Jump to content

Twisted Pair Design Ascent luisterverslag

audiofreak
 Share

Recommended Posts

Ook dat is weer relatief. Je hebt in elk geval een dijk van een draaitafel en ik weet zeker dat je er op dit moment ook erg van geniet en in je achterhoofd weet je dat je op termijn nog weer een stapje voorwaarts (m.n. ruimtelijkheid en dynamiek) gaat met een losse phono-pre.

Dank Gruiter, voor je bemoedigende woorden! :)

De BellaVista is inderdaad fantastisch en staat geen dag stil. Daardoor meen ik zelfs al enige slijtage aan de naald te zien!

Gezien de vele positieve reacties en scherpe prijs staat deze phono-pre ook op mijn shortlist. De conclusie van je zoektocht vond ik verrassend. Immers, wat doet een interlink meer dan informatie-transport tussen apparaten?

Helaas wordt hiermee deze prijs-technisch aantrekkelijke optie toch kostbaarder dan gedacht. Toch ben ik het met Audiovorden (en Audiofreak) eens: een goede match is iets om voor te gaan.

Ha Bellavista

(ik associeer jou naam altijd met de naam van mijn favoriete koffie :P )

Ik denk dat de Bluenote draaitafels en de Bluenote phono-pre's hele eerlijke componenten zijn. Ze geven alle informatie weer die er in de groef zit en mede daardoor valt een mismatch met een andere component (zoals een interlink) des te meer op. Ik ben daarom des te meer benieuwd wat de ervaring van anderen zijn en welke interlink ze uiteindelijk hebben gekozen.

Wanneer je eenmaal de goede match heb gevonden, dan valt alles op z'n plek en wil je niet meer terug (net als na het drinken van goede koffie).

Hoi hoi Gerald en Co,

hetgeen mij momenteel bezighoudt in deze topic is de zoektocht nr een interlink waar je heel tevreden mee bent. De muziek laat horen hoe je derover droomt als het ware. Maar er is het probleem van het hoog/scher/fris/schel noemt het je het wil binnen zijn set. Wie of wat de oorzaak is, daar kan ik absoluut niet over oordelen.

Nu ik zelf de phono 1 ter beluistering heb, in combi met de OC-9 op een P25 andere amp en speakers, ervaar ik helemaal niets dat te scherp klinkt.

Mijn versterker is al oud en zeker niet zo fris en dynamisch als de Unico. Mss heb ik dat probleem met een andere versterker wel, who knows?

Toch effe duidelijk stellen dat ik maar heel weinig interlinks gehoord heb, laat staan vergeleken. Kimber heb ik nog nooit gehoord, ook niet als LS-kabel.

Ben eens gaan neuzen nr de site en dan merk ik dat er nog minstens 5 of 6 interlinks zijn tussen de KS 1030 en de PBJ. Ook ik vraag mij af of er geen betaalbaarder alternatief is of heeft je set echt deze Kimber nodig om de muziek te laten weergeven hoe het hoort te zijn op hoognivo.

Ik sluit mij aan bij audiofreak en zn stukje ivm met Henk. Ik wil niemand afvallen of tegen de schenen stampen. En Gerald, als deze interlink nu echt wow voor je is... Je het gevoel geeft van dit is em helemaal, zelfs niet bij benadering maar integraal wat je zoekt in de weergave van je muziek, wel hou em dan en breek je hoofd niet over het hoge bedrag tov de prijs van de phono 1.

Of je je vriendin kan/moet overtuigen is een priv

Ha die Stef en Audiofreak,

Jullie hebben me best wel weer aan het denken gezet. De klank is nu super, dus wat dat betreft is de keuze heel eenvoudig.

Maar jullie hebben m.i. wel een punt wbt de verhouding van de prijs van de interlink t.o.v. de rest van de set. De KS1030 zal kwalitatief tot meer in staat zijn dan mijn set kan laten horen. In dat opzicht zou je met een interlink die kwa klasse tussen de PBJ en de KS1030 ligt (bijv. een KS1010 of KS1020) een soortgelijk effect moeten kunnen bewerkstelligen. Aan de andere kant is het niet ondenkbaar dat bepaalde onderdelen in m'n set op de lange termijn tot een hoger plan getild zullen gaan worden (wie weet komt er ooit nog eens een UR S8) en dan is het weer mooi meegenomen dat de KS1030 in dat opzicht een beetje op de groei is gekocht.

Wat betreft het financiele aspect. Het overtuigen van m'n wederhelft is niet het grootste probleem, hoewel ik wel continue bij wijze van grap te horen krijg: "ah toe nou, zeg nu eens wat 'ie kost".

Het is m'n eigen geld, daarmee basta :P

Het probleem zit hem eerder dat ik niet ala minute even 1000 euro boven tafel kan toveren. Er zal dus een paar maandjes flink gespaard moeten worden en dat betekent in de tussentijd afzien met m'n PBJ en de aanschaf van nieuwe muziek tot een minimum beperken.

Guest Kraus vonBentinck

Als je nog even moet sparen heb je toch automatisch ook nog een ruime bedenktijd? Hier biedt het leven zelf een pasklare oplossing. Wat wil je nog meer? :D

Beste Gerald,

we doen je wel nadenken maar met de glimlach hoor!!

Kijk de KS 1030 bevalt je nu zo goed, je vindt em wow

Houden Gerald!! Volgens wat ik kan opmaken van de andere forummensen, is deze Kimber echt top ... op de groei kan echt gn kwaad, integendeel je hebt nu een prachtsound met je set (draaitafel) zodat het in de toekomst enkel maar beter kan

Sparen Ok, maar bedenk eens hoeveel tijd je gaat doorbrengen in het herontdekken beluisteren van je huidige collectie... de behoefte naar nieuwe lp's zal effe afgezwakt worden zodat je automatisch al een beetje centjes overhoudt iedere maand die anders naar muziek gaan.

Zelf heb ik deze zomer bewust gekozen om weinig festivals te doen + eens niet voor 100 euro lp's te gaan shoppen omdat ik wist dat ik een nieuwe phonotrap wou eens de OC-9 er was... resultaat is 300 euro in the pocket zodat er maar een kleine opleg is om de Phono 1 aan te schaffen. Het geld voor de OC-9 was er al.

Mss mag je de Kimber wel in schijven betalen. B)

Indertijd wou ik snel een ander element ter vervanging van mn Elys, ik ben blij dat ik effe doorgezet hebt ipv overstag te gaan en een element te nemen dat goedkoper was maar ook minder presteerde. Ik weet ook dat mn draaitafel set nog veel mooier en homogener kan klinken met een andere betaalbare amp dan diegene die ik nu heb, ondertussen geniet ik wel van de enorme upgrade die de OC-9 en Phono 1 teweegbrengen.

Stel je wint een beetje geld met de lotto, wat ga je dan doen... de KS 1030 vervangen door een andere interlink die 2000 euro kost en de OC-9 behouden of omgekeerd en een zeer mooi element aanschaffen wetende dat de kimber dit element ook gerust aankant.

Je bent zo opgetogen over de sound van de KS1030...

Gerald doen!!!!

Gr

Stef

Guest Kraus vonBentinck

Gerald heeft de tijd toch. Spaar lekker de centjes bij elkaar en als hij dan over een paar weekjes een hoopje heeft liggen dan kan hij toch beslissen.

Tijd is kostbaarder dan geld.

Gerald doen!!!!

'Tuurlijk B) Wat is nou 1000 euri voor iedere dag plezier :huh: Dat heb je er toch snel uit :unsure:;)

Volgens het CBS is de gemiddelde levensverwachting voor een man 76 jaar. Dus dan zouden we nog 43 jaar van deze kabel mogen genieten. Op jaarbasis kost de interlink net iets meer dan 23 euro's en dus nog geen 6,5 eurocent per dag.

...10-20% van de aanschafwaarde van je set gebruiken aan bedrag voor je bekabeling...

Hmmm, dat is dus ergens tussen de 50 en 100euri.

Voor dat bedrag kan je toch amper een serieus kabeltje scoren? Laat staan iets dat vergelijkbaar is met deze Kimber, lijkt mij.

...10-20% van de aanschafwaarde van je set gebruiken aan bedrag voor je bekabeling...

Hmmm, dat is dus ergens tussen de 50 en 100euri.

Voor dat bedrag kan je toch amper een serieus kabeltje scoren? Laat staan iets dat vergelijkbaar is met deze Kimber, lijkt mij.

Met de aanschafwaarde doel ik natuurlijk op je HELE set en niet alleen op de bluenote en de Kimber interlink.Je zou daar ook de rest bij moeten tellen.

Enne het is maar een soort van stelregel en in zijn algemeenheid bedoeld t.o.v. de gewone standaard kabeltjes of dropvetertjes.

Dus bij een versterker met boxen en cd speler als voorbeeld met een totaal van 3000,- euro en je laat hier dat op los ,dan kom je dus op 300,- tot 600,- euro uit

Je moet het dus meer zien als een hulpmiddel en niet als .....van zo moet het zijn.

En een nog duurdere interlink kan altijd,zeker als je 'het' ervoor over hebt.Het gaat toch uiteindelijk om de muziek en de beleving ervan. :)

Zo had ik destijds bij mijn zoektocht door kabelland dat er meerdere kabels waren die mooier klonken dan de Twisted Pair Design "Ascent" waar ik nu mee draai.

Neem de Harmonic Tech "Silway" als voorbeeld. Deze HT 'Silway' klonk beter dan mijn recente aangeschafte TPD "Ascent",maar de prijs vond ik te hoog.Het verschil was eigenlijk niet echt zo groot dat ik het die prijs waard vond en onder andere koos ik daarom voor TPD "Ascent".

Ja ik kijk naar prijs/kwaliteit verhouding en ik weet het is een relatief begrip het woord kwaliteitsverhouding en ook dat kan je op vele manieren uitleggen. ;)

Toch kan ik Gruiter ook heel goed volgen in zijn redernatie en vind het vanuit dat oogpunt ook wel iets hebben. :) Ook ik ben nooit te oud om iets bij te leren.Daarnaast maakt het mij ook nieuwsgierig om het op de manier van Gruiter eens te horen. B)

Kan ik ook van bijleren en ook mijn oren willen nog steeds leren en dat is maar goed ook,anders zou ik een oud eigenwijs en eigengereid mannetje zijn die vast zit in zijn eigen bevindingen en waarheden. En zo zit ik niet in elkaar,gelukkig maar !! :P

een prima posting...... :)

Ik heb zelf Kimber PBJ's tussen verschillende componenten en ik vind het zelf het koopje van de week. Past zeer goed bij mijn buizen. Ook een keer de KCAG (van zilver) in huis gehad en die vond ik weer aan de scherpe kant.

Ik heb diverse keren Klipsch gehoord en ik kan me voorstellen dat een iets warmer component daar beter bij past. Ik kan me voorstellen dat de duurdere Kimber iets minder helder is dan de PBJ. De Hero (iets duurder dan de PBJ) schijnt dat ook te hebben. Misschien moet je die eens proberen.

Groet,

Carl

Het probleem met de PBJ is niet alleen dat hij te helder klinkt bij LP, maar ook weinig tot geen body en een relatief klein stereobeeld waardoor een groot deel van de vooruitgang die ik krijg met m'n nieuwe Phono pre (Bluenote Phono 1) weer teniet wordt gedaan. Onderstaand plaatje geeft de verschillen in ruimtelijkheid en natuurlijkheid weer tussen de verschillende Kimber modellen

interCon_l.jpg

De KS1030 geeft me alles wat ik nodig heb (mits de LP goed opgenomen is) en is dus perfect. Het is ook de mooiste kabel die ik toe nu toe heb gehoord (of eigenlijk niet hoor).

De Hero zal wellicht een stukje minder helder beter klinken dan een PBJ (hoewel ik hem zelf nooit heb gehoord), maar ik zal dan zeker moeten inboeten op andere fronten (zoals ruimtelijkheid) ten opzichte van de KS1030.

interCon_l.jpg

Goh, die kabels zitten allemaal wel verdacht mooi op die rechte lijnen. Dat lukt je doorgaans met de meest precieze metingen (van wat voor lineaire eigenschap dan ook) nog niet... Maar ja, gelukkig staat er ook geen schaalverdeling bij de assen... :rolleyes:;)

Ik probeer juist mijn ervaringen op dit forum te delen en heb het plaatje (van www.russandrews.com) alleen ter illustratie geplaatst. Ik weet ook wel dat het plaatje met name een verkooptechnisch doel heeft en daarom niet al te letterlijk moet worden genomen.

Het geeft alleen globaal weer dat elk model net weer even andere eigenschappen heeft kwa klank en ruimtelijkheid. Dat de verschillen tussen een PBJ en een KS1030 erg groot zijn, dat hoor ik duidelijk terug. Over de andere modellen kan ik helemaal niets zeggen omdat ik ze nooit heb beluisterd.

Guest Kraus vonBentinck

Hoi Gruijter

Dat je je ervaringen deelt op dit forum is heel erg leuk en de bedoeling van het forum. Het is ook wel zo dat je als "audiofiel" dit soort ervaringen nergens anders kwijt kunt omdat je buiten de kring van liefhebbers niet anders tegenkomt dan een muur van onbegrip.

Net als bij luisteren naar je installatie is het luisteren ook op het forum datgene waar het om draait. Wat je zegt is altijd minder belangrijk dan wat je hoort (in ieder geval in dit verband).

Die luisterervaringen zijn subjectief maar uit de verschillende reacties kun je wel een algemeen beeld destilleren, een gemiddelde, waaraan je je eigen ervaringen kunt afmeten. Wat in de beschrijvingen vaak opvalt is de manier waarop de luisterindrukken onder woorden worden gebracht. Kabelervaringen zijn op papier vaak dramatisch maar het algemene beeld uit het totaal van ervaringen is dat kabelwissels behoren tot de niet zo heel ingrijpende veranderingen in je set.

Onder de liefhebbers is het wisselen van kabels onomstreden in die zin dat er wel degelijk verschillen zijn maar ook dat die verschillen toch niet zo heel groot zijn.

Als je uitgaat van een schaal 0 tot 100 (0 = een kabel doet niks/ 100 een kabel maakt of breekt je set) dan ligt de ervaring bij audiofielen gemiddeld op 10- 20.

De kans is groot dat je na een lang (en gelukkig) audioleven ook op die 10-20 uitkomt en het belang van kabels erkent maar relativeert.

In die zin is de reactie van Sherwin natuurlijk wel waardevol. Jij beschrijft de veranderingen met de nieuwe kabel als vrij dramatisch maar die ervaring is voor veel anderen niet herkenbaar en omdat je beschrijving en beoordeling van de effecten van de kabel vrij drastisch zijn krijg je dus het voorspelbare tegenvuur.

Wat wel herkenbaar is, is de reactie op een verandering. Die kennen we allemaal, eerst in de hemel, na verloop van tijd weer met beide benen op de grond. Euforie is altijd van korte duur, meestal tot aan de aankoop ( ;) )

Ik heb zelf ook net een kabelwissel achter de rug en, hoewel ik zeker (betrekkelijk kleine) verschillen constateer, is er altijd de vraag naar beter en slechter en die is vrijwel niet te beantwoorden. Het is ietsje anders. Maar geen zwart-wit. Er zijn verschilletjes in klankkleur en plaatsing, zeker, maar de "slechtere" kabel stond muziek genieten tot nu toe nooit in de weg noch brengt de nieuwe kabel het idee van de laatste finishing touch.

De waarde van het forum is dat je je eigen ervaringen kunt afmeten aan die van anderen en goed luisteren brengt altijd de oplossing.

Sterkte en luistergenot toegewenst.

Hoi Gruijter

Dat je je ervaringen deelt op dit forum is heel erg leuk en de bedoeling van het forum. Het is ook wel zo dat je als "audiofiel" dit soort ervaringen nergens anders kwijt kunt omdat je buiten de kring van liefhebbers niet anders tegenkomt dan een muur van onbegrip.

Net als bij luisteren naar je installatie is het luisteren ook op het forum datgene waar het om draait. Wat je zegt is altijd minder belangrijk dan wat je hoort (in ieder geval in dit verband).

Die luisterervaringen zijn subjectief maar uit de verschillende reacties kun je wel een algemeen beeld destilleren, een gemiddelde, waaraan je je eigen ervaringen kunt afmeten. Wat in de beschrijvingen vaak opvalt is de manier waarop de luisterindrukken onder woorden worden gebracht. Kabelervaringen zijn op papier vaak dramatisch maar het algemene beeld uit het totaal van ervaringen is dat kabelwissels behoren tot de niet zo heel ingrijpende veranderingen in je set.

Onder de liefhebbers is het wisselen van kabels onomstreden in die zin dat er wel degelijk verschillen zijn maar ook dat die verschillen toch niet zo heel groot zijn.

Als je uitgaat van een schaal 0 tot 100 (0 = een kabel doet niks/ 100 een kabel maakt of breekt je set) dan ligt de ervaring bij audiofielen gemiddeld op 10- 20.

De kans is groot dat je na een lang (en gelukkig) audioleven ook op die 10-20 uitkomt en het belang van kabels erkent maar relativeert.

In die zin is de reactie van Sherwin natuurlijk wel waardevol. Jij beschrijft de veranderingen met de nieuwe kabel als vrij dramatisch maar die ervaring is voor veel anderen niet herkenbaar en omdat je beschrijving en beoordeling van de effecten van de kabel vrij drastisch zijn krijg je dus het voorspelbare tegenvuur.

Wat wel herkenbaar is, is de reactie op een verandering. Die kennen we allemaal, eerst in de hemel, na verloop van tijd weer met beide benen op de grond. Euforie is altijd van korte duur, meestal tot aan de aankoop ( ;) )

Ik heb zelf ook net een kabelwissel achter de rug en, hoewel ik zeker (betrekkelijk kleine) verschillen constateer, is er altijd de vraag naar beter en slechter en die is vrijwel niet te beantwoorden. Het is ietsje anders. Maar geen zwart-wit. Er zijn verschilletjes in klankkleur en plaatsing, zeker, maar de "slechtere" kabel stond muziek genieten tot nu toe nooit in de weg noch brengt de nieuwe kabel het idee van de laatste finishing touch.

De waarde van het forum is dat je je eigen ervaringen kunt afmeten aan die van anderen en goed luisteren brengt altijd de oplossing.

Sterkte en luistergenot toegewenst.

Ha die Kraus,

Het leuke van dit forum is dat we van elkaar kunnen leren en dat we elkaars mening respecteren.

Ik vind een uitspraak "Ik spuugde bekant mijn bier uit toen ik die grafieken zag... doe eens normaal zeg. niet echt constructief. Ik ben mij er niet van bewust dat ik niet normaal heb gedaan. Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar ik kan door toch echt niets waardevols in zien.

Natuurlijk begrijp ik dat luisterervaringen subjectief zijn. Ik probeer slechts mijn ervaringen zo duidelijk mogelijk te verwoorden.

Ik geef toe dat het hier en daar af en toe wellicht een beetje aangedikt is, maar dat heeft meer te maken met mijn onkunde om de juiste termen te vinden. Toch kan ik de verschillen zoals ik die ervaar niet als subtiel beschrijven.

Mijn ervaringen tot nu toe met mijn set is dat deze niet erg vergevingsgezind is met mindere opnames, waardoor het luisterplezier echt wel een stuk minder is. Hetzelfde heb ik ook wanneer ik een "mindere" interlink aansluit.

Het intrigreert me dat sommigen weinig verschillen in interlinks of andere componenten kunnen horen. Is dit puur een biologische variatie of ligt het ook aan de andere componenten in de set of speelt de acoustiek in huis ook een rol? Ik denk zelf dat het een combinatie is van bovengenoemde factoren.

Zo hebben we bijvoorbeeld een vrij harde woonkamer met weinig dempende meubels. Dit is natuurlijk verre van ideaal voor een luisterruimte, maar we houden niet van kleedjes. Een bonkerige bas of andere minder fraaie aspecten vallen in deze ruimte erg snel op. Daarnaast speel ik met Klipsch speakers die zoals bekend is erg open klinken. Ik ervaar dat zelf als een goede eigenschap: ze laten alles horen. Een nadeel is dat het met sommige combinaties wat metaalachtig kan klinken. Een voordeel is dat je ook meteen terug hoort dat een bepaalde combinatie goed is.

Ik denk dat toch redenen zijn die ervoor zorgen dat de verschillen in mijn situatie zo uitgesproken zijn.

Het probleem met de PBJ is niet alleen dat hij te helder klinkt bij LP, maar ook weinig tot geen body en een relatief klein stereobeeld waardoor een groot deel van de vooruitgang die ik krijg met m'n nieuwe Phono pre (Bluenote Phono 1) weer teniet wordt gedaan. Onderstaand plaatje geeft de verschillen in ruimtelijkheid en natuurlijkheid weer tussen de verschillende Kimber modellen

interCon_l.jpg

De KS1030 geeft me alles wat ik nodig heb (mits de LP goed opgenomen is) en is dus perfect. Het is ook de mooiste kabel die ik toe nu toe heb gehoord (of eigenlijk niet hoor).

De Hero zal wellicht een stukje minder helder beter klinken dan een PBJ (hoewel ik hem zelf nooit heb gehoord), maar ik zal dan zeker moeten inboeten op andere fronten (zoals ruimtelijkheid) ten opzichte van de KS1030.

de hero klinkt niet veel beter dan de pbj de kimber 1030 is gewoon de mooist klinkende interlink die mometeel kan kopen althans dat vind ik en ik heb toch al heeeeel wat interlinks thuis ge probeerd

Ik vind een uitspraak "Ik spuugde bekant mijn bier uit toen ik die grafieken zag... doe eens normaal zeg. niet echt constructief. Ik ben mij er niet van bewust dat ik niet normaal heb gedaan.

Ik denk niet dat Sherwin bedoelt dat jij niet normaal bent of hebt gedaan. Maar dat de figuur die dat redelijk nietszeggende grafiekje gemaakt heeft normaal moet doen. En daar kan ik 'm wel gelijk in geven. Het slaat nergens op, dat grafiekje. Maar dat zegt verder niks over jou of zo... :rolleyes: