Jump to content

Elac 209.2

Brian
 Share

Recommended Posts

Wie heeft ervaring met de hierboven genoemde luidspreker? Ik draai op dit moment met 16 jaar oude B&W Matrix III. Heb hier recentelijk een nieuwe Primare I30 versterker en Unison cd-speler achter gekocht en stond verbaasd van de verbetring t.o.v. mijn "oude" Accuphase en Teac. Nu zit ik eraan te denken om ook nieuwe luidsprekers aan te schaffen. Ben benieuwd naar mensen die ervaring met deze speaker hebben.

Niet met de 209, maar wel met de 208. Dit is een zeer plezierige luidspreker: redelijk gemakkelijk te plaatsen voor een vloerstaander aals deze, prachtig hoog met pit maar nooit scherp, goede spreiding en een stevig laag. Kortom: de moeite waard om eens wat langer te beluisteren. Slechts heel kort heb ik de 209 beleuisterd. Mijn eerste indruk was dat er geen drang op kwam om over te stappen.

Groet,

Henk

Henk,

Alvast bedankt voor je info. Ik ga ze zeker beluisteren want haal ze dit weekend op. In de hifi zaak klonken ze zeer aangenaam en veel detailering en viel me op dat de muziek tot ver buiten de speakers doorliep. De ruimte leek veel groter dan die in feite was.

Maar we gaan ze proberen. Alvast bedankt voor je reactie.

Ik ga ze zeker beluisteren want haal ze dit weekend op

Leuk. Zeer benieuwd naar je ervaringen. Altijd goed om via het forum een luisterervaring mee te krijgen.

Tip: ga even na hoeveel inspeeltijd deze luidspreker heeft. Een week hebben ze zeker nodig.

Veel plezier toegewenst.

Groet,

Henk

Nou hier komt ie. De Elac's geven een mooi gebalanceerd beeld, zijn totaal niet scherp van klant. De muziek treed tot ver buiten de speakers. Ze laten meer horen dan de Matrix III van B&W die ik al geruime tijd in mijn bezit heb.

Maaaaaaaaar...... het laag gaat zo laag dat het niet onder controle is, nu kan dat de combinatie zijn cd-speler, versterker en speaker maar de B&W's van mij hebben het niet. Heb het idee dat Elac ondanks de 2 relatief kleine woofers er een behoorlijk laag wil uitpeuteren en dat het net niet geheel gecontroleerd is.

Maar goed een andere versterker (primare I30) en cd-speler (Unison Research P) kan natuurlijk ook uitkomst bieden maar het word niet deze speaker.

Maar na een weekend luisteren weer de B&W's aangesloten, die klinken goed maar laten toch niet dat horen wat de Elac's doen. Dus we gaan op zoek in speakerland, want er gaat wel iets nieuws komen.

Ik vond persoonlijk de Elac's verrassend goed en dat ze niet helemaal in mijn set passen doet niets af aan de kwaliteit van deze speakers.

Gewoon heel erg goed.

Maaaaaaaaar...... het laag gaat zo laag dat het niet onder controle is, nu kan dat de combinatie zijn cd-speler, versterker en speaker maar de B&W's van mij hebben het niet.

Heb je voldoende afstand tot de muur genomen? En als dat niet mogelijk is, de bijgeleverde demping (bass control) in de poort van het laag aan de achterzijde gedaan? Met die prop wordt de bas gortdroog, maar uitaard wel minder.

Leuke beschrijving van je ervaringen. Zo zie je dat scherpte niet altijd wordt veroorzaakt door het toegepaste conusmateriaal (vooroordeel van Joopus).

Groet en succes bij je zoektocht

Ik zou echt die bass control nog eens proberen voordat ze weer terug gaan.

Henk

Henk, dat detail van de demping aan de achterkant ben ik niet van op de hoogte. Als dat werkt kon dat wel eens heel goed uitpakken. Heb de speakers wel in meerdere posities gezet en ook meer en minder ver van de muur.

Ga eens achter die demping aan. Alvast bedankt voor je opmerking hierover.

Brian

Brian,

Ik doel op de basreflex-openingen aan de achterzijde. Het zullen er twee zijn, waarvan d onderste voor het laag is. Als je die bedoelde proppen niet hebt, werkt een stuk schuim met open cellen ook goed. Kijk verder eens op het topic over het ontkoppelen van luidsprekers. Als je door alle welles/nietes meuk heen kijkt zijn er goede tips bij. Bijvoorbeeld onder de luidspreker een tegel indien je een dunne losliggende houten vloer hebt.

Groet,

Henk

Mij erevring met elac is dat ze op sommige appartuur erg schel klinken, ik heb ooit de 207 beluisterd en met een Rotel versterker klonken ze erg erg schel. Toch leuk om te lezen dat ze met andere apparatuur zo anders kunnen klinken.

Nou hier komt ie. De Elac's geven een mooi gebalanceerd beeld, zijn totaal niet scherp van klant. De muziek treed tot ver buiten de speakers. Ze laten meer horen dan de Matrix III van B&W die ik al geruime tijd in mijn bezit heb.

Maaaaaaaaar...... het laag gaat zo laag dat het niet onder controle is, nu kan dat de combinatie zijn cd-speler, versterker en speaker maar de B&W's van mij hebben het niet. Heb het idee dat Elac ondanks de 2 relatief kleine woofers er een behoorlijk laag wil uitpeuteren en dat het net niet geheel gecontroleerd is.

Maar goed een andere versterker (primare I30) en cd-speler (Unison Research P) kan natuurlijk ook uitkomst bieden maar het word niet deze speaker.

Maar na een weekend luisteren weer de B&W's aangesloten, die klinken goed maar laten toch niet dat horen wat de Elac's doen. Dus we gaan op zoek in speakerland, want er gaat wel iets nieuws komen.

Ik vond persoonlijk de Elac's verrassend goed en dat ze niet helemaal in mijn set passen doet niets af aan de kwaliteit van deze speakers.

Gewoon heel erg goed.

komt omdat elke speaker 2 br heeft per kant ;) Mijn pa draait met dezelfde, zoals op het andere forum ook al gezegd door mij...klopt helemaal wat hier staat :rolleyes: Elacs zullen je meer laten horen dan de b&w's die wat minder detailrijk zijn en warmer qua klank. Het laag is idd een putn wat lastig is alhoewel het dichtstoppen van de br wonderen kan verichten :)

Klopt dat de speaker wat boemy klinkt t.o.v. de B&W's. Voor de rest is het in alle opzichten wel een vooruitgang.

Achterop de speaker's zit 1 poort die evt. dichtgestopt zou kunnen worden. Zou dit dat boemy kunnen opheffen en tegens die extreme laagweergave op slechts enkele cd's kunnen beinvloeden?

Brian,

Zoals eerder aangegeven kan je het gewoon eeens proberen. het resulteert in ider geval in een strakkere maar meer slanke basweergave. Ook de opstelling en ontkoppeling van de luidspreker met de vloer zijn van groot belang. Verder weet ik niets van de ruimte waarin je speelt.

Groet,

Henk