Jump to content

ontkoppelen

audioresearch
 Share

Recommended Posts

wil mijn speakers ontkoppelen. wat is de beste manier.

laminaatvloer. eerst masterbas dan granietetegel dan speaker met of zonder spikes. graag advies. b.v.d.

Als je laminaatvloer "zwevend" is gemonteerd, dus met een schuimrubberen mat eronder, (hoogst waarschijnlijk 't geval) dan KUN je niks ontkoppelen.

Mechanisch aarden van de spullen is daarmee immers onmogelijk geworden.

:(

Je speakers / electronica kunnen hun vibraties alleen kwijt aan het laminaat. Als je laminaat mooi klinkt, kan dat heel goed uitpakken (hoogst waarschijnlijk niet het geval).

Karma heeft gelijk voor wat betreft "uitproberen".

Je zult op zoek moeten gaan naar een materiaal dat de kasttrillingen op een voor jou zo prettig mogelijke manier aan het laminaat door geeft.

Probeer ook eens met verschillende massief houten planken;

Western Red Cedar, Sitka Spruce, Sparre of Fichte hout kan ik je adviseren.

Eventueel met (houten) spikes met de punt naar het laminaat.

(en 'tis goedkoop ;) )

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Probeer ook eens met verschillende massief houten planken;

Western Red Cedar, Sitka Spruce, Sparre of Fichte hout kan ik je adviseren.

Eventueel met (houten) spikes met de punt naar het laminaat.

(en 'tis goedkoop  )

Ik wil veel geloven, maar kun je verschil horen tussen een eiken of ceder vloer????

Ik denk dat met 'ontkoppelen' bedoeld wordt dat er zo min mogelijk van de luidspreker doorgegeven wordt aan de vloer. Dat kun je bereiken door het grondpaneel van de vloer te halen. Met spikes of met gewoon houten blokjes o.i.d. Plaats die dan linksvoor en rechtsvoor zoveel op de hoek en midden achter zoveel mogelijk aan de rand van het grondpaneel. Realiseer je dat het grondpaneel aan de randen onwrikbaar vast zit aan de de voor-, achter- en zijpanelen en daar dus niet veel door kan geven aan de vloer. Het probleem zit hem juist in het midden van het paneel. Dat moet vrij in de lucht kunnen bewegen, vandaar de plaatsing zoals hierboven aangegeven.

Een en ander is afhankelijk van de soort vloer. Een betonvloer zal geen trillingen van het grondpaneel versterken (massa!) en de weergave kan verbeteren door luidsprekers rechtstreeks op het beton te plaatsen.

Bij laminaatvloeren zou je het volgend kunnen doen: Bepaal exact de plaats van de spikes of 'pootjes' van je luidsprekers en merk die op de vloer. Neem een boor van 10 mm en maak gaatjes door je laminaatvloer tot op de vaste vloer. Giet de gaatjes vol met cement en laat het drogen. Plaats je luidsprekers zo dat de spikes precies op de cementkolommetje staan... Uiteraard werkt dit het best met betonnen ondervloeren.

Ik denk dat met 'ontkoppelen' bedoeld wordt dat er zo min mogelijk van de luidspreker doorgegeven wordt aan de vloer. Dat kun je bereiken door het grondpaneel van de vloer te halen. Met spikes of met gewoon houten blokjes o.i.d. Plaats die dan linksvoor en rechtsvoor zoveel op de hoek en midden achter zoveel mogelijk aan de rand van het grondpaneel. Realiseer je dat het grondpaneel aan de randen onwrikbaar vast zit aan de de voor-, achter- en zijpanelen en daar dus niet veel door kan geven aan de vloer. Het probleem zit hem juist in het midden van het paneel. Dat moet vrij in de lucht kunnen bewegen, vandaar de plaatsing zoals hierboven aangegeven.

Een en ander is afhankelijk van de soort vloer. Een betonvloer zal geen trillingen van het grondpaneel versterken (massa!) en de weergave kan verbeteren door luidsprekers rechtstreeks op het beton te plaatsen.

Bij laminaatvloeren zou je het volgend kunnen doen: Bepaal exact de plaats van de spikes of 'pootjes' van je luidsprekers en merk die op de vloer. Neem een boor van 10 mm en maak gaatjes door je laminaatvloer tot op de vaste vloer. Giet de gaatjes vol met cement en laat het drogen. Plaats je luidsprekers zo dat de spikes precies op de cementkolommetje staan... Uiteraard werkt dit het best met betonnen ondervloeren.

dit is d

Ik heb nu geen laminaat meer, maar tot voor een jaar geleden wel.

Toen had ik (net als nu) gewoon een marmer tegel op de vloer,

met daaronder 4 van die ronde, zelfklevende viltjes.

Daar bovenop gewoon de speakers(stands) met spikes.

left_rogers_bottomshot.JPG

Werkt prima :rolleyes:

...de een noemt 't koppelen, de ander ontkoppelen...who cares :P

(voor mij is 't ook...ontkoppelen B) )

Groeten,

Alco

er is een groot verschil tussen koppelen en ontkoppelen. het is echt niet hetzelfde. Bij koppelen verhoog je de virtuele massa van het te koppelen onderdeel. Koppelen heeft zin als je apparatuur licht is en je tevens een vaste, niet resonerende ondergrond hebt.

Bij ontkoppelen probeer je ervoor te zorgen dat het te ontkoppelen apparaat "vrij in de lucht te zweven komt", waardoor een resonerende ondergrond niet mee kan gaan trillen.

Ik denk dat met 'ontkoppelen' bedoeld wordt dat er zo min mogelijk van de luidspreker doorgegeven wordt aan de vloer.

En andersom <_< en het liefst niets

Hoe kom je aan die wijsheid :unsure: Wat te denken van een ruimte onder een betonnen vloer? Denk je nu werkelijk dat die geen invloed heeft als je de boel gaat koppelen?

Ik ken een luisterkamer met een gigantisch probleem met de betonen vloer.

Deze resoneerde zodanig dat het laag niet om aan te horen was.

Nou waren dat wel Kappa 9ns op een relatief slappe vloer. Een opgespannen balk tussen de vloer en betonnen plafond bracht wat verbetering.

De Kappa's stonden wel op spikes.

:)

wie kan mij trouwens vertellen wat beter is voor mijn speakers?

koppelen of ontkoppelen?

Gewoon proberen.

Heb je trouwens een houten of betonnen vloer. Bij beton op zand, denk ik aan koppelen. Bij een houten vloer met kruipruimte aan ontkoppelen.

Maar als je speakers niet trillen en je vloer ook niet, maakt het mi allemaal weinig uit.

Met mijn knikkerontkoppeloplossing ( :lol: ) is het voor de buren ook aanmerkelijk aangenamer. Het laag dreunt n.l. aanmerkelijk minder door.

wie kan mij trouwens vertellen wat beter is voor mijn speakers?

koppelen of ontkoppelen?

Een en ander hangt af van de gebruikte materialen, de vloer en het gewicht. Ik denk dat koppelen over het algemeen idealer is voor basweergave en ontkoppelen voor md/hoog. Hetzelfde principe geldt voor de stijfheid van de bhuizing: extreem stijf bij baskasten en dempend voor mid/hoog. Jouw beton baskasten koppelen lijkt me echter niet zinvol omdat ze al verankerd zijn door het gewicht dus die zou ik lekker op de vloerbedekking laten staan.

Hoe kom je aan die wijsheid :unsure: Wat te denken van een ruimte onder een betonnen vloer? Denk je nu werkelijk dat die geen invloed heeft als je de boel gaat koppelen?

En ken een luisterkamer met een gigantisch probleem met de betonen vloer.

Nou waren dat wel Kappa 9ns op een relatief slappe vloer. Een opgespannen balk tussen de vloer en betonnen plafond bracht wat verbetering.

Wellicht komt het voornaamste verschil niet door het resoneren van beton, maar door de verliezen in basweergave die optreden in een houten omgeving. In het geval van de betonnen vloer zouden de resonantie eerder kamerresonanties zijn ipv vibraties van de vloer zelf.

Ook zitten er verschillen in betonvloeren, je hebt er van 25 cm massief beton en systemen met een 5 cm druklaag op polystyreenschuimen broodjes tussen voorgespannen ribben. Ik kan me voorstellen dat de massieve vloer beter dempende eigenschappen heeft dan de dunne dekvloer op piepschuim.

En ken een luisterkamer met een gigantisch probleem met de betonen vloer.

Wellicht komt het voornaamste verschil niet door het resoneren van beton, maar door de verliezen in basweergave die optreden in een houten omgeving. In het geval van de betonnen vloer zouden de resonantie eerder kamerresonanties zijn ipv vibraties van de vloer zelf.

Kamerresonanties zijn op elke plaats in de kamer anders. Deze resonaties klonken overal overdreven hard door. :(

Ook zitten er verschillen in betonvloeren, je hebt er van 25 cm massief beton en systemen met een 5 cm druklaag op polystyreenschuimen broodjes tussen voorgespannen ribben. Ik kan me voorstellen dat de massieve vloer beter dempende eigenschappen heeft dan de dunne dekvloer op piepschuim.

Precies.... dat is wat ik bedoel... :)