Jump to content

Gloeiend hete Opamp

Silversurfer
 Share

Recommended Posts

Ik heb met de multimeter de voltage over de pootjes van de opampen van zowel het linker- als het rechterkanaal.

Misschien dat iemand hier meer over kan zeggen.

Opamp Links

1. A Ouput 1,30V

2. A -Input 0,50V

3. A +Input 0,00V

4. V- 12,70V

5. B +Input 0,20 tot 0,30V

6. B -Input 0 tot 2,00V

7. B Output 0 tot 0,20V

8. V+ 13,00V

Opamp Rechts

1. A Ouput 0,43V

2. A -Input 9,20V

3. A +Input 9,20V

4. V- 12,70V

5. B +Input 0,00V

6. B -Input 0,00V

7. B Output -0,42V

8. V+ 13,00V

groet,

Jeroen

@sodejuu, weet je ook of de opamps die je noemt in "single inline" uitvoering verkrijgbaar zijn???

gr.,

Jeroen

Ah, heb je zo'n uitvoering erin. Nee, de opamps waar ik mee kom zijn allemaal in DIP (dual inline package) of SOIC (SMD) te koop. Er zijn echter convertertjes voor te krijgen. Stukjes print waar de DIP of SOIC "omgezet" wordt naar een SIL.

Voor SOIC2SIL kun je bijvoorbeeld bij Schuro terecht

Da's natuurlijk niet de manier om een verzwakker te maken. Je gebruikt nu de uitgangsimpedantie van de opamp om een spanningsdeler mee te maken, met als gevolg een flinke uitgangsstroom. Beter kun je een echte spanningsdeler maken, met een weerstand in serie met de uitgang van de opamp, en daarna pas de weerstand parallel naar massa.

Da's natuurlijk niet de manier om een verzwakker te maken. Je gebruikt nu de uitgangsimpedantie van de opamp om een spanningsdeler mee te maken, met als gevolg een flinke uitgangsstroom. Beter kun je een echte spanningsdeler maken, met een weerstand in serie met de uitgang van de opamp, en daarna pas de weerstand parallel naar massa.

Na de opamp zit nog een weerstand in serie, dus doe ik het toch wel goed of zie ik het nu verkeerd?

gr.,

Jeroen

Na de opamp zit nog een weerstand in serie, dus doe ik het toch wel goed of zie ik het nu verkeerd?

gr.,

Jeroen

Hoe groot is die weerstand dan?

Bruikbare betere opamps: NE5532
Deze zou ik dus niet doen. Ik heb nog nooit een goed klinkende schakeling met deze OpAmp gehoord. Maar dat zegt misschien iets over mijn smaak.

Groet,

Jacco

Hoe groot is die weerstand dan?

Groet,

Jacco

100 of 200hm...kweenie precies, moet ik vanavond ff nameten.

Dat is veel te laag. Niet zozeer om een spanningsdeler te maken, maar meer om te voorkomen dat de OpAmp te veel gaat vervormen. Die gebakken strandzand uitgangsversterkers in het IC vinden dat niet zo fijn.

Kennelijk heeft de fabrikant zijn IC's beschermd door middel van zo'n 200 Ohm weerstand en zou je hem kunnen kortsluiten (of 50 Ohm, is bijna hetzelfde), maar liever niet!

Groet,

Jacco

Dat is veel te laag. Niet zozeer om een spanningsdeler te maken, maar meer om te voorkomen dat de OpAmp te veel gaat vervormen. Die gebakken strandzand uitgangsversterkers in het IC vinden dat niet zo fijn.

Kennelijk heeft de fabrikant zijn IC's beschermd door middel van zo'n 200 Ohm weerstand en zou je hem kunnen kortsluiten (of 50 Ohm, is bijna hetzelfde), maar liever niet!

Groet,

Jacco

Right, hoe krijg ik dan een lager uitgangsniveau voor elkaar? Proportioneel verhogen van zowel serie als parallel weerstand?

gr.,

Jeroen

Groet,

Jacco

Right, hoe krijg ik dan een lager uitgangsniveau voor elkaar? Proportioneel verhogen van zowel serie als parallel weerstand?

gr.,

Jeroen

Ja dat kan. Maar waarom wil je dat niveau verlagen?

Groet,

Jacco

Ja dat kan. Maar waarom wil je dat niveau verlagen?

Groet,

Jacco

Omdat m'n voorversterker (Rotel RC1090) bij normaal gebruik niet veel verder dan het eerste streepje komt, vandaar dat ik het uitgangsniveau van de randapparatuur wil verlagen zodat ze geen 2 volt meer zijn. De huidige opnameniveau's van CD's zijn ook veel te hoog om die fatsoenlijk te kunnen regelen met je versterker.

gr.,

Jeroen

P.S. Aan welke weerstandswaarden zit je dan te denken om het veilig te doen?

Omdat m'n voorversterker (Rotel RC1090) bij normaal gebruik niet veel verder dan het eerste streepje komt,
Wat is daar mis mee? Misschien dat je wilt voorkomen dat je niveau-verschillen hebt tov een phonotrap oid, of een tuner.

Als ik mij goed herinner is een gebruikelijke gevoeligheid van een tuner 775mVeff bij 100 % FM-modulatie, dus daar zul je naar toe moeten rekenen. Als je pech hebt, is de ingangsimpedantie van de voorversterker slechts 47 kOhm, dus ik zou de weerstand naar aarde niet groter kiezen dan 4k7. De weerstand in serie komt dan op 7k4 ofwel 2 weerstanden van 15kOhm parallel.

Merk op dat bij sommige voorversterkers (mn die zonder overall feedback) een ongewenst effect kan optreden als de volumeknop wordt opengedraaid. Vooropgesteld dat de loper is verbonden met de ingang van transistor danwel buis, kan dit tgv het Miller-effect van die eerste trap een onbedoeld kantelpunt opleveren als functie van de stand van de volumeknop. Maar dit geldt niet altijd.

Groet,

Jacco

Als ik mij goed herinner is een gebruikelijke gevoeligheid van een tuner 775mVeff bij 100 % FM-modulatie, dus daar zul je naar toe moeten rekenen. Als je pech hebt, is de ingangsimpedantie van de voorversterker slechts 47 kOhm, dus ik zou de weerstand naar aarde niet groter kiezen dan 4k7. De weerstand in serie komt dan op 7k4 ofwel 2 weerstanden van 15kOhm parallel.

Merk op dat bij sommige voorversterkers (mn die zonder overall feedback) een ongewenst effect kan optreden als de volumeknop wordt opengedraaid. Vooropgesteld dat de loper is verbonden met de ingang van transistor danwel buis, kan dit tgv het Miller-effect van die eerste trap een onbedoeld kantelpunt opleveren als functie van de stand van de volumeknop. Maar dit geldt niet altijd.

Groet,

Jacco

Ingangsgevoeligheid en impedantie van de ROTEL RC1090 is 150mV en 18KOhm. Dus 1K8 naar aarde en 2K8 in serie?

gr.,

Jeroen

Ja zoiets ja. Ik zie dat je het truucje aardig snapt.

Trouwens, is dat normaal om zo een lage ingangsweerstand te hebben? Mij lijkt het weinig, maar ik mag misschien van de "oude stempel" zijn. Een 100 kOhm lijkt mij gelukkiger (bij niet te lange kabels), maar goed dat is een ander onderwerp.

Groet,

Jacco

Beste,

Je kunt veel beter de uitgnasspanning minderen door de "gain" te verlagen in de feedbackloop van de laatste opamp.

Groeten,

Bas

Beste Bas

Ja, kan ook...alleen mijn electrotechnische kennis is iets te beperkt om zoiets te gaan aanpassen. Trouwens, heb je daar geen schema voor nodig??? Het maken van een spanningsdeler is dan een eenvoudiger alternatief wat volgens mij ook goed werkt.

Ja zoiets ja. Ik zie dat je het truucje aardig snapt.

Trouwens, is dat normaal om zo een lage ingangsweerstand te hebben? Mij lijkt het weinig, maar ik mag misschien van de "oude stempel" zijn. Een 100 kOhm lijkt mij gelukkiger (bij niet te lange kabels), maar goed dat is een ander onderwerp.

Groet,

Jacco

Ik heb net wat handleidingen van Rotel (voor)versterkers zitten bekijken en ze geven er maar een slinger aan zo te zien, de ene keer 33KOhm, dan weer 24 of 18. Bij de twee Kenwood's die ik heb gebruikt (KA-7090 en L-01A) ligt het rond de 50KOhm.

Nu nog eens kijken naar de opamps en een manier vinden om DIL opamps in een SIL config te krijgen...

gr.,

Jeroen

Beste Silversurver,

Nou zelf ben ik ook geen rekenwonder, dus zoek altijd voor al mijn formules handige rekenprogjes omdat ik nou eenmaal lui ben :D

Ik heb hier een link naar een progje hoe je makkelijk de nieuwe weerstandwaarde kunt berekenen.

http://allenk.home.infionline.net/opamp.html

Groeten,

Bas