Jump to content

Marantz PM 15 S1

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Beste,

Laten we wel wezen, de PM15S1 is wel met de meest serieuze intensie's ontworpen en gebouwd. Discreet opgebouwde preamps etc. Alleen klinkt ie helaas toch niet zo goed :( Wat ik zeg die voeding moet anders! en ze moeten ophouden met die tig metalen bruggetjes op de eindtrap printen.

Groeten,

Bas

Raar dat ze dat niet zelf door hebben bij Marantz...

Wie trekt Ken Ishawata de volgende keer even aan zijn mouw als hij weer eens op een beurs is? :ph34r::lol:

Beste Ivan,

Denk je nou echt dat Ken Ishiwata dat ding ontworpen heeft? come on... Ken Ishiwata is het zakelijk en commercieel hoofd van Marantz Europa. Hij is verantwoordelijk voor enkele components wijzigingen in de KI en SE serie, maar dat is het dan ook.

En bovendien als jij denkt dat 20 metalen bruggetjes in je uitgangs signaal gewledig klinken prima! ;)

Er is maar een reden waarom ze dat doen, en dat is omdat de printen op deze wijze universeel bruibaar zijn, en dus goedkoper te produceren.

Betreft de voeding, dit is een schoolvoorbeeld van hoe japaners voedingen ontwerpen. Je ziet ze bijna in alle japanse apparaten. Amerikanen en eurpoeanen doen dat toch anders. En ja wij vinden dat beter klinken. Natuurlijk is dat ook smaak

Groeten,

Bas

ken_1_14102004.jpg

Ik hou iedereen voor de gek, want iedereen denkt dat ik een techneut ben. Wisten jullie eigenlijk wel, dat ik helemaal niet weet wat een elco is of een transistor. :D Ik heb twee linkerhanden en ben eigenlijk acteur.

Marantz zocht een Oosters gezicht wat geheimzinnigheid uitstraalde en die model wilde staan voor Marantz. Ze hebben mij gevonden bij een castingbureau waar ik ingeschreven sta. Ik ben ook erg goed in vechtsporten en ben een grote vriend van Jackie Chan. :D

Kijk nou eens naar mijn foto. Zie ik eruit alsof ik elke dag een soldeerbout vastpak. Nee toch? Het enige wat ik vastpak zijn lekkere Aziatische wijven en wurgstokjes. :D

Ps, het is wel lekker bijklussen als model voor Marantz. Ik verdien bakken met geld. En dat terwijl ik nog nooit een kap van een versterker heb gehaald. :D

Vriendelijke groeten

Ken

:D

Wat ik nu sympathiek zou vinden van Ken is dat hij de upgrades van bepaalde versterkers gratis en voor niets online zet, zoals de update van Apple's MacOSX tiger gratis te downloaden is, legt Ken op http://www.ken-online.com gratis en voor niets de stappen uit om je Marantz PM 7200 te "updaten" tot Marantz PM 7200 KI

oeps, Ken-online blijkt een echte site zijn :)

ken_1_14102004.jpg

Kijk nou eens naar mijn foto. Zie ik eruit alsof ik elke dag een soldeerbout vastpak. Nee toch?  Het enige wat ik vastpak zijn lekkere Aziatische wijven en wurgstokjes. :D

Vriendelijke groeten

Ken

ha ha ha ... gelukkig doet hij wel aan "safe-sex" met die Aziatische wijven, want bij alle Marantz modellen waar hij z'n "vinger" op heeft gelegd zet hij niet voor niks KI achter de type-aanduiding! :D:lol:

ken_1_14102004.jpg

Kijk nou eens naar mijn foto. Zie ik eruit alsof ik elke dag een soldeerbout vastpak. Nee toch?  Het enige wat ik vastpak zijn lekkere Aziatische wijven en wurgstokjes. :D

Vriendelijke groeten

Ken

ha ha ha ... gelukkig doet hij wel aan "safe-sex" met die Aziatische wijven, want bij alle Marantz modellen waar hij z'n "vinger" op heeft gelegd zet hij niet voor niks KI achter de type-aanduiding! :D:lol:

:D

Precies Paul, Die Ken is niet gek hoor, die weet wel hoe hij die Aziatische modellen veilig moet modificeren met z'n gouden handjes. :D En als hij klaar is, dan plakt ie er een 'KI' sticker op. :D

De enige Elco's die Ken kent, zijn Siliconen Elco's :D Daar staat de afkorting 'SE' ook voor. :D

Groeten

Edwin

Beste,

Laten we wel wezen, de PM15S1 is wel met de meest serieuze intensie's ontworpen en gebouwd. Discreet opgebouwde preamps etc. Alleen klinkt ie helaas toch niet zo goed :( Wat ik zeg die voeding moet anders! en ze moeten ophouden met die tig metalen bruggetjes op de eindtrap printen.

Groeten,

Bas

Wat is mis met die bruggetjes Bas?

Weet je eigenlijk waarom ze er op zitten? Omdat een enkelzijdige print met bruggetjes goedkoper is dan een fatsoenlijke dubbelzijdige print (zonder bruggetjes).

;)

Afgelopen vrijdag ben ik weer eens gaan luisteren. En wel naar de Marantz PM 15 S1 versterker. Ik was wel benieuwd naar wat die nieuwkomer in huis had. In allerlei bladen werd er namelijk erg lovend over geschreven. ook omdat het de opvolger is van de zeer bekende PM 17. De gelegenheid deed zich voor, dus naar de betreffende zaak toe en plaats genomen op de luisterstoel. De rest van de set bestond uit de Marantz SA 15 S1 SACD speler en de Audio Physic Yara luidspreker. Bekabeling was van Audioquest.

Ik had geen eigen cd"s bij me, dus werd er gedraaid met de beschikbare cd's. Daar zaten wel cd's tussen die ik al vaker beluisterd heb in de betreffende zaak. Al bij het beluisteren van het eerste nummer dacht ik: wat is dat? Er werd me een bas geproduceerd van heb ik me jou daar! En niet van die strakke bas, nee het was meer of je aan het strand zat en die dikke ronde golven zo het zand op rollen. Het hoog en het midden konden mij ook niet echt bekoren, omdat het leek of er een kudde schapen uit de speakers kwam, waar tussen wat noten gesprenkeld werden.

Andere cd's met een ander soort muziek opgezet om te kijken of dat wellicht anders klonk. Maar nee hoor, die wolbalen bleven maar door die luisterkamer lopen. Normaal lopen er om zo'n kudde schapen ook zo'n 2 a 3 Border Collies, maar die liepen er hier helaas niet bij, anders had het wellicht af en toe wat lichtvoetiger en sneller geklonken.

Ter vergelijk liet ik een andere versterker aansluiten uit dezelfde prijsklasse, maar van Engelse makelij. En dat was een wereld van verschil. De nu al zo geroemde Marantz PM 15 S1 werd volledig weggespeeld. En eigenlijk is het al de tweede keer dat ik door eigen toetsing van apparatuur bevestigd krijg dat er door "de bladen" lovend geschreven wordt omdat er belangen mee gemoeid zijn. Er kan geen andere conclusie zijn! De Engelse versterker werd ook nog koud aangesloten, terwijl de Marantz al zo'n 36 uur aan de stroom hing en stond te spelen. Uiteraard heb ik zeker een uur naar de Engelse versterker geluisterd, dus die was na verloop van tijd ook wel op temperatuur.

Maar wat was die Marantz PM 15 S1 een deceptie!

Hubertinus

he ouwe schapenne..ker.

Misschien typisch de Marantz klank. Vreemd want ene tijdlang klonk het juist wat slank.

robin

Beste,

Groeten,

Bas

Wat is mis met die bruggetjes Bas?

Weet je eigenlijk waarom ze er op zitten? Omdat een enkelzijdige print met bruggetjes goedkoper is dan een fatsoenlijke dubbelzijdige print (zonder bruggetjes).

;)

Beste Pjotr,

Daar heb je ook gelijk in! En wat er mis mee is hoor je vanzelf wel als je dat hele circuit bypasst met 2,5MM OFC koper ;)

De manier warop bijv. Yamaha bruggetjes gebruikt is zeker acceptabel. Dat zijn dikke stukken verguld koper van zeker 1,5 mm dik!. Bij marantz zijn het letterlijk kleine nietjes van blik!

Groeten,

Bas

Van de meeste versterkers wordt je tegenwoordig niet meer vrolijk. Het is vaak geen feestje meer om naar te luisteren.

Edwin

beetje overdreven denk ik. Combinatie met speakers misschien niet helemaal lekker. Ik ben van mening dat er niet echt grote klankverschillen zitten tussen versterkers van verschillende fabrikanten net als tussen cd-spelers overigens.

Robin

Beste Bas

Zijn ze echt van ijzer en niet van koper? :rolleyes: Kan ik me niet voorstellen bij een dergelijk apparaat. Overigens is 0,7 mm koperdraad echt voldoende hoor voor korte stukjes. 2,5 mm2 staat wel stoer maar is en tikkeltje overdreven. De doorsnede van de printsporen is ook bij lange na geen 2,5 mm2.

;)

Beste Bas

Zijn ze echt van ijzer en niet van koper? :rolleyes: Kan ik me niet voorstellen bij een dergelijk apparaat. Overigens is 0,7 mm koperdraad echt voldoende hoor voor korte stukjes. 2,5 mm2 staat wel stoer maar is en tikkeltje overdreven. De doorsnede van de printsporen is ook bij lange na geen 2,5 mm2.

;)

Beste Pjotr,

Het is geen koper! en wat denk je van 24 extra solderingen, die dus niet nodig waren als eht gewoon een printspoor was. Je hoeft me neit te geloven, maar die versterker klinkt een dag en nacht anders als je dat allemaal bypasst!

Groeten,

Bas

Beste Ivan,

Hoe vervelend het ook klikt, elk commericeel product zal ergens compromissen hebben. Ook hele dure merken. En dat is logies en onvoorkoombaar. Al te vaak wordt er gedacht dat apparaat X compromiseloos is. Echter als je al heel veel apparaten onder je snufferd hebt gehad ga je bepaalde dingen tegenkomen, herkennen etc. Slechte dingen maar ook goede dingen die weer heel leerzaam zijn.

Groeten,

Bas

ja wat dacht je van een Marantz SA11-S1 die een boel veel opknapt met 1,5 uur zelf prutsen. en dan ben ik nog niet eens aan het echte werk begonnen.

groet

Vraag ik me toch af waarom je dat ding dan gekocht hebt. Ik bedoel, als je er, zeker voor die prijs, zelf nog aan moet prutsen, dan kun je toch beter een andere kopen?

ja wat dacht je van een Marantz SA11-S1 die een boel veel opknapt met 1,5 uur zelf prutsen. en dan ben ik nog niet eens aan het echte werk begonnen.

groet

Vraag ik me toch af waarom je dat ding dan gekocht hebt. Ik bedoel, als je er, zeker voor die prijs, zelf nog aan moet prutsen, dan kun je toch beter een andere kopen?

Beste Henrie,

Nee want aan die andere moet je ook prutsen. Ik bedoel we krijgen hier ook Jeff Rowland, Wadia's en ML's ter upgrade.

Zie het niet alsof we het allemaal beter weten en dat alle fabrikanten het niet goed doen, absoluut niet!. In grote lijnen betaal je in eerste instantie voor het ontwerp (dus de kennis en de researsch achter een product) daarna aan de kastconstructie afwerking etc. Op componenten basis is bijna altijd bezuindigd. Bij de een meer als bij de ander uiteraard.

Bij de goedkopere apparaten valt er veel te verbeteren zowel op componenten basis als in het ontwerp zelf (denk hierbij aan nieuwe en seperate voedingen, klok etc.) allemaal dingen die voor dat geld fabriek af gewoon niet kunnen. Bij de duurdere apparaten alla Wadia, zal het meer op component basis zijn, al vervangen we bij de oudere Wadia's wel de klokken.

Groeten,

Bas

Nee want aan die andere moet je ook prutsen. Ik bedoel we krijgen hier ook Jeff Rowland, Wadia's en ML's ter upgrade.

Zie het niet alsof we het allemaal beter weten en dat alle fabrikanten het niet goed doen, absoluut niet!. In grote lijnen betaal je in eerste instantie voor het ontwerp (dus de kennis en de researsch achter een product) daarna aan de kastconstructie afwerking etc. Op componenten basis is bijna altijd bezuindigd. Bij de een meer als bij de ander uiteraard.

Groeten,

Bas

Beste Bas,

Heb jij ook al eens een ML No.333 onder handen genomen? Ik vraag me af wat hier nog (in belangrijke mate) aan te verbeteren valt.

Het valt me nl. altijd op dat in reviews de opvolgende ML-modellen (336 en dan nu de 4xx-reeks) ineens weer "belangrijk veel beter" zijn dan de voorganger.

Ik neem dit altijd maar met een korreltje zout, maar ben altijd benieuwd naar een deskundig oordeel.

Weet jij toevallig ook wat de te verwachten levensduur van de elco's van de 333 is, o.a. die 4 enorme Philips 50.000

B)B)

Beste Paul

Zoals jij zelf ook wel weet? gaat een versterker anders klinken na modificatie/reparatie /renovatie....

Mijn persoonlijke ervaringen met o.a. Sphinx ( elco's) en Audio Research (buizen) is dat de betreffende apparaten nooit meer ''de oude werden''...!

M.a.w. Speel zolang je kan en/of tevreden bent met je huidige 333.

Vaak ga je je nl. ergeren en verkoop je de boel ( zie aanbod 2e hands)

met vriendelijke groet

Kris :DB)

Beste Paul,

Meneer verkoef heeft wel deels gelijk. Zulke goed ontworpen versterkers moet je inderdaad niet aan sleutelen. Mijn Bryston's kom ik ook niet aan. Goed is nog altijd goed in mijn optiek.

Om die reden modifceren wij ook geen eindtrappen meer. Bij eindversterkers in de goedkopere prijsklasse is vaak nogweleens bezuinigd op een opamp in de ingang, of een ingangscondensator. De grote ML's zijn allemaal DC servo gekoppeld en dik voor elkaar!

Ik had mezelf misschien meer moeten nuanceren. Ik doel met name op cd spelers, voorversterkers etc. waar wel veel winst te behalen valt. En met modificeren moet je goed weten wat kan, maar het is heel belangrijk beide benen op de grond te houden en te weten wat niet kan. In het geval van jou ML333 moet je daar echt niets anders aan doen dan om de zoveeltijd de normale kilometer beurten te geven. Die enorme elco's in jou ML gaan zeker 10 jaar mee en waarschijnlijk nog veel langer ook.

Groeten,

Bas

B)B)

Beste Paul

Zoals jij zelf ook wel weet? gaat een versterker anders klinken na modificatie/reparatie /renovatie....

Mijn persoonlijke ervaringen met o.a. Sphinx ( elco's) en Audio Research (buizen) is dat de betreffende apparaten nooit meer ''de oude werden''...!

M.a.w. Speel zolang je kan en/of tevreden bent met je huidige 333.

Vaak ga je je nl. ergeren en verkoop je de boel ( zie aanbod 2e hands)

met vriendelijke groet

Kris :DB)

Beste Dhr. Verkoef,

Zie ook mijn reactie hierboven. Ik geef u voor een deel gelijk, echter is het geval van cd spelers etc. is de ene modificatieur de andere niet. En naar mijn mening zijn er maar heel weinig echt goede ;) Met andere woorden, een modificatie is geen algemeen iets, en een modificatie gedaan door bedrijf A kan niet spreken voor Bedrijf B ;)

Groeten,

Bas

Beste Paul,

Meneer verkoef heeft wel deels gelijk. Zulke goed ontworpen versterkers moet je inderdaad niet aan sleutelen. Mijn Bryston's kom ik ook niet aan. Goed is nog altijd goed in mijn optiek.

Om die reden modifceren wij ook geen eindtrappen meer. Bij eindversterkers in de goedkopere prijsklasse is vaak nogweleens bezuinigd op een opamp in de ingang, of een ingangscondensator. De grote ML's zijn allemaal DC servo gekoppeld en dik voor elkaar!

Ik had mezelf misschien meer moeten nuanceren. Ik doel met name op cd spelers, voorversterkers etc. waar wel veel winst te behalen valt. En met modificeren moet je goed weten wat kan, maar het is heel belangrijk beide benen op de grond te houden en te weten wat niet kan. In het geval van jou ML333 moet je daar echt niets anders aan doen dan om de zoveeltijd de normale kilometer beurten te geven. Die enorme elco's in jou ML gaan zeker 10 jaar mee en waarschijnlijk nog veel langer ook.

Groeten,

Bas

Beste Bas (en ook Verkoef),

Ik ben ook beslist niet van plan om m'n 333 te laten modificeren, ik zat alleen effe hardop af te vragen of jij al eens zo'n apparaat onder handen hebt genomen.. :D

Ik vond het een beetje apart verhaal over die verkoper van een 333 die preventief de elco's liet vervangen. Uit mijn contacten met Audiac heb ik begrepen dat je naar die elco's zeker 15 jaar geen omkijken hebt.

Voorlopig hoef ik me dus geen hernia te tillen! :D Alhoewel .... volgend jaar ga ik verhuizen! :o:ph34r: