Jump to content

Versterker Thiel 3.6

JWV
 Share

Recommended Posts

Is er iemand die MF Nuvista, Electrocompaniet ECI-4, of Sonus Faber Musica op Thiel luidsprekers heeft gehoord. Ik zit zelf namelijk sterk te denken over het aanschaffen van SF Musica, aangezien ik deze al eens een keer heb gehad en is toen zeer goed bevallen. Alleen de recentie waarin staat dat het geen versterker is om Amerikaanse luidsprekers mee aan te sturen maakt me wat huiverig. En het vermogen 50w bij 8ohm is misschien wat aand elichte kant.

Wie heeft goede raad?

En nee geen voor/eind combi (en dat is geen finaciele overweging), een kast vind ik genoeg.

mvg

JWV

Ik zou het niet doen. Zover ik weet heeft de Musica moeite met zware belastingen (lage impedanties). Ik weet dat de Thiel's niet de makkelijkst aan te sturen speakers zijn. Ik zou een Bryston B100-SST overwegen. Die kan power leveren en klinkt heel erg goed. Als je geen losse voor- en eindversterker wil, is dat een optie.

Beste,

Ik zou exact hetzelfde doen. Waarschijnlijk de enige geintergreerde amp die hem echt strak en onder controle kan houden, en daarbij waanzinnig open en luchtig klinkt.

Groeten,

Bas

Jullie zijn allebei zelf in het bezit van een Bryston versterker dus geheel objectief zijn jullie in deze niet. ;)

Maar hoe verhoudt deze versterker zich tov van bijv. de Electrocompaniet ECI-4 en de MF Nuvista?

Waarom zou de Bryston qua klankkarakter goed aansluiten bij mijn cd speler en luidsprekers? Of is jullie advies voornamelijk gebaseerd op het aan kunen sturen of niet?

Jullie zijn allebei zelf in het bezit van een Bryston versterker dus geheel objectief zijn jullie in deze niet. ;)

Maar hoe verhoudt deze versterker zich tov van bijv. de Electrocompaniet ECI-4 en de MF Nuvista?

Waarom zou de Bryston qua klankkarakter goed aansluiten bij mijn cd speler en luidsprekers? Of is jullie advies voornamelijk gebaseerd op het aan kunen sturen of niet?

Beste JWV,

Hoe arrogant het misschien ook mag klinken, beschouw ik mezelf wel als objectief. :D Dit omdat ik helemaal geen persoonlijke band met spullen heb. Wat ik goed vind hou ik, komt er iets wat ik in alle fronten beter vind dan gaat dit er zo weer uit en komt dat andere. Omdat ik zelf een bedrijf heb wat zich ook bezig houdt met highend audio krijg ik ook heel wat versterkers etc. thuis. Ik heb dus al heel wat gezien en gehoord. Bryston spreekt mij ontzettend aan vanwege de kwaliteit, de bouw en de duurzaamheid, maar vooral de no-noncensen mentaliteit. En ja natuurlijk in belangrijkste mate de klank!!

De kenmerken voor Bryston SST:

-Drive controle en echt plaatsbaar en strak zonder uitzondering!

-Laat alles horen zonder kill te zijn. gelaagdheid en snelheid

-De algemene slamm in het geluid

Wil niet zeggen dat er geen andere amps zijn die dit niet zouden kunnen. Bryston is een van de betere keuzen in mijn optiek.

Groeten,

Bas

Hoi Bas,

ik heb een vraag wat is nu de relevante factor in het aansturen van de luidspreker, het vermogen de dempingsfactor of een combinatie van beide? En waarom "excelleert" Bryston hier volgens jou in?

Als ik even een stuk citeer uit een review van de Musica:

Power is rated at 50 watts per channel into eight ohms, double that into four, but don't let the modest figures fool you. This is a high-current amp that will drive low-to-medium efficiency speakers effortlessly, as I found out when I hooked it to a pair of TDLs.

Some features of the solid-state innards include customised twin 1,500 microfarad low-multiplication factor main capacitors, independent power supply for input gain and output stages, left and right symmetrical PCB design, minimal signal paths, error-corrected Mosfet output stage and a custom plastic conductive potentiometer for volume control.

Build quality is robust, despite the arty look, and I don't see this amp slipping up during long-term use. A couple of times, I ran the amp continuously for about 100 hours, with no adverse effects -- I'm now waiting keenly the next electricity bill.

En hier nog even een foto'tje:

musica2.jpg

Dan moet het voor deze versterker toch geen probleem zijn om de Thiels aan te sturen?

mvg

JWV

Hoi JWV,

Vergeet niet dat jouw bron, de Naim CDX, de meest makkelijke CD speler is om in een set te integreren.

Ik weet uit ervaring dat de CDX icm bijv. een 4B SST eindtrap waanzinning

kan klinken (alleen nog even een leuk voortrapje erbij zoeken).

De CDX heeft een gigantische slamm en drive in het laag.

Dit tezamen met het klankkarakter van SST's lijkt mij mooi huwelijk met je

Thiel's.

Gr.

Tony

Hoi Bas,

ik heb een vraag wat is nu de relevante factor in het aansturen van de luidspreker, het vermogen de dempingsfactor of een combinatie van beide? En waarom "excelleert" Bryston hier volgens jou in?

Als ik even een stuk citeer uit een review van de Musica:

Power is rated at 50 watts per channel into eight ohms, double that into four, but don't let the modest figures fool you. This is a high-current amp that will drive low-to-medium efficiency speakers effortlessly, as I found out when I hooked it to a pair of TDLs.

Some features of the solid-state innards include customised twin 1,500 microfarad low-multiplication factor main capacitors, independent power supply for input gain and output stages, left and right symmetrical PCB design, minimal signal paths, error-corrected Mosfet output stage and a custom plastic conductive potentiometer for volume control.

Build quality is robust, despite the arty look, and I don't see this amp slipping up during long-term use. A couple of times, I ran the amp continuously for about 100 hours, with no adverse effects -- I'm now waiting keenly the next electricity bill.

En hier nog even een foto'tje:

musica2.jpg

Dan moet het voor deze versterker toch geen probleem zijn om de Thiels aan te sturen?

mvg

JWV

Beste JWV,

Ik beoordeel versterkers niet meer op spec's omdat dit lang niet altijd alles zegt.

De spec's die mij intereseren worden ook vaak neit gepubliceerd.

Bryston excelereerd in het beschikbaar hebben van stroom. Hoge dempignsfactor en hoge slewrate. Het belangrijkste is zijn harmonisch gedrag.

Verder kan ik alleen maar zeggen, probeer zo'n versterker ergens te luister te krijgen. Dat zegt meer dan vele wooren van mij of andere hier.

Groeten,

Bas

Hoi Bas,

ben jij ook bekend met de Nuvista M3 en de Trivista versterkers van MF? Hoe verhouden deze zich volgens jou tov de Bryston verterkers?

Van wat ikop het internet kan vinden zijn beide versterkers bijzonder stabiel en in staat om iedere luidsrpeker aan te sturen. De Bryston schijnt meer slam en laagweergave te hebben, maar de MF versterkers schijnen dit meer dan goed te maken met zeer goede balans in middenband en hoog. Iemand anders misschien ook ervaring met de MF versterker?

mvg

JWV

Ik heb eerst een Arcam Alpha 10 op Thiel 2.3 gehad. Een 100 watter bij 8 Ohm, kon het dus absoluut niet aan. Ik heb trouwens geen ervaring met de Bryston, maar ik heb nu wel een Electrocompaniet AW250DMB eindversterker, levert 250 watt bij 8 Ohm. Deze kan het dus moeiteloos aan.

Maar wellicht is gezien de ervaringen van Bas en Roger een Bryston toch iets om te proberen. Als je idd aan een combie denkt.

Groeten,

Ren

Niemand ervaring met de MF Nuvista en Trivista versterker? Of met de Electrocompaniet ECI-4? Ik dacht dat jij (Bas) je bedenkingen had bij de versterkers van Electrocompaniet die jevan binnen gezien had of heb ik het mis? :o

Hoi Bas,

ben jij ook bekend met de Nuvista M3 en de Trivista versterkers van MF? Hoe verhouden deze zich volgens jou tov de Bryston verterkers?

Beste JWV,

Ik heb op mijn werk zowel de Nu-Vista als de Tri-Vista gehad voor modificatie.

De goede zaken van beide versterkers zijn inderdaad zijn stabilieit (want ze zijn echt onvoorwaardelijk stabiel!). Beide amps kunnen elke weergever onder controle houden.

Qua bouwkwaliteit, en algemene bouw is Musical Fidelity teleurstellend, en kan zich niet meten met de topkwaliteit van Bryston. Zo heeft MF wel de moosite handgemakte choke filters, en dan vind ik het onbegrijpelijk dat ze kiezen voor de slechtste elco's van Jamicon. Het alle ergste is nog dat ze deze elctrolyten ook in de signaalweg stoppen, en dat wel 6x. De voorversterker module in deze amps zit ook in de andere mf voorversterkers. Deze hebben ze domweg in de geintergreerde gezet met als nadeel dat ze uitgangselco's erin hebben laten zitten, die op hun beurt direct ook weer aan de ingangen zitten van de eindversterker modules. Dubbel op wat nergens voor nodig is!. Dit zegt jou niets over de klank, maar wel over zorg waarmee dit soort producten (niet) in elkaar is gezet.

Mijn klanten zullen beamen wat voor verschil het maakt als je deze slechte zaken veranderd! Dit is geen reclame want MF amps begin ik niet meer aan, we doen zoiezo geen amps meer!

Beide amps heb ik thuis op het grote systeem gehad. Beide klinken zeer zeker goed. Het laag heeft echter niet de absolute controle en drive van Bryston. Het is dikker, modderiger en heel veel laag klinkt hetzelfde. In tegenstelling tot Bryston die elke lage toon duidelijk en strak neerzet, zonder ooit naar de keel te grijpen maar altijd dreigend en onder controle is. In het midden-hoog is MF warmer en zouden s'ommige misschien typeren als muzikaler. Bryston is hier cleaner, en dynamischer. Verwar dit niet met agressief of kill want dat is Bryston absoluut niet.

Groeten,

Bas

Hoi Bas,

bedankt voor de uitleg hier kan ik weer wat mee. Ik vraag me alleen af of je de MF versterkers vergeleken hebt met de geintegreerde Bryston of met jou mono blokken want dat lijkt me nogal een verschil.

Daarnaast lees ik op diverse fora dat de Thiel wel vraagt om een wat warme versterker zoals ML of oude Classe etc. maw is de Bryston niet te neutraal icm met de Thiel 3.6?

mvg

JWV

Hoi Bas,

bedankt voor de uitleg hier kan ik weer wat mee. Ik vraag me alleen af of je de MF versterkers vergeleken hebt met de geintegreerde Bryston of met jou mono blokken want dat lijkt me nogal een verschil.

Daarnaast lees ik op diverse fora dat de Thiel wel vraagt om een wat warme versterker zoals ML of oude Classe etc. maw is de Bryston niet te neutraal icm met de Thiel 3.6?

mvg

JWV

Beste JWV,

Ja ik heb ze vergeleken met mijn monoblokken. Gek genoeg zit er neit zoveel verschil tussen de grote en de kleine Bryston's dan je zou denken. Allemaal hebben ze dezelfde componenten en dezelfde Quad complementair schakeling.

Thiel is Neutraal, Bryston ook, dat zou juist waanzinnig moeten gaan. Een Bryston laat horen wat je erin stopt, maar is nimmer agressief of vermoeiend. Zie het als een heldere waterval. De oude Classe overigens gaat ook heel goed. Ik heb zeer goede ervaringen met de oude CA-200. Classe is de nummer 2 op mijn persoonlijke voorkeurlijstje voor topamps!

Groeten,

Bas

Bas,

ik neem de Bryston serieus in overweging, een andere versterker waar ik misschien in geinteresseerd ben is de Krell KAV 300il. Voordelen klein en strak, stabiel, theatre throughput (in het geval dat je toch af en toe een film wilt kijken/luisteren over meer dan 2 luidsprekers). Ik vraag me alleen af of deze echt in staat is de Thiel's fatsoenlijk aan te sturen en of het klankkarkter past. Ik heb een tijdje de Krell KAV 500i met KAV 300cd op de Totem Model 1 gehad en hier werd ik bijzonder luistermoe van. Totaal geen rust in het geluid, ik werd helemaal gek van de treble, maar misschien is de 300il wel muzikaler?

Iemand ervaring met Krell 300il? Bas mischien weer?

mvg

JWV

Het neertellen van nieuwprijzen in deze prijsklasse is voor mij niet mogelijk -> aangewezen 2e hands en de Maestro en DK zie je 2e hands bijna niet (of voor 70/80% van nieuwprijs)

Mocht ik nu toch overwegen om een voor/eind combi van Bryston aan te schaffen, welke eindverster is dan interessant, de 3 of de 4 serie (de 14 is te duur), nrb, st, sst (welke is mooier).

mvg

JWV

Tony,

waarom sst ipv st? En waarom zou een 4b sst beter gaan -> wat is het verschil tussen de 4b en 3b behalve 150 vs 250 watt. De Thiel moet toch ook goed aan te sturen zijn met 150 watt?

mvg

JWV

Beste JWV,

Een 3BSST gaat ook prima. Een 4BSST klinkt nog iets makkelijker en nog beheerster.

Groeten,

Bas

waarom sst ipv st?

Beste,

Omdat de SST een ware verbetering is. De SST is een compleet nieuw design met snellere en lineardere transistorren. De voedingen zijn letterlijk 2x xo zo groot. Het hele grounding circuit is geoptimaliseerd.

De SST klinkt makkelijker en natuurlijker in het midden-hoog. Een ST klinkt ook hel erg goed, maar rauwer en harder in het miden-hoog. Als je daar van houdt kun je de ST overwegen.

Hier een quote van de fabrikant zelf. En het is geen reclame waard, elk woord is waar en terug te vinden onder de kap van de nieuwe amps. Het is echt een nieuw design!.

"Bryston SST Series Amplifiers:

Bryston has a continuing commitment to design and manufacture the most accurate and reliable audio products available. We maintain an extensive research and development division, which is constantly looking for methods to improve the performance, value and reliability of our amplifiers. The Bryston SST Series of amplifiers is the direct result of this continuing quest for perfection. These amplifiers represent a significant step forward in the art and science of audio amplification. Among the advances included in this new SST Series are: Faster, more linear and more reliable output transistors for better high frequency accuracy; doubled filter capacitance for even deeper and better-controlled bass; a new proprietary grounding protocol which eliminates the need for ground-lift switches and reduces system noise; new computer-modeled heatsink profile for cooler operation and longer component life. Sound quality is improved to a stunning degree. Reviewers agree, this new product line sets a higher standard for musical accuracy than ever before possible."

Groeten,

Bas

Met betrekking tot het harde karakter van de st serie, maakt het nog uit wat voor voorverterker je er aan hangt? Welke merk voorversterkers matcht goed met Bryston? Hoe klinken de voorversterker van Bryston, bijv. de bp 25?

mvg

JWV