Alco Posted 2 oktober 2005 Report Share Posted 2 oktober 2005 Beste Alco, Als we het nu noemen zoals het is bestaat daar geen onduidelijkheid over Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 oktober 2005 Report Share Posted 2 oktober 2005 Als ik hier lees dan is het plaatsen van luidsprekers onder alle omstandigheden een hachelijke zaak. Ikdurf niet meer te verhuizen. Die Aurios kende ik nog niet, site? Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 oktober 2005 Report Share Posted 2 oktober 2005 Als ik hier lees dan is het plaatsen van luidsprekers onder alle omstandigheden een hachelijke zaak. Ikdurf niet meer te verhuizen. Die Aurios kende ik nog niet, site? Carl Zoek op google naar Aurios Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 oktober 2005 Report Share Posted 2 oktober 2005 Als ik hier lees dan is het plaatsen van luidsprekers onder alle omstandigheden een hachelijke zaak. Ikdurf niet meer te verhuizen. Die Aurios kende ik nog niet, site? Carl Aurios LINK Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoegaarden Posted 2 oktober 2005 Report Share Posted 2 oktober 2005 Behoorlijke uitdaging maar dit lijkt me een klusje voor de wintermaanden. Moet zelf te maken zijn op draaibank met fraai eindresultaat. Ga ik proberen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 2 oktober 2005 Report Share Posted 2 oktober 2005 Hoi, wilde een foto plaatsen van de puks die ik zelf gemaakt heb, maar zoals zo vaak lukt het me niet. Krijg het maar niet voor elkaar. Heb m'n Matrix 801 op stalen puks staan. Of beter, ik gebruik de originele spikes. daarmee staan de speakers op masieve stalen puks van rond 10cm en 6cm dik. Erboven op zit een stalen schijf van 2,5cm met vilt ertussen. De puks staan weer op rubberen doppen. Was een hele verbetering ten opzichte van de wielen waar ze op stonden. Heb ze ooit gehoord terwijl ze vlak op de vloer stonden. Niet te doen!!!! Dus ik denk los koppelen, maar proberen is beter. Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 2 oktober 2005 Report Share Posted 2 oktober 2005 Daardoor komen dus de onduidelijkheden in de audio-wereld.Je kunt het beter benoemen zoals het werkelijk is......denk je ook niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 2 oktober 2005 Report Share Posted 2 oktober 2005 Daardoor komen dus de onduidelijkheden in de audio-wereld.Je kunt het beter benoemen zoals het werkelijk is......denk je ook niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Ik geef het op Ik doe met je mee Ruud prima geredeneerd alco, heel wijselijk. Dank u, heer Joopus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Ik vond 't eigenlijk niet zo dom geredeneerd Ik bedoel: als 2 mensen hun set speakers op spikes zetten, en beiden zijn tevreden met 't resultaat dat dat oplevert, maakt 't dan wat uit of de ene dat 'ontkoppelen' noemt, en de ander 'koppelen' ? ...ik vind van niet. Zolang men maar begrijpt wat er bedoeld word, toch... Veel mensen willen graag dat HUN werkelijkheid wordt erkend als DE werkelijkheid Mvg, Alco Geweldig Alco, hoe je jezelf in 1 zin zo overtuigend kunt tegenspreken Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Ik denk dat speakers gekoppeld moeten worden dit is in elk geval de beste manier op een harde vloer. Op bv een zwevende parket of laminaat vloer kun je het best een zware tegel leggen en de kast hier weer aan koppelen Ontkoppelen van speakers is nooit goed door de beweging van het membaan word de kast dan een beetje meegenomen en dit zal door de hogere massa altijd wat later zijn dan de uislag van de woofer bovendien in tegenover gestelde richting waardoor er een vervaging optreed en minder precisie in het laag. Aparatuur kun je weer beter ontkoppelen om zoweinig mogelijk omgevings invloeden in het apparaat toe te laten Met spikes koppel je omdat je het totaalgewicht van de speaker kast terugbrengt naar de 3 punten van de spikes hou er je hand maar eens onder ,dat is koppeling Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Geweldig Alco, hoe je jezelf in 1 zin zo overtuigend kunt tegenspreken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 oktober 2005 Report Share Posted 3 oktober 2005 Ik denk dat speakers gekoppeld moeten worden dit is in elk geval de beste manier op een harde vloer. Op bv een zwevende parket of laminaat vloer kun je het best een zware tegel leggen en de kast hier weer aan koppelen Ontkoppelen van speakers is nooit goed door de beweging van het membaan word de kast dan een beetje meegenomen en dit zal door de hogere massa altijd wat later zijn dan de uislag van de woofer bovendien in tegenover gestelde richting waardoor er een vervaging optreed en minder precisie in het laag. Aparatuur kun je weer beter ontkoppelen om zoweinig mogelijk omgevings invloeden in het apparaat toe te laten Met spikes koppel je omdat je het totaalgewicht van de speaker kast terugbrengt naar de 3 punten van de spikes hou er je hand maar eens onder ,dat is koppeling Mij bevalt het beter wanneer de speakers ontkoppelt zijn ven een redelijk lichte vloer met daarop parket en een natuursteen tegel. Het membraan stoot de kast aan, deze komt in beweging en stoot de vloer weer aan. Wanneer de vloer relatief licht is zal de vloer door dit aanstoten gaan resoneren. Dat hoor je dan door een overvloed van laag op Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 4 oktober 2005 Report Share Posted 4 oktober 2005 Ik heb zelf ook een laminaar vloer met een isoleerdende onderlaag er onder (is verplicht sinds ik in een flat woon) Mijn speakers staan met "spikes" (van die houten dingen die standaard op de Impulse aria zitten gelijmd) op een granieten plaat waaronder masterbase liggen. Dit ook in verband met mijn buren, ik weet niet zeker of het geluid er beter door klinkt, maar ik weet wel bijna zeker dat de relatie met mijn buren er niet slechter door word. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 4 oktober 2005 Report Share Posted 4 oktober 2005 Daardoor komen dus de onduidelijkheden in de audio-wereld.Je kunt het beter benoemen zoals het werkelijk is......denk je ook niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 4 oktober 2005 Report Share Posted 4 oktober 2005 Vergeefse moeite... Och, ik heb gekkere dingen zien gebeuren op forums Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 oktober 2005 Report Share Posted 4 oktober 2005 Kleine nuance Hans, Spikes verankeren (koppelen) dan de speakerkast zelf met waar ie op staat, ze ontkoppelen wel de paneeltrillingen van de bodem van de kast van de ondergrond. Dat kan soms net zo nuttig zijn. Maar dat doen houten klosjes ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 4 oktober 2005 Report Share Posted 4 oktober 2005 Spikes verankeren (koppelen) dan de speakerkast zelf met waar ie op staat, ze ontkoppelen wel de paneeltrillingen van de bodem van de kast van de ondergrond ...dat bedoel ik dus ook ...de een weet 't soms wat beter te verwoorden dan de ander Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 4 oktober 2005 Report Share Posted 4 oktober 2005 Kleine nuance Hans, Spikes verankeren (koppelen) dan de speakerkast zelf met waar ie op staat, ze ontkoppelen wel de paneeltrillingen van de bodem van de kast van de ondergrond. Dat kan soms net zo nuttig zijn. Maar dat doen houten klosjes ook Ik ben ook aanhanger van het spike=koppelgeloof. Bij een citer zijn de spikes juist op de randen van het bodempaneel geplaatst zodat de trillingen optimaal worden doorgegeven aan de tafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Ja bij een piano ook , al zijn de spikes daar langere brugjes. Anders zou je de snaren niet kunnen laten trillen. Is toch geen vergelijk met een speaker waar de bodem in trilling wordt gebracht door de dukvariaties binnen in de kast. Als je hem plat op een gladde houten vloer zet dan worden die trillingen vrijwel direct aan de vloer doorgegeven. En zo'n vloer KAN als een prachtig klankbord functioneren. Op spikes is dat veel minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Ja bij een piano ook , al zijn de spikes daar langere brugjes. Anders zou je de snaren niet kunnen laten trillen. Is toch geen vergelijk met een speaker waar de bodem in trilling wordt gebracht door de dukvariaties binnen in de kast. Als je hem plat op een gladde houten vloer zet dan worden die trillingen vrijwel direct aan de vloer doorgegeven. En zo'n vloer KAN als een prachtig klankbord functioneren. Op spikes is dat veel minder. conclusie, een spike ontkoppelt de bodem van de speaker, een spike koppelt de wanden van de speaker, voor ontkoppelen van de bodem kun je ook 4 duplo blokken nemen natuurlijk.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 conclusie, een spike ontkoppelt de bodem van de speaker Had ik dus toch gelijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Kleine nuance Hans, Spikes verankeren (koppelen) dan de speakerkast zelf met waar ie op staat, ze ontkoppelen wel de paneeltrillingen van de bodem van de kast van de ondergrond. Dat kan soms net zo nuttig zijn. Maar dat doen houten klosjes ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 (edited) conclusie, een spike ontkoppelt de bodem van de speaker, een spike koppelt de wanden van de speaker, voor ontkoppelen van de bodem kun je ook 4 duplo blokken nemen natuurlijk.... De spikes koppelen alles. In het geval dat de speakerbodem van de vloer af is, houdt de vloer op met het dempen van de bodem volgens hetzelfde mechanisme als ik hiervoor uitgelegd heb. De meeste vloeren zijn tenslotte aanmerkelijk minder stijf dan een massief stuk metaal. Ook duplo blokken zijn erg stijf en koppelen dus. conclusie, een spike ontkoppelt de bodem van de speaker Had ik dus toch gelijk... Te vroeg gejuicht Het is niet erg lastig om iets aan te nemen van anderen die vrij goed op de hoogte zijn van speakerbouw. Probeer het eens Edited 5 oktober 2005 by DIY_Freak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts