Die 50kHz is helemaal niet universeel. Ik heb snijtafels gezien met een tweede-orde

afval boven 30kHz. Ook van Neumann.

2) Eerste of tweede orde laagdoorlaat geeft geen Gibbs.

Ha, gelukkig toch iemand die oplet. Maar is dat echt waar van die 30 kHz? Ik denk niet dat er veel RIAA correctie netwerken in phonotrappen zullen zijn die daar rekening mee houden.

Groet,

Jacco

Beste Headshell,

Ruisbursts met een flinke amplitude geven de beste diagnose ten aanzien van massatraagheid bij bewegende lichamen zoals luidsprekermembranen en pick-up naalden /cantilevers.

Bij luidsprekermetingen moet je dan natuurlijk wel de massatraagheid van de meetmicrofoon verdisconteren.

Bij te grote massatraagheid zie je dan de verschijnselen die jij ook al bij blokgolven waarnam op een nog overtuigender wijze: bij de start niet meteen de volle amplitude halen (schuine flank), dan overshoot (als-ie eenmaal op stoot is, dan is-ie even meer onder controle), en na de burst blijft hij nog even natrillen.

Massatraagheidsproblemen (waarin aspecten als rise time, slewrate, stored energy en delayed resonance hun respectieve rollen spelen) zijn de grootste vervuilers van de weergave.

Vanzelfsprekend zijn de blokgolfflanken bij een (ten aanzien van de te verwerken frequenties) "licht" en "snel" systeem gunstig steil: zulke transducers hebben ook minder moeite met de hogere harmonischen dan "zwaardere", "tragere" collega's.

Verlies echter niet uit het oog dat bijvoorbeeld duizend hertz altijd duizend hertz blijft: of die nu door een "snelle" of door een "trage" transducer wordt verwerkt.

Zulke fasedraaiingen worden veroorzaakt door capaciteiten en/of inducties. Ze veranderen de "klankkleur" van stemmen en instrumenten.

Dat is natuurlijk schandalig! Maar veel mensen vinden massatraagheidsproblemen - en dan vooral de vertraagde resonanties - veel hinderlijker.

Transducers die weinig last hebben van vertraagde resonanties klinken altijd overtuigend, zelfs wanneer ze liegen alsof het gedrukt staat. (Bijvoorbeeld wanneer ze een klarinet als een saxofoon laten klinken, als gevolg van fasefouten.)

Bij draaitafels treden arm/elementresonanties op in het basgebied: m.n. in het onhoorbare (suprasone) gebied.

In het verwerken en versterken van ongefilterde rumble en de daardoor aangestoten armresonanties wordt veel vermogen gestoken dat beter voor echte muziek kon worden gebruikt.

Deze lage resonanties zullen in de blokgolven zichtbaar zijn, als de grondfrequentie laag genoeg gekozen wordt.

Aan de ander kant van het spectrum is er een felle oscillatie bij 40 kHz (vooral bij droog afspelen), die de blokgolven met een hogere grondfrequentie ongunstig zal be

Hier staan misschien interessante dingen over muziekreproductie. Ik heb het nog niet helemaal gelezen.

http://concertsoundusa.com/hifi_history.htm

Aha, in de eerste pdf kun je het al zien gebeuren: http://concertsoundusa.com/hifi_history/do...ts/rehedeko.pdf

Hier staat de statistische verdeling van een orkest (pagina 5) en wat schetst de verbazing al bij 7 kHz is ie 40 dB down. Dat wordt dus door de gemiddelde cd speler niet fatsoenlijk (ruimtelijk) weergegeven.

Groet,

Jacco

Hier staan misschien interessante dingen over muziekreproductie. Ik heb het nog niet helemaal gelezen.

Aha, in de eerste pdf kun je het al zien gebeuren: http://concertsoundusa.com/hifi_history/do...ts/rehedeko.pdf

Hier staat de statistische verdeling van een orkest (pagina 5) en wat schetst de verbazing al bij 7 kHz is ie 40 dB down. Dat wordt dus door de gemiddelde cd speler niet fatsoenlijk (ruimtelijk) weergegeven.

Groet,

Jacco

Kan best zo zijn. Volgens mij is het pag. 6.

Kan je dat een beetje verder toelichten?

Groet,

Jacco

Kan best zo zijn. Volgens mij is het pag. 6.

Kan je dat een beetje verder toelichten?

Oh, nou ja in mijn Acrobat Reader wordt ie pag 5 genoemd. Even tussendoor: is dus een slecht geschreven artikel, er staan geen plaatjes-nummers bij.

Wat ik een van de belangrijkste dingen vind in de reproductie is de mogelijkheid van plaatsing. Die ruimtelijke info zit vaak rond 12 kHz (makkelijke truuk: de sjhh van vocalen zitten in die range) en een flink stuk qua dB-tjes down. Nu kun je vrij eenvoudig bepalen of je cd-speler dit kan of dat ie er een warrig zooitje van maakt: het lissajous figuur bekijken wat er uit een cd-speler komt als je links een sinus zet en rechts een cosinus. Alleen de betere spelers laten een aardige cirkel zijn bij -40 dBFS. Niet eens een echte cirkel!! Althans ik ben die nog niet tegengekomen.

Dat is dus je uitleg.

Nog even over dat artikel. Ik vind het enigszins sensatiebelust geschreven. Storende spelfouten daargelaten is het een opruiend artikel dat (twijfelende) mensen een bepaalde richting op wil sturen. Zoiets van een blokgolf kan perfect weergegeven worden ook al is de frequentiekarakteristiek niet-lineair. Dus laat alle wiskunde maar gewoon los en luister naar mij...Daar word ik dus moe van. Jean Baptiste Fourier heeft daar hele duidelijke dingen over gezegd, maar ook over de voorwaarden. Maar daar zwijgt de auteur over, waarschijnlijk door een gebrek aan kennis.

Groet,

Jacco