Jump to content

Brian
 Share

Recommended Posts

Overigens zegt het feit dat er veel units in zitten mij niks over de kwaliteit van de units.

Wel is het zo, met gelijke units, dat de speaker met dubbele units bij dezelfde geluidsdruk minder vervormt :rolleyes:

Dat is zo idd. De geluidsdruk wordt opgewekt door 2 i.p.v. 1 unit, dus de 'werklast' wordt verdeeld over de 2 units. Dus hoeven ze minder de bewegen, dus vervormen ze minder. Maar dan zegt het aantal units dus hooguit iets over de gehele speaker, niet over de units opzich...

@Edwin

Kijk eens waar ik dat plaatje van die Quantum 908 vandaan had ;)

Overigens zegt het feit dat er veel units in zitten mij niks over de kwaliteit van de units.

Wel is het zo, met gelijke units, dat de speaker met dubbele units bij dezelfde geluidsdruk minder vervormt :rolleyes:

Dat is zo idd. De geluidsdruk wordt opgewekt door 2 i.p.v. 1 unit, dus de 'werklast' wordt verdeeld over de 2 units. Dus hoeven ze minder de bewegen, dus vervormen ze minder. Maar dan zegt het aantal units dus hooguit iets over de gehele speaker, niet over de units opzich...

Mee eens, maar:

Hoe meer units, hoe complexer het filter, hoe complexer het impedantieverloop, hoe complexer de belasting van je versterker, hoe......33.gif

Mee eens, maar:

Hoe meer units, hoe complexer het filter, hoe complexer het impedantieverloop, hoe complexer de belasting van je versterker, hoe......33.gif

Er zit gewoon een drie-wegfilter in. Die hoeft dus niet zo complex te zijn. De units zullen waarschijnlijk parallel staan. De twee mid-units zijn waarschijnlijk 8 Ohm, de 3 laag-units waarschijnlijk wat hoger (16 Ohm of zo?). Komt bij de mids dus neer op 4 Ohm nominaal en bij de laag-units op 5,3 Ohm. Lijkt me niet zo'n probleem voor de meeste versterkers...

Nee, ik blijf erbij: veel units zeggen mij niks over de kwaliteit van de speaker. Weinig units ook niet trouwens. Het gaat om het geheel immers...

• 4 weeks later...

Hallo Brian,

Ook ik kan je de B&W 802 aanraden. Wij hebben jarenlang de 802 series 80 in huis gehad en er heel veel plezier van beleefd. Enkele jaren geleden hebben we ze ingeruild voor Dali Grand speakers die overigens ook in je budget passen. Het geluid is echter veel meer laid-back dan dat van de B&W's, maar met stemmen zijn de Dali's fenomenaal.

Ook een aanrader: B&W CDM9NT, of z'n iets grotere (dus iets duurdere) broer: Nautilus 804.

Welk soort geluid zoek je in je nieuwe speaker?

vg Dennis.