Kraken Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 CAC gesproken in Leiden die zouden een Audiomat hebben staan - blijkt allang niet meer zo te zijn. Anyway - deze wees mij op : 1) Prima Luna II 2) Jadis Orchestra De 2e blijft vaak staan omdat ze deze direct met elkaar kunnen vergelijken. De Prima Luna is 'slechts' 1399 euro .... en ik lees daar veel goeds over. Weer een merk erbij ;-) Die PrimaLuna ProLogue Two is een geweldige buizenversterker om mee te beginnen. Ik heb er een jaar geleden zelf een gekocht en hij bevalt me echt uitstekend. Hij is (relatief) goedkoop, zeer goed in elkaar gezet en extreem makkelijk in het dagelijks gebruik door het Autobias-systeem. Vooral dit laatste vind ik een zegen: je hoeft namelijk nooit de bias in te stellen (wat bij veel andere buizenversterkers - ook kostbare - wel moet). Verder kun je met de eindbuizen kiezen uit verschillende types: er zitten standaard KT88-buizen in, maar die kunnen vervangen worden door EL34-, 6550-, KT66-, 6L6GC- of KT90-buizen. Punt van aandacht lijken me trouwens nog de garantie en de service. Voorzover ik kan nagaan, zijn die bij PrimaLuna dik in orde. Het heeft er ook alle schijn van dat de PrimaLuna vanwege het enorme succes nog wel even zal blijven (wat de beste waarborg oplevert voor goede service). Hoe dat zit bij Classic Audio en Tube Elysium weet ik niet, maar ik zou me kunnen voorstellen dat het je minder aantrekt een al te exotisch apparaat te kopen dat er over een paar jaar misschien niet meer is, of hobbyisten als leveranciers te hebben... Het enige nadeel is dat de dealers in Nederland (d Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Ik weet niet hoe het met je technische kennis gesteld is, maar voor dat geld kun je iets heel moois in elkaar prutsen! Dan steek je die winstmarge van gevestigde merken mooi in eigen zak. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 CAC gesproken in Leiden die zouden een Audiomat hebben staan - blijkt allang niet meer zo te zijn. Anyway - deze wees mij op : 1) Prima Luna II 2) Jadis Orchestra De 2e blijft vaak staan omdat ze deze direct met elkaar kunnen vergelijken. De Prima Luna is 'slechts' 1399 euro .... en ik lees daar veel goeds over. Weer een merk erbij ;-) Niks dan goeds over CAC, geven mij vaak eerlijke adviese, zonder dat ik daar een vermogen heb uitgeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Trouwens, waarom wil je eigenlijk een buizenversterker? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraken Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Trouwens, waarom wil je eigenlijk een buizenversterker? Groet, Jacco Volgens mij heeft mobibay dat in zijn eerste bericht uitgelegd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Trouwens, waarom wil je eigenlijk een buizenversterker? Groet, Jacco Volgens mij heeft mobibay dat in zijn eerste bericht uitgelegd... Hoe bedoel je dat? Voor de duidelijkheid: ik wil niemand bekritiseren omdat ie een buizenversterker wil. Daar kunnen hele goede redenen voor zijn. Wat ik uit zijn eerste bericht heb gedestilleerd is: "Toch het idee dat het wellicht beter kan en het is de eerste die ik gehoord heb." Beperkt mobibay zich alleen tot buizenversterkers? En zo ja, waarom? Dat was eigenlijk hetgeen ik me afvroeg. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraken Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Het was misschien een beetje een flauwe reactie van me, maar in het eerste bericht van mobibay lees ik dat hij een Stoetkit-buizenversterker heeft geprobeerd en erg enthousiast was over het geluid. Ik neem dan aan dat hij het geluid van de Stoetkit heeft vergeleken met dat van zijn huidige (transistor)versterker en tot de conclusie is gekomen dat het buizengeluid hem beter bevalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Oh, op die manier. Dan begrijp ik je reactie beter. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Leuk die foto van Link to comment Share on other sites More sharing options...
mobibay Posted 7 oktober 2005 Author Report Share Posted 7 oktober 2005 Trouwens, waarom wil je eigenlijk een buizenversterker? Groet, Jacco Volgens mij heeft mobibay dat in zijn eerste bericht uitgelegd... Hoe bedoel je dat? Voor de duidelijkheid: ik wil niemand bekritiseren omdat ie een buizenversterker wil. Daar kunnen hele goede redenen voor zijn. Wat ik uit zijn eerste bericht heb gedestilleerd is: "Toch het idee dat het wellicht beter kan en het is de eerste die ik gehoord heb." Beperkt mobibay zich alleen tot buizenversterkers? En zo ja, waarom? Dat was eigenlijk hetgeen ik me afvroeg. Groet, Jacco Klopt , ik kon mooi vergelijken. En aangezien de versterker die ik had vrij dicht tegen buizen aan zat (wat betreft geluid) was het voor mij na 1 switch van de speakerkabels duidelijk. Verder heb ik overigens geen behoeft om uit te leggen waarom ik een buizenversterker zou willen - wat doet dat ertoe ? Heb inmiddels de Pro Luna's beluisterd - klonk wel ok maar die speelden op andere luidsprekers - andere cd speler en andere ruimte. Vergeleken met de Jadis Orchestra (ook daar beluisterd) zat er meer 'leven' in de Pro Luna's - (de I en de II). Ik moet zeggen dat de Jadis wel 'iets' had wat betreft sound. Ook nog een Pro Luna 3 voorversterker + 5 eindversterker beluisterd - die combineert het goede uit de ProLuna I en II. Ben inmiddels in contact met Ton en Sander Mijnster (buizenbouwers) en zij kunnen en willen voor mij een geintegreede single ended bouwen. De monoblokken + voorversterker zullen ongetwijfeld beter zijn maar dat past helaas net niet in mijn budget. Ik ga bij hun luisteren en zal dan mijn keuze maken uit. 1) Stoetkit VI mk2 2) Pro Luna II 3) Pro Luna 3 + 5 4) Tube Elysium (Ton en Sander Mijnster) Bedankt voor jullie tips en met name de tip voor Tube Elysium - ik moet nog luisteren maar heb daar wel een goed gevoel over. Ik hou jullie op de hoogte - of je nou wil of niet ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 7 oktober 2005 Report Share Posted 7 oktober 2005 How 'bout a living legend, een 2e hands Audio-Innovations AI500: 2x 25watt Klasse A. Zijn 2e hands vaak te vinden, voor bedragen tussen de 600,- en 900,- euro. Momenteel staat er eentje op Marktplaats voor 650,- in Groningen. ...'t is misschien een gokje, aangezien je ze zelden nog kunt beluisteren in een winkel, en dus geen garantie hebt, maar als ie niet bevalt kun je ze gemakkelijk weer verkopen, en in de meeste gevallen zonder verlies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 oktober 2005 Report Share Posted 7 oktober 2005 Tip Als je een beetje kunt solderen en het geduld op kunt brengen om rustig de handleiding te lezen. Stap in de auto en rij naar Delden en koop dan een bouwset UL40-S2 van Amplimo Gelijk de versie met KT88 buizen kopen en je hebt voor relatief weinig geld een geweldige versterker. Vriendelijke groet, Jack P.s. misschien hebben ze nog steeds een demo apparaat, kun je eerst nog thuis luisteren ook! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 7 oktober 2005 Report Share Posted 7 oktober 2005 Bij de voorgaande posting sluit ik me graag aan, voor betrekkelijk weinig geld, koop je met een UL40 bijzonder veel muzikaal plezier. Zag dat je ook aan het denken bent over een Single Ended versterker, bedenk dan dat het rendement van jouw speakers echt aan de lage kant is. Lees ook eens wat kritieken op dit systeem bijv : http://www.nutshellhifi.com/triode1.html verder op de site is meer en uitgebreider informatie te vinden over de voor en nadelen van SE en PP. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraken Posted 7 oktober 2005 Report Share Posted 7 oktober 2005 mobibay, Goed om te horen dat je een short list hebt kunnen samenstellen. Ik ben erg benieuwd wat het uiteindelijk wordt. Klein vraagje nog: waar heb je de PrimaLuna-versterkers beluisterd? Groet, K. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mobibay Posted 9 oktober 2005 Author Report Share Posted 9 oktober 2005 mobibay, Goed om te horen dat je een short list hebt kunnen samenstellen. Ik ben erg benieuwd wat het uiteindelijk wordt. Klein vraagje nog: waar heb je de PrimaLuna-versterkers beluisterd? Groet, K. De prima luna's heb ik in Leiden beluisterd , bij CAC.. Prima service daar - luisteren op andere luidsprekers dan degene die aangesloten staan - geen probleem, andere versterkers naast elkaar - allemaal zonder enige moeite en uit eigen beweging (petje af!). Enige wat ik jammer vind is dat als je thuis wilt luisteren dat ze er dan bijblijven ...vind ik toch iets vreemds hebben... Ben de volgende dag weer gaan luisteren bij Rik Stoet en de Stoetkit VI MkII bevalt mij beter dan de Prima Luna's .....zit naar mijn mening meer muziek in. Let wel : ik kan/kon bij Rik Stoet luisteren op de Audio Agile step speakers (demo versie) welke ik thuis heb en had mijn eigen cd speler bij me... De single ended HEART set (monoblokken) vond ik op mijn systeem minder klinken dan de integrated Stoetkit VI MkII. Ik ga nog luisteren in Dordrecht naar Tube Elysium (neem me speakers + cd speler mee) en wellicht laat ik de AMplimo UL 40 s2 thuis bezorgen (je kan demomodel opgestuurd krijgen!) Daarna weet ik genoeg. Voorop staat dus Stoetkit op dit moment. Wellicht nog regelen dat ik de Prima Luna II thuis kan horen .....dan is de cirkel wel rond .. Keep you posted. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 9 oktober 2005 Report Share Posted 9 oktober 2005 Tip Als je een beetje kunt solderen en het geduld op kunt brengen om rustig de handleiding te lezen. Stap in de auto en rij naar Delden en koop dan een bouwset UL40-S2 van Amplimo Gelijk de versie met KT88 buizen kopen en je hebt voor relatief weinig geld een geweldige versterker. Vriendelijke groet, Jack P.s. misschien hebben ze nog steeds een demo apparaat, kun je eerst nog thuis luisteren ook! Bij deze zou ik ook de velleman buizen versterker niet vergeten. 2 de hands zullen ze niet zoveel kosten en met wat modificaties welke niet al te lastig zijn uit te voeren is hier een heel goede 2.50 watt klasse A versterker van te maken welke echt niet onderdoet voor velen andere. Ik heb er zelf jaren plezier van gehad op mijn zelfbouw speakers (vifa en philips unitis) maar helaas voor een transmissie lijn zoals de synthese 1 welke ik nu al weer lang heb bleek de buizenversterker niet geschikt. Let dus wel welke speaker je met een buis wil gaan aansturen ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alva Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 Enige wat ik jammer vind is dat als je thuis wilt luisteren dat ze er dan bijblijven ...vind ik toch iets vreemds hebben... Waarin service toch kan verschillen... bij de Antwerpse dealer Technology Factory werd de PrimaLuna Prologue Two bij me thuis gebracht, en kon ik vrijblijvend ruim Link to comment Share on other sites More sharing options...
mobibay Posted 10 oktober 2005 Author Report Share Posted 10 oktober 2005 Enige wat ik jammer vind is dat als je thuis wilt luisteren dat ze er dan bijblijven ...vind ik toch iets vreemds hebben... Waarin service toch kan verschillen... bij de Antwerpse dealer Technology Factory werd de PrimaLuna Prologue Two bij me thuis gebracht, en kon ik vrijblijvend ruim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraken Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 Ik adviseer je met klem om contact te zoeken met de mensen die wel verstand hebben van deze versterkers ; namelijk de makers van de Prima Luna versterkers. Zij nemen jou heel serieus en luisteren echt naar je en komen met een goed advies,waar je wat aan hebt en mee kan. Thuis luisteren zal geen probleem zijn ,vermoed ik. Mmm, het zou een interessante ontwikkeling zijn als d Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 11 oktober 2005 Report Share Posted 11 oktober 2005 Even over CAC, Persoonlijk vind ik het de beste audiozaak die ik ken. De meeste zaken hebben tegenwoordig ook surround en daar krijg ik toch wat jeuk van. Maar dat is mijn afwijking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mobibay Posted 13 oktober 2005 Author Report Share Posted 13 oktober 2005 Even over CAC, Persoonlijk vind ik het de beste audiozaak die ik ken. De meeste zaken hebben tegenwoordig ook surround en daar krijg ik toch wat jeuk van. Maar dat is mijn afwijking. Ik moet eerst even mijn excuses maken ......men bedoelde bij CAC dat ze de versterker thuis installeren en dat je hem dan op zicht kan en mag hebben (aantal dagen). Dat is dus super service ! Ik heb het verkeerd begrepen , behoorlijk verkeerd ;-) Ben afgelopen dinsdag bij Tube Elysium geweest, luidsprekers mee + cd speler. Hele toetsand maar het was het dubbel en dwars waard (ik wilde de 50 euro uitsparen - dan komen ze bij jou op bezoek met de versterkers ;-) had ik achteraf beter kunnen doen - 3 trappen op met 2 x 23 kg. Prima ontvangst te Dordrecht en mooie apparatuur gezien en gehoord. Dat klonk als een klok bij Tube Elysium! Heb de single ended beluisterd en de push pull. Ik vond de single ended beter klinken (meer 'zuiver') met de kanttekening dat de push pull set nog niet ingespeeld was , kan er dus mee te maken hebben. Als je het geld hebt (uit mijn hoofd rond de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alva Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Misschien is het toch aan te raden niet teveel op te korte tijd te beluisteren ; het kan behoorlijk verwarrend en misleidend zijn dat snel altijd maar wisselen ts apparaten. Beter een 2-tal dagen naar elk apparaat luisteren, switchen, en ev. later nog eens terugkeren naar een toestel dat beviel. In elk geval veel plezier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Ik ben aan het bekijken hoe ik dat bij elkaar ga sprokkelen ;-) maar ook of het me dat waard is. als je in je hoofd hebt rond de 2200 tot max 2500 is 3600 wel een hele stap verder....enfine mijn probleem Tja, dat is het risico van boven je budget luisteren. Er zijn echter ook "heel erg goedkope" erg goede alternatieven. Almarro Decware Taboo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alva Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Tja, dat is het risico van boven je budget luisteren. Er zijn echter ook "heel erg goedkope" erg goede alternatieven.Almarro Decware Taboo Ja, maar veel luidsprekerkeuze heb je niet meer over dan met 2x6 W... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Tja, dat is het risico van boven je budget luisteren. Er zijn echter ook "heel erg goedkope" erg goede alternatieven.Almarro Decware Taboo Ja, maar veel luidsprekerkeuze heb je niet meer over dan met 2x6 W... Nou Watt's zeggen niet altijd alles.... Met 2x 6,75watt uit mijn 300B versterker, kan ik echte schokgolven produceren. Daar moet ik wel bijzeggen dat mijn UTG's en voedingstrafo's zeker 4...5x de stroom kunnen leveren cq kunnen hebben dan voor dit vermogen nodig is. E.e.a is ook zo zwaar dat je er niet voor je plezier mee gaat lopen. Als boxen gebruik ik Translator Impac 50 dat zijn 3 weg luidsprekers, een zogenaamd gesloten systeem gevoeligheid is 90db. De versterker is makkelijk zelf te maken en niet duur, Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts