Jump to content

NAD PP2 Phono Pre Amp

JoopD
 Share

Recommended Posts

Hallo, ik heb even een vraag over de NAD PP2 phono preamp...

Ik wil mijn platen op de PC op gaan nemen. Nu heb ik een goede phono voorversterker nodig. Ik heb een TC-400 gehad maar die overstuurde het geluid, waarschijnlijk door een te grote versterkingsfactor. Nu wil ik graag weten of de NAD PP2 geschikt is, en niet hetzelfde probleem vertoont. Voor alle duidelijkheid; de voorversterker komt dus rechtstreeks tussen platenspeler en PC (line in) te staan, geen "normale" versterker er nog tussen.

Graag jullie advies.

Normaal zou dit gewoon moeten kunnen. Als het signaal toch overstuurd wordt, kun je proberen de ingangsgevoeligheid van de lijn ingang van de PC kaart eens lager te zetten. Dit zou je in de "mixer" van de soundkaart op de PC moeten kunnen instellen. Waarschijnlijk dat het met de TC-400 dan ook ineens lukt.

Normaal zou dit gewoon moeten kunnen. Als het signaal toch overstuurd wordt, kun je proberen de ingangsgevoeligheid van de lijn ingang van de PC kaart eens lager te zetten. Dit zou je in de "mixer" van de soundkaart op de PC moeten kunnen instellen. Waarschijnlijk dat het met de TC-400 dan ook ineens lukt.

Dat is het dus nou net. Als ik de line-in zachter zet, neemt hij weliswaar zachter op, maar je ziet duidelijk dat het signaal niet netjes is, je ziet dat de pieken ingedrukt worden (kan het niet beter uitleggen dan dit).

Als ik deze TC-400 via een versterker op een CD ingang doe, en dan weer doorstuur naar de geluidskaart, dan gebeurt er hetzelfde (neemt wel zachter op, maar nog wel "ingedrukte" pieken)

Gebruik ik de phono-ingang van mijn versterker (een hele oudewetse Akai AM-17 :D), dan is het signaal wel netjes en clipped niet.

Ik wil mijn platen op de PC op gaan nemen. Nu heb ik een goede phono voorversterker nodig. Ik heb een TC-400 gehad maar die overstuurde het geluid, waarschijnlijk door een te grote versterkingsfactor. Nu wil ik graag weten of de NAD PP2 geschikt is, en niet hetzelfde probleem vertoont. Voor alle duidelijkheid; de voorversterker komt dus rechtstreeks tussen platenspeler en PC (line in) te staan, geen "normale" versterker er nog tussen.

Graag jullie advies.

Mijn advies:

Ga naar de bieb en bestel de CD's.

Copyright heb je al eens betaald en, geloof me, het scheelt h

Graag jullie advies.

Mijn advies:

Ga naar de bieb en bestel de CD's.

Copyright heb je al eens betaald en, geloof me, het scheelt h

Guest Kraus vonBentinck

Ik zie niet goed wat je bedoelt; links lijkt mij op de afbeelding niks mis mee; de rechterwaveform kapt af op ongeveer 21000 Hz; op de verticale schaalaanduiding staan volgens mij de samplewaarden en dat afkappen zou dus veroorzaakt kunnen zijn door het formaat waarop je digitaliseert (44,1kHz gaat tot ongeveer 21/22000Hz); staan er twee verschillende formaten op het scherm?

Als je de schaal instelt op decibels moet je bij het opnemen binnen de lijnen blijven van 0 of bijv -1dB.

Een phonopre met een goed (meerdere mogelijkheden) instelbare gain is de handigste oplossing; wat is die TC 400 voor een ding?

Of de NAD alleen een MM/MC stand kent of ruimer instelbaar is, weet ik zo ook niet.

Wat voor element gebruik je?

Ik zie niet goed wat je bedoelt; links lijkt mij op de afbeelding niks mis mee; de rechterwaveform kapt af op ongeveer 21000 Hz; op de verticale schaalaanduiding staan volgens mij de samplewaarden en dat afkappen zou dus veroorzaakt kunnen zijn door het formaat waarop je digitaliseert (44,1kHz gaat tot ongeveer 21/22000Hz); staan er twee verschillende formaten op het scherm?

Als je de schaal instelt op decibels moet je bij het opnemen binnen de lijnen blijven van 0 of bijv -1dB.

Een phonopre met een goed (meerdere mogelijkheden) instelbare gain is de handigste oplossing; wat is die TC 400 voor een ding?

Of de NAD alleen een MM/MC stand kent of ruimer instelbaar is, weet ik zo ook niet.

Wat voor element gebruik je?

Kraus,

Op de verticale schaal staan geen frequenties maar waarden van samples.

Als ik zo naar de plaatjes kijk lijkt het me dat de TC-400 clipt. De Line-in kan het wel aan.

Juist. Maar ik heb het rechtergedeelte ook omlaag ge-gained in het programma. Normaal gesproken gaat ie dus tot 0 dB (en daarboven). Je hoort ook duidelijk dat ie overstuurt. Als ik dit zelfs zonder de versterker doe (dus platenspeler->TC400->line-in geluidskaart, dan clipt ie nog een stuk harder. Ik heb ook al geprobeerd via een andere geluidskaart de ingangsgevoeligheid omlaag te doen, maar dan gebeurt er exact hetzelfde. Het is dus gewoon een slechte voorversterker.

Maar ik ben er helemaal klaar mee, ik las op New-Line.nl het volgende:

"De versterkingsfactor van deze voorversterker is aan de hoge kant (versterkingsfactor: 90 (opgegeven), 120 (gemeten)). Bij sommige combinaties kan dat problemen opleveren. "

http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=472

Het kastje ziet er exact hetzelfde uit, alleen onder een andere naam. Alleen deze gebruikt een 230V voeding, die ik heb 12V... zie hier de specs:

http://www.audioreplay.net/TC400Dpp.html

De NAD staat al in bestelling, ik las ergens dat die een versterking heeft (MM) van 34 dB. Ik neem aan dat dit niet zo belachelijk hard is als de TTC TC-400.