nout Posted 29 september 2005 Report Share Posted 29 september 2005 Mischien een belachelijke vraag, maar bestaan er zaken die om de kast van een versterker een houten kast kunnen bouwen. Ik denk dan aan b.v. die jaren 70 Luxman modellen die bij meerprijs zo'n kast/omhulsel (hoe moet je het noemen?) hadden, met ventilatie grillen en al. Het lijkt me wel wat om mijn Marantz PM 7200 in zo'n fraaie houten (jaren 70) jasje te stoppen (de metalen behuizing blijft natuurlijk, daaronder en het front blijft uiteraard onbedekt) Het meest voor de hand liggende is natuurlijk het zelf te bouwen, maar ik ben niet zo'n doe het zelver... Wie weet wat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 september 2005 Report Share Posted 29 september 2005 zo belachelijk vind ik het niet, electronica gedijt niet in blikken kasten. je gaat wel een ander geluid horen. vast beter dan puur blik, maar de vraag is of geheel hout op een voor blik ontworpen versterker niet te ver gaat. zo'n zaak ken ik trouwens niet. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 29 september 2005 Author Report Share Posted 29 september 2005 Het is puur esthetisch, geen tweak, al zou het leuk zijn dat het geluid nog beter wordt natuurlijk. En die Luxmans kon je ook zonder houten bedekking krijgen...jemoet het ook zien als een jasje...het front (met volumeknop, input selectors etc) blijft onbedekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 29 september 2005 Report Share Posted 29 september 2005 Wie weet wat? Ik ben het eens met Rob. De mooiste versterkers die ik gehoord heb, zijn van houten (minimaal deels). Misschien is het een idee om uit te kijken naar een geheel nieuwe versterker. Miscchien een beetje vergedacht bij een vraag voor een houten ombouw, maar ik denk namelijk dat het niet goedkoop zal worden. Zoiets moet op maat en dergelijke, mooie houtsoort etc. Misschien is dan een Leben buizenbak wat voor je, 2000 Euro. Of een tweedehands 3 watt 300B, van dht Rob en 4 Watt voor maar 1200 Euro. Maar nu ik er bij nadenk, is dat denk ik niks voor je. Het is misschien al een heel leuk iets om een dunne plank voor je voorkant te maken. Bijvoorbeeld 3 mm padoek. Erg mooie tekening en glans. Dat lijkt me een beter advies! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 september 2005 Report Share Posted 29 september 2005 Wel even alle GSMs (en zendmasten!) in 100 meter straal verwijderen Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 29 september 2005 Author Report Share Posted 29 september 2005 Een nieuwe versterker van 2000 euro ben ik niet naar op zoek een beter geluid is ook mijn doel eigenlijk niet, ben nog steeds heel tevreden met mijn "versterkertje", het is puur esthetisch, ik vind die oude Luxmans en Sony's er heel fraai uitzien met hun houten jasjes. Op maat maken door een zaak zal idd wel duur zijn...en waarschijnlijk is het leuker zelf iets te bakken... Bedankt in ieder geval voor de reakties zo ver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 29 september 2005 Report Share Posted 29 september 2005 Wel even alle GSMs (en zendmasten!) in 100 meter straal verwijderen Onzin, gelukkig. Mijn audioapparatuur is volledig ontdaan van z'n blik en heb NUL last van storing van zendmasten of ander gespuis. Maar voor wat betreft het hout toepassen in audioapparatuur (ben ik ook met veel plezier mee bezig. Red Cedar, Sitka Spruce en Fichte !!!!) Kijk hier eens: MUSICAL AFFAIRS en klik op Musical Affairs, dan op Producten, dan op Versterker Behuizingen. Is maar 1 idee. Zelf knutselen is natuurlijk veel goedkoper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 30 september 2005 Report Share Posted 30 september 2005 Mischien een belachelijke vraag, maar bestaan er zaken die om de kast van een versterker een houten kast kunnen bouwen. Ik denk dan aan b.v. die jaren 70 Luxman modellen die bij meerprijs zo'n kast/omhulsel (hoe moet je het noemen?) hadden, met ventilatie grillen en al.Het lijkt me wel wat om mijn Marantz PM 7200 in zo'n fraaie houten (jaren 70) jasje te stoppen (de metalen behuizing blijft natuurlijk, daaronder en het front blijft uiteraard onbedekt) Het meest voor de hand liggende is natuurlijk het zelf te bouwen, maar ik ben niet zo'n doe het zelver... Wie weet wat? ik denk dat als het je alleen om de looks gaat je het beste een heel dun omhulsel kunt maken van een triplex ofzo van de hobbymarkt.... (waar ze ook kastejs van maken voor in poppenhuizen enzo....) voordeel is dat je het ook mooi kunt snijden..... en de hoekjes eenvoudig rond kunt schuren.... zonder gebruik te maken van machines........ dan een mooie lak uitkiezen en een aantalkeren in een mooie hoogglans zetten........ krijg je een mooie "hout look".... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 30 september 2005 Report Share Posted 30 september 2005 Musical Affairs Mooi schreinerswerk. Het voegt wel een "nieuw muziekinstrument " toe aan je teweergeven opname. Wil je dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 30 september 2005 Report Share Posted 30 september 2005 Musical Affairs Mooi schreinerswerk. Het voegt wel een "nieuw muziekinstrument " toe aan je teweergeven opname. Wil je dat? Of je kast nu van hout, metaal of plasitc. Alle materialen doen wat met het geluid. Als je zegt dat het geluid "verrijkt" wordt met kleuring, kan je ook zeggen dat metaal het geluid "veramt". Ik vind dat de producten van Musical Affairs mij nog nooit zijn tegengevallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 30 september 2005 Report Share Posted 30 september 2005 Musical Affairs Mooi schreinerswerk. Het voegt wel een "nieuw muziekinstrument " toe aan je teweergeven opname. Wil je dat? Of je kast nu van hout, metaal of plasitc. Alle materialen doen wat met het geluid. Als je zegt dat het geluid "verrijkt" wordt met kleuring, kan je ook zeggen dat metaal het geluid "veramt". DIT is inderdaad de essentie van de kast en de daarvoor gebruikte materialen!!! Als je een houten kast als een "extra" instrument in je muziekketen beschouwt, zit je op de juiste gedachtegang. Een metalen kast is immers een zelfde soort instrument. Echter, vanwege het andere resonantie-karakter, met een andere invloed op de klank! Als je nu even een stap verder denkt, kom je tot de conclusie dat de kilo's en kilo's aluminium een ENORME stempel drukken op je geluid. Beetje schematisch: Houten kast + electronica = bepaalde klank Aluminium kast + electronica = bepaalde klank Hoe dikker de kastwanden, hoe meer invloed 't heeft op de trillingen van 't geheel en daarmee het signaal. Het trillen van, en dus, de klankinvloed van blik of aluminium of steen is anders dan dat van hout. Da's klink&klaar duidelijk, toch? Het uitbannen van kasttrillingen is een utopie. Vraag je buren maar; jouw keten is met gemak in staat muren, plafonds en vloeren aan het trillen te krijgen . Dus die plankjes aluminium zijn met nog veel meer gemak aan het vibreren te krijgen. En dan heb ik het nog niet eens over de trafo, de condensatoren en de rest... Dus is het verstandiger trillingen TE BEHEERSEN, OP ELKAAR AF TE STEMMEN. En wel zo, dat het 't prettigst klinkt in JOUW oren. En natuurlijk gegroeide materialen lenen zich daar makkelijker voor dan kunststof of metaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 30 september 2005 Author Report Share Posted 30 september 2005 Ik geloof ook wel dat de kast van invloed kan zijn op de klankkleur, maar ik waag het toch niet mijn geliefde versterkertje van zijn blikken jas te ontdoen...ik denk dat ik doe wat bees mij aanraadde: een dun omhulsel maken van triplex en daarna mooi lakken. Bedankt voor de reakties! Link to comment Share on other sites More sharing options...
CEEPEE Posted 30 september 2005 Report Share Posted 30 september 2005 Ik denk dan aan b.v. die jaren 70 Luxman modellen die bij meerprijs zo'n kast/omhulsel (hoe moet je het noemen?) hadden, met ventilatie grillen en al.Het lijkt me wel wat om mijn Marantz PM 7200 in zo'n fraaie houten (jaren 70) jasje te stoppen (de metalen behuizing blijft natuurlijk, daaronder en het front blijft uiteraard onbedekt) Beste Nout, Grappig dat je Luxman als voorbeeld neemt. Ik ben zelf een Luxman adept maar ik weet bijvoorbeeld van de Luxman L 540 wat een dijk van een versterker was, dat juist die hele mooie houten ombouw eigenlijk een verkeerd ontwerp was. Vanwege het geringe aantal (te kleine)ventilatie sleuven kon het apparaat zijn warmte niet kwijt en sleet op den duur. Bij mijn dealer staat nog een exemplaar met een half gesmolten interieur. Dus ja als je het uit esthetisch oogpunt doet prima, maar zorg wel voor voldoende koeling. Om je nog even lekker te maken: de Marantz L 540 Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 1 oktober 2005 Report Share Posted 1 oktober 2005 Natuurlijk kan je ook massieve stukken hout gebruiken die je mooi op maat zaagt, freest en behandeld met olie of lak. Opheffen van trillingen kan je verminderen door het toepassen van twee soorten materialen op elkaar , in een tegengestelde richting en van een verschillende dikte. Lijm deze op elkaar en de verbetering is gelijk waarneembaar. Tuurlijk heeft een behuizing invloed op de uiteindelijke klank. Als je het helemaal "af" wilt maken doe je het hout politoeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 1 oktober 2005 Report Share Posted 1 oktober 2005 Tuurlijk heeft een behuizing invloed op de uiteindelijke klank. Als je het helemaal "af" wilt maken doe je het hout politoeren. Zelf ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik mijn hout moet afwerken. Politoeren ziet er geweldig uit, maar kan het hout nog wel "ademen" door die laag politoer, of sluit het de pori Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 1 oktober 2005 Report Share Posted 1 oktober 2005 Waarom zou het hout moeten ademen? De oppervlakte van het hout waarvoor je het wilt gaan gebruiken heeft nagenoeg geen oppervlakte, dus de kans dat het gaat werken is gering. Uiteraard is hetwel raadzaam om eventuele ventilatiesleuven in te frezen daar waar deze sleuven ook al waren ( bijv. boven op een versterker etc ) Wil je een echt vintage effect hebben zou ik voor deze optie gaan. Maar een goede lik verf is ook niet vies ( mits goed gelakt geschuurd gelakt en zo verder ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 1 oktober 2005 Report Share Posted 1 oktober 2005 Dat je voor voldoende ventilatie moet zorgen staat als een paal boven water!!! Waarom het hout moet kunnen ademen? Welnu, synthetische lakken sluiten de houtpori Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 1 oktober 2005 Report Share Posted 1 oktober 2005 Musical Affairs Mooi schreinerswerk. Het voegt wel een "nieuw muziekinstrument " toe aan je teweergeven opname. Wil je dat? Of je kast nu van hout, metaal of plasitc. Alle materialen doen wat met het geluid. Als je zegt dat het geluid "verrijkt" wordt met kleuring, kan je ook zeggen dat metaal het geluid "veramt". Ik vind dat de producten van Musical Affairs mij nog nooit zijn tegengevallen. Propius, heb het over de luidsprekerkasten van Musical Affairs . Heb het nimmer gehoord en vraag mij alleen af is al die kleuring aangenaam? Want kleuren doen die speakerkasten als de beste ,denk ik. Jouw metaal/hout vergelijking dat ben ik met je eens . maar het ging mij hier niet om de versterkerkast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 1 oktober 2005 Report Share Posted 1 oktober 2005 Tuurlijk heeft een behuizing invloed op de uiteindelijke klank. Als je het helemaal "af" wilt maken doe je het hout politoeren. Zelf ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik mijn hout moet afwerken. Politoeren ziet er geweldig uit, maar kan het hout nog wel "ademen" door die laag politoer, of sluit het de pori Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 1 oktober 2005 Report Share Posted 1 oktober 2005 Voor zo`n "stukjes " hout maakt het echt niet uit hoor. Gewoon alle kanten goed behandelen . Bij een goede houthandel kan je immers kiezen voor hout met hoge en lage vochtigheids percentages. Met harsen sluit je voor een groot gedeelte de porien ook af. Er zijn luidspreker fabrikanten die als basis ( voor het lakken of politoeren ) het hout drenken in eiwit. Dit om eventuele opwelling van het hout na verdere behandeling tegen te gaan. Ik verwerk bijna daaglijks meerdere soorten hardhout. Zowel geverfd als ongeverfd en moet zeggen , als je het met " respect " behandeld trekt het hout echt niet krom. Je moet natuurlijk geen hout nemen uit een of andere gamma of zo. Dit trekt al krom als je het een uur in huis hebt door het hoge vochtgehalte. Een goed stuk hout ligt jaren te " rijpen " en werkt niet meer na. Het kost inderdaad een hoop, maar je krijgt er wel veel voor terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 1 oktober 2005 Report Share Posted 1 oktober 2005 Musical Affairs Mooi schreinerswerk. Het voegt wel een "nieuw muziekinstrument " toe aan je teweergeven opname. Wil je dat? Of je kast nu van hout, metaal of plasitc. Alle materialen doen wat met het geluid. Als je zegt dat het geluid "verrijkt" wordt met kleuring, kan je ook zeggen dat metaal het geluid "veramt". Ik vind dat de producten van Musical Affairs mij nog nooit zijn tegengevallen. Propius, heb het over de luidsprekerkasten van Musical Affairs . Heb het nimmer gehoord en vraag mij alleen af is al die kleuring aangenaam? Want kleuren doen die speakerkasten als de beste ,denk ik. Jouw metaal/hout vergelijking dat ben ik met je eens . maar het ging mij hier niet om de versterkerkast. Hoi Scat-Man! Laten we inderdaad eens aannemen dat die speakers extreem kleuren. Laten we ook aannemen dat die kleuring negatief is. Hoe kan het dan dat je op deze speaker veel meer afzonderlijke klankkleuren kan waarnemen dan bijvoorbeeld de JMR Offrande, mijn vorige referentie? Ik denk dat dit komt doordat het hout de muziek positief beinvloed. M.a.w: de speakers kleuren niet, anders kan je er nooit ZOVEEL verschillende klankkleuren op waarnemen. Ik denk dat de kleuring die jij bedoelt, niet negatief is. Ik denk juist dat dode kasten negatief zijn (en voel me daarbij ondersteund door mijn luisterervaring). Je kunt er in Hippolytushoef en Utrecht naar luisteren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 2 oktober 2005 Report Share Posted 2 oktober 2005 Ik denk dat de kleuring die jij bedoelt, niet negatief is. Ik denk juist dat dode kasten negatief zijn (en voel me daarbij ondersteund door mijn luisterervaring). Ben van mening dat een unit in een dode kast betere prestaties levert dan een unit in een kleurende ( vrolijk mee staan te bewegende) kast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 2 oktober 2005 Report Share Posted 2 oktober 2005 Ik denk dat de kleuring die jij bedoelt, niet negatief is. Ik denk juist dat dode kasten negatief zijn (en voel me daarbij ondersteund door mijn luisterervaring). Ben van mening dat een unit in een dode kast betere prestaties levert dan een unit in een kleurende ( vrolijk mee staan te bewegende) kast. Prima! Even goeie vrienden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 2 oktober 2005 Report Share Posted 2 oktober 2005 Ik denk dat de kleuring die jij bedoelt, niet negatief is. Ik denk juist dat dode kasten negatief zijn (en voel me daarbij ondersteund door mijn luisterervaring). Ben van mening dat een unit in een dode kast betere prestaties levert dan een unit in een kleurende ( vrolijk mee staan te bewegende) kast. Prima! Even goeie vrienden Ja,als we maar vrienden blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 oktober 2005 Report Share Posted 2 oktober 2005 Bij een goede houthandel kan je immers kiezen voor hout met hoge en lage vochtigheids percentages. [...] Inderdaad. Er worden orgels en pianos gebouwd voor gebruik in de tropen. De luchtvochtigheid nogal varieerte en kan erg hoog worden. En toch "werken" die instrumenten niet. Een gevolg van het drogingsproces. Het hout wordt, meen ik, tot ondere de 6% (of was het 3%?) vochtgehalte gedroogd waardoor het het vermogen om vocht op te nemen grotendeels verliest. Hout is ook zonder lakken of harsen op hoogglans te brengen, "simpelweg" door het te polijsten met een harder stukje hout ... duurt alleen wel effe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now