Jump to content

Schone platen

CoenR
 Share

Recommended Posts

Nou heb ik sinds een tijdje eindelijk een fijn klinkende draaitafel (Rega P25) met prima electronica en speakers. In de laatste 20 jaar heb ik zo'n LP of 2000 verzameld ... je zou dus bijna denken: zitten en genieten maar !!! Echter ik erger me te barsten aan de langskomende tikken en knarsen welke veroorzaakt worden door diepzittend vuil in de groeven. Nou heb ik zo'n disco antistat dingetje aangeschaft (en dat werkt opzich best goed), maar dan moet je van te voren gaan beslissen welke LP's je wilt draaien, want je kunt er maar een paar in een keer wassen en ze moeten even drogen. Kortom, in de praktijk blijkt dat ik steeds naar vieze LP's zit te luisteren en dat ben ik helemaal zat. Ook wil ik eigenlijk mijn platen niet nat gaan spelen, want ook dat is een hoop gedoe en zooi en eenmaal begonnen zit je er aan vast.

Concreet: wie kan mij vertellen welke platenwasmachine dezelfde resultaten bereikt als met het volledig handmatig reinigen in de spoelbak mogelijk is? Daarnaast moet dat ding altijd standby kunnen staan zodat ik alleen de uitgezochte plaat snel even kan reinigen en direct op de speler kan leggen.

Groeten en alvast bedankt voor de tips, Coen

Hoi CoenR,

Als je een goed schoonmaakapparaat wilt dat je platen perfect schoon kan maken zonder dat je daarbij natte handen of natte platen krijgt, dan is een Clearaudio Matrix voor ongeveer 1900 Euro een goede keus. Voor 2000 platen is dat ongeveer 1 Euro per plaat (exclusief nieuwe borsteltjes en nieuwe vloeistof). Het apparaat is veel geld in aanschaf, verdeel je de kosten over de schoon te maken platen (en dat gebeurt perfect) dan is 1 Euro voor een geheel schone plaat natuurlijk een schijntje!

Als ik in de winkel zou staan en ik kocht voor 1 Euro meer een perfect schoongewassen plaat dan zou ik niet twijfelen!

matrix1g.jpg

Volgens mij doen platenwasmachines het wel allemaal goed of het nu een Nitty Gritty, een VPI 16.5 (heb ik) of een Clearaudio is. De resultaten zullen je verbazen als je tenminste geen slechte naald hebt gebruikt.De eerste twee zijn beduidend goedkoper (iets van de helft)dan de Clearaudio. De laatste is waarschijnlijk een stuk stiller.

Als je de wasmachine gebruikt koop dan ook nieuwe binnenhoezen.Die van Nagaoke kun je in je oude hoezen stoppen. Ik weet niet wat voor een element je hebt en hoe oud dat is, maar ik zou eerder gaan voor een "goedkope" wasmachine en een duur element dan omgedraaid.

Groet,

Geplaatst door carl:

Die van Nagaoke kun je in je oude hoezen stoppen.

Laatst een 2e hands plaat gekocht, met zo'n Nagaoke binnenhoes. Wat een onding (zonder orginele binnenhoes er omheen). Maar nu weet ik wat de bedoeling is

;)

Groeten

Bedankt allemaal voor jullie input :)

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een VPI 16.5 platenwasmachine. Het voordeel van deze machine is in mijn ogen het grote draaiplateau in combinatie met de afsluitbare deksel. Dit natuurlijk in combinatie met de prijs van 830 euro, hetgeen toch een stukje vriendelijker is dan van de beide concurenten (hierbij wel meteen de opmerking dat die machines vol automatisch werken en bij de VPI de reinigingskwast in de hand moet worden gehouden). Echter het werkt perfect, zeker als je de standaard bijgeleverde VPI vloeistof alleen voor minder vervuilde platen gebruikt en voor de sterk vervuilde platen de tweefase behandeling van Vinyl1 inzet.

Ik heb in ieder geval de laatste dagen (lees avonden) genoten van prachtige oude opnames die kraakvrij en vervormingsvrij uit mijn speakers rolde ... heerlijk, wat een genot!!!

Op de vraag van Carl: ik gebruik een clearaudio Virtuoso Wood MM element (450 euro) op mijn Rega P25 draaitafel aan een Joenit Phono 1 phono pre-amp. Die hangt met Nordost Blacknight interlinks aan mijn Proceed voorversterker (meerkanaals variant van Mark Levinson) die middels dezelfde interlinks aan een HK Signature 1.5 eindbak hangt, die middels Siltech LS38 G3 kabels twee Infinity Omega's aanstuurd.

Mijn theorie is dat je onder de 1500 euro de beste resultaten bereikt met een MM element en pas boven die prijsklasse de (duidelijke) voordelen van een MC element gaat merken.

Groeten, Coen

Gefeliciteerd met de aankoop!

Misschien mag ik even op het onderwerp inhaken.

Weet iemand waar ik in Friesland (Sneek, Leeuwarden), eventueel Groningen nieuwe binnenhoezen kan krijgen.

Aan welke prijzen moet ik dan denken (gewoon een Nagaoke).

Alvast bedankt,

Geplaatst door MJ_OK:

Gefeliciteerd met de aankoop!

Misschien mag ik even op het onderwerp inhaken.

Weet iemand waar ik in Friesland (Sneek, Leeuwarden), eventueel Groningen nieuwe binnenhoezen kan krijgen.

Aan welke prijzen moet ik dan denken (gewoon een Nagaoke).

Alvast bedankt,

Heeft Haudio ze niet liggen? hij kan er anders denk ik wel aankomen. Zo niet, bel dan ff naar Ruad Hifi in Amsterdam. Die sturen ze wel op ;)

Beste CoenR,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Bij mij moet ook nog eens zo'n ding komen. Of het de VPI wordt weet ik niet. Het kan goed zijn dat ik aan de zelfbouw ga beginnen. ;)

Wat betreft je mening over elementen, dat kan ik niet met je delen. Mijn ervaring is dat ook in het "goedkopere" segment (dus beneden de

Geplaatst door Sodejuu:

Heeft Haudio ze niet liggen? hij kan er anders denk ik wel aankomen. Zo niet, bel dan ff naar Ruad Hifi in Amsterdam. Die sturen ze wel op   ;)

Ben er vandaag nog geweest, en een disco-antistat gehaald. De vraag over de binnenhoezen wilde ik ook nog stellen, maar dat is er niet meer van gekomen.

Hai Coenr,

Je hebt dus dezelfde gekocht als ik, je zult er zeker plezier mee hebben. Ik gebruik zelf Last na het kleine flesje VPI opgemaakt te hebben.Ik was altijd twee keer. De VPI loopt redelijk snel over, dus vaak "aftappen". De vuile vloeistof is goed te gebruiken om bijvoorbeeld de kap van je platenspeler mee schoon te maken.

Vinyl1 ken ik verder niet. Wat me wel opvalt is dat er van sommige platen wat schuimig materiaal af komt (goed te zien door het plastic buisje)- resten van de Disco Antistat vloeistof?

Groet,

Geplaatst door carl:

De vuile vloeistof is goed te gebruiken om bijvoorbeeld de kap van je platenspeler mee schoon te maken.  

Uhh? Kap schoonmaken?

Op advies van Haudio heb ik de kap van m'n Linn gehaald en 'm in de verste hoek gezet waar ik 'm kwijt kon.

Weg ermee. eek.gif

Zo, nu heb ik geen last meer van stof op m'n platendraaier. :D

p.s. Hij klinkt nu "opener". :D:D:D

Geplaatst door Geerdie:

Uhh? Kap schoonmaken?

Op advies van Haudio heb ik de kap van m'n Linn gehaald en 'm in de verste hoek gezet waar ik 'm kwijt kon.

Weg ermee.     eek.gif

Zo, nu heb ik geen last meer van stof op m'n platendraaier.      :D

p.s. Hij klinkt nu "opener".     :D

Ik heb dat aquarium ook van mijn Michell Syncro gehaalt. Was een hele verbetering (niet alleen optisch :D ) :) De waterschildpadjes zijn er ook blij mee :P

Ik heb wel een Michell Dustcover erop als ik geen platen draai. Het voordeel is dat ie stof aantrekt. Dus wat er alsnog op de platenspeler valt wordt zo door die cover aangetrokken. 't Kon wel eens van Swiffer afkomen :P:D

Beste Sodejuu, mijn uitspraak m.b.t. de 1500 euro grens was niet zozeer bedoelt als feit, maar is een richtlijn die ik voor mijzelf aanhoud. Zoals met de meeste dingen in audioland zijn er weinig harde regels en is duurder niet altijd beter. Wat ik bedoelde te zeggen is dat een MC element duurder is in productie als een MM element om de simpele reden dat het makkelijker is een magneet aan het bewegende deel van de stylus te bevestigen als een paar mooie spoelen. Hetgeen betekend dat een MM van 50 euro betere materialen / bouwwijze KAN bevatten als een MC van 50 euro, waardoor de eerste beter zou moeten KUNNEN klinken. In mijn optiek en naar mijn luisterervaringen ligt de magische grens waar de MC de MM definitief voorbij loopt bij +/- 1500 euro verkoopprijs. Maar dan heb ik het meer over constuctiekwaliteit en potentie. Nogmaals dat betekend helemaal niet dat de ene per definitie beter klinkt als de andere, want dat hangt ook voor een groot deel af van de rest van de audioketen.

In mijn optiek is het samenstellen van een audioketen net zoiets als koken: het uiteindelijke resultaat is de som der delen. Voorbeeld: ik had mijn CD speler, de pre-amp en eindtrappen bekabeld met Ixos Argento interlinks toen ik mijn HK AVR7000 nog als pre-amp gebruikte. Als ik de Nordost Blacknight (die toen alleen aan mijn draaitafel hing) in die keten opnam ging het geheel wat overgemoduleerd klinken; geen gehoor dus. Nadat ik echter de pre-amp had verruild voor een Proceed, klonken de Ixos kabels veel te mat, waarop ik het hele traject met de voorgenoemde Nordost heb bekabeld. In die configuratie klonk de combinatie fantastisch. Dit terwijl de Ixos tweemaal zovel kost als de Nordost kabel. Concreet: het gaat om de som der delen.

Groet, Coen

Beste Carl, het slangetje van de VPI is inderdaad snel vol, maar ik denk dat ik daar eens een flesje aan ga bevestigen. Ik wil namelijk toch een paar plastic knijpflessen voor de reinigingsvloeistof gaan halen (je kent ze nog wel van het scheikunde lab: die met zo'n kromme sproeibuisje erop).

VPI leverd namelijk een redelijke knijpfles om zijn reinigingsvloeistof, maar Vinyl1 zit gewoon in een literfles, hetgeen ik trouwens schandalig vind met een prijs van 250 (!) euro de liter.

Ik heb overigens wel het idee dat de reinigingskwaliteit van de machine grotendeels afhangt van de gebruikte vloeistof. Ik heb enkele oude platen aan beide zijden met een andere vloeistof gereinigd en daarna beluisterd. Bij heel erg vieze, knetterende oude platen kun je met

Geplaatst door CoenR:

Beste Sodejuu, mijn uitspraak m.b.t. de 1500 euro grens was niet zozeer bedoelt als feit, maar is een richtlijn die ik voor mijzelf aanhoud. Zoals met de meeste dingen in audioland zijn er weinig harde regels en is duurder niet altijd beter. Wat ik bedoelde te zeggen is dat een MC element duurder is in productie als een MM element om de simpele reden dat het makkelijker is een magneet aan het bewegende deel van de stylus te bevestigen als een paar mooie spoelen. Hetgeen betekend dat een MM van 50 euro betere materialen / bouwwijze KAN bevatten als een MC van 50 euro, waardoor de eerste beter zou moeten KUNNEN klinken. In mijn optiek en naar mijn luisterervaringen ligt de magische grens waar de MC de MM definitief voorbij loopt bij +/- 1500 euro verkoopprijs. Maar dan heb ik het meer over constuctiekwaliteit en potentie. Nogmaals dat betekend helemaal niet dat de ene per definitie beter klinkt als de andere, want dat hangt ook voor een groot deel af van de rest van de audioketen.

In mijn optiek is het samenstellen van een audioketen net zoiets als koken: het uiteindelijke resultaat is de som der delen. Voorbeeld: ik had mijn CD speler, de pre-amp en eindtrappen bekabeld met Ixos Argento interlinks toen ik mijn HK AVR7000 nog als pre-amp gebruikte. Als ik de Nordost Blacknight (die toen alleen aan mijn draaitafel hing) in die keten opnam ging het geheel wat overgemoduleerd klinken; geen gehoor dus. Nadat ik echter de pre-amp had verruild voor een Proceed, klonken de Ixos kabels veel te mat, waarop ik het hele traject met de voorgenoemde Nordost heb bekabeld. In die configuratie klonk de combinatie fantastisch. Dit terwijl de Ixos tweemaal zovel kost als de Nordost kabel. Concreet: het gaat om de som der delen.

Groet, Coen

Kijk, daar kan ik me wel in vinden ;) het gaat idd om de combinatie.

Die kabelverhalen ken ik ook. Ik ben er nu klaar mee (op 1 kabeltje na :D) Ik heb nu overal zelfbouwkabels tussen, die ik zelf heb gebouwd (enkele Silver Bullits) of die iemand anders voor mij heeft gemaakt (XTC's van Henno en een netsnoer van Sebastiaan). Ik denk niet dat ik de eerste tijd daar wat aan ga veranderen. Ze passen perfect in mijn set.

Ik dwaal af. Het gaat tenslotte over schone platen. Ik klooi nog steeds aan met de DA wasbak. Ik hoop dat ik binnenkort wat tijd over heb om die zelfbouw wasmachine te gaan bouwen. Anders komt er denk ik een Nitty Gritty 1.5FE oid. ;)