Jump to content

Opvolger CD

Robbert
 Share

Recommended Posts

di 27 sep 2005, 11:09

SanDisk presenteert chip als opvolger cd

SAN FRANCISCO - De Amerikaanse maker van geheungenkaartjes SanDisk denkt dinsdag in San Francisco de opvolger van de cd, dvd en dualdisc te presenteren. De Gruvi (spreek uit: groovy) is een intelligente geheugenchip voor in een groeiend arsenaal apparaten, maar het is vooral ontwikkeld voor gebruik in de mobiele telefoon.

Later dinsdag verwacht SanDisk aan te kondigen welke artiest zijn muziek als eerste op een Gruvi uitbrengt. "De Gruvi is geen dom geheugenkaartje, maar een nieuw distibutieplatform voor muziek", zei directeur Vargas van SanDisks nieuwe divisie Mobiel Entertainment dinsdag.

Vargas: "Op de chip is plaats voor een ruime hoeveelheid beeld en muziek van je favoriete artiest. Het nieuwe album, de nieuwe single, concertbeelden, het computerspel, de beltonen en foto's. Bovendien bestaan mogelijkheden om direct ouder werk te bestellen en meteen te ontvangen op je telefoon."

Het kaartje is uitgerust met een 32-bits processor, afspeelsoftware staat er standaard op. Het medium is tegen kopi

Ik denk wel dat de CD gaat verdwijnen. Veel jongeren luisteren nu al uitsluitend via MP3 spelers en hebben al hun muziek op een pc of mp3 speler staan. Zij gebruiken al geen CD's meer. Deze jongeren zijn de consumenten van de toekomst. Daarbij is de opkomst van de itunes store's niet te stoppen, reken er dus maar op dat met de tijd CD verdwijnt...

De lp is toch ook niet volledig verdwenen? Ik denk dat doordat er zo verschrikkelijk veel cd's in omloop zijn dat er nog vele vele jaren cd's gebruikt gaan worden. Of ze ook zo massaal gemaakt zullen worden lijkt me dan weer sterk.

De lp is toch ook niet volledig verdwenen? Ik denk dat doordat er zo verschrikkelijk veel cd's in omloop zijn dat er nog vele vele jaren cd's gebruikt gaan worden. Of ze ook zo massaal gemaakt zullen worden lijkt me dan weer sterk.

Verwdijnen zullen ze nooit helemaal, maar ze zullen hun 'leading position' verliezen net als de LP destijds gedaan heeft met de komst van CD. Wellicht komt er ooit een CD opleving, net als er een LP opleving is geweest/is.

Ik denk wel dat de CD gaat verdwijnen. Veel jongeren luisteren nu al uitsluitend via MP3 spelers en hebben al hun muziek op een pc of mp3 speler staan. Zij gebruiken al geen CD's meer. Deze jongeren zijn de consumenten van de toekomst. Daarbij is de opkomst van de itunes store's niet te stoppen, reken er dus maar op dat met de tijd CD verdwijnt...

ja mooi man, en zeker iedereen een raid 5 configuratie.....

moet er niet aan denken als ik 1200 albums heb betaald en ik krijg bliksem inslag of een virus...........

de cd zal misschien wel verdwijnen maar het tastbare media opslag ding niet.......

64Mb ? :blink: zooooo wat een vooruitgang <_< een cd is toch ongeveer 700Mb? dat betekend dus sterk gecomprimeerde bestanden :(

en dan zou een bespeelde versie ook nog eens iets van 40$ moeten opbrengen, nou ik denk niet dat dit het wordt als muziek en filmdrager.

Marcel

Betekent het ook dat je als je een andere artiest wilt horen, zien of bespelen (?) dat je elke keer een kaartje moet verwisselen... dat zou het ten opzichte van een ipod nooit winnen omdat je daar simpelweg alles op gooit wat je wilt.

Nou, 't lijkt me een pure nachtmerrie.

Alle muziek op 1 of 'n paar van die plastic 'postzegeltjes'. Gatver.

Met de komst van de CD, ging er t.o.v. de LP al iets verloren van 't tastbare.

Een LP of CD is nog een individueel, tastbaar werk, maar als straks -tig albums op een chip gaan of via mp3 of PC, dan gaat is 't hele artistieke, persoonlijk er van af, vind ik.

(weet niet of ik me zo 'n beetje begrijpelijlk uitdruk, maar ok)

Maar goed,...ik blijf voorlopig ook nog gewoon CD's kopen.

Alco

Ik kom net van de stad, "platenzaken" die uitsluitend CD's verkopen gaan over kop, zaken die vinyl (nieuw & tweedehands) verkopen verminderen hun CD aanbod drastisch! Maar zo een groovy? <_< Nou 't is ni te groot, ze weten waar ze dat kinderspeelgoed mogen stoppen van mij! :D

Ik zou graag opnemen op de hoogst mogelijke (up)sampling bit rate, (96bit/176khz :D ) kammenischele of er dan maar drie nummers op 700 MB kunnen, maar zal het tenminste KLINKEN! :lol:

PS en dan liefst w

Inderdaad veel jongeren luisteren alleen nog maar naar MP 3 .

Ik noem hen dan ook de MP3 compressie generatie.

Ze weten niet wat ze missen helaas.

Gelukkig zie je toch ook wel dat er genoeg zijn die voor kwaliteit gaan al is hun aandeel klein maar zal er niet altijd een markt blijven voor hoge kwaliteit?

Ik denk van wel er komt een keer een omslagpunt het punt waarop mensen toch eens wat anders willen dan die wegwerp artikelen welke je heden ten dage ziet.

legale MP3s zijn duurder dan een gewone cd maar de kwaliteit is tig keer slechter.

Ach ja, de Waere Audiofiel siddert ende beeft natuurlijk weer bij de term mp3... ;)

Knappe jongen als je een fatsoenlijk 192 kbs VBR mp3-tje en een CD uit elkaar kunt houden.

Vooropgesteld dat je 192kps VBR mag kopen!

Hoe discutabel het verschil tussen 192Kbs vbr en cd ook is.

Dat je meer betaald voor minder info is triest ende belachelijk.

Dat wav overtollige info bevat doet daar niets aan af.

Verder wil ik dat de kwalitiet hoger wordt niet lager!

Groetjes Simon

legale MP3s zijn duurder dan een gewone cd maar de kwaliteit is tig keer slechter.

Ach ja, de Waere Audiofiel siddert ende beeft natuurlijk weer bij de term mp3... ;)

Knappe jongen als je een fatsoenlijk 192 kbs VBR mp3-tje en een CD uit elkaar kunt houden.

Groetjes Simon

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik ben bang dat er meestal niet met ons rekening gehouden wordt :(

Marcel

Tot nu toe heeft de CD alle nieuwe media overleefd:

MD, MP3, SACD, DVD, DVD A, DAT, etc, etc!

Met de nieuwste (van deze eeuw) topmachines zijn zelfs de voormalige tegenstanders (Vinyl) van de CD gaan houden...

En echt iedereen heeft een grote CD collectie dus als het niet uitwisselbaar is (en dat is een chip niet) zal het weinig aansluiten bij het grote publiek. En de generatie die ze er willen mee bereiken (de jongeren) doen toch liever (legaal of illegaal) downloaden!

In de toekomst (over 10 jaar).

Nummer 1: downloaden!

Nummer 2: CD verkoop (minder verkoop dan nu, dus waarschijnlijk lagere oplage minder zaken en meer internet bestellingen, misschien meer audiofiele duurdere persingen)

Misschien dat je dan ook kan downloaden in "orange boek" / PCM formaat. Zodat je niet gecomprimeerde bestanden legaal kan downloaden en vervolgens kan branden op een goede CDR...

En ik verwacht een "drager" met HD beeld en meerkanaals geluidsweergave van minimaal SACD/DVD Audio kwaliteit als opvolger van de DVD. Maar dat zal een zeer hoge opslag moeten hebben, zoals die Blue Disc. Nu is de DVD daar gewoon te klein voor, vandaar het gecomprimeerde geluid...

Misschien dat je dan ook kan downloaden in "orange boek" / PCM formaat. Zodat je niet gecomprimeerde bestanden legaal kan downloaden en vervolgens kan branden op een goede CDR...

Waarom in godsnaam branden?

Onbetrouwbaar en duur!

Downloaden en afspelen van de harddisk.

Alleen dan zonder pc er omheen!

Groeten Simon

Waarom in godsnaam branden?

Onbetrouwbaar en duur!

Downloaden en afspelen van de harddisk.

Alleen dan zonder pc er omheen!

Groeten Simon

Heb ik: de Yamaha CDR-HD1300 DSC (=Diestertich String Concepts uitvoering, misschien wel de enige in het land)

Maar ik hoop / verwacht dat downloaden ook mogelijk zal worden in PCM formaat, zeker als CD's moeilijker te lenen worden....

Groetjes Simon

Meer betalen voor minder geluidskwaliteit en dat verpakken als technische vooruitgang is inderdaad weer zo'n 'fijne' marketingtruc...

Maar ik denk niet dat er slecht gecomprimeerde bestanden op zo'n dingetje gaan zetten, het mag dan minder zijn dan een lossless-formaat, maar het verschil zal niet al te groot zijn.