Jump to content

platenpuck ?

luxmanL81
 Share

Recommended Posts

Ik denk niet dat de verkoper van de Harmonix puk nog een puk of een klem wil. Hij is nl erg tevreden met hoe het nu klinkt, al komt er binnenkort een nieuw element in zijn draaitafel.

Luxman81, een puk of klem heeft als doel de plaat beter tegen het plateau te drukken, waardoor de "afbeelding van de muziek" beter wordt. Een puk gebruik je op een massalooperk en een klem op een geveerd os subchassisloopwerk. De verkoper heeft een Thorens TD147 en kan dus niks met de puk (verkeerde keuze, kan gebeuren). Harmonix heeft een eigen filosofie en die heeft met tuning te maken. Ik heb wel gemerkt dat de Harmonix produkten zeker iets doen.

Er is trouwens een een Harmonix demo bij Goossens in Echt a.s. donderdag en vrijdag (zie nieuws). Als je meer wil weten ga dan maar eens luisteren ;)

Ik denk niet dat de verkoper van de Harmonix puk nog een puk of een klem wil. Hij is nl erg tevreden met hoe het nu klinkt, al komt er binnenkort een nieuw element in zijn draaitafel.

Luxman81, een puk of klem heeft als doel de plaat beter tegen het plateau te drukken, waardoor de "afbeelding van de muziek" beter wordt. Een puk gebruik je op een massalooperk en een klem op een geveerd os subchassisloopwerk. De verkoper heeft een Thorens TD147 en kan dus niks met de puk (verkeerde keuze, kan gebeuren). Harmonix heeft een eigen filosofie en die heeft met tuning te maken. Ik heb wel gemerkt dat de Harmonix produkten zeker iets doen.

Er is trouwens een een Harmonix demo bij Goossens in Echt a.s. donderdag en vrijdag (zie nieuws). Als je meer wil weten ga dan maar eens luisteren ;)

Zo,250 Euri voor een gewicht van ander half pond is niet voor de poes.

Dan toch liever mijn klem gemaakt van Delrin (acryl was fijner geweest ) voor nog geen 50 euri nieuw.

In mijn oren op mijn massaloopwerk draaitafeltje klink de Delrin oplossing tot nogtoe het meest bevredigend. :rolleyes:

Maar ja SODESJUUS is een oude rot in het vak en hij kent kennelijk de verkoper. :o

Ik hoef in elk geval geen 750 gram edelstaal op mijn grammofoonplaat.

It Kills the Sound! :rolleyes:

p.s. koop nooit iets omdat ik het mooi vind , maar ga er indien mogelijk eens naar luisteren. ;)

Edited by Scat-Man

Dan toch liever mijn klem gemaakt van Delrin (acryl was fijner geweest ) voor nog geen 50 euri nieuw.

In mijn oren op mijn massaloopwerk draaitafeltje klink de Delrin oplossing tot nogtoe het meest bevredigend. :rolleyes:

Maar ja SODESJUUS is een oude rot in het vak en hij kent kennelijk de verkoper. :o

p.s. koop nooit iets omdat ik het mooi vind , maar ga er indien mogelijk eens naar luisteren. ;)

Delrin is een veel hoogwaardiger materiaal dan acryl.

Verklaar eens waarom je dan liever acryl zou hebben..???

:unsure:

Delrin is een veel hoogwaardiger materiaal dan acryl.

Verklaar eens waarom je dan liever acryl zou hebben..???

:unsure:

Acryl ligt dichter bij vinyl dan delrin. ;)

p.s. Acryl is echter niet sterk genoeg om een klem ala de Delrin te vervaardigen. :(

Edited by Scat-Man

Wat denk je van debyl?

Fossyl schijnt het goed te doen met 78 toeren platen

Volgens mij schrijf je dat zo : Debiel. :D:D:D

p.s. en a.u.b. nu niet direct voor de spiegel gaan staan. ;)

p.s. 2 78 Toeren je zou er eens naar kunnen luisteren. Met jouw voorkeur voor luidsprekers zal jij je niet vervelen. ( maar dat neem je van mij toch niet aan ) :D:D:D:D:D

Wat denk je van debyl?

Fossyl schijnt het goed te doen met 78 toeren platen

Volgens mij schrijf je dat zo : Debiel. :D:D:D

p.s. en a.u.b. nu niet direct voor de spiegel gaan staan. ;)

p.s. 2 78 Toeren je zou er eens naar kunnen luisteren. Met jouw voorkeur voor luidsprekers zal jij je niet vervelen. ( maar dat neem je van mij toch niet aan ) :D:D:D:D:D

Spiegel? Ik zit voor mijn scherm en daar zie ik een bericht van jou staan :P

Wat bedoel je met die 78 toeren? Denk je dat het bij mij niet klinkt of zou het juist mooi klinken? Dan heb ik toch nog de verkeerde speler gekocht :D

Als je er nou niet bij zou lachen...

Beetje meer zelf vertrouwen , dat zal je goed doen. ;)

p.s. er is een groot verschil tussen uit lachen en erom lachen.

en ik wil hear op het forum niemand uitlachen.

rol van tijd tot tijd van mijn stoel , maar dan toch echt van het erom lachen.

Edited by Scat-Man

Guest Kraus vonBentinck

Die eindeloze zondagen, dat je van verveling niet meer wist waar je het zoeken moest, ik dacht dat die gelijk met de jaren vijftig waren verdwenen.

Maar nee hoor, ze zijn er nog (of weer) kennelijk.

Die eindeloze zondagen, dat je van verveling niet meer wist waar je het zoeken moest, ik dacht dat die gelijk met de jaren vijftig waren verdwenen.

Maar nee hoor, ze zijn er nog (of weer) kennelijk.

Ja, maar toen had je nog geen internet en was TV nog voor een kleine groep mensen.De trein reed toen nog op tijd. En.................. je droeg een Zondagspak.

Moet ik nog even doorgaan? :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

p.s. Lees niets meer over de magneet aandrijving. :o

Raakt toch niet in de vergetelheid? :o

ik gebruik een klem op een massaloopwerk!!! Beviel mij beter dan een zware puk!

Robin

Guest Kraus vonBentinck

Dit topic slaat toch nergens op en de platenpuck is al tig keer aan de orde geweest, dus:

De TMD doet zijn werk en dat doet-ie naar behoren.

Ik ben op het ogenblik voorzichtig bezig met drie motoren maar dat is moeilijke materie.

Een duitser (maar het is een zeer on-Duits kastje vwb degelijkheid) heeft voor mij een synchroonvoeding gebouwd voor 3 TR-motoren. Dat is voorlopig stap 1.

Van Haudio heb ik gehoord dat TR nieuwe, meerpolige, kleinere motoren heeft (ik weet toevallig dat dit geen Papst motoren meer zijn) die betere draaieigenschappen zouden hebben.

Hoe je hier aan kunt komen, wat ze kosten, wat de afmetingen zijn en hoe hun vermogen zich verhoudt tot de bestaande motoren is mij niet duidelijk geworden.

TR zelf heeft al maanden geen prijslijst meer op de site waaruit je vroeger nog wel eens voorzichtig kon beredeneren wat men nu eigenlijk aan onderdelen verkocht.

Daarnaast ben ik bezig met tekenen/ontwerpen van nieuwe armboards omdat anders "3-Motoren-Betrieb" aan een Fat Bob S niet mogelijk is. Tenminste, als je ook nog 2 armen wilt handhaven.

Daarbij hink ik op 2 gedachten:

a. 1 onderplaat met 2x een Transrotor opbouw voor de montage van de armen die zo op het chassis geschroefd kan worden. Dit is een eenvoudige oplossing waarbij aan het uiterlijk van de draaitafel vrijwel niets verandert. Dit is goedkoop, praktisch en dus elegant.

b. een veel ingewikkelder oplossing waarbij de motoren op elk een eigen zuil rusten, en er een tweede plateau rond het draaiplateau komt, hoger dan de motoren, waarop de 2 of zelfs 3 armen kunnen. Daarbij is heel fraai elke verbinding tussen arm en draaiend gedeelte en chassis verdwenen en ook de motoren hebben geen andere verbinding met de draaitafel dan de aandrijfsnaar.

Hierbij zijn echter 2 problemen:

1. de as van plateau en arm moeten absoluut tot op de millimeter nauwkeurig ingesteld en gefixeerd kunnen worden.

2. de arm moet op dit plateau nog instelbaar zijn a la SME, waarbij via de montagevoet eenvoudig een grotere of kleine afstand van as tot as ingesteld kan worden t.b.v. een zo gering mogelijke fouthoek. Voor SME armen geen probleem, voor andere armen misschien wel.

Wat ik in gedachten hebben is een beetje ingewikkeld om te omschrijven maar lijkt enigszins op de Gravita als dat je wat zegt ( maar toch weer heel anders)

Zo'n vrij plateau rond de bovenrand van de draaitafel heb ik nog nooit ergens gezien. En mogelijk terecht ;)

Voor mij geen lange vervelende zondagen dus.

Ik verwacht niet met een maandje al klaar te zijn.

Ook is het zo dat ik niet van plan ben om in de draaitafel te gaan boren o.i.d. en moeten alle veranderingen wel zodanig in elkaar zitten dat ik het hele rommeltje in de vuilnisbak kan gooien en dan gewoon de originele draaitafel weer over houd.

Maar dat lijkt mij vanzelfsrekend. :cool2:

Guest Kraus vonBentinck

Interessant, dat met die motor, ik had het e.e.a. wel gelezen in je verslag maar dat van die motor stond er niet dermate gedetailleerd in.

De bedoeling is een zwakkere motor en geen sterkere. Drie zouden samen net zo sterk moeten zijn als 1 anders gaat het verkeerd en breng je 3x zo veel onrust over op het plateau.

Ik heb hier wel eens een tweede motor gehad en de prijs viel mij daarvan ook tegen. Ik heb een mailtje gehad van TR waarin er wel een prijs werd genoemd en die viel me niet echt tegen.

Kom je nog op de luisterdag?

Ik wil die Leonardo ook nog wel eens horen, dat lijkt me in combinatie met "de rest" ook helemaal niet verkeerd.

Over de draaitafel zelf ben ik momenteel heel erg tevreden. Klankmatig hoeft er eigenlijk niets meer te gebeuren. Goed uitgevoerd zouden drie motoren nog wel iets kunnen opleveren, maar veel zal het niet zijn.

Interessant, dat met die motor, ik had het e.e.a. wel gelezen in je verslag maar dat van die motor stond er niet dermate gedetailleerd in.

De bedoeling is een zwakkere motor en geen sterkere. Drie zouden samen net zo sterk moeten zijn als 1 anders gaat het verkeerd en breng je 3x zo veel onrust over op het plateau.

Ik heb hier wel eens een tweede motor gehad en de prijs viel mij daarvan ook tegen. Ik heb een mailtje gehad van TR waarin er wel een prijs werd genoemd en die viel me niet echt tegen.

Kom je nog op de luisterdag?

Ik wil die Leonardo ook nog wel eens horen, dat lijkt me in combinatie met "de rest" ook helemaal niet verkeerd.

Over de draaitafel zelf ben ik momenteel heel erg tevreden. Klankmatig hoeft er eigenlijk niets meer te gebeuren. Goed uitgevoerd zouden drie motoren nog wel iets kunnen opleveren, maar veel zal het niet zijn.

Beste,,,,,,,,,, en ook........

Maar het ligt echt niet stil hoor .

Op het VAD komt Lars of Jochen er is nu een afspraak gemaakt door mij naar Monitor Audio en van Monitor Audio naar Transrotor, indien Kraus de tijd vindt om naar het VAD te komen , kan het een en ander kortgesloten worden met de fabrikant.

Dus de ideeen van Kraus rechtstreeks naar de fabrikant communiceren.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Guest Kraus vonBentinck

Dus de berg komt toch naar Mohammed :D

In dat geval ga ik zeker en neem ik de rest van de VAD op de koop toe. (eens moet toch de eerste keer zijn)

Sodejuu

je bent de enige die antwoord op mijn vraag heeft gegeven,zoals altijd doe jij zulke dingen ,gewoon antwoorden op de vraag

de rest dwaalt om de een of andere reden puur van de vraag af en gaat de hele andere of eigen kant op :blink:

grappig veschijnsel eigenlijk toch :P

( zo oer nederlands eigenlijk)

maar goed ik draai al ruim 30 jaar elpees zonder zoon puck

en heb daarom ook maar besloten daar mee door te gaan ...zonder puck dus

ben tevreden met de sound in my house ....